نان

طرز تهیه “کلوچه خرما و گردو و نان برتزل 

“کلوچه به عنوان یک میان وعده غذایی برای کودکان و نوجوانان

مواد لازم 

آرد ۴۵۰ گرم
شکر ۲۵ گرم
وانیل ۱/۴ ق چ
شیر ولرم ۲۵۰ میلی لیتر
مایه خمیر فوری ۶ گرم
روغن مایع ۱۱۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
زعفران دم کرده به مقدار کم
کنجد مقداری برای تزیین

مواد میانی کلوچه :
گردو ۱۵۰ گرم
دارچین ۱ق چ
زنجبیل ۱/۲ ق چ
خرما ۲۵۰ گرم


طرز تهیه 

برای درست کردن کلوچه خرما و گردو باید در ابتدا خمیر ترش یا همان مایه خمیر را با شیر و کمی از شکر مخلوط کنید و روی آن را ببندید تا در مدت ۱۰ دقیقه خمیر عمل بیاید.

بعد از به عمل آمدن خمیر مایه بقیه شکر را به همراه روغن و وانیل به خمیر اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم .سپس آرد را به تدریج داخل خمیر میریزیم و هم میزنیم تا خمیر یکدستی بدست آید و به دست نچسبد.

وقتی به اندازه کافی خمیر را ورز دادیم روی آن را می پوشانیم و به مدت نیم ساعت در دمای محیط استراحت میدهیم تا خمیر پف کند.

در این فاصله مواد میانی کلوچه را آماده میکنیم.

هسته خرما ها را در بیاورید و اگر دوست داشتید میتوانید پوست آن را هم بگیرید.کمی آنها را در تابه با حرارت ملایم تفت دهید تا نرم شوند و سپس با پشت قاشق آن را له کنید و با گردوی ریز شده و دارچینو زنجبیل مخلوط کنید.

خمیر آماده شده را به اندازه های ۵۰ گرمی جدا میکنیم و با دست حالت میدهیم و مقداری از مواد میانی آن را در وسط خمیر قرار میدهیم و به شکل یک نارنگی آنها را در سینی چرب شده با کمی فاصله قرار میدهیم . با مهر مخصوص کلوچه روی آن را فشار دهید تا کلوچه ها پهن شوند. یک عدد زرده تخم مرغ رابا کمی زعفران ، یک قاشق چایخوری شکر و یک قاشق شیر مخلوط میکنیم و با قلمو روی کلوچه ها می مالیم.و در آخر روی آن مقداری کنجد میریزیم و در فر از قبل گرم شده با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه قرار میدهیم.


مواد لازم نان برتزل 

آب گرم (۳۷ الی ۴۳ درجه سانتیگراد)۲ پیمانه
شکر۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه۱ قاشق چایخوری
آرد۵ الی ۶ پیمانه
نمک۱ قاشق غذاخوری
روغن کانولا۲ قاشق چایخوری
جوش شیرین۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد بزرگ


طرز تهیه 

آب و شکر را داخل یک کاسه متوسط می ریزیم و آنها را مخلوط می کنیم تا زمانی که شکر حل شود. سپس مایه خمیر را داخل آن ریخته و مخلوط را به مدت ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا مایه خمیر ور آید.

سپس ۱ پیمانه آرد به مواد اضافه کرده و با سر خمیر گیر همزن برقی و با دور کند، آن را مخلوط می کنیم. سپس نمک و ۴ پیمانه آرد را اضافه کرده و آنها را به مدت ۳۰ ثانیه می زنیم تا تمامی مواد مخلوط شوند. خمیر را به مدت یک دقیقه و نیم با درجه متوسط همزن می زنیم. ½ پیمانه آرد دیگر می ریزیم و با درجه کند همزن به مدت ۱ دقیقه می زنیم. اگر خمیر هنوز چسبنده و مرطوب بود،

½ پیمانه آرد دیگر به آن اضافه می کنیم و ۳۰ ثانیه دیگر می زنیم تا خمیر مناسبی به دست آید.
سپس خمیر را روی یک سطح صاف قرار داده و کمی ورز می دهیم.

داخل یک کاسه بزرگ را کمی روغن می ریزیم و تمامی اطراف کاسه را با روغن چرب می کنیم. خمیر را داخل کاسه چرب گذاشته و روی آن را می پوشانیم. به مدت ۱ ساعت خمیر را در جای گرمی قرار می دهیم تا ور آید و حجم آن دو برابر شود.

فر را با دمای ۲۲۵ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود. کف ظرف شیرینی پزی را با کمی روغن چرب می کنیم و آن را کنار می گذاریم. خمیر را به ۱۶ عدد توپ به قطر ۵ سانتیمتر تقسیم می کنیم و آنها را داخل پلاستیک می گذاریم.
هر کره خمیری را به صورت یک نوار دراز به طول ۴۵ سانتیمتر در آورده و آنها را دو به دو مانند شکل، به هم می پیچیم و داخل

سینی فر می گذاریم. پس از اینکه همه آنها آماده شدند، روی آنها را پوشانده و ۱۵ دقیقه دیگر استراحت می دهیم.
در این حین، داخل یک قابلمه بزرگ کمی آب می ریزیم و آن را روی حرارت می گذاریم تا به جوش آید. سپس جوش شیرین را داخل آن ریخته و باز هم صبر می کنیم تا شروع به جوشیدن کند. نان ها را داخل این آب می اندازیم تا هر یک به مدت ۱ دقیقه داخل آب در حال جوش باشد و سپس آنها را از آب خارج کرده و داخل سینی فر می گذاریم.

تخم مرغ را داخل ۱ قاشق غذاخوری آب حل کرده و آن را روی نان ها می مالیم. روی آنها کمی نمک پاشیده و سپس آنها را به مدت ۱۲ الی ۱۵ دقیقه داخل فر داغ می گذاریم تا طلائی – قهوه ای شوند. سپس آن را از فر خارج می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید