نان

طرز تهیه گاتا ارمنی و نان پاسکا

دو نوع نان خوشمزه گانا یک نان سنتی ارمنستان ونان پاسکا که مخصوص عید پاک پخته میشود

مواد مورد نیاز برای خمیر گاتا

۵۰۰ تا ۵۵۰ گرم آرد
۲۵۰ گرم کره
۱۲۵ میلی لیتر شیر
۲۰ گرم شکر
۳ تا تخم مرغ
نصف قاشق چایخوری مایه خمیر
یک چهارم قاشق چایخوری بیکینگ پودر
نمک یک سر قاشق چایخوری

مواد لازم برای داخل گاتا

۱۰۰ گرم آرد تفت داده شده
۱۷۵ گرم کره
۶۰ گرم شکر
دارچین، پودر هل، مخلوط ادویه های دیگه
گردو و یا هر مغز دیگه ای به دلخواه


طرز تهیه خمیر گاتا

همیشه کره رو چند ساعت قبل از شروع پخت و پز از یخچال دربیاورید تا به دمای محیط برسه .

تخم مرغ ها، کره، مایه خمیر،نمک، بیکینگ پودرو شیر را در ظرف میریزیم و چند دقیقه ای هم میزنیم تا کره خوب وا بره. بعد آرد الک شده رو یواش یواش به این مخلوط عجیب و غریب اضافه میکنیم. با دست هم بزنید و اگر خمیر زیادی شله بهش آرد اضافه کنید. بعد خمیر رو به یه سطح آردپاشی شده منتقل کنید و خوب خمیر رو ورز بدین.

خوب که خمیر رو ورز دادین به یه ظرف تمیز منتقلش کنید. و یکی دو ساعتی کنار بگذارید.

طرز تهیه مواد داخل گاتا

کره و شکر را با همزن برقی خوب بزنید تا سبک بشه. بعد آرد تفت داده شده رو اضافه کنید تا یک خمیر لطیف به دست بیاد. بعد ادویه ها و مغزینه ها تون رو اضافه کنید و خوب با دست هم بزنید. خمیر رو بزارید تو یخچال تا خودش رو بگیره نیم ساعت بسه.

درباره آرد اگر تفتش ندید بوی خامی آدر توی شیرینی باقی میمونه.

یه تیکه خمیر بردارید و گردش کنید بعد با وردنه صافش کنید و حالا یک تیکه از مغز گاتا رو بردارید و گلوله کنید و بزارید روی خمیر گاتا و خمیر رو جمع کنید و بعد دوباره روش وردنه بکشید ولی خیلی نازکش نکنید. حالابه یک زرده تخم مرغ یه قاشق شیر بزنید و و خوب همش بزنید و با قلم مو بمالید روی گاتاها. فر رو روی دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد بزارید و برای نیم ساعت گاتاها رو بزارید توش.

یکی دیگر از روشهای پیچیدن گاتا:یه تیکه بزرگ خمیر بردارید و مثل یه مستطیل شکلش بدید و خوب با وردنه روش برید ولی خیلی نازکش نکنید.حالا مغز گاتا رو بزارید روش و سه تا تا بزنید.


نان پاسکا نان 

مواد لازم:
آب ولرم۱/۲پیمانه
مخمر۱قاشق غذاخوری
شکر۱/۴پیمانه و ۱قاشق غذاخوری
شیر۱پیمانه
روغن مایع۲قاشق غذاخوری
کره ذوب و خنک شده۲قاشق غذاخوری
تخم مرغ درشت۲عدد
نمک۱قاشق چایخوری
آرد۴_۵پیمانه
برای رومال نان یک عددتخم مرغ و یک قاشق غذاخوری آب وکمی غرفه


 

طرز تهیه:

برای درست کردن نان پاسکا ابتدا شیر را گرم کنید. ۱/۴پیمانه شکر را اضافه کرده تا حل شود سپس در جایی قرار دهید تا خنک شود.آب و یک قاشق شکر و مخمر را مخلوط کنید و با درپوش اجازه دهید تا پف کرده و حباب تولید کند.تخم مرغ را به هم بزنید

روغن و کره را اضافه کنید و این مواد را با شیر مخلوط کنید.۴پیمانه آرد و نمک را درون ظرف ریخته مخمر عمل آمده را اضافه کرده و با درجه کند همزن به هم بزنید.مخلوط تخم مرغ و شیر را نیز بیافزایید و با درجه متوسط همزن بزنید تا مخلوط شود تقریبا سه چهار دقیقه بزنید اگر خمیر چسبناک بود بقیه آرد را کم کم اضافه کنید خمیر باید کاملا از اطراف ظرف جدا شده و به سر خمیرگیر همزن بچسبد که حدود پنج دقیقه باید دستگاه کار کند اگر با دست خمیر را ورز می دهید حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید و سعی کنید چسبندگی خمیر را با ورز دادن از بین ببرید شما تا یک چهارم پیمانه مجازید که آرد اضافه تر استفاده کنید.

خمیر را درون ظرفی که چرب شده قرار دهید و روی آنرا بپوشانید در جای گرم قرار دهید تا حجیم شود سپس با کمک دست هوای داخل آنرا خالی کرده و مجددا روی آنرا بپوشانیداجازه دهید تا حجم بگیرد سپس مجددا پف خمیر را گرفته از خمیر شش تکه به اندازه کمی بزرگتر از گردو بردارید هر قسمت را لوله کرده و با سه تای آن گیس ببافید با سه تای دیگر نیز به همین ترتیب.و بقیه

خمیر را چانه گرفته داخل ظرفی که چرب شده یا کاغذ انداخته اید قرار داده و گیس بافتها را بصورت بعلاوه روی خمیر قرار دهید و دو طرفش را با قرار دادن زیر خمیر فیکس کنید.سپس روی آنرا بپوشانید و اجازه دهید تا حجم بگیرد . سپس رومال تخم مرغ و آب بزنید کمی غرفه بپاشید رویش و درون فری که از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده به مدت ۴۰_۴۵ دقیقه قرار دهید و یا تا زمانی که روی آن طلایی شود.یک ظرف آب درون فر قرار دهید تا از خشک شدن نان جلوگیری شود.
ظرفی که برای این نان انتخاب می کنید حتما ارتفاع داشته باشد و قطر آن ۲۳_۲۵ باشد.شما می توانید به هر شکل دیگری این نان را بپیچید و در هر قالب دیگری قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید