فوت و فن آشپزی

فوت وفن نحوه انتخاب، نگهداری و پخت قارچ

روش نگهداری وپخت قارچ ونگه داشتن

نگهداری و پخت قارچ
اگر می خواهید قارچ های تازه ای که خریداری کرده اید را برای مدت زمان طولانی نگه داری و حفظ کنید، تا هر زمان که خواستید از آن ها استفاده کنید، می توانید از روش منجمد کردن قارچ ها استفاده کنید.
۱- هنگام خرید، قارچ‌های دارای بافت سفت و محکم، با رنگ یکنواخت و فاقد لکه را انتخاب کنید. سطح کلاهک نباید چسبناک باشد. سطح کلاهک باید خشک (نه پلاسیده) باشد.
۲- هنگام خرید به زیر کلاهک دقت کنید و قارچ‌هایی را خریداری کنید که تیغه‌های لامل آن کاملا بسته باشد.
۳- چنانچه قسمت تیغه‌های لامل از یکدیگر فاصله داشته و باز باشند نشانه کهنگی قارچ می‌باشد.
۴- از خرید قارچ‌های تغییر رنگ داده، صدمه دیده، ترک دار و دارای لکه‌های نرم خودداری کنید.
۵- پس از خرید، قارچ‌ها را از بسته‌بندی وکیوم‌شان خارج کنید، چراکه قارچ‌ها درون بسته بندی آب جذب کرده و روند فاسد شدن آنها تسریع می‌شود.
۶- قارچ‌ها را حداکثر ۴ روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.
۷- تا زمانی که قصد مصرف و یا پختن قارچ‌ها را ندارید، از شستن آنها خودداری کنید.
۸- قبل از آماده‌سازی و مصرف اقدام به تمیز کردن قارچ‌ها کنید. برای اینکار می‌توانید از یک برس و یا مسواک تمیز و یا یک حوله کاغذی مرطوب استفاده کنید و یا آنها را زیر جریان آب سرد بگیرید، ولی فورا با یک حوله خشکشان کنید.
۹- برای جلوگیری از تغییر رنگ پیدا کردن قارچ‌های برش داده شده و یا خرد شده می‌توانید روی قارچ‌ها آبلیمو بچکانید.
۱۰- هر چه زمان پخت قارچ‌ها بیشتر باشد، قارچ‌ها آب بیشتری از دست داده و افت حجمي ‌بیشتری پیدا می‌کنند.
۱۱- قارچ‌ها را می‌توان بصورت خام، سرخ کرده و آبپز مصرف کرد، اما از آبپز کردن آنها خودداری کنید، چراکه باعث از بین رفتن ویتامین‌های گروه B می‌شود.
۱۲- توجه داشته باشید برای تهیه قارچ از ماهیتابه آلومینیومي‌استفاده نکنید، چراکه باعث سیاه شدن قارچ‌ها می‌شود.
نکته: قارچ‌های خوراکی غذای مناسبی برای افراد دیابتی، گیاهخوار، با فشار خون بالا و چاق می‌باشند.
نکته: سعی کنید سرخ کردن قارچ‌ها بیش از ۷ دقیقه بطول نینجامد.


تقویت سیستم ایمنی
سلنیوم که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بر عهده دارد در مقادیر قابل توجهی در قارچ‌ها وجود دارد. سلنیوم با تحریک بیشتر سلول‌های کشنده T در سیستم ایمنی پاسخ ایمنی را نسبت به عفونت‌ها تقویت می‌کند. بتا گلوکان موجود در قارچ‌ها نیز نقش مهمی در تقویت این سیستم بر عهده خواهد داشت.

پیشگیری از سرطان
یکی از توانایی‌های تعریف شده برای قارچ‌ها، مخصوصا قارچ‌های سفید دکمه‌ای که معمولا در سالاد استفاده می‌شوند، توانایی آن‌ها در برداشت استروژن اضافی از گردش خون است که آن‌ها را به یک نیروی کمکی در پیشگیری از سرطان سینه تبدیل می‌کند. مطالعه‌های بسیاری این ویژگی قارچ‌ها در پیشگیری از سرطان را تایید کرده‌اند.

سلامت قلبی
فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در قارچ‌ها آن را به یک ماده غذایی حامی قلب تبدیل کرده است. همانطور که می‌دانید پتاسیم و سدیم برای تنظیم فشار خون باید با یکدیگر در تعادل باشند. قارچ‌ها با دارا بودن مقادیر بالایی از پتاسیم و مقادیر اندک سدیم شرایط را به سود فشار خون پایین تنظیم می‌کنند. همچنین محتوی بالای فیبر، ویتامین C و سلنیوم آن‌ها تاثیر آن‌ها را در پیشگیری از افزایش فشار خون و نیز پیشگیری از بیماری‌های قلبی تقویت می‌کند.

 

قارچ، آنتی اکسیدان قوی
شامل مقدار زیادی ارگوتیونین است. ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز ازبین نمی‌رود، بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن شوید.

 

مصرف قارچ باعث جذب بسیاری ریزمغذی ها در بدن زن باردار می شود. مصرف قارچ در دوران بارداری برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مؤثر است.قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند. همچنین مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری کم خطر احتمال ابتلا به فشار خون بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

خطر احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی در دوران بارداری و پس از آن به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی افزایش پیدا می کند. مطابق با پژوهش های انجام شده،قارچ به علت ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، بدن را در برابر ابتلا به عفونت ها پایدار می سازد.

یبوست
قارچ براى کسانى که یبوست دارند مفید است زیرا سلولوزهاى آن به رفع یبوست آنان کمک مى کند.

سلامت استخوان ها
پزشکان استرالیایی توصیه می‌کنند برای جلوگیری از کمبود ویتامین D در بدن و پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها قارچ مصرف کنید. در این بررسی نشان داده شد مصرف یک وعده قارچ می‌تواند ۲۰ درصد از ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند.

درمان شکستگی استخوان

مضرات
مصرف قارچ به علت این که دیر هضم مى شود براى افراد مبتلا به ناراحتی های معده مناسب نیست .
زیاده روی در مصرف باعث غلظت خون می‎گردد.
کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ‌ها خوددارى کنند.
کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید