اطلاعات تغذیه

خواص جوانه گندم برای سلامتی

۲۷ خواص جوانه گندم برای سلامتی و زیبایی که شگفت‌انگیز است

جوانه گندم چیست؟
جوانه گندم چیست و تفاوت میان جوانه گندم و غلات کامل یا گندم کامل چیست. غلات کامل یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های دنیا هستند. ممکن است این مسئله به ذهن شما خطور کند که اگر جوانه گندم جایگزین غلات کامل شود، از خواص مشابه یا کمتر یا بیشتری بهره‌مند می شوید ؟ غلات کامل شامل تمام قسمت‌های غلات از جمله لایه بیرونی به نام سبوس، آندوسپرم یا قسمت میانی و آخرین لایه یا جنین می‌شود که نسبت به آن دو بخش مغذی‌تر است. جنین، همان جوانه است. خوب گندم کامل چه؟ برای اطلاعات شما باید بگوییم که تمام غلات کامل، گندم کامل نیستند زیرا گندم کامل در واقع یکی از انواع غلات کامل است. دانه گندم و بلغور نیز از غلات کامل محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر، امروزه می‌توانید جوانه گندم را نیز جدا از گندم کامل خریداری کنید.

 

۱. منبع طبیعی پروتئین

پروتئین ماده ضروری مورد نیاز بدن است. پروتئین، جزء اصلی بافت‌ها و سلول‌های بدن است و نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند. در مورد مقدار پروتئین باید گفت که پروتئین موجود در جوانه گندم نسبتا پایین است اما اگر آن را به صورت منظم مصرف کنید، از خواص پروتئینی آن بهره مند می‌شوید.

 

۲: تقویت سیستم ایمنی
یکی از نقش‌های پروتئین‌های موجود در جوانه گندم، تولید پادتن است. پادتن‌ها برای مبارزه با میکروب‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌ها ضروری هستند. به همین دلیل است که جوانه گندم، یک تقویت کننده عالی سیستم ایمنی محسوب می‌شود. همچنین، جوانه گندم حاوی نوعی پروتئین به نام هیدرولیزات است که به تحریک فعالیت آنتی اکسیدان‌ها به عملکرد درست سیستم ایمنی کمک می‌کند.

۳. مبارزه با سرطان

حتما این مسئله را زیاد شنیده‌اید که یکی از تاثیرات رادیکال‌های آزاد، افزایش خطر رشد سلول‌های سرطانی است. به همین دلیل داشتن آنتی اکسیدان کافی در بدن برای مبارزه با سرطان اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه جوانه گندم یک خوراکی بسیار سالم است و مصرف روزانه آن توصیه می‌شود. به عبارت دیگر فقط با مصرف روزانه جوانه گندم می‌توانید از دریافت آنتی اکسیدان لازم برای مبارزه با سرطان مطمئن شوید

 ۴: سرشار از فیبر
خوراکی‌های سرشار از فیبر بسیاری وجود دارند و جوانه گندم یکی از خوراکی‌های برتر این فهرست است. به علاوه، مصرف منظم برخی خوراکی‌ها توصیه نمی‌شود اما تاثیر جوانه گندم با مصرف منظم، بیشتر می‌شود. فیبر برای بدن ضروری است و بدن به مقادیر بالای آن نیاز دارد و مصرف جوانه گندم می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که فیبر مورد نیاز روزانه خود را دریافت کرده‌اید.

۵. مفید برای دستگاه گوارشبهترین راه برای فهمیدن این‌که دستگاه گوارش به خوبی کار می‌کند، مصرف مقدار کافی فیبر است. اگرچه فیبر ترکیبی است که توسط بدن جذب می‌شود اما وجود آن می تواند جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش را بهبود بخشد. چگونه؟ فیبر، مواد اضافی و غیر ضروری درون روده‌ها را دفع کرده و فضای بیشتری را برای جذب مواد مغذی لازم برای متابولیسم ایجاد می‌کند.

۶. جلوگیری از یبوست
یکی از فواید عملکرد درست دستگاه گوارش، رفع یبوست است. یبوست یک مشکل مزمن نیست اما می‌تواند شما را آزار دهد. به هر حال، اگر به مدت طولانی دچار یبوست باشید، امکان بروز برخی بیماری‌های مزمن مانند سرطان روده بزرگ وجود دارد. بنابراین بهتر است تا حد امکان از آن جلوگیری کرد.

۷: سلامت قلبی عروقی
این یک افسانه یا فرضیه نیست، جوانه گندم برای جلوگیری از برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عالی است. بهترین بخش گندم کامل، جوانه است. بنابراین مصرف آن برای سلامت قلبی عروقی مفید بوده و از برخی بیماری‌های قلبی مانند بیماری کرونر که می‌تواند به حمله قلبی یا سکته منجر شود، جلوگیری می‌کند. جوانه گندم سرشار از فیبر نیز هست که برای قلب مفید است.

۸. پایین آوردن کلسترول
سه دلیل برای توانایی جوانه گندم در پایین آوردن کلسترول وجود دارد. اول، جوانه گندم به دلیل سرشار بودن از فیبر قادر است به کلسترول LDL یا کلسترول بد بچسبد و عملکرد کلسترول خوب را بهبود بخشد. دوم، جوانه گندم اسید چرب امگا۳ دارد که برای قلب مفید است و دلیل سوم این است که جوانه گندم، فیتواسترول دارد که در کاهش سطح کلسترول موثر است.

۹. خوراکی مناسب برای زنان باردار
جوانه گندم به دو دلیل برای زنان باردار مفید است. اول، سرشار از فولیک اسید است که می‌تواند از نقص مادرزادی جلوگیری کند و دوم این‌که فولیک اسید، سطح هوموسیستئین که می‌تواند خطر دیابت بارداری را بالا ببرد، کاهش می‌دهد. رژیم غذایی سالم در دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول اهمیت بالایی دارد.

 

۱۰. جلوگیری از نقص مادرزادی
با مصرف فولات یا فولیک اسید کافی، تعداد موارد نقص مادرزادی می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این ترکیب در سه ماه اول بارداری مهم است زیرا در طول این سه ماه، اعضاء مهم بدن مانند مغز و سیستم عصبی رشد می‌کنند. فولیک اسید موجود در جوانه گندم می‌تواند مادر باردار را از دریافت مواد مغذی لازم برای جنین مطمئن کند.

 ۱۱: اسید چرب امگا۳
اسید چرب امگا۳ در روغن ماهی موجود است. متاسفانه، به دلیل برخی عوامل از جمله حساسیت، همه افراد نمی‌توانند غذای دریایی مصرف کنند و این افراد از خواص شگفت‌انگیز این ترکیب بی‌بهره می‌مانند. خوب، جای نگرانی نیست، حتی اگر به غذای دریایی حساسیت دارید، می‌توانید نیاز روزانه خود به امگا۳ را از طریق مصرف جوانه گندم تامین کنید.

 ۱۲: سرشار از مواد معدنی
مواد معدنی چه کاری برای بدن انجام می‌دهند؟ خیلی کارها! جوانه گندم حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم نسبتا بالا است. پتاسیم، راز سلامت قلب است. این ماده به میزان اضافی سدیم در جریان خون می‌چسبد و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۱۳. بهبود متابولیسم سلولی
ویتامین B کمپلکس موجود در جوانه گندم می‌تواند متابولیسم سلولی را افزایش دهد. ویتامین‌هایی مانند نیاسین، تیامین و فولات برای متابولیسم سلولی ضروری هستند. این ویتامین‌ها تبدیل برخی ترکیبات مانند لیپیدها، گلوکز و کربوهیدرات به چیزی مفید برای سلول‌ها به ویژه انرژی را بهبود می‌بخشند.

خواص جوانه گندم برای زیبایی

۱۴. خواص ضد پیری
در مورد خواص ضد پیری، نمی‌توانید فقط به یک ترکیب بسنده کنید. غذاهایی که خواص ضد پیری دارند، غذاهای سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. جوانه گندم یکی از خوراکی‌های دارای خواص ضد پیری است. مصرف منظم آن، به ویژه مصرف روزانه آن، شما را جوان‌تر می‌کند.

۱۵. سرشار از ویتامین E
یکی از دلایل مفید بودن جوانه گندم برای پوست و داشتن خواص ضد پیری، داشتن ویتامین E است. درست است که امروزه مکمل‌های ویتامین E زیادی برای تامین نیاز روزانه وجود دارد، اما راه‌های خوشمزه دیگری برای تامین این ویتامین نیز هست و آن اضافه کردن جوانه گندم به رژیم غذایی روزانه است.

 ۱۶: مناسب برای رشد مو
آیا مشکل ریزش مو دارید؟ عوامل زیادی هستند که می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند اما دلیل اصلی عدم دریافت مواد مغذی یا اکسیژن در پوست سر است. خوب، جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای رشد مو مفید هستند.

۱۷. راهی طبیعی برای داشتن پوستی سالم و درخشان
جوانه گندم به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان، راهی برای بازسازی سلول‌ها است. به عبارت دیگر، بدن شما هیچ وقت با کمبود ذخیره سلول‌های سالم جدید ، به ویژه سلول‌های پوستی، مواجه نمی‌شود. به همین دلیل مصرف جوانه گندم پوستی سالم و درخشان به شما می‌دهد. به علاوه، لازم نیست فقط جوانه گندم را به صورت خوراکی مصرف کنید بلکه می‌توانید از آن به عنوان ماسک استفاده کنید تا از سلول‌های مرده سطح پوست خلاص شوید.

خواص جوانه گندم برای افزایش کارایی بدن

۱۸. توصیه به ورزشکاران
جوانه گندم یکی از خوراکی‌هایی است که باید در فهرست رژیم غذایی یک ورزشکار قرار بگیرد. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد اما به طور خلاصه، جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار مناسب کربوهیدرات مورد نیاز یک ورزشکار است. همچنین، فیبر نیز می‌تواند به کنترل وزن کمک کند.

۱۹. افزایش بنیه
بنیه نه تنها برای ورزشکاران بلکه برای افراد عادی نیز مهم است. بنیه چیزی است که برای فعالیت‌های روزمره خود نیاز دارید. اگر دانش آموز هستید به برای انجام کارها به بنیه نیاز دارید، اگر کارگر هستید نیز همینطور. جوانه گندم، کربوهیدرات است که انرژی تولید می‌کند. افزایش انرژی به معنای افزایش بنیه است.

۲۰. ساخت عضلاتی قوی‌تر
برای ساختن عضلات قوی به چه چیزی احتیاج دارید؟ جواب این سوال، پروتئین است. اگر ورزش زیادی برای ساخت عضلات انجام دهید اما پروتئین کافی دریافت نکنید، فقط وزن‌تان کاهش می‌یابد اما به عضلاتی که دوست دارید نمی‌رسید. جوانه گندم یک رژیم عالی برای داشتن عضلات قوی‌تر است.

۲۱. افزایش طبیعی انرژی
جوانه گندم منبعی عالی از کربوهیدرات است. همه می‌دانند کربویدرات منبع ارژی است. البته امروزه خیلی از افراد از مصرف کربوهیدرات پرهیز می‌کنند چرا که با افزایش وزن در ارتباط است. در واقع، موادی مانند گلوکز اضافی یا گلوکز ذخیره در سلول‌های چربی که گلیکوژن نام دارند، دلیل افزایش وزن هستند. به هر حال، اگر مطمئن باشید که تمام این مواد به انرژی تبدیل می‌شوند، کربوهیدرات یک منبع انرژی عای خواهد بود.

۲۲. افزایش استقامت
چون جوانه گندم انرژی را افزایش می‌دهد بنابراین در افزایش استقامت نیز موثر است. اگر ورزشکار هستید، استقامت برای شما به معنای همه چیز است و اگر ورزشکار نیستید ، اسقامت می‌تواند فواید دیگری مانند افزایش تمرکز حین کار داشته باشد.

۲۳. افزایش کارایی
این افسانه نیست که غلات کامل، گندم کامل یا جوانه گندم می‌توانند حس سرزندگی بیشتری به شما بدهند. البته باید آن را به طور منظم و در مقدار مناسب مصرف کنید. مصرف آن را امتحان کنید تا به شما ثابت شود. بعد از چند روز احساس می‌کنید کارایی جسمی‌تان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رژیم غذایی سالم با جوانه گندم
۲۴. منبع عالی آنتی اکسیدان
امروزه که جلوگیری از رادیکال‌هی آزاد با وجود آلودگی‌های محیطی کار سختی است، مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، یک ضرورت است. این یکی از راه‌های موجود برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. جوانه گندم حاوی آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن است. اضافه کردن جوانه گندم به رژیم غذایی به عنوان یک خوراکی سرشار از مواد مغذی و بسیار خوشمزه، مشکلی ندارد.

 ۲۵: راه کاهش وزن
همه می‌دانند که مصرف غلات کامل به عنوان منبع انرژی روزانه، راه خوبی برای کاهش وزن است. جوانه گندم یکی از سه بخش غلات کامل به ویژه گندم کامل است که مواد مغذی بیشتری دارد، بنابراین برای افرادی که برنامه کاهش وزن دارند عالی است. چون جوانه گندم حاوی مواد مغذی بسیاری است که از کمبود مواد مغذی جلوگیری می‌کنند و همچنین سزشار از فیبر است، بر اشتهای شما تاثیر گذاشته و باعث می‌شود برای مدت بیشتری احساس سیری کنید. همچنین، کربوهیدرات موجود در آن برای تامین انرژی روزانه شما کافی است.

۲۶. جلوگیری از چاقی مزمن
چاقی فقط مشکل اضافه وزن نیست بلکه می‌تواند به مشکلات جدی‌تری مانند دیابت نوع ۲ که در آن انسولین عملکرد درستی ندارد نیز منجر شود. جوانه گندم می‌تواند این مشکل را حل کند زیرا سرشار از فیبر است که می‌تواند با کاهش اشتها و بهبود جذب مواد مغذی، به برنامه کاهش وزن کمک کند.

۲۷. مفید برای دیابت
یک ترکیب در بدن وجود دارد که ارتباط نزدیکی با مشکلات مزمنی مانند دیابت دارد: هوموسیستئین. خوشبختانه این ترکیب یک مکمل منفی به نام فولیک اسید دارد. این نوع اسید نه تنها برای زنان باردار مفید است بلکه می‌تواند سطح هوموسستئین را نیز پایین بیاورد.

مصرف روزانه و منظم جوانه گندم، فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

مواد مغذی موجود در جوانه گندم (میزان مصرف: ۱۱۵ گرم)
کلی
ارزش
درصد ارزش روزانه
کالری ۴۱۴ ۲۱٪
کربوهیدرات ۵۹.۶ گرم ۲۰٪
فیبر رژیمی ۱۵.۲ گرم ۶۱٪
پروتئین ۲۶.۶ گرم ۵۳٪
آب ۱۲.۸ گرم
خاکستر ۴.۸ گرم
چربی‌ها و اسیدهای چرب
چربی کل ۱۱.۲ گرم ۱۷٪
چربی اشباع ۱.۹ گرم ۱۰٪
چربی تک غیر اشباع ۱.۶ گرم
چربی چند غیر اشباع ۶.۹ گرم
اسید چرب امگا۳ ۸۳۱ میلی‌گرم
اسید چرب امگا۶ ۶۹۸۱ میلی‌گرم
ویتامین‌ها
تیامین ۲.۲ میلی‌گرم ۱۴۴٪
ریبوفلاوین ۰.۶ میلی‌گرم ۳۴٪
نیاسین ۷.۸ میلی‌گرم ۳۹٪
ویتامین B6 ۱.۵ میلی‌گرم ۷۵٪
فولات ۳۲۳ میکروگرم ۸۱٪
اسید پانتوتنیک ۲.۶ میلی‌گرم ۲۶٪
مواد معدنی
کلسیم ۴۴.۹ میلی‌گرم ۴٪
آهن ۷.۲ میلی‌گرم ۴۰٪
منیزیم ۲۷۵ میلی‌گرم ۶۹٪
فسفر ۹۶۸ میلی‌گرم ۹۷٪
پتاسیم ۱۰۲۶ میلی‌گرم ۲۹٪
سدیم ۱۳.۸ میلی‌گرم ۱٪
زینک ۱۴.۱ میلی‌گرم ۹۴٪
مس ۰.۹ میلی‌گرم ۴۶٪
منگنز ۱۵.۳ میلی‌گرم ۷۶۵٪
سلنیوم ۹۱.۱ میلی‌گرم ۱۳۰٪

ملاحظات در مصرف جوانه گندم
با تمام خواص شگفت انگیزی که جوانه گندم دارد، برای گنجاندن آن در رژیم غذایی عجله نکنید چرا که مواردی وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید. حتی سالم‌ترین خوراکی دنیا نیز خواصی دارد که باید از آن‌ها مطلع بود.

۱. حاوی گلوتن است
با رواج محصولات غذایی بدون گلوتن، بسیاری افراد فکر کردند که گلوتن ماده‌ای است که باید از آن پرهیز کرد. خوب، درست است که گلوتن به آن بدی‌ها که فکر می‌کنید نیست زیرا خواص بسیاری دارد اما می‌تواند برای افرادی که دچار عدم تحمل گلوتن هستند، مشکل ایجاد کند. برخی مشکلات گوارشی مانند اسهال، جذب نامناسب مواد مغذی و نفخ نیز ممکن است به وجود بیاید.

۲. می‌تواند باعث افزایش وزن شود
این سوال پیش می‌آید که جوانه گندم به کاهش وزن کمک می‌کند یا باعث افزایش وزن می‌شود؟ خوب، جوانه گندم برای کاهش وزن مناسب است زیرا سرشار از فیبر بوده و می‌تواند اشها را کنترل کند، بنابراین مصرف آن باعث سیر ماندن طولانی مدت شما شده و میل شما به پرخوری را کاهش می‌دهد. متاسفانه ترکیب غذایی که می‌خورید نیز مسئله مهمی است و باید به آن توجه کنید. برای مثال، جوانه گندم سرشار از کربوهیدرات بوده و کالری بالایی دارد، مصرف آن با هویج که کالری بالایی دارد باعث دریافت بیش از حد کالری می‌شود. بنابران مراقب باشید.

۳. افرادی که به گندم حساسیت دارند باید از آن پرهیز کنند
اگر به گندم حسلسیت دارید باید به طور کامل از مصرف جوانه گندم نیز پرهیز کنید چرا که همان تاثیر را دارد. برای بهره‌مندی از خواص مشابه می‌توانید به جای مصرف جوانه گندم۷ گزینه‌های دیگری مانند کینوآ، برنج قهوه‌ای یا جو دوسر مصرف کنید.

خواص جوانه گندم برای سلامتی تنها دلیل دلیل این‌که مردم آن را به گندم کامل ترجیح می‌دهند نیست. جوانه گندم در مقایسه با گندم کامل خواص منحصر به فرد و خاصی دارد. بافت جوانه گندم دانه‌ای بوده و طعم آن تا حدی شبیه مغزهاست. به دلیل این نوع بافت، جوانه گندم جایگزین مستقیمی برای آرد نیست و در عوض می‌تواند برای پخت با آرد ترکیب شود. اما توصیه می‌شود آن را به غلات صبحانه یا اسموتی‌های ماستی اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید