آشپزی رژیمی

دستور چند خوراک بدون گوشت با بامیه برای گیاهخواران

غذای مخصوص گیاهخواران ورژیمی بدون گوشت خوشمزه ومغذی

خوراک کدو و بامیه

مواد لازم

کدو ۲ عدد
هویج ۱ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
سیر ۱ حبه
فلفل دلمه ای یک مقدار
گوجه ۳ عدد متوسط
بامیه ریز به میزان دلخواه
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه یک مقدار
روغن کنجد ۲ قاشق غذا خوری


طرز تهیه

کدوها و هویج را به صورت حلقه ای خرد می کنیم و توی تابه میریزیم- بعد پیاز را ریز میکنیم سیر را رنده می کنیم – فلفل دلمه ای را نگینی خرد میکنیم و به کدوها اضافه میکنیم – سیب زمینی ها را هم به صورت حلقه های نازک خرد میکنیم و حلقه ها را از وسط نصف می کنیم و اضافه می کنیم . گوجه ها را هم حلقه ای خرد می کنیم و اضافه می کنیم و کمی زرد چوبه میریزیم و مخلوط میکنیم – یکم فلفل سیاه و نمک میریزیم .
بامیه ها را کنار این سبزیجات میریزیم و در نهایت ۲ قاشق روغن ترجیا کنجد به سبزیجات اضافه میکنیم درب تابه را می گزاریم و با حرارت کم تا سبزیجات به آرامی بخار پز بشوند بعد از ۲۰ دقیقه آماده است


دال عدس بامیه

مواد لازم

باميه ۴۰۰ گرم
دال قرمز نيم کيلو
پياز دو عدد متوسط
سيب زميني ۴ عدد متوسط
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوري
سير ده حبه
زردچوبه ۲ قاشق چايخوري
تمبر هندي قهوه اي دو سوم بسته
نمک و روغن به ميزان لازم
فلفل ۱ قاشق چايخوري


طرز تهیه

عدس را شسته همراه با سیب زمینی هایی که قبلا پوست کنده و به شکل مربع برش داده ایم، هم راه با ۴ لیوان آب درون قابلمه می ریزیم و روی شعله ملایم قرار می دهیم و تا زمان پخته شدن کامل عدس ها صبر می کنیم.
درون ظرف دیگری پیازها را که به صورت نگینی خرد کرده ایم همراه باروغن مایع سرخ می کنیم. سیرها را رنده کرده به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.
فلفل و زرد چوبه را اضافه کرده بعد از تفت دادن،
رب گوجه را به آن افزوده و می گذاریم کمی سرخ شود.
تمبر هندی را به مدت نیم ساعت با آب ولرم خیس کرده و از الک رد می کنیم تا عصاره آن بدست آید، سپس عدس و سیب زمینی پخته شده رادرون سیر و پیاز سرخ شده ریخته بامیه را نیز به همراه عصاره تمبر هندی به آن اضافه می کنیم. در صورت نیاز مقداری آب درون آن ریخته و روی شعله ملایم قرار می دهیم تا خورش کاملا جا بیفتد.


خوراک بامیه 

مواد لازم

روغن  ۳ قاشق غذا خوری

پیاز متوسط ۲ عدد

فلفل سبز تند ۳ عدد

گوجه فرنگی ۱ عدد

برگ گشنیز تازه مقداری

آب لیمو ۲ قاشق غذاخوری

پودر کاری و نمک به مقدار لازم


طرز تهیه 

روغن را داخل ماهیتابه گرم کنید. پیا ، فلفل سبز، پودر کاری و نمک رو اضافه و به مدت ۵ دقیقه هم بزنید و سرخ کنید.

بامیه رو بشورین و خرد کنید.بامیه ها رو کم کم اضافه کنید و با کفگیر هم بزنید . این مخلوط رو روی حرارت متوسط ۱۵ دقیقه سرخ کنید

گوجه فرنگی خرد شده و آب لیمو رو هم اضافه کنید.

غذا را با گشنیز تازه تکمیل کنید. درب ماهیتابه رو ببندید و به مدت ۵ دقیقه دیگه بپزید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن