فوت و فن آشپزی

روش‌ها و تکنیک‌های آشپزی مدرن

تکنیک عالی برای به وجود آمدن عطر و طعم در غذای شما

سرخ کردن یا گریل کردن سریع
این روش یک تکنیک عالی برای به وجود آمدن عطر و طعم در غذای شما است. در این تکنیک ماده‌‌ی غذایی مورد نظر شما برای مثال گوشت مرغ، در دمای بسیار بالا و مدت زمان کوتاه سرخ می‌شود. مزیتی که این روش دارد این است که آب آن ماده‌ی غذایی در حین پخت و پز حفظ می‌شود و حالت خشکی پیدا نمی‌کند. با سرخ کردن سریع گوشت سطح آن به سرعت سرخ می‌شود و گوشت حالت کاراملی به خود می‌گیرد. برای انجام این روش و دست یابی به نتایج بهتر، از ظروفی با جنس آهن یا فولاد نسوز استفاده کنید. هم چنین استفاده از روغن مناسب در این روش از اهمیت بسیاری برخوردار است. روغنی که استفاده می‌کنید باید نقطه‌ی سوختن و دود کردن بسیار بالایی داشته باشد مانند روغن کانولا، از این روغن باید به مقدار کم و در حد یک لایه‌ی نازک استفاده کنید. برای رسیدن به طعم مطلوب، گوشت‌ها را به صورت دسته‌ای اضافه کنید و به یاد داشته باشید که گوشت‌ها را فقط یک بار در ظرف بچرخانید.

تغلیظ کردن
این روش در پختن سوپ و یا درست کردن انواع سس‌ها به کار می‌آید. در این روند مدت زمان کافی را به سوپ یا سس خود می‌دهیم تا روی حرارت بماند، تا وقتی که به غلظت مناسب برسد. هر چه مایع موجود در این غذاها بیشتر تبخیر شود، سوپ یا سس غلیظ‌تری خواهیم داشت. در نتیجه با توجه به سلیقه‌ی خود می‌توانید مقدار غلیظ شدن این مواد غذایی را کنترل کنید. البته که این روش بسیار رایج است ولی بسیار مهم است و در تعیین طعم غذایی شما نقش تعیین کننده دارد.

کف گیری
این روش مانند برداشتن سرشیر از روی سطح شیر در حال جوش است. هنگامی که لایه‌ای از چربی یا تفاله روی ماده‌غذایی د حال پخت جمع می‌شود باید این عمل توسط کفگیر انجام شود. همان طور که بیشتر شما می‌دانید این تکنیک در پختن مربا بسیار کاربردی است و یکی از ملزومات این کار به شما می‌رود.

آماده کردن سبزیجات برای فریز شدن
تکنیکی که به منظور آماده کردن سبزیجات برای فریز شدن به کار می‌رود، در بین ما ایرانی‌ها بسیار رایج است. از آن جا که همه‌ی سبزیجات در تمام فصول یافت نمی‌شود، برای این که بتوانیم همواره به غذاهای دلخواه خود دسترسی داشته باشیم باید از این تکنیک‌ استفاده کنیم. همان طور که می‌دانید یکی از نشانه‌های بارز آشپزی مدرن ایرانی ، این است که بتوانیم همه‌ی غذاهای ایرانی را در همه‌ی فصول طبخ کنیم و از آن‌ها لذت ببریم. همه‌ی ما نیز می‌دانیم که یکی از مواد غذایی اولیه‌ی آشپزی سنتی ایرانی و طبعا آشپزی مدرن ایرانی ، انواع سبزیجات خوش عطر و طعم هستند. یک روش نگهداری از سبزیجات، فریز کردن آن‌ها است. پیش از فریز کردن سبزیجات بهتر است که آن‌ها را برای مدت کوتاهی در آب جوش بیاندازید و پس از مدتی که در آب جوش ماندند، آن‌ها را از روی شعله بردارید و در یک ظرف آب یخ بیاندازید تا به آن‌ها شک وارد شود. این کار به آشپزی شما سرعت خواهد بخشید. هم چنین از مزایای دیگر این روش این است که پس از انجام شدن، برای مثال درمورد گوجه فرنگی می‌توانید به راحتی پوستش را جدا کنید. حتی اگر قصد درست کردن کمپوت هلو دارید نیز می‌توانید از این روش برای جدا کردن پوست هلو استفاده کنید.

روش دیگر هم خشک کردن سبزیجات است. البته در زندگی‌ پر مشغله‌ی این روزها همه به دنبال راه فراری از این پروسه‌ی طولانی و وقت گیر هستند. صنایع غذایی کامچین با ارائه‌ی سبزیجات سرخ شده و بسته بندی شده با بالاترین و بهترین کیفیت ممکن و بدون مواد نگهدارنده این کار را به خوبی برای شما انجام می‌دهد.

خیساندن
حتما شما هم تا به حال برای درست کردن نوعی کمپوت خانگی میوه‌های خوش طعم و رنگ را همراه با کمی شکر در آب خیسانده‌اید تا عصاره‌ی آن‌ها را خارج کنید. جالب است بدانید که شما می‌توانید این کار را با مواد غذایی نیز انجام دهید ولی فقط به جای شکر از نمک استفاده کنید. خیساندن برگ‌های کلم پیچ در نمک و آب لیمو، این برگ‌ها را برای یک سالاد خام، نرم و خوش طعم می‌کند. اگر پیاز را در یک حمام نمک و سرکه بخیسانید، طعم و مزه‌اش تقویت می‌شود و رنگ پیاز بسیار زیبا می‌شود. این نوع پیاز در انواع ساندویچ‌ها از جمله همبرگر یا ساندویچ فیله‌ی مرغ بسیار کاربردی است.

آب پز کردن
این تکنیک پخت و پز را با جوشاندن مواد غذایی در آب اشتباه نگیرید. در این روش که در آشپزی مدرن ایرانی بسیار پر کاربر خواهد بود، ماده‌ی غذایی مورد نظر خود را باید در یک مایع طعم دار شده، که به مقدار کمی در ظرف ریخته‌اید بپزید. این تکنیک برای پختن سینه‌ی مرغ و گوشت ماهی در حرارت بالا بسیار کاربردی است و باعث می‌شود این گوشت‌ها کامل پخته شوند و عطر و طعم بسیار دلفریبی هم داشته باشند. به خصوص درمورد گوشت ماهی که بیشتر مردم به خاطر بوی آن، خود را از مزایا و فواید این ماده‌ی غذایی لذیذ محروم می‌کنند. بنابراین وظیفه‌ی آشپزی مدرن ایرانی این است که مواد غذایی مفید و سالم را با بهترین طعم به سفره‌ی رنگین ایرانی عرضه کند. در این روش ماده‌ی غذایی خود را می‌توانید در مایعی طعم دار شده از ترکیب پیازجه، انواع ادویه‌جات، آب لیمو ترش و سبزیجات تازه بپزید و مطمئن باشید که نتیجه‌ی به دست آمده، فوق‌العاده خواهد بود.

کباب کردن آهسته
فر اجاق گاز شما زحمت این روش را خواهد کشید. این روش بیشترین عصاره‌ی ممکن را از طعم دهنده‌‌ای که به ماده‌ی غذایی اضافه کرده‌اید می‌گیرد. در این روش شما به صبر و حوصله نیاز دارید تا به آرامی آب موجود در مواد غذایی موجود در فر تبخیر شوند و بدون اضافه کردن روغن، بهترین طعم و کیفیت ماده‌ی غذایی سر سفره‌های شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید