آش و سوپ

طرز تهیه آش جوشواره بجنورد

آش جوشواره بجنوردی جزو غذاهای سنتی خراسان شمالی بسیار خوشمزه مناسب روزهای سرد زمستان

آش جوشواره بجنوردی که داخل آن از گوشت چرخ‌کرده، اسفناج و خمیر پیراشکی استفاده می‌شود و شباهت زیادی به غذای راویولی ایتالیایی دارد که برای تهیه آن از خمیر خانگی استفاده می‌کنند تا طعم بهتری بگیرد.

مواد لازم 

گوشت چرخ شده : ۲۰۰ گرم

عدس پخته : یک و نیم لیوان

اسفناج پخته‌شده : یک فنجان

پیاز داغ : ۴ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم

رازیانه : دو قاشق مرباخوری

تخم گشنیز : دو قاشق مرباخوری

جوز هندی (ساییده شده) : دو قاشق مرباخوری

خمیر پیراشکی یا خمیر آماده‌ی فیلو


طرز تهیه 

ابتدا باید کمی روغن داخل یک تابه ریخته و وقتی که داغ شد گوشت چرخ کرده و نصف پیاز داغ تفت داده شده و نمک و زردچوبه به آن بزنید و کمی آب داخل آن بریزید تا بپزد.

پس از آن عدس و اسفناجی که پخته اید با گوشت چرخ کرده مخلوط کرده و نصف ادویه ها را که تخم گشنیز، رازیانه و جوز هندی بود را به آن اضافه کنید و کمی هم نمک و فلفل بزنید.

بعد همه آنها را داخل میکسر یا غذاساز بریزید تا خوب له شود و با هم ترکیب شوند. اینها مواد میانی آش جوشواره هستند و وقتی آماده شدند آنها را کنار بگذارید و به دنبال درست کردن جوشواره ها بروید.

ابتدا باید مقداری از خمیر را به شکل لواش نازک باز کرده و قالب بزنید و با مقداری از مواد به اندازه دلخواه داخل آنها را پر کنید و با یک لواش دیگر روی آنها را پوشانده و با استفاده از چنگال روی آنها چین بیندازید یا اینکه خمیر را به صورت لواش نازک باز کرده و به صورت فاصله دار مواد روی آنها بگذارید و یک لواش دیگر روی آنها گذاشته و برش بدهید.

سپس یک قابلمه را پر از آب کرده و روی شعله گاز بگذارید تا بجوشد و جوشواره ها را داخل آن بگذارید تا بپزند. ولی نباید بیش از حد پخته شود چون له می‌شوند.

بعد آنها را داخل آبکش ریخته و در گوشه‌ای بگذارید.

بقیه پیازها را درون قابلمه بریزید و اسفناج خام را هم خورد کرده و به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید و بقیه را داخل آن بریزید و اجازه دهید که با یک لیوان آب اسفناج بپزد و جا بیفتد و سپس جوشواره ها را داخل آن بریزید و وقتی که دو جوش خورد غذای شما آماده شده و می توانید در ظرف دلخواه سرو کرده و نوش جان کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید