آشپزی رژیمیآشپزی گیاهی

طرز تهیه انواع کوفته گیاهی

انواع کوفته گیاهی مخصوص گیاهخواران و رژیمی ها کوفته بادنجان وکوفته اسفناج وکوفته قارچ

 کوفته بادمجان

مواد لازم 

بادمجان ۲ عدد (۷۰۰ گرم)
نان خشک خرد شده (یا آرد سوخاری) ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
سیر خرد شده ۱ حبه
پنیر پارمسان رنده شده ۵۰ گرم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
سبزی ریحان خرد شده ۱۶ برگ
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
آب گوجه صاف شده ۲۵۰ میلی لیتر
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه (برای سس گوجه) به مقدار لازم


طرز تهیه 

ابتدا فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد (یا ۴۰۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. تمام سطح بادمجان ها را با چنگال سوراخ کنید.

بادمجان ها را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد (۴۰۰ درجه فارنهایت) در فر حدود یک ساعت بپزید تا نرم شوند. سپس آن ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند. سپس بادمجان ها را از درازا به دو نیم تقسیم کنید. برای کوفته بادمجان لازم است که بادمجان ها از پوست جداشوند بنابراین لازم است که با یک قاشق گوشته داخل بادمجان ها را خارج کنید.

گوشته بادمجان ها را به همراه نان های خرد شده، تخم مرغ ها، سیر، نمک و فلفل، داخل غذا ساز بریزید و خوب مخلوط کنید تا خمیری یکدست به دست آید.

خمیر بادمجان به دست آمده را به کاسه ای منتقل کنید، پنیر پارمسان رنده شده و سبزی ریحان خرد شده را به کاسه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سپس مخلوط به دست آمده را برای مدتی در یخچال بگذارید و اجازه دهید تا خودش را بگیرد.

در این مرحله میتوانید سس گوجه خانگی خودتان را تهیه کنید. برای تهیه سس گوجه، گوجه ها را به کمک یک توری فلزی صاف کنید و آب آن ها را بگیرید. سپس با روغن زیتون، نمک و فلفل در قابلمه ای روی حرارت مخلوط کنید.

صبر کنید تا مخلوط سس به جوش آید. سپس حرارت را کم کنید و پیوسته هم بزنید تا سس شما بجوشد و غلیظ شود. کمی از سس را بچشید و در صورت لزوم به مقدار دلخواهتان نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

مخلوط بادمجان ها را از یخچال خارج کنید. مقدار یک کف دست از مخلوط بردارید و آن را گرد کنید تا شکل کوفته به خود بگیرد. سپس آن را داخل پودر نان یا همان آرد سوخاری بغلتانید تا پودر نان روی همه کوفته را بپوشاند. در غیر این صورت ممکن است کوفته بادمجان شما وا برود.

در یک تابه عمیق یا یک قابلمه، آن قدر روغن سرخ کردنی بریزید تا مطمئن شوید کوفته ها کامل در روغن غرق میشوند. سپس حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید روغن، خوب داغ شود. این کار به جذب کمتر روغن توسط کوفته ها کمک میکند. وقتی روغن داغ شد (حدود ۱۸۰ درجه سانتی گراد)، کوفته ها را تک تک وارد روغن کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا روغن بیرون نپاشد و دستتان را نسوزاند. حدود ۴ دقیقه اجازه دهید تا کوفته بادمجان ها در روغن سرخ شوند داخلشان خوب پخته شود. مراقب باشید کوفته ها نسوزند.

وقتی بیرون کوفته ها طلایی مایل به قهوه ای شد، آن ها را از روغن خارج کنید و روی یک دستمال تمیز بگذارید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. میتوانید به جای دستمال، یک آبکش فلزی را روی یک کاسه قرار دهید و کوفته ها را درون آبکش قرار دهید.

کوفته بادمجان شما آماده است. میتوانید آن را با سس گوجه ای که تهیه کردید و سبزیجاتی مثل ریحان سرو کنید.

نکات کلیدی تهیه کوفته بادمجان

توجه داشته باشید که همزمان تعداد زیادی کوفته داخل روغن داغ قرار ندهید؛ چون اینکار باعث کاهش دمای روغن میشود و مطلوب نیست.
میتوانید بجای پودر نان از پودر سوخاری نیز استفاده کنید.


کوفته اسفناج

مواد لازم 

برگ اسفناج تازه ۶ پیمانه
آب جوش ۳ پیمانه
تخم مرغ ۳ عدد
پنیر چدار رنده شده ۱/۲ پیمانه
سبزی معطر تازه خرد شده ۱/۴ پیمانه
پودر نان ۱ پیمانه
پودر سیر ۱/۴ قاشق چایخوری
نمک ۱/۴ قاشق چایخوری


طرز تهیه

: فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. ساقه‌های اسفناج را جدا کرده، آن را بشویید و پاک کنید. برگ‌ها را در کاسه بزرگی بریزید. سپس آب جوش را به آنها اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید آن را حدود ۳ دقیقه کنار بگذارید.

بعد از این مدت اسفناج را داخل صافی بریزید و رویش آب سر بگیرید. با دست فشار بدهید تا آب اضافی کاملاً خارج شود. باید ۲/۳ پیمانه اسفناج فشرده داشته باشید. اگر از اسفناج پخته فریزی استفاده می‌کنید بگذارید یخ آن باز شود و سپس همین مقدار اسفناج بردارید.

حال برگ‌های اسفناج را روی تخته گوشت بگذارید و با چو خیلی ریز خرد کنید. اسفناج خرد شده را داخل کاسه‌ای بریزید. تخم مرغ، پنیر رنده شده، سبزیجات معطر خرد شده و پودر نان را اضافه کنید. اگر پنیر شما کم نمک است قدری هم نمک و فلفل به مخلوط اضافه کنید.

با یک قاشق یا با دست همه مواد را به خوبی مخلوط کنید تا به فرمی برسند که بتوانید آنها را به شکل کوفته در بیاورید. اگر خمیر بیش از حد خیس است کمی دیگر پودر سوخاری اضافه کنید.

روی یک سینی فر کاغذ روغنی بکشید. خمیر را به شکل کوفته‌های کوچک در بیاورید و روی کاغذ روغنی بچینید. سینی را به مدت ۱۵–۲۰ دقیقه در فر قرار دهید تا کوفته اسفناج شما آماده شود. کوفته‌ها را با هر سسی که دوست دارید سرو کنید.

نکته: موقع چیدن کوفته‌ها روی سینی فر، حدود ۳ سانت بین آنها فاصله بگذارید تا به هم نچسبند.


کوفته گیاهی

مواد لازم 

۲ پیمانه برنج
۱ پیمانه لپه
۱ عدد پیاز
۳۰۰ گرم سبزی کوفته
۳ ق س آرد نخودچی یا لپه
۲ ق س رب گوجه فرنگی
۱ ق چ زردچوبه، ادویه و فلفل
به مقدار لازم روغن
به مقدار لازم نمک
مواد داخل کوفته
۳ ق س پیاز داغ
۲ /۱ پیمانه گردوی خرد شده
۲ /۱ پیمانه کشمش
۲ /۱ پیمانه آلو
۲ /۱ پیمانه قیسی


طرز تهیه:

۱. برنج را بشویید و در ظرفی مناسب خیس کنید. بعد از مدت نصف روز برنج را بپزید.سپس لپه را بشویید و در یک ظرف دیگر خیس کنید. آن را هم بعد از مدت نصف روز بپزید.

۲. سبزی کوفته را که شامل گشنیز، جعفری، تره، ترخون و مرزه است به خوبی بشویید و در یک سبد بریزید تا آب آنها کشیده شود، سپس خردشان کنید.

۳. پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مناسب با مقداری روغن تفت دهید. حالا نیمی از زردچوبه و ادویه، همه رب گوجه فرنگی و مقداری نمک را به پیاز اضافه کرده ، آنها را تفت دهید. مقداری آب داخل تابه بریزید و بگذارید چند جوش بزند، سپس آن را کنار بگذارید. سس غذا آماده است.

۴. در این زمان برنج و لپه پخته شده را چرخ یا میکس کنید. سبزی خرد شده را هم به مواد اضافه کنید، سپس مابقی ادویه، مقداری نمک و فلفل را اضافه کنید و مواد را خوب ورز دهید. کمی آرد نخودچی جهت چسبندگی مواد اضافه کنید و دوباره مواد را ورز دهید.

۵. برای آماده کردن مواد داخل کوفته، در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید. کشمش، آلو و قیسی را به همراه پیاز داخل آن تفت دهید، سپس گردوی خرد شده را اضافه کنید تا مواد داخل کوفته آماده شود.

۶. مقداری از مواد کوفته را بردارید و به کمک دست داخل آن را گود کنید. حالا مقداری از مواد درونی کوفته داخل آن قرار دهید و مواد را به صورت توپ های کوچک در آورید.

۷. در مرحله آخر، کوفته ها را در ظرف مورد نظر بچینید، سسی را که آماده کرده اید روی آنها بریزید و سرو کنید.


کوفته سیب زمینی و بلغور گندم

مواد لازم:

بلغور گندم: ۱ پیمانه
سیب زمینی (پخته): ۲ عدد
پیاز (رنده شده): ۱ عدد
روغن زیتون: ۴ قاشق سوپ خوری
سس گوجه فرنگی تند: ۱ قاشق سوپ خوری
فلفل سیاه (پودر شده): ۱ قاشق چای خوری
فلفل قرمز (پودر شده): ۱ قاشق سوپ خوری
زیره (پودر شده): ۱ قاشق چای خوری
نمک: به مقدار لازم
کاهو: برای سرو


طرز تهیه 

۱. بلغور گندم را از قبل در آب داغ قرار دهید تا خیس بخورد. سپس آن را با سیب زمینی پخته له شده مخلوط کنید.

۲. پیاز رنده شده را در ظرفی جداگانه در روغن زیتون تفت دهید و سپس سس و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید.

۳. مخلوط بلغور و سیب زمینی را اضافه کنید.

۴. فلفل سیاه، فلفل قرمز، زیره و نمک را اضافه کنید. ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مواد کمی خنک شود.

۵. سپس گلوله هایی به اندازه گردو از مواد جدا کنید و کف دست خود شکل دهید. آنها را به همراه کاهو سرو کنید.


کوفته قارچ

مواد لازم:

روغن زیتون: ۳ قاشق سوپ خوری
پیاز (ریز خرد شده): ۱ عدد
قارچ (خرد شده): ۴۰۰ گرم
جوپرک: ۱ پیمانه
پودر سوخاری: ۱ پیمانه
پودر سوخاری: ۱ پیمانه
برگ جعفری (خرد شده): یک دوم پیمانه
سیر (له شده): ۴ حبه
تخم مرغ: ۲ عدد
پودر آویشن: ۱ الی ۲ قاشق چای خوری
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
گوجه فرنگی (پوره شده): ۵۰۰ گرم

مواد لازم رویه:

برگ جعفری (خرد شده): یک دوم پیمانه
پنیر پارمزان (رنده شده): یک سوم پیمانه


طرز تهیه:

۱. پیاز را حدود ۷ الی ۸ دقیقه در روغن تفت دهید. قارچ را اضافه کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تفت دهید.

۲. سیر له شده را اضافه کرده و تفت دهید. ظرف را از روی حرارت بردارید.

۳. جوپرک، پودر سوخاری، برگ جعفری خرد شده، تخم مرغ، پودر آویشن، نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه و مخلوط کنید.

۴. این مخلوط را حدود ۲ الی ۳ ساعت در یخچال قرار دهید. سپس گلوله های کوچکی از این مخلوط جدا کنید و در روغن زیتون سرخ کنید.

۴. کوفته ها را در گوجه فرنگی پوره شده (پوست کنده و له شده) روی حرارت قرار دهید تا حدود ۱۵ دقیقه بپزند. سپس آنها را به همراه برگ جعفری و پنیر پارمزان رنده شده سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن