اطلاعات تغذیه

میوه های برای کم خونی و خون ساز که معجزه می‌کنند

میوه های که به طور طبیعی به تولید گلبول های قرمز خون شما کمک می کنند.

 

میوه برای کم خونی

۱. شلیل

ما می‌دانیم که آهن به جلوگیری از کم‌خونی کمک می‌کند. و حتی اگر شلیل به طور خاص غنی از این ماده‌ی معدنی نیست، ویتامین C موجود در آن کمک می‌کند – چرا که این ویتامین به بهبود جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

به عبارت دیگر، هرچه میزان ویتامین C در غذا بیش‌تر باشد، جذب آهن بهتر است. اما ما باید درک کنیم که بیش‌تر غذاها غنی از ویتامین C نیستند (هزینه‌های بالا و بی‌ثباتی در طول ذخیره‌سازی دلایل این امر هستند) – به همین دلیل گنجاندن غذاهای غنی از ویتامین C در رژیم غذایی‌تان مانند شلیل، بسیار کمک‌کننده است.

این امر حتی در صورت مصرف یک مکمل آهن برای کم خونی نیز صادق است. برای رسیدن به بهترین نتیجه، می‌توانید حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر آب شلیل را همراه با قرص آهن‌تان مصرف کنید. اما، همان‌طور که همیشه می‌گوییم، ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

۲. موز

این میوه برای کم خونی واقعا عالی است. موز‌ با تامین آهن مورد نیاز در برنامه‌ی غذایی، به کسانی که از کم‌خونی رنج می‌برند کمک می‌کند. آهن تولید هموگلوبین و گلبول قرمز را تحریک می‌کند و جریان خون را تقویت می‌کند.

۳. کیوی

کیوی، انتخابی عالی برای افراد مبتلا به کم خونی است، به آنها کمک می‌کند تا سطح هموگلوبین خود را به حالت قبل برگردانند. یک فنجان کیوی، ۰.۵۶ میلی‌گرم آهن دارد که ۳ درصد نیاز روزانه آهن یک زن سالم را تامین می‌کند. همان‌گونه که می‌دانیم، آهن نقش مهمی در تولید و حفظ سلول‌های قرمز خون و سوخت و ساز انرژی دارد. همچنین به رشد عصبی نیز کمک می‌کند.

یک راه خوب برای استفاده بهتر از کیوی، ترکیب کردن آن با غذاهایی که دریافت آهن را افزایش می‌دهند و اجتناب از خوردن غذاهایی که خواص ممانعت از آهن دارند، است.

۴. انار

زمانی که مقدار فراوانی انار می‌خورید، به دلیل مقادیر بالای آهنی که در این میوه وجود دارد، هموگلوبین در خون افزایش می‌یابد، بنابراین به درمان کم‌خونی کمک می‌کند. مصرف انار در زمان ابتلا به کم خونی- خفیف یا شدید- ضروری است زیرا آهن و کلسیم بالایی دارد. معمولا به انار، ابر غذا گفته می‌شود زیرا سرشار از مواد مغذی است. انار، مقدار زیادی قند، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم و مس دارد. بنابراین، باعث افزایش هموگلوبین خون و جریان خون می‌شود. این میوه، علائم کم خونی خفیف مانند سرگیجه و خستگی را کاهش می‌دهد.

۵. هلو

کارشناسان بهداشت و سلامت به کسانی که به کم‌خونی فقر آهن مبتلا هستند، توصیه می‌کنند که مصرف غذاهای غنی از آهن را مانند هلو در رژیم غذایی‌شان افزایش بدهند. آهن به افزایش تولید هموگلوبین کمک می‌کند، در نتیجه کم‌خونی را به حداقل می‌رساند و مانع از آن می‌شود. هلو همچنین میزان بالایی از ویتامین C دارد که کمک می‌کند بدن‌تان در جذب آهن بهتر عمل کند.

۶. خرمالو

این میوه برای کم خونی عالی است و به بهبود تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. مسِ موجود در این میوه، به جذب مناسب آهن کمک می‌کند و همین به نوبه‌ی خود، به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

۷. آلو زرد

میزان بالای ویتامین C در آلو زرد به افزایش جذب آهن در بدن کمک می‌کند. افزایش جذب آهن احتمال درمان کم خونی را افزایش می‌دهد، زیرا آهن می‌تواند میزان هموگلوبین خون را افزایش دهد. از این رو این میوه برای کم خونی بسیار مناسب است.

۸. گوجه سبز

گوجه سبز به جذب آهن در بدن کمک می‌کند که به جریان بهتر خون در بدن می‌انجامد. از این گذشته به علت وجود ویتامین ‌C بسیار زیاد در گوجه سبز، از بیماری‌های مرتبط با کمبود گلبول‌های قرمز خون مانند کم‌خونی نیز پیشگیری می‌کند.

۹. انبه

انبه سرشار از آهن است. افرادی که از کم خونی رنج می‌برند باید انبه را در رژیم غذایی روزانه‌شان قرار دهند. عموما زنان پس ازیائسگی ضعیف می‌شوند و باید انبه و سایر میوه‌های سرشار از آهن مصرف کنند. در دوران بارداری باید از مصرف بیش از اندازه‌ی انبه اجتناب کرد.انبه‌ی نارس سبز و تازه دارای قابلیت درمان اختلالات خونی است. این شکل خاص انبه انعطاف پذیری رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد و باعث تقویت تولید گلبول‌های قرمز جدید در خون می‌شود. انبه به گوارش راحت غذا و آهن موجود در غذا، و پیشگیری از خونریزی داخلی کمک می‌کند. این میوه سطح ایمنی بدن را در برابر کم خونی، بیماری سل، دیسانتری، و بیماری وبا افزایش می‌دهد.

۱۰. انجیر

این میوه برای کم خونی عالی است. انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است. مخلوطی از این دو ماده‌ مغذی، آن را به یک میوه‌ فوق‌العاده برای کم‌خون‌ها، مخصوصا افراد مبتلا به کم‌خونی فقرآهن تبدیل کرده است.

۱۱. زردآلو

زردآلو یک منبع عالی آهن است، ماده‌ای معدنی که نقش مهمی در تشکیل هموگلوبین ایفا می‌کند. علاوه بر این، زردآلو حاوی مس است. مس نیز به جذب آهن کمک می‌کند. این امر جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد و از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند. به دلیل وجود کبالت در زردآلو برای بچه‌ها و کسانی که مشکل کم خونی دارند نیز مفید است.

۱۲. شاتوت

کم‌خونی وضعیتی است که در آن میزان هموگلوبین فرد که اکسیژن را به بافت‌های بدن منتقل می‌کند، پایین است. کم‌خونی به دلیل کمبود آهن به جود می‌آید. شاه توت یکی از میوه‌هایی است که به دلیل داشتن آهن که برای افراد مبتلا به کم‌خونی ضروری است، برای رفع کم‌خونی به کار می‌رود.

۱۳. طالبی

به لحاظ مواد معدنی، طالبی حاوی مقادیر خوبی کلسیم و روی (۱٪ ارزش روزانه) و آهن، مس، منگنز و فسفر (۲٪ ارزش روزانه) است. آهن در تمام سلول‌ها و عملکردها به عنوان انتقال‌ دهنده‌ی اکسیژن در سرتاسر بدن یافت می‌شود. کمبود آهن در بدن ممکن است به کم خونی منجر شود که می‌تواند در صورت تشدید ارگان‌های بدن را از کار بیندازد. فسفر، ماده‌ی معدنی ضروری دیگر، به تنظیم استفاده از کلسیم در بدن و عملکرد سلولی معمول کمک می‌کند. از طرف دیگر، منگنز، سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها را تقویت، سطح قند خون را تنظیم می‌کند، و عملکرد مغز و اعصاب را به حالت عادی در می‌آورد.

۱۴. کامکوات

مواد معدنی مانند آهن، چیزی است که برای افزایش تولید سلول‌های خونی نیاز دارید و کامکوات، حاوی مواد معدنی به ویژه آهن است از این رو این میوه برای کم خونی بسیار مناسب است.

۱۵. نارگیل

خیلی از افراد علاقه دارند که قطعات تازه و خوشمزه نارگیل را روی سالادشان خرد یا رنده کنند. مطمئنا این کار علاوه بر طعم عالی که به سالاد شما می‌دهد باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خونتان نیز می‌شود. همچنین گوشت نارگیل حاوی سدیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین B است که همه اینها برای تولید گلبول های قرمز لازم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید