آشپزی ملل

طرز تهیه بادمجان شکم پر ترکیه

غذای سنتی ترکیه ای بسیار خوشمزه با بادمجان ایمام بایلدی؛

مواد لازم

گوشت بره: ۱۲ برش متوسط (چرخ شده)

بادمجان: ۳ عدد بزرگ

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سیر‌: ۲ حبه

پودر دارچین: ۱ قاشق چای خوری

گوجه فرنگی: ۸ عدد (پوست کنده)

برگ جعفری: ۱ دسته کوچک (ساطوری شده)

نعناع: ۲ قاشق غذاخوری (ساطوری شده)

پاپریکا: به میزان دلخواه (برای چاشنی)

روغن زیتون یا کنجد: به میزان دلخواه برای روی بادمجان‌ها


طرز تهیه

فر را روشن و با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. بادمجان‌ها را از وسط نصف کنید. آنها را در آب نمک بگذارید تا مایع قهوه‌ای آن خارج شود. سپس آنها را از آب بکشید و با دستمال خشک کنید. کف بادمجان را با برس یک لایه روغن زیتون یا روغن کنجد بزنید. آنها را در سینی مخصوص فر قرار دهید. به مدت ۲۰ دقیقه در فر نگه دارید تا گوشت‌شان نرم شود.

هنگامی که بادمجان‌ها آماده شدند، از فر خارج کنید و وقتی به اندازه کافی خنک شدند، وسط آنها را بیرون بیاورید و خالی کنید. می‌توانید بادمجان‌ها را سرخ کنید اما با آماده کردن بادمجان‌ها در فر، در مصرف روغن صرفه‌جویی می‌شود.

پیاز را ریز و نگینی خرد کنید. سیر را له کنید. در یک ظرف مناسب کمی روغن بریزید و پیاز و سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شود. دارچین و پاپریکا را اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید تا طعم خامی آنها گرفته شود. گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. گوجه ‌فرنگی‌ها را نصف کنید‌، دانه‌ها و آب آن را در یک الک که روی یک کاسه قرار داده شده است، جدا کنید. می‌توانید گوجه را رنده کنید. گوجه فرنگی را به ماهیتابه اضافه کنید.

درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید همه مواد به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزند تا کاملا نرم شوند. جعفری و نعناع خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. کمی از جعفری را برای پاشیدن روی بادمجان‌‌ها (موقع سرو) کنار بگذارید.

بادمجان را در سینی فر بگذارید و مخلوط گوجه‌فرنگی و گوشت چرخ‌کرده را به نسبت مساوی در آنها بریزید. دوباره روی آنها را روغن زیتون بپاشید و به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر بپزید. بعد از اینکه بادمجان‌ها و مواد داخل آن به خوبی پختند، روی آنها را آبلیموی تازه بچکانید.

نکته

می‌توانید در صورت دلخواه روی مواد داخل ایمام بایلدی شکم پر کمی پنیر پیتزا بریزید و بعد در فر بگذارید.

می توانیدبا سبزیجات و به صورت رژیمی، گوشت حذف می‌شود.

می‌توانید به جای رنده کردن گوجه‌ها، آن‌‌ها را مکعبی خرد کنید. و در کنار آن هم می‌توانید سس گوجه درست کنید.

برای تهیه سس گوجه فرنگی، یک یا دو گوجه‌فرنگی را رنده کنید و به آن کمی پاپریکا یا فلفل بزنید. روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود. به آن مقداری روغن کنجد یا روغن زیتون بزنید. بعد از اینکه آماده شد و در موقع سرو، روی بادمجان‌ها را کمی از سس بریزید.

می‌توانید با برنج و ماست همراه با سبزی خوردن تازه سرو کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن