سس و ترشی ها

طرز تهیه ترشی لبو به دو روش

ترشی پاییزی سنتی بسیار خوشمزه به دو روش و فوت و فن ترشی لبو

ترشی لبو

مواد لازم 

لبو:۱ کیلو

سیاه دانه :۲ قاشق غذاخوری

تخم گشنیز :۱ قاشق غذاخوری

شکر در صورت تمایل :۲ قاشق غذاخوری

دانه فلفل :۵ عدد

رزماری :۱ برگ

سرکه:۲ لیوان

نمک :به مقدار لازم


طرز تهیه 

ابتدا لبو ها را بخوبی شسته و با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا برای دو ساعت بپزد، سپس آن را به شکل دلخواه خرد کنید.

لبوهای خرد شده و شکر را به همراه سرکه روی حرارت قرار داده و اجازه دهید تا برای دو دقیقه با هم بجوشد سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود.

در این مرحله برگ رزماری، تخم گشنیز، سیاه دانه، دانه فلفل و نمک را به مخلوط لبو اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

حالا ترشی را در شیشه مورد نظر بریزید و برای یک هفته داخل یخچال قرار دهید تا ترشی برسد.


ترشی لبو با لبو خام یا پخته

مواد لازم

لبو: ۱ کیلوگرم

سرکه: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

هویج: نیم کیلوگرم

زرشک: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

ادویه ترشی لبو شامل نمک، گلپر(۱ قاشق مرباخوری)، رزماری (۱ برگ) سیاه دانه (۱ قاشق غذاخوری) و دانه فلفل سیاه (۵ عدد): به مقدار دلخواه


طرز تهیه

برای درست کردن ترشی لبو و هویج ابتدا لبوها را بشورید و پوست بگیرید و سپس به صورت خام رنده کنید. لبوهای رنده شده را در یک قابلمه بریزید و سپس آب و سرکه را اضافه کنید. شکر را هم روی لبوها بریزید و روی شعله ملایم گاز به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. در این فاصله هویج‌ها را هم رنده کنید.

بعد از ۲۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و هویج رنده شده را روی لبوهای داغ بریزید. سپس زرشک، نمک، رزماری، سیاه دانه، فلفل و گلپر را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. صبر کنید ترشی خنک شود و سپس آن را در ظروف شیشه‌ای خشک، تمیز و در بسته بریزید. ترشی لبو چند روزه می‌رسه؟ ترشی لبو از فردای روزی که درست می‌کنید آماده مصرف است.

نکته

ترشی لبو قرمز را با لبو خام هم می‌توانید درست کنید. برای درست کردن ترشی لبو با لبو یا همان چغندر خام به این ترتیب عمل کنید: لبو را بدون آنکه سر و تهش را بگیرید به مدت ۲ ساعت بپزید. بعد از پخت لبو آن را مکعبی خرد کنید، به صورت ورقه‌ای برش بزنید یا به شکل دلخواه قالب بزنید. سپس لبوهای ورقه شده را در سرکه و شکر به مدت ۲ دقیقه بجوشانید. وقتی این ترکیب لبو و سرکه سرد شد ادویه ترشی لبو را اضافه کنید. ترشی لبو بعد از یک هفته آماده است و در یخچال باید نگهداری شود.

ترشی فصل لبو یا چغندر را با کلم سفید یا کلم قرمز هم درست می‌کنند. در این صورت به جای هویج از کلم سفید یا کلم قرمز خرد شده استفاده کنید.

علاوه بر ترشی لبو و هویج ترشی لبو را با انار دانه شده هم درست می‌کنند. به جای هویج رنده شده نیم کیلوگرم انار دانه شده به لبوهای داغ اضافه کنید.

سرکه مناسب برای ترشی لبو سرکه قرمز است، اما مثل سایر انواع ترشی از سرکه سفید هم می‌توانید استفاده کنید.

اگر ترشی لبو را تند دوست دارد مقداری فلفل قرمز تند هم به ادویه ترشی اضافه کنید و ۲ عدد فلفل سبز تند هم در شیشه ترشی لبو قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید