آش و سوپ

طرز تهیه دو نوع غذا با لبو

آش لبو و سوپ لبو غذای سرشار از ویتامین مقوی برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

آش لبو یا چغندر قرمز

مواد لازم (برای ۴ نفر)

لبو: ۲ عدد متوسط

رشته آش: ۱۰۰ گرم

نخود: ۳ قاشق غذاخوری

لوبیا: ۳ قاشق غذاخوری

عدس: ۳ قاشق غذاخوری

گشنیز ساطوری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

جعفری ساطوری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد متوسط

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

نعنا خشک: به مقدار دلخواه

کشک یا قره قروت: به مقدار دلخواه

آرد سفید: ۱ قاشق مرباخوری (اختیاری)


طرز تهیه

ابتدای کار نخود، لوبیا و عدس را هر کدام به صورت جدا از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آنها را عوض کنید تا نفخ‌شان گرفته شود. سپس هر کدام را به صورت جدا با کمی آب بپزید و در ظرف جدایی قرار دهید. البته می‌توانید همه حبوبات را با هم در قابلمه ریخته و با هم بپزید ولی اگر به صورت جدا بپزید مطمئن خواهید بود که همه حبوبات کاملا پخته شده‌اند

در ظرفی دیگر، لبوها را پوست کنده و با کمی آب بپزید. بعد از اینکه لبوها کاملا پخته و خنک شدند، آن‌ها را به صورت نگینی خرد یا رنده کنید. (از آنجایی که زمان نسبتا زیادی برای پخت لبو لازم است، می‌توانید از زودپز هم استفاده کنید.)

در یک قابلمه متوسط حبوبات و لبوی پخته را همراه با آبِ لبو بریزید. (اگر حبوبات هنوز خام است، به آنها مقدار بیشتری آب اضافه کرده و اجازه دهید تا پخته شود) بگذارید مواد آش به همراه آبِ لبو چندتا قل بخورد تا خوب جا بیفتد. جعفری و گشنیز خرد شده را اضافه کنید.

در مرحله آخر رشته آش را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و طعم هماهنگی پیدا کنند.

طرز تهیه نعناع داغ.

۱- مقداری روغن را در یک شیرجوش دسته‌دار بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود، البته روغن نباید خیلی داغ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث سوختن نعنا و تلخ شدن آن می‌شود.

۲- بعد از اینکه روغن داغ شد، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید، بلافاصله پودر نعنا خشک را در آن ریخته و فوری از روی حرارت بردارید

۳- می‌توانید به نسبت مساوی از پونه کوهی و نعنا خشک به روغن اضافه کنید، تا نعنا داغی با عطر و بوی عالی داشته باشید.

در حین پختن آش لبو، نعناع داغ، نمک و فلفل و قره‌قروت را هم اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا آش به خوبی پخته شده و کاملا جا بیفتد، بعد از اینکه قره‌قروت حل شد و آش طعم پیدا کرد، آش شما آماده شده است و می‌توانید آن را سرو کنید. در صورت تمایل روی آش را با پیاز داغ مجلسی چیپسی تزیین کنید.

نکته

اگر آش شما با رشته لعاب نداد یا مقدار لعاب آن کم بود بهتر است کمی آرد سفید به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا لعاب بیندازد.

می‌توانید مقداری کشک سابیده را به آش خود اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید.

آش لبو، هم به صورت ترش و هم به شکل ملس پخته می‌شود و بسته به سلیقه خودتان می‌توانید به میزان دلخواه قره‌قروت یا کشک استفاده کنید.

خواص مفید لبو

لبو ضد سرطان، ضد التهاب، سرشار از آنتی‌اکسیدان، تقویت‌کننده دستگاه ایمنی، افزایش قدرت جذب اکسیژن در سلول‌ها، جوانسازی پوست و سم‌زداست.

لبو به علت داشتن فیبر فراوان باعث کاهش چربی و کلسترل خون می‌شود. لبو همچنین دارای مقادیر زیادی اسید فولیک است ه به همراه آهن از ایجاد کم‌خونی جلوگیری می‌کند و باعث بهبود سلامت روانی و هیجانی می‌شود.

لبو و دیابت دوست همدیگر هستند. لبو یا همان چغندر قرمز لبو حاوی آنتی‌اکسیدان «آلفالیپوئیک‌اسید» است که می‌تواند به کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک کند. این آنتی‌اکسیدان از تغییرات اکسیداتیو مربوط به استرس در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری کند.

مواد مغذی لبو شامل فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتانین، اسید مالونیک، الکل گیاهی، ساپونین، پروتئین و فیبر است.


سوپ برش روسی

مواد لازم (برای ۵ نفر)

گوشت گاو: به مقدار لازم (اختیاری)

لبو (چغندر قرمز) متوسط: ۲ عدد

هویج: ۲ عدد

سیب زمینی متوسط: ۲ عدد

روغن نباتی: ۲ قاشق

پیاز متوسط: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱۵۰ گرم

کلم پیچ سفید: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار

گوجه فرنگی خرد شده: ۲۰۰ گرم

سیر: ۲ حبه

شکر: ۴/۳ قاشق غذاخوری

خامه ترش: ۳/۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

جعفری یا شوید ساطوری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری برای تزئین

نمک و فلفل: به مقدار لازم


طرز تهیه

ابتدا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و گوشت گاو خرد شده را به آن اضافه کنید. گوشت را کمی تفت دهید و هم بزنید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت به خوبی بپزد. خیلی از افراد این سوپ را بدون گوشت یا با سوسیس‌های آماده درست می‌کنند، پس اگر شما هم تمایلی به اضافه کردن گوشت ندارید، می‌توانید این بخش را حذف کنید و سوپ برش را تنها با سبزیجات تازه تهیه کنید.

بعد از پخت گوشت‌ها، ۲ لیتر آب به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید آب جوش بیاید. سپس لبو، هویج و سیب زمینی را به صورت مربعی خرد و به آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید سبزیجات به مدت ۱۵ دقیقه در آب پخته و نرم شوند. بعد کلم پیچ و گوجه فرنگی خرد شده را به سوپ اضافه کنید.

مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید با حرارت متوسط گرم شود. سپس پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه پیازها کمی نرم شد، رب گوجه فرنگی را داخل ماهیتابه بریزید و خوب هم بزنید. رب و پیاز را کامل تفت بدهید و سپس به همراه سیر خام رنده شده به سوپ اضافه کنید. برای مزه دار کردن سوپ کمی نمک، فلفل و شکر به آن اضافه کنید. شعله گاز را خاموش کنید و برای ۵ دقیقه درب سوپ را بگذارید.

سوپ شما آماده است شمابا مقداری خامه ترش و جعفری یا شوید خرد شده روی سوپ را تزئین کنید. اگر می‌خواهید سوپ برش رژیمی داشته باشید خامه را حذف کنید. اگر دوست دارید می‌توانید در انتها کمی آب لیمو ترش تازه نیز به سوپتان اضافه کنید و از طعم لذیذ این غذا لذت ببرید به خصوص برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا لذت ببرید.

سوپ برش یک غذای اوکراینی اصیل برای سرماخوردگی و روزهای سرد سال است که در اروپای شرقی نیز بسیار محبوبیت دارد. شلغم قرمز یا لبوی موجود در این سوپ دارای مقادیر بالای ویتامین A، C، فولات و منگنز، کلسیم و آهن است.

سوپ معروف روسیه که از انواع سوپ ساده و خوشمزه برای هوای سرد زمستانی است تمام وجودتان را گرم خواهد کرد. این سوپ یکی از مقوی‌ترین انواع سوپ روسی است که انتخاب خوبی برای روزهای سرد و پیشگیری از سرماخوردگی و انواع ویروس‌های دستگاه تنفسی مثل کرونا و آنفولانزا محسوب می‌شود؛ البته با تقویت سیستم ایمنی بدن. مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده این سوپ یاقوتی رنگ، لبو یا همان چغندر است و برای همین رنگ قرمز و زیبایی دارد و در کنار چند قطره آب لیموی تازه و شوید خرد شده ظاهر شگفت‌انگیزی پیدا می‌کند. خوردن یک وعده سوپ برش روسی می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد و فشار خون‌تان را تنظیم کند. سوپ لبو برای سلامت قلب، معده و قلب شما یک وعده مفید محسوب می‌شود و برای کاهش وزن یک غذای ایده‌آل است. برای درست کردن این سوپ می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید و سبزیجات مختلفی را به آن اضافه کنید. از آنجایی که لبو و سبزیجات به کار رفته در این سوپ، ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی دارند، خوردن این سوپ ساده می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید