نوشیدنی ها

طرز تهیه دمنوش مخصوص زمستان

10 دمنوش و چای گیاهی برای فصل زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین دمنوش های زمستانی

۱۰ دمنوش مفید و مخصوص فصل زمستان آشنا خواهید که شد به به درمان سرماخوردگی، رفع گلودرد، تقویت معده و سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کنند.

همچنین برخی از دمنوش های معرفی شده نشاط آور و آرامش بخش هستند که برای کاهش استرس های فصلی می توانید آنها را میل کنید

۱. دمنوش زنجبیل و زردچوبه

این دمنوش زمستانی خوشمزه نه تنها شگفت انگیز است بلکه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در طول فصل زمستان و سرما تقویت کند. همچنین با اضافه کردن کمی عسل و لیمو ترش می توانید از آن برای تسکین درد معده نیز استفاده کنید.

طرز تهیه

۱ قاشق چای خوری زنجبیل تازه و زردچوبه را به آب داغ قوری (۷۰-۸۰ درجه) اضافه کرده و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس می توانید این دمنوش مقوی را میل کنید. اگر مزه زردچوبه را دوست ندارید می توانید این دمنوش را تنها با زنجبیل درست کنید یا مقداری دارچین و لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.

۲. دمنوش لاوندر یا اسطوخدوس

گل های زیبا و شگفت انگیز لاوندر یا لوندر که در ایران آن را با نام اسطوخدوس می شناسیم دارای بوی بسیار معطری هستند که از آن برای ایجاد آرامش در محیط استفاده می کنند. مانند استفاده در اسپری های خوشبو کننده یا دستگاه های بخور و زیر بالش برای یک خواب آرام.

اسطوخدوس آرامش‌ بخش و ضد عفونی‌کننده است که با استرس، اضطراب و حتی افسردگی هم مقابله می‌کند. اسطو خودوس برای تسکین دردهای میگرنی نیز مفید است.

از خاصیت آرامش بخشی اسطوخدوس می توانید برای تهیه دمنوش نیز استفاده کنید و به عنوان یک چای مقوی، آرامش دهنده و رفع استرس فصلی از آن بهره ببرید.

طرز تهیه

یک قاش چای خوری گیاه خشک شده اسطوخدوس و نعنا را به آب داغ داخل قوری اضافه کرده و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس می توانید آن را نوش جان کنید.

۳. دمنوش گزنه و دارچین

این چای تند زمستانی حاوی آهن و ویتامین c فراوان می باشد که در صورت ترکیب شدن به راحتی جذب بدن می شود.

طرز تهیه

۲ قسمت پودر خشک شده گیاه گزنه را با ۲ قسمت غنچه گل محمدی و ۱ قسمت پودر یا چوب دارچین ترکیب کنید. سپس به اندازه ۴ فنجان آب داخل قوری ریخته و پس از داغ شدن آب ۲ قاشق چای خوری از ترکیب را به آن اضافه کنید. بگذارید ۲۰ دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید.

۴. چای سیاه و گل محمدی

این چای زمستانی نه تنها آسان بوده بلکه دارای عطر و طعم فوق العاده ای نیز می باشد که شیرینی آن نیز کاملا طبیعی است و خوراک روزهای سرد زمستان می باشد.

طرز تهیه

پس از جوش شدن آب داخل قوری حدود ۲-۳ دقیقه صبر کنید و سپس ۱ قاشق چای سیاه و یک قاشق چای خوری نیز غنچه گل محمدی به آب اضافه کنید و بگذارید ۵-۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس آن را نوش جان کنید.

می توانید با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری شیر بادام به این چای نیز از خواص بادام در فصل زمستان بهره مند شوید.

۵. دمنوش نعناع و رازیانه و زنجبیل

این دمنوش معطر یکی از بهترین دمنوش های زمستانی برای رفع درد و نفخ های شکمی می باشد.

طرز تهیه

کافیست یک قاشق چای خوری نعناع خشک، ۱ قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک شده و نصف قاشق چای خوری پودر یا دانه رازیانه را به آب داغ داخل قوری اضافه کرده و پس از ۵ دقیقه میل کنید. به سرعت نفخ شکم شما درمان شده و سیستم ایمنی بدن شما نیز در برابر سرماخوردگی تقویت می شود.

۶. چای زمستانی معجون زنجبیل و لیمو ترش و عسل

یک نوع معجون گیاهی که داروی گلو درد در منزل می باشد.

طرز تهیه 

برش های لیمو ترش و زنجبیل تازه را در ظرف شیشه ای در داری با عسل مخلوط کرده و داخل یخچال بگذارید پس از مدتی مخلوط ما فرم ژله مانندی به خود میگیرد.

در این شربت می توانید در صورت تمایل چوب دارچین نیز ریخته تا از خواص آن نیز بهره مند شوید.

اگر لیمو ترش شما ارگانیک می باشد (میوه هایی که از سموم کشاورزی و مواد مضر بر روی آنها استفاده نشده است) می توانید آن را با پوست داخل شیشه بریزید، ولی چناچنه از این موضوع مطمئن نیستید بهتر است لیمو را بدون پوست اضافه کنید.

در هنگام مصرف یک قاشق غذاخوری از ژله را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و میل نمایید. این ترکیب را می توانید به مدت دو تا سه ماه در یخچال نگهداری کنید.

۷. دمنوش آویشن

آویشن شهرت فراوانی در تقویت و ضد عفونی کردن بدن دارد. این گیاه سرشار از روغن‌های ضروری است که عطر و طعم بی‌نظیری به غذاها می‌دهد. دمنوش آویشن برای باز شدن بینی بسیار مناسب است.

تحقیقات نشان داده که نوشیدن یک فنجان چای آویشن برای جلوگیری از بیماری آلزایمر، درمان گلودرد، سرفه و سرماخوردگی، درمان سوزش سر دل و معده درد مفید می باشد.

این گیاه بخش‌ ها و اعضای درونی بدن را تمیز و ضدعفونی می‌کند. اگر به شدت سرما خورده‌ اید و سرفه امان تان را بریده است هر روز ۲ فنجان دمنوش آویشن میل کنید.

طرز تهیه

کافیست یک قاشق چای خوری پودر یا گیاه خشک شده آویشن را به ۴ فنجان آب داغ داخل قوری اضافه کرده و ۱۵ دقیقه صبر کرده تا خوب دم بکشد و سپس آن را میل کنید. برای اثر بخشی بیشتر و درمان سرماخوردگی در فصل زمستان نیز می توانید مقداری پودر زنجبیل یا دارچین نیز به آن اضافه کنید.

۸. دمنوش مریم گلی

مریم گلی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سرماخوردگی می باشد. برگ‌ های این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی دارند به همین دلیل نوشیدن این دمنوش باعث تسکین گلو درد می شود. همچنین این دمنوش خلط آور است و نوشیدن آن در زمان سرماخوردگی مفید می باشد.

طرز تهیه

۱ قاشق چای خوری از گیاه خشک شده مریم گلی را به ۴ فنجان آب داغ اضافه کرده و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید.

موارد منع مصرف

نوشیدن این دمنوش در دوران بارداری و شیردهی منع شده است همچنین ممکن است مصرف زیاد مریم گلی در مدت طولانی موجب افزایش ضربان قلب یا تشنج ‌شود. در ضمن مصرف این دمنوش برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه نمی شود.

۹. دمنوش دارچین و عسل

دارچین یک ماده ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی است و با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می کند. دارچین در تقویت ایمنی بسیار قدرتمند است، برخی از مطالعات حتی نشان می دهد که ممکن است خطر ابتلا به ویروس HIV را کاهش دهد.

طرز تهیه

پودر دارچین یا چوب دارچین را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد و عصاره آن در بیاید، سپس مقداری عسل به این چای اضافه کنید و بنوشید.

۱۰. دمنوش بادرنجبویه

از زمان‌های قدیم بادرنجبویه جزو گیاهان شناخته شده است و یونانیان به آن نام ملیس داده‌اند. باید بدانید که ابن‌سینا این گیاه را بادرنجبویه نامیده است چون برگ آن اگر فشرده شود بوی بادرنگ (لیمو) می‌دهد برای همین امروزه به آن سیترونل هم می‌گویند.

این گیاه درمانگر و معطر برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. اگر دچار آنفلوانزا یا سرماخوردگی شده‌اید به سراغ این گیاه بروید. نقش این گیاه در درمان سرفه‌های شدید و تسکین مشکلات تنفسی موثر است.

از این گذشته بادرنجبویه می‌تواند تب و مشکلات گوارشی را از بین ببرد. اگر استرس و فشارهای روحی‌تان زیاد است نیز می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. در این صورت شب‌ها قبل از خواب یک فنجان از این دمنوش میل کنید تا خواب راحتی داشته باشید.

طرز تهیه

برای تهیه دمنوش بادرنجبویه باید یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را داخل یک قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد روی آن بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. برای شیرین‌کردن آن می توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید