آشپزی ملل

طرز تهیه دو نوع کباب رستورانی

کباب سنتی به سبک رستورانی کباب چنجه ماستی و جوجه کباب ترکی و شش تاووک با روکش بیکن گوساله

 

کباب چنجه ترد

مواد لازم 

گوشت فیله یا ران گوسفند به همراه کمی دنبه: ۱ کیلوگرم

پیاز: ۲ عدد متوسط

فلفل سیاه و نمک: به مقدار لازم

ماست: ۲ قاشق غذاخوری

سس مایونز: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد

آب لیمو ترش تازه: ۳ قاشق غذاخوری

روغن زیتون بدون بو: ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه 

ابتدا گوشت شسته شده و خشک شده را به قطعات مکعبی خرد کنید. ضخامت هر تکه ۲ تا سه سانتی‌متر باشد کافی است. سعی کنید تکه‌های گوشت هم اندازه باشند تا هنگام پخت یکدست و یکنواخت بپزند. پیازها را نگینی خرد کنید و به همراه ماست، سس مایونز، آب لیموترش، فلفل سیاه و روغن زیتون مخلوط کنید. تکه‌های گوشت را در این ترکیب بخوابانید. برای ترد شدن کباب چنجه باید گوشت در این ترکیب به مدت ۸ تا ده ساعت بماند (اگر از گوشت گوساله یا شتر استفاده می‌کنید بهتر است ساعات بیشتری به گوشت استراحت بدهید). درب ظرف را ببندید و در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند. هر چه گوشت بیشتر در مواد بماند کباب چنجه ترد و آبدارتری خواهید داشت.

هنگام کباب کردن گوشت، پیازها را از تکه‌های گوشت جدا کنید و گوشت را به سیخ بکشید. لابه لای تکه‌های گوشت تکه‌های دنبه، پیاز، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای یا هر سبزی دیگری که دوست دارید، بگذارید. فاصله تکه‌های گوشت و دنبه و سایر مواد از هم باید یک بند انگشت باشد تا گوشت‌ها خوب بپزیند و کباب شوند. برای این‌که کباب چنجه شما آبدار شود و نسوزد کباب چنجه را روی شعله ملایم کباب کنید و چند بار سیخ کباب را زیر و رو کنید. چنجه را آبدار و مغز پخت از روی منقل بردارید.

نکات مهم و فوت و فن کباب چنجه ترد رستورانی

*اضافه کردن ماست و سس مایونز به مایه چنجه باعث می‌شود که کباب چنجه شما تبدیل به کباب کنجه لاری شود. اما کباب کنجه لاری با کباب چنجه رستورانی هیچ فرقی ندارد. تنها مزیت اضافه کردن ماست و سس مایونز این است که کباب چنجه شما ترد، لطیف و آبدار می‌شود.

*قرار دادن تکه‌های دنبه بین تکه‌های گوشت سبب می‌شود تا گوشت‌ها نسوزند و خشک نشوند. به این ترتیب یک کباب چنجه ترد رستورانی خواهید داشت.

*اردبیلی‌ها تکه‌های چنجه را داخل یک کاسه می‌ریزند و به سبک ترکیه‌ای همراه با کره داغ، سماق، نان داغ و پیاز و گوجه فرنگی میل می‌کنند، امتحانش ضرر ندارد.

*بعضی‌ها ترجیح می‌دهند دو روز کامل گوشت را در مواد بخوابانند تا حسابی ترد شود.

*وقتی گوشت چنجه نیم پز شد و حین پخت نمک را به کباب اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.

*قبل از به سیخ کشیدن کباب چنجه می‌توانید مقداری زعفران دم کرده و کره آب شده به گوشتی که در مواد خوابانده‌اید اضافه کنید تا طعم لذیذتری به خودش بگیرد.


جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله 

مواد لازم

سویا سس: ¼ فنجان

سرکه سیب: ¼ فنجان

عسل: ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع کانولا: ۲ قاشق غذاخوری

قارچ: ۱۰ عدد بزرگ و دو نیم شده

پیازچه: ۲ عدد خرد شده

سینه مرغ بدون پوست و استخوان: ۳ عدد خرد شده به قطعات ضخیم و مکعبی

بیکن گوشت گوساله: ۲۵۰ گرم

فلفل دلمه‌ای قرمز: ۲ عدد

تکه‌های مکعبی آناناس: به میزان دلخواه

سیخ کباب به تعداد لازم


طرز تهیه 

برای تهیه جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله بهتر است از گوشت سینه جوجه یا مرغ استفاده کنید. در یک کاسه بزرگ سویا سس، سرکه، عسل، روغن مایع کانولا، یک عدد فلفل دلمه‌ای و پیازچه‌های سبز خرد شده را با هم مخلوط کنید. حالا قارچ‌های شسته شده و از وسط دو نیم شده و تکه‌های مکعبی سینه مرغ را هم به این ترکیب اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا تمام تکه‌های مرغ و قارچ به مایه آغشته شده و مزه‌دار شوند. روی ظرف را بپوشانید و حداقل یک ساعت در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند.

بهتر است جوجه کباب ترکی شش تاووک با بیکن روکش گوساله را روی منقل درست کنید تا بوی ذغال طعم آن را لذیذتر کند. اگر منقل ندارید از کباب‌پز یا گریل استفاده کنید. تکه‌های مزه‌دار شده مرغ و قارچ را از داخل مواد بیرون بیاورید و کمی بتکانید تا مواد اضافی از روی آن‌ها پاک شوند.

حالا تکه‌های مزه‌دار شده جوجه را با تکه‌های نازک گوشت بیکن گوساله بپیچید و به همراه تکه‌های خرد شده فلفل دلمه‌ای و آناناس یا هر سبزیجات دیگری مثل گوجه‌فرنگی و پیاز و فلفل سبز مثل تصویر بالا به سیخ بکشید. قارچ‌ها را هم به سیخ بکشید. بهتر است این کار را جدا جدا انجام دهید چون مدت زمان پخت و کبابی شدن قارچ خیلی کمتر از مرغ است.

مواد مرینیت را در یک قابلمه بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آرام آرام بپزند. مایه را مرتب هم بزنید و حدود ده دقیقه روی شعله متوسط گاز نگه دارید تا یک سس غلیظ و خوشمزه درست شود.

سیخ‌های قارچ و جوجه کباب‌های پیچیده شده در لفاف بیکن گوساله را روی شعله منقل بگذارید و مرتب باد بزنید تا حسابی پخته و مغز پخت و کبابی شوند. اواسط پخت جوجه کباب ترکی شش تاووک سسی را که آماده کرده بودید با یک برس روی روکش بیکن‌ و فلفل دلمه‌ای و آناناس بمالید. چند بار این کار را تکرار کنید تا سس به خورد بیکن و سایر مخلفات برود. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پخت جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله روی منقل، گریل یا کباب پز کافی است. گوشت بیکن حسابی باید برشته شود و جوجه‌کباب‌ها مغز پخت شوند. در صورت تمایل می‌توانید این غذا را با گوجه‌فرنگی کبابی و نان یا برنج سرو کنید.

نکته

شش تاووک را به جای جوجه و بیکن با میگو و بیکن یا هر گوشت دیگری از گوشت غاز و اردک گرفته تا بوقلمون و شترمرغ و شتر با روکش بیکن می‌توانید درست کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید