آشپزی ملل

طرز تهیه چند نوع غذا معروف افغانی

دستور پخت غذا سنتی افغانی لوله کباب و پلو افغانی و مغولین و آشک گوشتی بسیار خوشمزه

 لوله کباب افغانی

مواد لازم

گوشت چرخ کرده = ۱کیلو
پیاز = ۲۵۰ گرم
سیر = ۲ حبه
آرد نخودچی = به مقدار لازم
فلفل سیاه، تخم گشنیز، نمک= به مقدار لازم
روغن به میزان لازم

طرز تهیه:

تمام مواد را با هم خوب مخلوط می کنیم و ورز میدهیم. سپس از مخلوط به اندازه گردو برداشته ؛ کمی آب در یک کاسه کنار دستمان میگذاریم تا بهتر بتوانیم کبابها را شکل بدهیم سپس در دستمان بصورت لوله کبابها را شکل داده و در روغن سرخ می کنیم.


پلو افغانی :

مواد لازم :

گوشت گوسفندی با استخوان نیم کیلوگرم
برنج یک کیلوگرم
کشمش در صورت تمایل یک پیمانه
پیاز سرخ‌شده دو عدد
هویج خلال‌ و پخته شده یک پیمانه
خلال پرتقال پخته شده نصف پیمانه
خلال بادام و پسته نصف پیمانه
دارچین یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و روغن به میزان لازم


طرز تهیه 

برنج را خیس کرده و آبکش می‌‌کنیم سپس خلال هویج، پرتقال، پسته و بادام را با هم مخلوط می‌‌کنیم. گوشت را با نمک و زردچوبه می‌‌پزیم بعد به همراه پیاز سرخ شده، دارچین و فلفل به مواد بالا اضافه می‌‌کنیم. برنج آبکش شده را در قابلمه ریخته لابه‌لای آن از مواد گوشت قرار می‌‌دهیم و روی آن روغن ریخته و دم می‌‌کنیم.

نکته : این برنج کمی شیرین است و اگر دوست داشته باشید می‌‌توانید یک پیمانه کشمش پلویی را هم تفت داده و روی برنج با زعفران تزئین کنید.


مغولین,غذای افغانی,

مواد لازم:

فیله گوساله: یک کیلوگرم
هویج: ۴ عدد
فلفل دلمه‌ای: ۳ عدد سبز و زرد و قرمز
لوبیاسبز: ۳۰۰ گرم
قارچ دکمه‌ای: ۵۰۰ گرم
پــودر پیاز: یک قاشـــق چای‌خوری
پودر کاری و آویشن: از هر کدام نوک کارد
سویا سس: ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
تای سس: به میزان لازم


طرز تهیه:

. ابتدا گوشت را به شکل برش‌های انگشتی خرد کرده و به سویا سس آغشته می‌کنیم و داخل ظرف دربسته ۲ تا ۳ ساعت داخل یخچال قرار می‌دهیم.

. قارچ را جداگانه تفت می‌دهیم تا جایی که آب آن کشیده شده و سرخ شود. لوبیا سبز و هویج را نیز به شکل خلالی باریک و بلند خرد کرده و آبپز یا بخارپز می‌کنیم.

. گوشت‌ها را داخل تابه‌ای چدنی که آن را خیلی داغ کرده‌ایم با کمی روغن و حرارت خیلی زیاد استیکی می‌کنیم و سبزیجات آماده شده را داخل گوشت ریخته و چند دقیقه همه را با هم تفت می‌دهیم. اگر نمک مواد کم بود، سویا سس اضافه می‌کنیم. وقتی تفت دادن مواد به اندازه شد ادویه‌ها و پودر پیاز را اضافه می‌کنیم و خیلی کم تفت می‌دهیم تا طعم ادویه‌ها تغییر نکند.

. در نهایت تای سس را اضافه کرده و بلافاصله غذا را سرو می‌کنیم. می‌توان این خوراک را داخل نان والوان بزرگ هم سرو کرد.

مواد لازم برای تهیه سس تای 

فلفل چیلی تند یک عدد
آب در حد نصف لیوان
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری
سیر ۲ حبه
فلفل دلمه بزرگ قرمز
سرکه سفید ۱ قاشق غذا‌خوری


طرزتهیه

در این مرحله باید ابتدا دانه‌های فلفل‌های چیلی را جدا کنید تا فلفلی که به سس وارد می‌شود کم باشد. سپس می‌توانید آن را خرد کرده و به آن سیر اضافه کنید. توجه داشته باشید که سیرها باید کاملاً ریز خرد شوند. آن‌ها را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. حرارت باید متوسط باشد که فلفل‌ها دچار سوختگی نشوند. وقتی مواد به جوش آمد، اجازه دهید طی مدت زمان ۱۰ دقیقه‌ پخته شود. پس از آن اجازه دهید مواد سرد شده و استراحت کنند. آن‌ها را در مخلوط‌کن یا غذاساز ریخته و میکس کنید. بعد از آن یک مایع یک‌دست به‌دست می‌آید. (می‌توانید در حین پخت کمی رب گوجه‌فرنگی به مواد اضافه کنید).

در نهایت باید آن را از صافی رد کرده و بررسی کنید که چه مزه‌ای دارد. در آخر می‌توانید به آن نمک، شکر و سرکه به میزان لازم اضافه کنید. آن را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.


– آشک گوشتی افغانی

مواد لازم 

۱- آرد ترمیده ۱۰۰۰ گرام
۲- تخم یک عدد
۳- گوشت سرخی ۷۵۰ گرام
(کوفته شود .)
۴- پیاز دو عدد
۵- سیر
۶- نمک
۷- نعناع
۸- رب رومی دو قاشق کلان
۹- روغن
۱۰- چکه یا قورت
۱۱- آب
۱۲ – لوبیا سرخ
۱۳- کوری یا زردچوبه

خمیر آشک

۱- آرد را با آب شیر گرم تخم و نمک ۲۰گرام روغن مایع خمیر کنید. برای دقیقه۳۰ بگذارید.بعدا ذغاله های کوچک از خمیر برداشته درجه اول بعداً دوم بعد سوم و بعداً درجه چهارم خمیر را نازک هموار نموده چهارگوشه و یا مدور برش نماید . انگشتان دست را با آب تر نموده یک طرف خمیر برش شده زده و مقداری نیم قاشق خورد گوشت تهیه شده در بین آن گذاشته سر آشک را با محکم ببندید .

مواد داخل آشک

۲.. گوشت کوفته شده را نمک سیرو مصالحه بزنید.

لعاب روی آشک

۳.. روغن را داغ نموده رومی و سیر لعاب نموده و نمک را نیز بالای آن علاوه نموده بمانید به روغن بیاید. لوبیا را نیز نرم کرده آب اش را برطرف کنید و بالای لعاب آماده شده بریزید. ویا از کنسرو لوبیا استفاده نماید .
۴- چکه را نیز با سیر کوبیده شده ، آب سرد و نمک در حل کنید .
۵- یک دیگ بزرگ آب وقدری نمک علاوه نموده بالای حرارت قرار دهید . بگذارید آب به غلیان بیاید .
۶- خمیر را توسط ماشین نازک نموده بعداً به شکل دلخواه ی خود شما چارکنجه و یا گرد خمیر را ببُرید. گوشت را در بین خمیر ها برش شده قرار داده و محکم بسته کنید. همه آشک ها را در بین تکری آرد پاش داده و بیچیند.
همین که تٌکری پر شد روی آن را با دستمال پاکیزه بپوشانید. که آشک ها خشک نشوند. همین که پرکردن آشک تمام شد. به احتیاط آشک ها را به دیگ آب جوش بی اندازید. غوری ها را چکه بزنید.همین که از پخته بودن آشک مطمین شدید . توسط آشک صاف آب ان را برطرف کرده آشک ها را در بین غوری بریزید و روی آشک ها را چکه بی اندازید.
لعاب آماده شده را نیز انداخته ومصالحه های را خوش دارید . مثلاً نعناع مرچ سرخ … پاش داده نوش جان کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید