کیک و شیرینی

طرز تهیه لگیمات با ماست مخصوص ماه رمضان

شیرینی لذیذ سنتی لگیمات با ماست خوشمزه، آسان و فوری

لگیمات با ماست یکی از انواع شیرینی های ماه مبارک رمضان محسوب می شود که متعلق به جنوب کشور بوده و در اکثر کشور های حاشیه خلیج فارس نیز شناخته شده و در ماه مبارک رمضان در کنار انواع نوشیدنی های گرم سرو می شود و در بین مردم نیز بسیار محبوب می باشد. این شیرینی لذیذ نام عربی دیگری به نام لقیمات هم دارد و در بین مردم عرب زبان به این نام شناخته می شود.

مواد لازم

آرد ۱ پیمانه
آرد نخودچی نصف پیمانه
نشاسته ۲ ق غذاخوری سر پر
پودر کاسترد ۱ ق غذاخوری
روغن مایع ۳ ق غذاخوری
ماست ۱/۵ پیمانه
مایه خمیر فوری ۱ ق مربا خوری
وانیل نصف ق چای خوری
نمک نصف ق چای خوری
پودر هل به مقدار دلخواه
مخلوط آب و گلاب نصف لیوان
شکر ۱ و ۱/۴ لیوان
زعفران دم کرده غلیظ ۲ ق غذاخوری سر پر
گلوکز ۱ ق غذاخوری


طرز تهیه

ابتدا ظرفی را برداشته و در آن تمامی مواد خشک که شامل آرد، آرد نخودچی، نشاسته، پودر کاسترد، مقداری پودر هل، وانیل، نمک و مایه خمیر فوری را اضافه کنید و سپس تمامی آن ها را با یکدیگر مخلوط و ترکیب کنید.

ماست را نیز در این مرحله آرام آرام به ترکیب مواد خشک داخل ظرف اضافه کنید و هر بار پس از اضافه کردن، ترکیب آن ها با یکدیگر را هم بزنید. دقت داشته باشید به هیچ عنوان تمام ماست را یک باره به ترکیب مواد خشک اضافه نکنید و این کار را آرام آرام انجام دهید.

در آخرین مرحله برای تهیه خمیر، روغن مایع را هم به مواد اضافه کنید و در حد مخلوط کردن آن را نیز با مواد مخلوط و ترکیب کنید تا خمیر شما کاملاً آماده شود سپس خمیر آماده شده را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در دمای محیط قرار دهید و در این مدت نیز روی ظرف را با سلفون کاملاً بپوشانید تا خمیر شما پف کرده و حجم آن نیز چند برابر شود.

قابلمه ای را برداشته و درون آن حوضچه روغن ایجاد کنید و سپس آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا روغن گرم و آماده شود و بعد پف خیر را بگیرید و آن را خوب هم بزنید سپس دستان خود را مقداری با آب خیس کرده و مقدار کمی از خمیر را برداشته و آن را به حالت توپکی داخل روغن داغ قرار دهید و زمان دهید تا کاملاً لگیمات های شما سرخ و طلایی شوند و بعد آن ها را از روغن خارج کرده و داخل آبکشی آن ها را قرار دهید تا روغن اضافی آن ها خارج شود.

تهیه شربت بار 

برای تهیه شربت بار قابلمه ی کوچکی را برداشته و داخل آن مخلوط آب و گلاب را به همراه شکر بریزید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و اجازه دهید تا شکر به طور کامل داخل آب و گلاب حل شود و بعد به آن زعفران دم کرده و گلوکز را نیز اضافه کنید و خوب آن ها را با یکدیگر هم بزنید و ترکیب کنید تا گلوکز نیز درون شربت بار ترکیب شود سپس اجازه دهید ابتدا لگیمات ها از حرارت بیفتند و خنک شوند و بعد به آن ها شربت بار را اضافه کنید و بعد از آن هم لگیمات با ماست خوشمزه شما آماده سرو است .

نکات کلیدی 

پودر کاستر در این دستور قابل حذف بوده و در صورت عدم دسترسی به آن می توانید آن را حذف کنید.
میزان روغن مایع نباید بیشتر از ۳ قاشق غذاخوری باشد زیرا در غیر این صورت در نوع بافت لگیمات شما بسیار تاثیر می گذارد.
میزان خمیر مایه نباید بیشتر از ۱ قاشق مربا خوری باشد زیرا در طعم و مزه خمیر لگیمات بسیار تاثیرگذار می باشد.
در صورت عدم استفاده از خمیر مایه فوری باید ابتدا خمیر مایه را با کمی آب و شکر عمل آورده و بعد آن را استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید