مرباجات

طرز تهیه چندنوع مربا پاییزی

دستور پخت مربای از میوه های پاییزی متنوع وخوشمزه مربا کدو تنبل وانبه وهلو وشلیل

مربای کدو تنبل

مواد لازم 

کدو تنبل ۱ عدد متوسط

شکر ۵/۱ کیلو

آهک به میزان لازم

هل ۲ – ۳ عدد

گلاب به میزان دلخواه

آب لیمو ترش یک قاشق غذاخوری

آب ۵ – ۶ لیوان


طرز تهیه 

کدو را شسته و پوست بگیرید سپس دانه ها یش را خارج کنید و به اشکال مورد نظر برش دهید . آهک را با آب مخلوط کنید و بعد از ته نشین شدن آهک آب حاصل را به کدوها اضافه کنید و به مدت ۱۰ – ۱۲ دقیقه بگذارید بماند سپس آبکش کنید و چندین باردر آب سرد قرار دهید و آبکش کنید و یک بار هم در آب بجوشانید و آبش را تعویض کنید.

روش درست کردن مربای کدو تنبل

آب و شکر را داخل یک قابلمه مناسب روی حرارت بگذارید و پس از جوش آمدن و صاف کردن شربت کدو ها را بپزید . و وقتی شربت قوام لازم را پیدا کرد آب لیمو و گلاب را اضافه کنید و کدوها هم پخته شده مربا آماده است و بعد از خنک شدن داخل شیشه های استریل بریزید

نکته

۱ : اگر از هل استفاده می کنید اواسط پخت استفاده کنید ۰ نکته ۲ به جای آهک می توان از خاکستر حاصل از سوختن چوبها نیزستفاده کنید

۳ : شما می توانید از قند به جای شکر استفاده کنید.


 مربای انبه

مواد لازم

انبه رسیده و سالم : هفت عدد
شکر : یک فنجان
آب لیموی تازه : یک قاشق غذا خوری


طرز تهیه

مربای انبه ابتدا انبه ها را پوست بگیرید و آن را خرد کنید سپس انبه های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و به آن شکر و آب لیمو اضافه کنید.

مخلوط را کاملا هم بزنید و با استفاده از قاشق انبه ها را له کنید تا انبه به شکل تکه ای نباشند سپس زمانی که به جوش آمد حرارت را بیشتر کنید و به صورت مرتب هم بزنید تا انبه ها کاملا غلیظ شوند.

به منظور تست کردن کافی است حرارت را خاموش کنید و یک قاشق از مربا را داخل یخچال به مدت یک دقیقه قرار دهید و بعد از زمان گفته شده اگر مربا کاملا چسبناک و ژله ای شده بود مربای شما آماده است.

مربا را تا زمانی که داغ است داخل ظرف شیشه ای در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید.

نکته :

اگر تمایل داشته باشید می توانید در زمان پخت مقدار کمی زعفران نیز به آن اضافه کنید تا مربا خوش رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد.


مارمالاد شلیل 

مواد لازم

شلیل خرد کرده : دو کاسه ماست‌خوری
شکر : دو کاسه ماست‌خوری
پودر ژله هلو یا شلیل : دو قاشق غذاخوری


طرز  تهیه  :

شلیل خرد شده، شکر و چهار قاشق غذاخوری آب را در مخلوط‌کن ریخته، تا پوره شلیل به دست آید.
پوره شلیل را در قابلمه ریخته، تا به جوش آید. پنج دقیقه که جوشید، دو قاشق پودر ژله را کم‌کم اضافه کرده، هم می‌زنیم. سپس شعله را خاموش می‌کنیم.
مارمالاد آماده می‌باشد. بعد از سرد شدن آن را در ظرف می‌کشیم.

Homemade Peach Jam on wooden background

 مربای هلو به روش اول

مواد لازم 

۲ کیلوگرم هلوی تازه
۳ پیمانه شکر
۲ قاشق غذاخوری آب لیمو
۱/۲ پیمانه آب


طرز تهیه

ابتدا هلوها  را زیر آب سرد کاملا شسته و کرک آنها را بردارید.

یک قابلمه مناسب و بزرگ را آب کرده به جوش آورید. هلوها را در آن ریخته به مدت ۲ دقیقه بگذارید بمانند.

پس از آن زمان، هلو را از آب گرم بردارید و آنها را در آب سرد بریزید. گرم کردن هلو برای دو دقیقه باعث می‌شود که پوست آن به راحتی برداشته شود. بسته به هلوها ممکن است شما فقط با یک فشار دست این کار را بکنید و یا با استفاده از چاقو پوست آن را بکنید.

پس از کندن پوست همه هلوها، آنها را از نیمه باز کرده و هر نیمه را چند تکه کنید. برای نصف کردن هلو ، فقط چاقو را در قسمت شکاف فرو کرده تا به راحتی به دو نیم شود. سپس هر نیمه را دو تکه کنید.

هلوهای برش خورده را در یک کاسه قرار داده و آب لیموی تازه را در آنها بریزید. این عمل از تیره شدن آنها جلوگیری می‌کند.
آب لیمو روی هلو بریزید

یک قاشق بردارید و به آرامی هلوها را بهم بزنید تا همه تکه‌های هلو با آبلیمو پوشش داده شوند.

هلوها را در مخلوط کن ریخته و آنها را پوره کنید.

برای اینکار از بخش پالس مخلوط کن یا غذاساز استفاده کنید تا مقداری از هلوها دست نخورده باقی بمانند و بافت زیبایی در مربای شما ایجاد کنند. به این روش مربای شما شبیه یک مارمالاد خوش رنگ خواهد شد.
هلوهای خرد شده

یک قابلمه را روی گاز گذاشته و اجازه دهید گرم شود سپس به آن آب اضافه کنید.

به هم زدن آب و شکر ادامه دهید تا زمانی که شکر کاملا حل شود.

هلوهای خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. از آنجایی که ما هیچ ماده غلیظ کننده‌ای اضافه نمی‌کنیم، مخلوط باید تا زمان غلیظ شدن پخته شود.  و مرتب آن را بهم بزنید. و این کار را تا قبل از غلیظ شدن ادامه دهید.

پس از این اجازه دهید تا مربا غلیظتر شود پس از مدتی غلظت مربا به حدی می‌رسد که برداشتن مربا با قاشق به راحتی قبل نیست. هنگامی که دو قطره از مربا به هم می‌چسبند یعنی مربای شما آماده ریختن در شیشه است. اگر شما یک قاشق غذاخوری از آن را بردارید به صورت یک توده روی قاشق شما می‌ماند.

مربای هلو را از روی گاز بردارید، هر گونه کف روی آن را با قاشق بردارید.

با استفاده از ملاقه یا قاشق مربای هلو را درون قیف ریخته تا در شیشه هدایت شود. شیشه‌ها را تا فاصله ۱/۴ اینچی از بالای شیشه پر کنید. .

بایک سیخ چوبی برای حذف هر گونه حباب هوا از داخل مرباگرفته. چاقوی کره نیز خیلی خوب است. سیخ چوبی یا چاقو را به داخل شیشه ببرید به آرامی در وسط شیشه و اطراف آن بگردانید تا هر گونه هوای باقیمانده در شیشه خارج شود.


مربا هلو روش دوم

مواد لازم

۴ کیلوی هلوی شسته و تمیز
۴ فنجان شکر سفید
آب ۱ عدد لیموترش


طرز تهیه

۲/۳ یک قابلمه  را با آب پر کنید. آب را به جوش برسانید. هلوها را به آن افروده و به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه بجوشانید، سپس با یک آبکش کوچک دستی آنها را از داخل قابلمه در بیاورید و آب قابلمه را بریزید. هلوها را فورا در یک کاسه آب سرد بریزید. این فرایند به عنوان سفید کردن هلو شناخته می‌شود که برداشتن پوست و کرک هلو را خیلی راحت می‌کند.

۲. پوست هلو را بردارید. اغلب اوقات پوست هلو به راحتی تنها با استفاده از دست جدا می‌شود اما همیشه چند هلوی کله شق وجود دارد که باید پوست آنها را با چاقو برداشت، هلوها را هسته گرفته و ۴ قسمت کنید.

پختن مربای هلوی غلیظ

۱.همه هلوهای پوست کنده و خرد کرده را در یک قابلمه بزرگ سوپ بریزید و آب یک عدد لیموی تازه را روی آن فشرده و بریزید. ۲ پیمانه شکر را خوب روی آن پاشیده، بهم بزنید و دوباره ۱/۵ تا ۲ پیمانه شکر باقیمانده را روی آن بپاشید به طوری که شکر به همه قسمتها برسد.

اگر هلوهای شما خیلی شیرین است، ممکن است فقط ۳ و نیم پیمانه شکر برای کل هلوها نیاز داشته باشید. شما می‌توانید بقیه شکر را در حین پختن برای طعم دادن به آن استفاده کنید.

۲. اجازه بدهید هلوها در دمای اتاق با شکر برای ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بماند یا تا زمانی که شکر کاملا حل شود.

۳. قابلمه را بدون در روی گاز بگذارید و اجازه دهید تا به آرامی بجوشد، برای جلوگیری از ته گرفتن، آن را بهم بزنید. اگر دیدید که کمی جوش زد، مواد را به هم بزنید چون ممکن است تمام قابلمه جوش نزند و فقط مرکز آن جوش بیفتد. اگر پس از مخلوط شدن آن جوش زدن متوقف شد، اجازه دهید باز هم بجوشد.

هنگامی که تمام قابلمه به جوش افتاد، برای ۱۰ دقیقه آن را بهم بزنید و حرارت را خاموش کنید. قابلمه را ثابت بگذارید بماند تا زمانی که بتوانید به راحتی به آن دست بزنید و یا به دمای اتاق برسد.

۴. به محض اینکه مربای هلو خنک شدد، مرحله ۳ را دوباره تکرار کنید. شما می‌توانید آن را به مدت ۵ دقیقه به آرامی جوش بدهید. برای همین است که در این شیوه دو روز وقت می‌گیرد تا درست شود.

مواد مربا اگر موقعی که در حال خنک شدن هستند بهم زده نشوند یا روی کانتر آشپزخانه شب تا صبح بماند مقدار زیادی شکر خواهد داشت. اگر می‌خواهید ترکیب شما غلیظتر شود می‌توانید آن را ۶ بار جوش بدهید.

(توجه داشته باشید: پنجمین بار که آن را می‌جوشانید، آن را روی حرارت پایین‌تر بجوشانید و چند بار بیشتر بهم بزنید تا از ته گرفتن جلوگیری کنید. همچنین وقتی سرد می‌شود، غلیظ‌تر می‌شود).

۵. آخرین مرتبه که قابلمه را به جوش آوردید، مربا را درحال جوش زدن و داغ به شیشه‌ها اضافه کنید.

استریل کردن شیشه‌های مربا

برای استریل کردن شیشه‌ها و تمیز کردن آنها: آنها را بشورید و سپس در فر در حرارت ۲۱۵ درجه فارنهایبت برای حدود ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که به طور کامل خشک شوند، بگذارید بمانند. آنها را با در حدود ۵ دقیقه بجوشانید.
مرای هلو

مربای هلو را همانطور که داغ است به شیشه‌ها با استفاده از یک پیمانه اندازه گیری و یک قیف انتقال دهید. حدود ۱/۲ اینچ شیشه را خالی بگذارید.

درب شیشه‌ها را روی شیشه‌ها گذاشته، خوب بچرخانید تا سفت شود اما هنوز کمی جا باشد تا حبابهای هوای گیر افتاده موقع هواگیری خارج شود. برای اینکار آنها را به مدت ۱۵ دقیقه در فر ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. با دقت آنها را از فر بردارید (درب را بیشتر از این سفت نکنید چون به شکل استریل شده آن صدمه می‌زنید)، آنها را وارونه کنید و اجازه دهید تا در دمای اتاق سرد شوند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید