آشپزی رژیمیآشپزی گیاهی

طرز تهیه چند نوع خوراک با سویا

دستور پخت چند نوع غذا با سویا مناسب افراد رژیمی و گیاهخواران

 

آماده کردن سویا برای طبخ

از سویا در تهیه‌ غذا‌های مختلف وجود دارد، طعم و بوی سویا و نفخ زیادیست که پس از مصرف آن ایجاد می‌شود؛ بنابراین قبل از استفاده از این گیاه، باید این مشکل را حل کرده و به اصطلاح سویا را برای طبخ آماده کنید. مراحل آماده کردن سویا برای طبخ به این قرار است:

سویا را به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید، سپس آن را آبکش کنید.
سویا را در قابلمه‌ای ریخته و آب را به اندازه‌ای به آن اضافه کنید تا روی سویا را بگیرد.
قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و صبر کنید تا آب به جوش آید.
پس از اینکه سویا چند جوش زد، به ازای هر ۲۰۰ گرم سویا، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کرده و پس از یک دقیقه حرارت را خاموش کنید.
سویا را در در آبکش ریخته و با دست خوب فشار دهید تا آب موجود در آن کاملا خارج شود.
بسته به غذایی که قصد دارید در آن از سویا استفاده کنید، سویای آماده شده به این روش را به تنهایی یا همراه با انواع گوشت به نسبت دلخواه چرخ کرده و به صورت تازه مصرف کنید یا پس از بسته بندی در فریزر نگهداری کنید.
در صورت استفاده از سویا در غذا‌هایی مانند انواع خورشت یا خوراک نیازی به چرخ کردن نیست و بهتر است از سویای دانه درشت استفاده کنید.


خوراک قارچ با سویا

خوراک قارچ نیز یکی دیگر از انواع غذا با سویا بوده که همراه با نان و سبزی خوردن به عنوان نهار یا شام سرو می‌شود. این غذا بسیار کم کالری بوده و برای افرادی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند مناسب است.

مواد لازم

قارچ ورقه شده ۲۵۰ گرم
سیب زمینی متوسط نگینی خرد شده ۱ عدد
گوجه فرنگی متوسط پوست گرفته و نگینی خرد شده ۲ عدد
پیاز متوسط خرد شده ۱ عدد
سویا ۱ لیوان
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۲-۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم


طرزتهیه

پیاز را با روغن تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد، سپس سویا، نمک، فلفل و ادویه را به آن اضافه کنید.
پس از سرخ شدن سویا، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید.
سیب زمینی نگینی را در تابه‌ دیگری سرخ کنید، سپس سیب زمینی را از تابه خارج کرده و قارچ خرد شده را اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا آب قارچ کشیده شود، سپس حرارت را خاموش کنید.
سیب زمینی و قارچ را به سویا اضافه کرده و سپس گوجه فرنگی خرد شده را به آن اضافه کنید.
درب تابه را بسته، حرارت را ملایم کرده و صبر کنید تا غذا جابیفتد.
در انتها محلول زعفران را اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید.


برای خوراک رژیمی

مواد لازم 

سویا:۱لیوان
پیاز خرده شده :۲ عدد
رب گوجه فرنگی :۲ قاشق غذاخوری
هویج خرد شده :۲ عدد
سیبزمینی خردشده :۲ عدد
جعفری ساطوری شده :۱/۲پیمانه
دارچین و آبلیمو :به مقدار لازم
نمک، فلفل، ادویه :به مقدار لازم


طرز تهیه 

سویا را با کمی نمک و آب ولرم به مدت نیم ساعت خیس کنید.

بعد با یک قاشق مربا خوری دارچین و مقداری آب به مدت ۱۵ دقیقه آن را بجوشانید.

سپس سویا ها را آبکش کنید و بعد چرخش کنید.به سویای چرخ شده مقداری نمک و فلفل اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید.

در حین تفت دادن سویا سیب زمینی ، هویج و پیاز خرد شده را هم به آن اضافه کنید .

بعد از تفت دادن این مواد رب گوجه فرنگی را به همراه نمک ، فلفل ، آبلیمو و یک لیوان آب به بقیه مواد اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت کم همه مواد با هم بپزند و به اصطلاح جا بیفتند.


بادمجان شکم پر، مخصوص گیاهخوارها

مواد لازم (۴ نفر)

۲ عدد بادمجان دلمه ای درشت
روغن زیتون
نصف قاشق چایخوری نمک
نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه
¼ پیمانه پیاز خرد شده
۳ حبه سیر رنده شده
نصف پیمانه بلغور (یا کوینولا)
۱ پیمانه آب سبزیجات
۱ پیمانه پنیر موزارلای مخصوص گیاهخوارها
۱ پیمانه سس مارینارا


طرز تهیه

فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد روشن کنید.
بادمجان ها را از وسط دو نیم کرده و شکم آن ها را خالی کنید.
آن ها را درون سینی فر بچینید. رویشان روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه درون فر بپزید.
درون قابلمه، یک قاشق چایخوری روغن زیتون را روی حرارت ملایم داغ کنید. پیاز را بیفزایید و تفت دهید تا طلایی شوند.
سیر و بلغور را افزوده و هم بزنید.
سپس آب سبزیجات را اضافه کنید. در قابلمه را بگذارید تا مخلوط حدود ۱۵ دقیقه بجوشند.
سپس مواد به دست آمده را درون شکم بادمجان ها بریزید.
روی آن ها پنیر موزارلا ریخته و در آخر سس مارینارا (گوجه فرنگی) اضافه کنید.
بادمجان ها را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا پنیرها کاملا آب شوند.


خوراک قارچ با سویا

مواد لازم:

قارچ ریز یک دست یا ورقه شده= ۲۵۰ گرم
سیب زمینی یک عدد متوسط = خرد شده
گوجه فرنگی دو عدد متوسط= پوست کنده ونگینی خرد شده
پیاز =۱ عدد متوسط نگینی شده
سویا مکسوی دودی= یک بسته- در مقدار کمی آب خیس شده
رب گوجه فرنگی= ۱ ق غ
نمک ، فلفل و ادویه
زعفران دم شده= ۳ غ ق
روغن مایع= ۲ ق غ


طرز تهیه:

ابتدا روغن را به ظرف اضافه کرده و سپس پیاز را اضافه کرده و درب ظرف را بسته و اجازه می دهیم تا پیاز کمی طلایی شود.
سپس سویا، نمک و فلفل و ادویه و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و یک تفت ملایم می دهیم. سیب زمینی و قارچ را اضافه کرده و اجازه می دهیم تا آب قارچ تبخیر شود.
گوجه فرنگی پوست کنده و خرد شده را به مواد اضافه می کنیم درب ظرف را بسته اجازه می دهیم با حرارت ملایم تمام مواد پخته و غذا جا بیافتد و چند دقیقه قبل از اینکه غذا را بکشیم زعفران را اضافه کرده و سپس غذا را در ظرف می کشیم.
این غذا با نان و سبزی خوردن غذای مناسب برای ناهار و شام است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن