آشپزی رژیمی

طرز تهیه چند نوع خورشت رژیمی

دستور پخت چند خورشت رژیمی بسیار آسان قیمه خورشت کرفس و کدو و بادنجان

خورشت قیمه رژیمی:

مواد لازم

نخود فرنگی پخته:۵۰۰ گرم
پنیر محلی خرد شده: ۱۵۰ گرم
گوجه فرنگی خرد شده: ۱۰۰گرم
گشنیز خرد شده :نصف پیمانه
پودر زیره و تخم گشنیز: نصف قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمز: کمتر از یک قاشق چای خوری
نمک :به مقدار کافی
موادی که باید با هم آسیاب شوند
پیاز: متوسط خرد شده یک عدد
زنجبیل: یک تکه یا یک قاشق پودر شده
سیر: سه حبه


طرز تهیه 

۱.روغن را در ظرفی حرارت داده ، به آن پنیر خرد شده اضافه کنید و سرخ کنید تا طلایی شود .

۲.موادی را که با هم آسیاب کرده اید به آن اضافه کنید و سپس یک پیمانه آب اضافه و پنج دقیقه به هم بزنید .

۳.تمام مخلفات دیگر به اضافه نمک و نخود فرنگی را نیز بیافزایید. سپس یک پیمانه آب افزوده ، به مدت پنج دقیقه مخلوط را بجوشانید، برگ های گشنیز را روی آن پاشیده وحالا آماده سرو است و به صورت داغ سرو کنین.


خورش کرفس رژیمی

مواد لازم

ساقه کرفس: ۵۰۰ گرم
برگ کرفس،نعناع و جعفری: ۴۰۰گرم
مرغ ۳۰۰گرم
آبلیمو: نصف استکان
پیاز: ۱عدد متوسط
سیر: ۲حبه ( اختیاری )
روغن زیتون: به مقدار لازم
نمک: کمی کمتر از مقدار لازم
فلفل سیاه :مقداری


طرز تهیه

۱.مرغ را بعد از شستن نمک بزنید و همراه یک عدد پیاز و ۴-۳لیوان آب به مدت ۳۰دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا تقریبا نیم پز شود .کرفس ها را بعد از پاک کردن و شستن به صورت نگینی ریز خرد کنید و در محلول آب و نمک رقیق قرار دهید تا علاوه بر طعم دار و ترد شدن کاملا ضدعفونی شوند .برگ های کرفس را همراه نعناع و جعفری ساطوری کنید و کنار بگذارید.کرفس های خرد شده را آبکش کنید .

۲.در تابه ای مقداری روغن زیتون بریزید . صبر کنید تا کمی روغن زیتون گرم شود . کرفسهای خرد شده را همراه با سبزی خرد شده داخل تابه بریزید، در صورت تمایل به استفاده از سیر، دو حبه سیر را داخل تابه رنده کنید و مواد را با حرارت متوسط به مدت ۳ – ۵دقیقه تفت دهید تا از حالت خامی خارج شوند و کمی نرم شوند ؛ و همچنین طعم ساقه کرفس و سبزیجات با هم مخلوط شود. بعد مقداری زرد چوبه به مواد بیفزایید، مواد را هم بزنید و حرارت زیر تابه را خاموش کنید .

۳.پیاز را از داخل آب مرغ خارج کنید و محتویات تابه را به مرغ اضافه کرده . مقداری فلفل سیاه به خورش اضافه کرده و در صورت نیاز ، یک تا دو لیوان آب به خورش اضافه کنید . حرارت زیر قابلمه خورش را زیاد کنید تا خورش جوش بیفتد و بعد حرارت را ملایم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم و درب بسته به مدت ۳۰-۴۵دقیقه کاملا جا بیفتد .

۴.طی این مدت چند بار به خورش سر بزنید و از اندازه بودن آب آن مطمئن شوید . ۱۰ دقیقه آخر طبخ آبلیمو یا چاشنی ترش مورد نظر را به خورش اضافه کرده خورش را هم بزنید و اجازه دهید ۱۰دقیقه آخر خورش با درب باز بپزد. و در آخر نمک و فلفل و چاشنی خورش را اندازه کنید و خورش را در ظرف مورد نظر سرو کنید .

نکات

۱.خورش کرفس جزو غذاهای رژیمی میباشد.

۲.زمان آماده سازی مواد اولیه ۱۵ دقیقه و زمان پخت ۲ ساعت میباشد .

۳. مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۶نفر مناسب میباشد .


خورشت کدو و بادمجان رژیمی

مواد لازم

۳ عدد بادمجان
۳ عدد کدو
۳ عدد گوجه فرنگی
۱ عدد پیاز
۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
کمی روغن
آبغوره به مقدار لازم
نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم


طرز تهیه

ابتدا بادمجان ها رو پوست میگیریم، حلقه حلقه میکنیم، نمک میزنیم و میگذاریم ۳۰ دقیقه بمونه تا تلخیشون گرفته بشه. (نباید حلقه ها خیلی نازک باشن چون بعد در مراحل پخت ممکنه بادمجان وا بره. تقریبا ۲ سانت ضخامت کافی هستش)

حالا پیاز رو خورد یا رنده میکنیم و با ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری روغن سرخش میکنیم. وقتی طلایی شد، زرچوبه رو اضافه میکنیم و رب رو هم میریزیم تو قابلمه تا رب سرخ بشه.

وقتی رب هم سرخ شد، گوجه فرنگی ها رو که پوست گرفتیم و ریز خورد کردیم به قابلمه اضافه میکنیم.

حالا گوجه رو با بقیه مواد کمی تفت میدیم تا آب بندازه و بپزه. نمک و فلفل رو هم اضافه میکنیم.

وقتی گوجه ها کمی نرم شدن و پختن، ۱ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه میکنیم. بادمجان ها که تلخیشون رفته و کدو هایی هم که حلقه کردیم به قابلمه اضافه میکنیم و در قابلمه رو میگذاریم تا کدو و بادمجان بپزن.

تقریبا نیم ساعت بعد مواد خورشت پخته شدن. حالا آبغوره رو هم اضافه میکنیم و باز در خورشت رو میذاریم تا جا بیوفته و تنگ آب بشه.

وقتی خورشت پخت و آبش کشیده شد آماده سرو کردنه. این خورشت رو میتونین با برنج یا با نون به عنوان خوراک میل کنین.

نکاتی 

در صورتی که به بادمجان با پوست هم علاقه دارین میتونین اونها رو با پوست حلقه حلقه کنین که این کار به کمتر وا رفتن بادمجان ها هم کمک میکنه.
حتما بذارین تا این خورشت کامل تنگ آب بشه و خیلی کم آب داشته باشه چون باعث میشه که بسیار لذیذ تر بشه.
برای راحت تر پوست کندن گوجه فرنگی کافیه گوجه ها رو حدود ۱۰ ثانیه تو آب جوش بذارین، بعد بلافاصله تو آب سرد بذارین و خیلی راحت پوست گوجه ها رو بکنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن