آشپزی رژیمی

طرز تهیه چند نوع غذا برای دیابتی ها

انواع غذا های متنوع وخوشمزه مناسب نهار و شام افراد دیابتی

خوراک لوبیا سیاه

مواد لازم

روغن زیتون۱ قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ، خرد شده۱ عدد

سیر۳ حبه

کدو سبز کوچک۴ عدد

فلفل تازه۱ عدد

ذرت منجمد۱ پیمانه

لوبیای سیاه، آبکش شده۱ قوطی کنسرو (۴۵۰ گرمی)

نمک به میزان دلخواه


طرز تهیه

ابتداد روغن زیتون را در قابلمه ای بزرگ روی حرارت متوسط گرم دهید. پیاز و سیر را اضافه کنید و آن ها را تفت دهید تا شفاف شوند. کدو سبز و فلفل پوبلانو را اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که نرم شوند. ذرت و لوبیا را مخلوط کنید، و همه مواد را حرارت دهید. نمک را برای طعم و مزه اضافه کنید.بگذارید یک جوش بزنه خوراک آماده ست.


بوقلمون درسته در فر با مریم گلی و آویشن

مواد لازم

روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری

آویشن تازه‌ی خردشده۲ قاشق غذاخوری

مریم گلی خردشده۱ قاشق غذاخوری

نمک۱٫۵ قاشق چایخوری

فلفل آسیاب‌شده۱ قاشق چایخوری

بوقلمون تمیزشده

۱ عددلیموترش۲ عدد برش‌خورده


طرز تهیه

فر را تا ۴۵۰ درجه‌ی فارنهایت گرم کنید.

روغن، آویشن، مریم گلی، نمک و فلفل را در یک کاسه‌ی کوچک باهم مخلوط کنید. هرگونه چربی اضافه را از بوقلمون جدا کنید. با استفاده از قیچی آشپزخانه یا قیچی مرغ، از طریق دنده‌ها یک طرف ستون فقرات را برش بزنید. یک برش یکسان نیز در سمت مقابل ایجاد کنید تا بتوانید ستون فقرات را به‌طور کامل خارج نمایید. بوقلمون را از سمت بریده‌شده روی ظرف قرار دهید و با کف دست فشار دهید تا پهن شود (باید خیلی محکم فشار دهید). ران‌ها را به ست بیرون باز کنید و بال‌ها را جمع کنید. پوست روی سینه‌ها و ران‌ها را شل کنید و مخلوط گیاهان را زیر پوست بمالید.

یک لایه از برش‌های لیمو در حدود اندازه‌ی بوقلمون را در یک ظرف مخصوص کباب کردن بچینید. بوقلمون را روی لیموها قرار دهید.

بوقلمون را به مدت ۱٫۵ تا ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید ( یا تا زمانی که دماسنج فوری که در ضخیم‌ترین قسمت سینه‌ی بوقلمون وارد می‌کنید، ۱۶۵ درجه‌ی فارنهایت را نشان دهد). بوقلمون را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه قبل از سر کردن بماند.

نکته

جدا کردن استخوان‌های ستون فقرات پرنده و باز کردن گوشت آن به‌طور کامل – یک تکنیک عالی است. پوست روی این بوقلمون، ترد و برشته می‌شود زیرا تقریبا تمام قسمت‌های پوست در معرض حرارت قرار می‌گیرند. این دستور از یک ترکیب ساده از روغن، گیاهان معطر و ادویه‌ها برای طعم‌دار کردن بوقلمون استفاده می‌کند. سعی کنید از یک بوقلمون کوچک – حدود ۱۲ پوند – استفاده کنید چون این سایز بوقلمون در اکثر ظرف‌های مخصوص کباب کردن جای می‌گیرد.


شاورمای مرغ با سس ماست

مواد لازم

ماست سه‌چهارم فنجان

پیاز۱ عددآب

لیمو۲ قاشق غذاخوری

سیر۳ حبه

گشنیز۲ قاشق چایخوری

زیره‌۲ قاشق چایخوری

فلفل شیرین۱ قاشق چایخوری

فلفل۱ قاشق چایخوری

نمک۱ قاشق چایخوری

زردچوبه‌نصف قاشق چایخوری

ران مرغ یک کیلوگرم

خیارنصف فنجان

نعناع، گشنیز یا جعفری۲ قاشق غذاخوری

نان لواش۳ عدد

برگ‌های کاهو و گوجه‌برای سرو


طرز تهیه

یک چهارم فنجان ماست، پیاز، ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۲ حبه سیر، گشنیز، زیره، فلفل شیرین، فلفل، سه‌چهارم قاشق چایخوری نمک و زردچوبه را در یک کاسه‌ بزرگ باهم مخلوط کنید. مرغ را اضافه کرده و مخلوط ماست را به آن بمالید. روی ظرف را بپوشانید و ۱ تا ۳ ساعت در یخچال قرار دهید.

رک‌ها را در طبقه‌ وسط و سوم فر از بالا قرار دهید و فر را تا ۴۵۰ درجه‌ی فارنهایت گرم کنید. یک سینی فر را با اسپری روغن بپوشانید.

مرغ‌ها را در یک لایه روی سینی فر بچینید. ماریناد باقی‌مانده را دور بریزید. مرغ‌ها را در طبقه‌ی وسط فر کباب کنید، تا زمانی که دماسنجی که در ضخیم‌ترین قسمت مرغ وارد می‌کنید، ۱۶۵ درجه‌ی فارنهایت را نشان دهد (حدود ۲۰ دقیقه). سینی فر را در رک بالا قرار دهید و برویلر را روی درجه‌ی بالا بگذارید. تا زمانی که مرغ کمی قهوه‌ای شود، آن را بریان کنید (۳ تا ۵ دقیقه). مرغ را روی یک تخته برش تمیز قرار دهید و اجازه دهید ۳ دقیقه بماند. سپس به صورت نازک برش بزنید.

در این حین، نصف فنجان ماست باقی‌مانده، ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۱ حبه سیر، یک چهارم قاشق چایخوری نمک، خیار و سبزیجات را در یک کاسه‌ی متوسط باهم مخلوط کنید. مرغ را بین نصفه های نان لواش تقسیم کنید. آن را با سس ماست، کاهو و گوجه سرو کنید.

نکته

 پختن مرغ آبدار بدون رطوبت در این دستورالعمل سالم، شعله‌ بالا و گوشت تیره است. ماست در این ماریناد به مرغ، بافت نرم و رنگ زغالی جذابش را می‌دهد. ریختن ماست بیشتر در این سس به همراه سبزیجات و خیارهای ترد، طعم آن را تازه نگه می‌دارد.


سوپ بوقلمون و برنج

مواد لازم

بوقلمون گوشتی۱ عدد

پیاز بزرگ۱ عدد

هویج بزرگ۱ عدد

کرفس گوشتی۱ عدد

سیر۱ حبه

رزماری۱ قاشق چای خوری

آویشن خشک۱ قاشق چای خوری

برگ بو۲ عدد

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

چاشنی مرغ۱ قاشق چای خوری

پودر پیاز۱ قاشق چای خوری

برنج پخته۲ پیمانه


طرز تهیه

بوقلمون، پیاز نصف شده، هویج درشت خرد شده، کرفس درشت خرد شده، غوزه سیر نصف شده، ۱ قاشق چای خوری رزماری، آویشن، برگ های بو، نمک و فلفل را در قابلمه ای ترکیب کنید؛ به اندازه کافی آب بریزید تا روی مواد پوشیده شود. مخلوط را به جوش بیاورید، درب قابلمه را بگذارید، حرارت را کم کنید و تا زمانی که طعم ها مخلوط شوند به پخت ادامه دهید، حدود یک ساعت برای اینکار زمان لازم است.

بوقلمون را بیرون آورید و گوشت باقی مانده را از استخوان ها جدا کنید؛ گوشت را نگه دارید و لاشه را دور بریزید. برگ سبزیجات و برگ های بو را با استفاده از قاشق سوراخ دار بردارید و دور بیندازید.

پیاز خرد شده، هویج ریز شده، کرفس ریز شده، سیر خرد شده، چاشنی مرغ، ۱ قاشق چای خوری رزماری و پودر پیاز را به مواد بالا اضافه کنید، مواد را به جوش آورید. حرارت را کم کنید درب قابلمه را بگذارید و تا زمانی که سبزیجات نرم شوند به پخت ادامه دهید، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کافی است. برنج پخته و گوشت بوقلمون را به سوپ اضافه کنید. با نمک و فلفل ادویه بزنید. تا زمانی که برنج و گوشت بوقلمون گرم شوند به پخت ادامه دهید، حدود ۵ دقیقه کافی است.


کاچیاتوره مرغ آسان

مواد لازم

آردیک‌سوم فنجان

ران مرغ۸ تکه

نمک یک‌چهارم قاشق چایخوری

فلفل سیاه  یک‌هشتم قاشق چایخوری

روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری

هویج۴ عدد

ساقه‌ کرفس۳ عدد

پیاز۱ عدد

سیر۸ حبه

رب گوجه فرنگی یک‌چهارم فنجان

استاک مرغ ۱ فنجان

سرکه‌ سفید۲ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی۶ عدد

آویشن۱ قاشق غذاخوری

پنیر پارمسان۲ قاشق غذاخوری

جعفری۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه

آرد را در یک ظرف کم‌عمق پخش کنید. تکه‌های مرغ را با نمک و فلفل طعم‌دار کنید. مرغ را در آرد بزنید و بغلتانید تا تمام سطح آن آردی شود. سپس تکانش دهید تا آرد اضافی بریزید.

در یک قابلمه چدنی ۵ لیتری، روغن را روی شعله‌ متوسط – بالا گرم کنید. تکه‌های مرغ را اضافه کنید. حدود ۶ دقیقه یا تا زمانی که قهوه‌ای شوند، بپزید. گاهی پشت و رو کنید.

مرغ را از قابلمه‌ چدنی بیرون بیاورید و کنار بگذارید. چربی اضافی را بگیرید و ۲ قاشق غذاخوری از آن را در قابلمه نگه دارید. هویج، کرفس، پیاز و سیر را اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه یا تا زمانی که پیازها نرم شوند، بپزید و گاهی بهم بزنید.

رب گوجه فرنگی را اضافه کند. سپس استاک و سرکه را بریزید. بگذارید به جوش بیاید. سپس گوجه فرنگی و آویشن را بریزید. مرغ را به قابلمه برگردانید و بگذارید به جوش بیاید. شعله را کم کنید تا آرام بجوشد. سر ظرف را بگذالرید و اجازه دهید ۶۰ تا ۷۰ دقیقه یا تا زمانی که مرغ و سبزیجات نرم شوند، بپزد.

برای سرو، مرغ، سبزیجات و عصاره‌ آنها را در دیس سرو بریزید و روی آنها پنیر پارمسان و جعفری بپاشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن