غذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه چند نوع پلوبا ماش برای روزهای سرد

دستور پخت چند نوع پلو با ماش مناسب روزهای سرد بسیار مقوی

ماش پلو با مرغ

مواد لازم

۲ تیکه مرغ
۱ عدد پیاز
ادویه و رب
۱ قاشق غذاخوری آبلیمو
۲ پیمانه برنج
۱/۴ پیمانه ماش پخته شده


طرز تهیه

مرغ را به همراه رب و ادویه و پیاز درسته بزارید بپزه. اگ تمایل داشتید میتونید پیازرنده کنید و مرغ سرخ کنید ولی من آبپز درست کردم وخیلی هم خوشمزه و بی دردسر بود آبلیمو را درآخر ب مرغ اضافه کنید

برنج را شسته و به اندازه یک بند انگشت آب روی برنج باشد بزارید روی شعله گاز

یک پیمانه نمک و یک قاشق روغن و مقداری زعفران ب ان اضافه کنید

هرزمان ک آب برنج کم شد ماش های از قبل پخته شده را به آن اضافه کنید وبزارید دم بکشد


ماش پلو دمی

مواد لازم

۴ پیمانه برنج
۲ پیمانه ماش
۵۰ گرم روغن حیوانی(البته به دلخواه)
یاهرروغنی که داشتین
نمک به دلخواه


طرز تهیه

اول ماش رابه مدت ۲۰ دقیقه میزاریم روی گاز تا پخته بشه زیاد آب نریزین پوست میندازه (دو بند انگشت) روی شعله متوسط

اینجا☝️ پخته شده یکم دل داره بعدش برنجو میریزیم داخل قابلمه (بستگی به جوش برنج داره چقدراب بریزین) من یک بند انگشت بالاتر از برنج آب ریختم روغن رو اضافه کردم شعله رو متوسط روشن کردم

آب برنج که جوش اومد ماشو اضافه میکنم میزارم تا آبش خشک بشه اگه برنجم هنوز خام بود یک پیمانه آب سرد میریزم تا خوب پخته بشه
بعد میزاریم دم با شعله کم تا پخته شه حدودا ۲۰ دقیقه


 

ماش پلو باگوشت وکشمش

مواد لازم

گوشت به دلخواه من یه بسته متوسط گذاشتم
۲ پیمانه برنج
۱ پیمانه ماش
۱/۲ پیمانه کشمش پلویی
زعفران
۱ عدد سیب زمینی واسه ته دیگ
۱عدد هویج
۱/۲ فلفل دلمه
۱عدد پیاز


طرز تهیه

اول گوشت رو جدا همراه با هویج و دلمه و پیاز میپزیم

گوشت رو در میاریم با پیاز یکم سرخ میکنیم زعفرون دم کرده و نمک میزنیم لپه رو آبکش میکنیم میریزیم تو گوشت کشمش خیس خورده رو آبکش میکنیم می ریزیم توش

برنج رو یا آبکش میکنیم مواد رو لابه لا برنج میذاریم دم میکنیم یا مثل من کته میکنید وقتی آبش کامل جمع شد میریزیم تو یه قابلمه دیگه چون با ته دیگه خیلی محشره من قابلمه روعوض کردم مواد رو لای برنج گذاشتم با ته دیگ سیب زمینی عالی شد


ماش پلو افغانی

مواد لازم

۱- برنج باریک اعلی ۴ پیمانه

۲- ماش یک پیمانه

۳- روغن بقدر لازم طی دو مرحله

۴- پیاز دو عدد بریان گردد

۵- نمک بقدر لازم

۶- چهار مساله

۷- تخم نظر به تعداد فامیل و یا سر دو نفر یک عدد تخم !مرغ

طرز تهیه ماش پلو

۱ – برنج را قبلا چند آب پاکیزه شسته و تر نماید .

۲ – ماش را شسته وکمی حرارت دهید . کاملا نرم نگردد .

۳- تخم ها آبپز کنید . کاملا سفت شوند !

پیاز را معه روغن در بین دیگ طلایی بریان کنید . پیاز رااز روغن

کشیده بگذارید سرد گردد . و بکوبید .

بالای روغن آب و نمک و بقدر که برنج لازم دارد ریخته

بگـذاریـد . به جوش بیایـد . پیاز بریـان را نیز اضافـه کنید .

آب برنـج و ماش را بر طرف نموده بالای آب جوش بی اندازید .

بگذارید . آب برنج خشک شود.

برنج را پهلو گردان نمودن روی برنج حفره ایجاد مقدارآب برای

دم گرفتن برنج انداخته و مساله را ریخته برنج را برای نیم ساعت با

حرارت خفیف دم دهید .

حین سرویس غذا مقدار روغـن را داغ نموده روی مـاش پلو

بی اندازید . و برا ی چند دقیقه بگذارید .

برنج را با غوری ها کشیده تخم را پوست کنده به شکل دلخواه توته

نموده روی برنج بگذارید .

غذا را سر سفره با ماست و سالند ها دیگر لازم میداند .

ماش یکی از انواع حبوبات پر خاصیت و پر کاربرد است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای پیشگیری و درمان سکته قلبی، کاهش کلسترول خون، فشار خون، کاهش قند خون و درمان دیابت مناسب می باشد.

ماش فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص ماش سبز را برای یبوست و اسهال، لاغری، بارداری، معده و پوست و مو شرح داده ایم. با ما همراه باشید!

خواص ماش برای پوست و مو
توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

۱. جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مس موجود در ماش به کاهش چین و چروک صورت و دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

۲. لایه برداری پوست صورت
ماش، یک اسکراب طبیعی است و به دلیل مقادیر بالای مس که دارد باعث پاک سازی و لایه برداری پوست صورت شده و پوست را روشن تر و درخشان تر می کند.

ماسک ماش برای صورت

نصف فنجان ماش خام را پودر کنید و با آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی صورت بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا خشک شود، سپس با آب سرد خوب بشویید.

۳. تقویت و افزایش رشد مو
مس، آهن، کلسیم و منیزیم موجود در دانه های ماش با بهبود گردش خون در پوست سر و افزایش اکسیژن رسانی به مو ها، باعث تقویت و افزایش رشد مو می شوند.

ماسک ماش برای مو

نصف فنجان ماش خام را پودر کنید و به آن مقداری چای سبز دم شده اضافه کنید تا خمیری به دست آید. به این خمیر یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و یک قاشق غذا خوری روغن بادام اضافه کنید و بر روی مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید.

بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

فواید دارویی و درمانی ماش برای بدن
۴. یبوست و اسهال
مقادیر بالای پکتین در ماش (یک نوع فیبر محلول) باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست و اسهال کمک می کند.

۵. معده و دستگاه گوارش
ماش حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک کرده، معده درد را درمان می کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

علاوه بر این مقادیر بالای نشاسته موجود در ماش باعث تقویت باکتری های سالم روده می شود و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

۶. نوزادان و کودکان
ماش به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی که دارد برای بهبود رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مقادیر بالای مس و آهن موجود در ماش خطر ابتلا به کم خونی در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.

فیبر موجود در ماش، احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را در نوزادان و کودکان کاهش می دهد.

۷. جنین و زنان باردار
ماش حاوی مقادیر بالای فولات است که خطر زایمان زودرس و نقص لوله های عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد.

مقادیر بالای پروتئین موجو در ماش برای افزایش انرژی زنان باردار مناسب می باشد.

آهن موجود در ماش باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و خطر ابتلا به کم خونی در دوران بارداری را کاهش می دهد.

فیبر موجود در ماش با بهبود حرکات روده، خطر ابتلا به یبوست در زنان باردار را کاهش می دهد.

۸. دیابت و قند خون
مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در ماش به کاهش قند خون کمک می کنند.

مطالعات جدید نشان می دهد که آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین موجود در ماش می توانند با بهبود عملکرد انسولین، سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهند.

۹. لاغری و کاهش وزن
مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در ماش، می توانند هورمون های گرسنگی از جمله گرلین را سرکوب کنند، در نتیجه با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کنند.

۱۰. فشار خون
مقادیر قابل توجه پتاسیم، منیزیم و فیبر موجود در ماش به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

۱۱. کلسترول خون و قلب
تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در ماش، کلسترول بالای خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

۱۲. نقرس
ماش به دلیل مقادیر بالای پروتئین و ترکیبات کم پورینی که دارد، به پیشگیری و درمان نقرس کمک می کند.

۱۳. درمان گرمازدگی
ماش دارای خواص ضد التهابی است و می تواند بدن را در برابر گرمازدگی، افزایش درجه حرارت بدن در اثر گرما و تشنگی محافظت کند.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین بدن را در برابر رادیکال های آزاد ناشی از گرمازدگی محافظت می کند.

توصیه می شود که برای پیشگیری و درمان گرمازدگی در روز های گرم تابستان، آش و سوپ ماش استفاده کنید.

۱۴. پوکی استخوان
ماش یکی از بهترین مکمل های طبیعی کلسیم است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر شکستگی استخوان و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

۱۵. سلامت لثه
مقادیر قابل توجه کلسیم و سدیم موجود در ماش به سلامت دندان و لثه کمک کرده و احتمال درد، قرمزی و تورم و خونریزی لثه را کاهش می دهد.

۱۶. تقویت حافظه
مقادیر بالای آهن موجود در ماش باعث بهبود گردش خون در بدن شده و با افزایش اکسیژن رسانی به اندام ها به ویژه مغز، حافظه را تقویت کرده و باعث بهبود تمرکز می شود.

۱۷. تقویت سیستم ایمنی بدن
آهن موجود در ماش با افزایش تولید گلبول های سفید خون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش می دهد.

۱۸. سرطان و تومور
تحقیقات در چین نشان داده که مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان های موجود در ماش، فعالیت رادیکال های آزاد در بدن را متوقف کرده و خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهد.

۱۹. کبد
پروتئین نه تنها برای سلامتی استخوان ها و عضلات ضروری هستند، بلکه از کبد در برابر آسیب ها محافظت می کنند؛ مقادیر بالای پروتئین موجود در ماش به بهبود عملکرد کبد و آنزیم های کبدی کمک کرده و خطر ابتلا به زردی و یرقان را کاهش می دهد.

۲۰. بدنسازی
ماش حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است که به ریکاوری عضلات ورزشکاران و بدنسازان پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.

فیبر موجود در ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن ورزشکاران و بدنسازان مفید است.

منیزیم موجود در ماش باعث سنتز پروتئین در بدن شده و به عضله سازی بدنسازان کمک می کند.

۲۱. منبع پروتئین گیاهی
ماش حاوی مقادیر بالای پروتئین و اسید های آمینه های ضروری بوده و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی جایگزین گوشت قرمز برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

۲۲. سندروم پیش از قاعدگی
مقادیر بالای ویتامین های B و منیزیم موجود در ماش برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و علائم آن مانند افسردگی، سردرد، خستگی و درد عضلانی مفید می باشند.

۲۳. سلیاک
ماش یکی از انواع حبوبات است که گلوتن ندارد و به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به سلیاک و افرادی که به گلوتن آلرژی دارند، محسوب می شود.

۲۴. بالا بردن انعقاد خون
دانه های ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین K هستند که به طور طبیعی باعث لخته شدن خون شده و انعقاد خون را بهبود می بخشند.

۲۵. سم زدایی بدن
ماش به دلیل مقادیر بالای آهن و مس که دارد باعث بهبود گردش خون شده و با افزایش اکسیژن رسانی در بدن به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند.

عوارض و مضرات ماش
تاکنون گزارشی درباره ی عوارض جانبی مصرف ماش منتشر نشده است.

طبع ماش
طبیعت و مزاج ماش کمی سرد و خشک می باشد. ماش غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر، پروتئین و اسید آمینه های ضروری مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولیزین، والین، لیزین و آرژنین می باشد.

ماش (به انگلیسی : Mung bean ) یکی از گیاهان بومی هندوستان است که امروزه در بیشتر کشور های جهان کشت می شود. در ایران ماش را پس از برداشت جو یا گندم می کارند و در فصل پاییز و هنگامی که دانه‌ های آن سفت و غلاف‌ های آن زرد یا سیاه شد، محصول آن را در چند نوبت برداشت می‌کنند.

ماش گیاهی علفی یک ساله با ریشه‌ های مستقیم است، ساقه‌ ها راست، ظریف، منشعب کرک دار، به رنگ سبز روشن هستند، گل آذین به شکل خوشه و گل‌ ها به رنگ لیمویی زرد دیده می شود. میوه ماش باریک و دراز و قهوه‌ای رنگ است و دانه‌ های آن، کوچک کروی به رنگ های خاکستری، قهوه‌ ای یا سبز هستند.

ماش را به صورت جوانه ماش پخته برای تهیه ماش پلو، آش ماش، سوپ ماش، شله ماش و سالاد ماش استفاده می کنند.

طرز پخت ماش سبز
ماش سبز را به مدت یک ساعت در آب سرد خیس کنید و سپس در قابلمه بریزید و بپزید.

زمان پخت ماش
برای پخت ماش ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان کافی است.


ارزش غذایی ماش (۱۰۰ گرم)
کالری : ۱۰۵
چربی : ۰.۴ گرم
کربوهیدرات : ۱۹ گرم
پروتئین : ۷ گرم
فیبر : ۸ گرم
قند : ۲ گرم

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن