مرباجات

طرز تهیه انواع مارمالاد

دستور پخت انواع مارمالاد بسیار خوشمزه وبا طعم های مختلف

گیلاس

مواد لازم :

گیلاس ۱كیلوگرم
شكر ۷لیوان سرپر
اسانس وانیل چند قطره
گلاب ۲قاشق غذاخوری
پودر هل سبز ۱چهارم قاشق چایخوری


طرز تهیه :

برای درست کردن این مربا ابتدا چوب گیلاس را در آورید و آن را خوب بشویید و بعد با هسته گیر هسته آن را در بیاورید.شكر و پودر هل سبز را قاطی كنید.ظرف مناسب و در داری را انتخاب كنید و در آن یك لایه گیلاس و یك لایه شكر بپاشید و درآخر گلاب را روی آن بریزید و درب ظرف را بگذارید و به مدت ۱۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا آب بیندازند. بعد از مدت گفته شده قابلمه ای را روی حرارت ملایم بگذارید و گیلاس ها را داخل قابلمه بریزید ، بگذارید مربا آرام آرام بجوشد و غلیظ شود سپس وانیل را اضافه و قاطی کنید ، مربا را پس از آماده شدن از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود سپس داخل شیشه تمیزی بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

نکته:
در صورت دلخواه کمی زعفران هم به مربا اضافه كنید.
مقداری آب و مقدار بیشتری شكر به گیلاس میتوانید اضافه كنید و از آب اضافی برای تهیه شربت استفاده كنید.
برای آنكه از قوام آمدن مربا مطمئن شوید کمی از شربت را در قاشقی بریزد ، اگر شیره پس از سرد شدن سریع از قاشق نریخت یعنی که شربتش قوام آمده است.شربت داغ نمیتواند میزان قوام را نشان دهد.
اگر مربایتان شكرك زد برای رفع آن باید در شربت یا مربا کمی آب جوش و کمی آبلیمو اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند تا شکرک آن رفع شود.


مارمالاد توت فرنگی

مواد لازم:

پودر ژلاتین ۲قاشق غذاخوری(۶ورق)

توت فرنگی ۱كیلو

شكر ۱كیلو

گلاب ۴قاشق غذاخوری


طرز تهیه :

برای درست کردن مارمالاد ابتدا توت فرنگی را از برگ و سایر مواد زائد و كلاهك آن پاك كنید و بعد تمیز با آب سرد بشویید و ریز خرد كنید.شكر و توت فرنگی را به صورت لا به لا داخل یک ظرف در دار ریخته و در آن را ببندید و ۴تا۵ ساعت داخل یخچال بگذارید.

بعد توت فرنگی را داخل قابلمه ریخته و به همراه ۲لیوان آب بگذارید به جوش بیاید.سپس حرارت را كم كنید و بگذارید شربت آن غلیظ شود.در این مدت كف بوجود آمده روی آن را با كفگیر بردارید.پس قوام آمدن مربا پودر ژلاتین را در کمی آب جوش حل کرده و روی بخار كتری بگذارید یا ۳۰ ثانیه داخل مایكروویو قرار دهید تا كاملا ذرات ژلاتین حل شود بعد آن را به همراه گلاب به مارمالاد افزوده و مخلوط کنید ، پس از چند جوش مایه را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود.

نکته:

اگر در پایان مارمالاد كاملا له نشده آن را با گوشتكوب برقی میكس كنید یا داخل مخلوط كن بریزید.میتوانید برای تهیه مارمالاد اگر ژلاتین در دسترس ندارید مربا را غلیظ تر بردارید (بیشتر بگذارید بجوشد)و در انتهای کار ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید.


مارمالاد پرتقال

مواد لازم:

مغز پرتقال ۱ کیلو گرم
شکر ۱ کیلو گرم
ورق ژلاتین ۳ الی ۴ عدد


طرز تهیه :

منظور از مغز پرتقال این است که پوست پرتقال را بگیریم و پوست دوم آن را نیز جدا کنیم و هسته های آنها را نیز بگیریم. پس از اینکه مغز پرتقال ها را در آوردیم، آنها را داخل یک قابلمه می ریزیم (می توانیم آنرا میکس کنیم و در اینصورت مارمالاد بهتری خواهیم داشت) و شکر را روی آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. سپس آن را روی حرارت می گذاریم تا شکر آن به جوش آید و مارمالاد کاملاً غلیظ شود.
ورقه ژلاتین، را در آب جوش حل می کنیم. پس از اینکه مارمالاد کاملاً غلیظ شد، ورق ژلاتین آب شده را داخل آن می ریزیم و سپس کمی رنده پوست پرتقال را داخل آن می ریزیم و پس از ۲ الی ۳ جوش آن را از روی حرارت بر می داریم. بعد از سرد شدن در شیشه در دار نگه داری می کنیم تا در مواقع لازم استفاده کنیم.


مارمالاد سیب

مواد لازم 

سیب ۳ کیلو گرم
شکر ۱.۵ کیلوگرم
وانیل ۱ قاشق چایخوری
ژلاتین ۳ ورق
آبلیمو نصف استکان


طرز تهیه 

پوست سیب را می کنیم و هسته ها و قسمت سفت وسط آن را خارج می کنیم. آنها را خرد می کنیم و در یک قابلمه مناسب می ریزیم. روی آن آب می ریزیم و قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا بپزد.
سیب های پخته را با ماشین، یا دستی له می کنیم. سپس شکر را روی آن می ریزیم و می گذاریم چند ساعت بماند. سپس آن را روی حرارت می گذاریم تا به آرامی بجوشد و غلیظ شود. سپس ژلاتین حل شده و آبلیمو را داخل آن می ریزیم و پس از ۲ الی ۳ جوش، مارمالاد را از روی حرارت بر می داریم.
مارمالاد باید بعد از سرد شدن، کاملاً غلیظ و بدون آب باشد.


مربای شاه توت 

مواد لازم

شاه توت ۱ کیلوگرم

. شکر ۱ کیلوگرم

بلیمو ۱ قاشق چایخوری


طرز تهیه :

دم شاه توت ها را جدا کنید و داخل قابلمه ای بریزید ، روی شاه توت ها شکر بپاشید و ۱۲ ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا آب بیندازد.

پس از این مدت زمان قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید مربا بجوشد و غلیظ شود ( تا اندازه ای بپزید که شاه توت ها له نشوند ، در طول پخت کف روی مربا را با قاشق بردارید ).

پس از پخت آبلیمو را به مربا اضافه کنید ، قابلمه را کناری قرار دهید تا مربا خنک شود سپس داخل شیشه های تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید ، برای تهیه شیره مربا را از صافی عبور دهید و نصف آب مربا را برای شربت کنار بگذارید.

مارمالاد شاه توت : برای تهیه مارمالاد شاه توت میتوانید از همین روش استفاده کنید با این تفاوت که توت ها را پس از شستن له کنید سپس شکر روی آن بپاشید ، در اواسط پخت ۲ قاشق چایخوری پودر ژلاتین که در آب جوش حل کرده اید و کمی اسانس وانیل به آن اضافه کنید.

مواد لازم

شکر : میوه اگر شیرین باشد نیم کیلو و اگر ترش باشد یک کیلو
ورق ژلاتین : ۲ ورق
آب : نصف لیوان


طرز تهیه :

میوه را با آب می گذاریم پخته و له شود.
سپس شکر را اضافه کرده و در آخر ورقه های ژلاتین خیس شده را اضافه می کنیم.
سپس زیرظرف را خاموش کرده و می گذاریم تا ولرم شود.
می توانید مارمالاد را از یک پارچه بافت درشت و تمیز رد کنید تا صاف و یکدست شود.
مارمالاد را باید در ظرف های شیشه ای که درب آن ها محکم می شود و درون یخچال نگهداری کنید.

ميوه هايی كه می توان با آنها مارمالاد تهيه كرد ، عبارتند از : از زرد آلو ، توت فرنگی، به ، سيب ، هلو ، آلبالو ، كيوی،

در مورد ميوه هايی كه هسته دار هستند ، ابتدا هسته آنها را خارج و سپس چرخ كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید