کیک و شیرینی

طرز تهیه کیک میوه های تابستانی

دستورکیک میوه ای مناسب روز‌های بلند تابستان بسیار لذت بخش بهترین عصرانه

 

 کیک میوه های تابستانی

مواد لازم

تخم مرغ (زرده و سفیده جدا) ۴ عدد

شکر نرم و دانه ریز ۱۲۰ گرم

وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری

آرد گندم (الک شده) ۱۲۰ گرم

بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری

خامه قنادی ۶۰۰ گرم

شیر کم چرب به مقدار لازم:


طرز تهیه

فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم و گرم کنید. داخل ظرفی زرده تخم مرغ، شکر و وانیل را با همزن برقی هم بزنید تا کاملا کرم رنگ شود.

سفیده های تخم مرغ را در ظرفی دیگر ریخته و با همزن برقی با دور تند هم بزنید تا فرم بگیرد سپس آن را به مخلوط زرده‌ها اضافه کرده و با لیسک هم بزنید.

یک کاسه برداشته، آرد و بکینگ پودر را الک و مخلوط کرده و به مایه اضافه کرده و با لیسک کاملا مخلوط کنید.

کف قالب ۲۲ سانتیمتری را کاغذ روغنی انداخته و چرب کنید، مایه کیک را داخل قالب ها ریخته و به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا بپزند.

بعد از این که کیک پخت، آن را از فر خارج کرده و بگذارید تا در دمای فر خنک شود. سپس کیک را از قالب خارج و کاغذ را جدا کنید.

کیک را از وسط به دو لایه مساوی برش دهید. خامه قنادی را در ظرفی ریخته و حدود ۱۰ دقیقه با همزن برقی با دور تند هم بزنید تا فرم بگیرد. سپس آن را داخل قیف قنادی با سرماسوره ستاره سایز بزرگ بریزید.

لایه اول کیک را با قلمو مخصوص آشپزی، با مقداری شیر مرطوب کنید. سپس خامه قنادی را به شکل دلخواه روی لایه اول فرم دهید و لایه دوم کیک را روی آن قرار دهید.

روی کیک را مجددا با مقداری شیر مرطوب کرده و روی کیک را با قیف قنادی خامه کشی کنید. کیک را با برش‌های میوه‌های تابستانی تزیین کرده و قبل از سرو به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. کیک را از یخچال بیرون آورده، برش بزنید


کیک تابستانی با طعم آلو

مواد لازم 

یک پیمانه آرد‌ همه‌منظوره

۱۲ آلوی سیاه آبدار و شیرین، هسته‌گرفته و نیمه شده

سه چهارم پیمانه شکر دانه‌ریز

دو تخم‌مرغ بزرگ

یک قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر

نوک قاشق چایخوری نمک

نصف پیمانه کره آب‌شده

روی کیک:

دو قاشق چایخوری آب لیموی تازه (دلبخواه)

یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین

یک تا دو قاشق غذاخوری شکر ریز و نرم بر اساس میزان شیرینی آلو


طرز تهیه 

آرد و بیکینگ پودر و نمک باید با هم در یک کاسه مخلوط و بعد هم الک شوند.

– توی یک کاسه بزرگ‌تر، کره و شکر با مخلوط‌کن دستی یا در دستگاه غذاساز حسابی هم‌زده می‌شوند تا وقتی خمیر نرمی شکل بگیرد. تخم‌مرغ اضافه می‌شود و دوباره هم می‌زنیم و بعد مواد خشک را می‌ریزیم و آنقدر در دستگاه هم زده می‌شود تا ملاط یک‌دست و صاف شود.

کف قالب کیک (بهتر است ۲۰ سانتیمتری باشد) را کمی چرب می‌کنیم و مواد را می‌ریزیم. آلوها را طوری روی کیک می‌گذاریم که پوست‌شان رو به بالا باشد. آلوها باید همه قسمت بالا را بپوشانند.

– روی آلوها را با آب لیموی تازه نم‌نم خیس می‌کنیم؛ شبیه اسپری آبلیمو روی کیک. بعد پودر دارچین را همینطور می‌پاشیم و آخرش هم شکر باقیمانده را روی مواد یا آلوها می‌ریزیم. (بود و نیود آبلیمو سلیقه‌ای است اما شکر را باید حسابی براساس طعم آلو بسنجیم)

فر باید روی ۱۷۷ درجه سانتیگراد گرم شده باشد. قالب کیک برای ۴۵ تا ۵۰ دقیقه در فر می‌ماند. تا وقتی که کیک پف کند و رنگش طلایی شود. با یک خلال دندان وسط کیک پختش را امتحان می‌کنیم. وقتی هیچ خمیری به چوب نچسبید، کیک تا عمق پخته است.
– کیک باید روی یک جسم قفسه مانند، خنک شود. اگر کیک بعداز خنک‌شدن، یک روز در دمای اتاق یا یخچال در بسته‌بندی سفت و محکم پلاستیکی بماند، آب آلوها بیشتر درون کیک نفوذ می‌کند


 

کیک مخصوص عصرانه‌های تابستانی
 

مواد لازم:

اسانس وانیل چند قطره

نمک ۱ هشتم قاشق چایخوری

شیر ۱ لیوان

پودر کاکائو ۸ قاشق غذاخوری

کره ۴ قاشق غذاخوری سر پر

تخم مرغ ۲ عدد

بیکینگ پودر ۲ و نیم قاشق چایخوری

شکر ۱ و نیم لیوان

آرد ۱ و نیم لیوان

مواد خامه مخصوص:

کره ۲۰۰ گرم

آب (سرد) نصف لیوان

شکر نصف لیوان

آلبالو نیم کیلو

شکلات تخته ای به میزان لازم

پنیر خامه ای ۴۰۰ گرم

پودر قند ۳ لیوان


طرز تهیه:

ابتدا آلبالو ها را شسته و هسته آنها را خارج کنیدو آنها را در ابعاد متوسط خرد کنید و نصف لیوان شکر و نصف لیوان آب را به همراه آلبالو ها داخل قابلمه بریزید و ۱ ساعت داخل یخچال استراحت دهید. پس از این مدت زمان قابلمه را روی حرارت قرار دهید، پس از اینکه مواد ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط جوشید و آلبالو ها نرم شدند از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید تا مواد خنک شوند.

کره را در دمای اتاق نرم کنید و به همراه تخم مرغ ها ، شکر و وانیل با همزن ۷ دقیقه بزنید تا یکنواخت شود. سپس شیر ولرم را کم کم اضافه کرده و مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند.

آرد ، بیکینگ پودر ، نمک و پودر کاکائو را با هم مخلوط کنید و آنها را ۲ بار الک کنید تا کاملا سبک شوند ، مخلوط را کم کم روی مایه کیک الک کنید و به آرامی با لیسک مخلوط نمایید تا زمانی که مواد خوب با هم ترکیب شوند.

قالب کیک را چرب کنید یا کاغذ روغنی بیندازید یا کمی آرد پاشی کنید و مایه کیک را داخل آن بریزید طوری که تنها نیمی از ظرف پر شود.قالب را داخل فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده اید و خوب گرم شده است به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا کیک ها بپزند ، پس از پخت کیک ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند سپس هر کیک را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید .با این مواد شما دو کیک خواهید داشت که بعد از نیم شدن تبدیل به ۴ لایه میشود.

برای تهیه خامه مخصوص ابتدا کره نرم شده و پودر قند را داخل ظرفی بریزید و ۳ دقیقه با همزن بزنید. سپس پنیر خامه ای را اضافه کنید و ۱ دقیقه با همزن بزنید و در آخر ۳ قاشق غذاخوری از شیره آلبالویی که خنک شده است به خامه اضافه کنید سپس آن را ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود.

پس از اینکه کیک و خامه هر دو خوب خنک شدند، یک لایه کیک را روی سطح کار قرار دهید ، با قلمو مقداری از شیره آلبالو را روی کیک بزنید سپس مقداری کرم خامه ای روی کیک بزنید و خوب پخش کنید و در ادامه مقداری از آلبالویی که پخته اید روی کرم قرار دهید ، به همین صورت لایه ها را روی هم قرار دهید.

پس از اینکه تمام لایه های کیک با کرم خامه ای وآلبالو پرشد با اضافه کرم خامه ای دور کیک را تزیین کنید ، شکلات تخته ای را رنده کنید و اطراف کیک را با آن و آلبالو تزیین نمایید. کیک را داخل یخچال قرار دهید تا خوب سرد شود سپس سرو کنید.

نکته

۱-در صورت تمایل به جای آلبالو از گیلاس یا کمپوت گیلاس استفاده کنید.

۲-به جای شکر میتوان از همان میزان عسل استفاده کرد.


کیک شکلاتی مخصوص تابستان

مواد لازم:

تخم مرغ: ۳ عدد

شکر: ۲۰۰ گرم

وانیل: یک هشتم ق چ

روغن مایع: یک و یک چهارم پیمانه

شیر: ۱ پیمانه

آرد: ۳۰۰ گرم

پودر کاکائو: ۳ ق س

بیکینگ پودر: ۲ ق چ

نمک: کمی

میوه های تابستانی: به سلیقه شما

مواد لازم گاناژ:

خامه صبحانه: ۱۰۰ گرم

شکلات تلخ یا شیری: ۱۲۰ گرم


طرز تهیه:

ابتدا تخم مرغ ها را به همراه شکر با دور متوسط همزن بزنید تا کرمی و سبک شود سپس وانیل و روغن را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا خوب مخلوط شوند، در این مرحله همزن را خاموش کنید و کار را با لیسک ادامه دهید

مخلوط آرد، کاکائو، نمک و بیکینگ پودر را به همراه شیر به تناوب به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. دقت کنید که مواد خشک را در هنگام اضافه کردن حتما الک کنید. مواد کیک آماده را درون قالب پای با قطر ۲۸ سانتی متر که از قبل چرب کرده اید بریزید و درون فر از پیش گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد و به مدت تقریبی ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قرار دهید.

چون دمای فرها متفاوت است، حتما از ۳۰ دقیقه کیک را با خلال دندان تست کنید و اگر از مواد به خلال نچسبید به پخت خاتمه دهید. بعد از پخت، کیک را ۱۰ دقیقه بر روی توری خنک کنید و سپس از قالب خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود سپس با گاناژ کیک را روکش کنید و با میوه های دلخواه تان تزیین کنید.

طرز تهیه گاناژ:

. خامه را درون ظرف مناسبی ریخته و بر روی شعله ملایم قرار دهید تا گرم شود سپس شکلات های خرد شده را اضافه کنید و از روی شعله بردارید و مرتب هم بزنید تا شکلات ذوب شود و صاف و یکدست شود.

نکته:

. برای اضافه کردن کاکائو ۳ قاشق سوپ خوری از آرد بردارید.

. این کیک را در هر قالبی که دوست دارید می توانید تهیه کنید فقط دقت کنید که اگر قطر قالب کمتر باشد ممکن است به زمان بیشتری برای پخت نیاز داشته باشید.

. اجازه دهید گاناژ و کیک هر دو خنک شوند بعد با گاناژ، کیک را روکش کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید