سس و ترشی ها

طرز تهیه دو روش ترشی ناز خاتون

دستور پخت دو روش ترشی ناز خاتون فوری  شمالی خیلی خوشمزه و آسون خانگی

ترشی نازخاتون

مواد لازم:

بادمجان : ۵، ۶ تا درشت

سیر: نصف بته

فلفل سبز: یکی دو تا (درصورت تمایل)

سبزی معطر محلی (چوچاق یا خالواش): یه دسته کوچیک

آبغوره به میزان لازم

نمک و فلفل و گلپر به میزان دلخواه


طرز تهیه

بادمجونها رو بعد از شستن ، یه چاقو توی شکمشون زده و گذاشته روی شعله پخش کن روی گاز تا کبابی بشه

باید هر از گاهی زیر و رو کنیم تا همه جاش کبابی بشه و پوستش بسوزه و بادمجونا نرم بشه….وقتی آماده شدن، از داغی که افتاد پوستشون رو گرفته و ساطوری کرده…اگه به بادمجونتون مطمئن نیستین که شیرینه، حتما تخم هاش رو جدا کنین و بعد ساطوری کنین..

بعد سیرها رو پوست کنده و فلفل سبز رو هم بسته به میل خودتون می تونی توش بریزین…

سیر له شده (رنده یا ریز شده) رو با فلفل سبز ریز شده توش ریخته.فلفل سبز رو میشه نریخت سبزی رو من، هم چوچاق مولینکس شده یا..هم درار (یا دَلال یا دَلار) هم میتونید مخلوط همه نوع سبزی معطر شمالی هست و نمک هم داره..اونم اضافه کردم و با گلپر و فلفل سیاه خوب هم زدم

بعدآبغوره رو ریخته توش

تا جایی که روش رو بگیره…بادمجون میکشه آبغوره رو به خودش پس حتما نیازه که بازم اضافه کنین

بعضیا خیلی آبغوره می ریزن و آبکی می کنن..اما من کمتر می ریزم..اما اگه قراره بیشتر نگهش دارین حتما آبغوره زیادتر بریزین که روش رو بگیره

میزاریم توی یخچال تا خنک بشه و مواد هم مزه بشه

نکته

بعضی ها توش گوجه ریز شده هم می ریزن 

ریختن فلفل سبز اختیاریه

اگه دسترسی به سبزی های محلی شمال نداشتین میشه از نعناع استفاده کنین  یاریحون معمولی جایگزین کنید


دستور دوم ناز خاتون

مواد لازم :

ریحان سبز : ۱۰۰ گرم .
گلپر : به میزان دلخواه یا یک قاشق چایخوری .
سیر خام پوست کنده : دو حبه .
بادمجان گوشتی متوسط و ترجیحن بدون تخم : ۳ عدد .
آبغوره ترش : به مقدار لازم .
نمک به میزان دلخواه .
نعنا خشک : یک قاشق مربا خوری .


طرز تهیه :

بادمجون ها رو بدون پوست کندن و یا کندن دُم , روی آتش زغال بریان یا کبابی کنید ! باید طوری باشه که پوستش بسوزه و وا بره ولی داخل و مغزش نرم و سبز مایل به قهوه ای باقی بمونه و نسوزه . در صورت نداشتن زغال میتونید بادمجونها رو لای فویل

آلومینیمی بپیچین و داخل فر قرار بدین و بعد از مغز پخت شدن با گریل اونها رو برشته و کبابی کنید طوریکه پوستشون قشنگ بسوزه و داخلشون نرم و کبابی بشه و کمی بوی دود بگیره .
حالا بادمجانها رو در حالیکه یک آبکش زیر دستتون قرار دادین , زیر شیر آب بگیرین و پوستهاش رو راحت بکنین و گوشت کبابی شده بادمجون رو داخل آبکش بذارین تا آبش بره .

حالا بادمجانها و سیر و سبزی رو با هم داخل چرخ گوشت یا میکسر بریزین و بصورت پوره در بیارین . اگه از چرخ گوشت استفاده میکنین ۲ تا ۳ بار عمل چرخ کردن رو انجام بدین تا مواد کاملن له و مخلوط بشن . حالا این مواد رو داخل یک کاسه ریخته و به اونها

نمک و گلپر و آبغوره اضافه کنید . آبغوره هر چقدر ترش تر باشه خوشمزه تر میشه . برای این مقدار حدود نیم لیتر آبغوره لازمه . بهتره کم کم بریزین و مخلوط کنید و اگر کم بود دوباره اضافه کنید و در آخر نمک رو اضافه کنید و بچشین . این ترشی نباید خیلی شل و یا خیلی سفت باشه و از فرنی کمی سفت تره !

این ترشی رو میتونید تا یکهفته داخل شیشه در بسته در یخچال نگهداری کنید . مورد مصرف این ترشی با انواع برنجهای مخلوط و کباب و هر غذایی که خودتون مایل هستین هست ولی غذای اصلی ای که اونو با این ترشی میخورن عدس پلو هست .

این ترشی بخاطر وجود آبغوره چربی خون رو نابود میکنه و وجود سیر فشار خون رو پایین میاره و ضد سرطانه و گلپر هم تقویت کننده عمومی بدن هست و ریحان میکروب کش و دارای آنزیم هایی هست که باعث میشه سم غذاهای گوشتی رو از بین ببره . تهیه اون کمی دردسر داره اما مزه اون فراموش نشدنیه . مخصوصن هم که خیلی ملایم و خوش طعمه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید