آش و سوپ

آموزش آش لخشک گنابادی و آش قایِش

آش لخشک محلی که یکی از غذاهای محلی خراسان بسیار خوشمزه

آش لخشک گنابادی

مواد لازم 

كشك.۱ پیمانه

لخشك.۱۵۰ گرم

اسفناج ۵۰۰ گرم

پیاز ساطوری۳ عدد

نعنا داغ و روغن.به میزان لازم

نمك، فلفل و زردچوبه به میزان لازم


طرز تهیه

لخشک نوعی رشته آشی پهن و نازک

برای تهیه لخشک در اولین مرحله باید یك پیمانه آ‌رد را با یك قاشق چایخوری نمك مخلوط كرده و بعد الك كنید کنید. حالا میتوانید یك عدد تخم‌مرغ و چند قاشق آ‌ب به آرد اضافه کرده و حسابی ترکیب کنید تا در نهایت خمیر نرم و یكدستی به دست آ‌ید. اگر خمیر به دست چسبید خیلی کم به آن ارد اضافه کنید.

حالا باید حدود یك ساعت خمیر را استراحت دهید تا خودش را بگیرد. پس از آن خمیر را به قطر ۲ میلی‌متر با وردنه پهن کنید و به پهنای ۲ انگشت برش دهید. حالا آن را در آ‌فتاب یا حرارت فر خشك کنید.

برای تهیه آش لخشک گنابادی ابتدا باید اسفناج‌ ها را شسته و خرد کنید. سپس آنها را با یك پیمانه آ‌ب و كمی نمك روی حرارت بگذارید تا بپزند. در همین حین در ظرف دیگری پیاز های ساطوری شده را با مقداری روغن سرخ كنید تا طلایی رنگ شوند. سپس زردچوبه و فلفل را هم به پیازها اضافه كنید.

در مرحله بعدی باید ۲ لیتر آ‌ب داخل قابلمه ریخته و نمك را به آن اضافه کنید. وقتیکه آب جوش آمد، ورقه های لخشك را خرد كرده و داخل آ‌ب جوش بریزید. حالا آنها را با قاشق چوبی هم بزنید تا به هم نچسبند.

بعد از حدود ۲۰ دقیقه اسفناج‌‌های پخته را هم در قابلمه ریخته و حدود ۱۰ دقیقه بعد شعله را خاموش کنید. در این بخش كشك را به آش اضافه کنید. اکنون آش شما آماده است. آن را در ظرف دلخواهی ریخته و با نعناع داغ، پیازداغ، کشک و زعفران تزیین کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید