غذاهای محلی و سنتی

چه سخاوتمند است پاییز که شکوه بلندترین شبش را عاشقانه پیشکش تولد زمستان کرد

پیشاپیش یلداتون مبارک.........چند نوع غذا شب یلدا

سینه مرغ بریان با سس انار

سینه مرغ بریان با سس انار فوق العاده خوشمزه و لذیذ و انتخابی مناسب برای شام شب یلداست. این غذای خوشمزه خیلی سریع آماده می شود..

مواد لازم 

سینه مرغ با پوست و استخوان ۲ عدد
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
سماق ۱ قاشق چایخوری
روغن زیتون ۲ قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز نوک قاشق چایخوری
رب انار ۱ فنجان
آب مرغ ۱ فنجان
آویشن تازه چند شاخه بهم گره زده
پیازچه خرد شده مقداری برای تزیین
دانه انار مقداری


طرز تهیه:

ابتدا فر را روی ۱۷۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. پودر هل، سماق و ۱ قاشق چایخوری نمک را در ظرف کوچکی با هم مخلوط کنید. با استفاده از انگشت ادویه جات را زیر پوست مرغ بمالید.تابه را روی حرارت متوسط بگذارید و روغن زیتون را داخل آن بریزید.

وقتی روغن داغ شد سینه های مرغ را با پوست داخل تابه بگذارید. هر طرف را حدود ۵ دقیقه سرخ کنید تا برشته و طلایی شود. سپس مرغ ها را خارج کنید و کنار بگذارید.

پودر فلفل قرمز، رب انار، دسته آویشن و آب مرغ را داخل قابلمه ای بریزید. سس انار را هم بزنید تا به جوش بیاید و حجم آن نصف شود. بعد سینه های مرغ را به سس افزوده و پشت و رو کنید تا هر دو طرف مرغ به سس آغشته شود. قابلمه را به مدت ۱۲-۱۵ دقیقه داخل فری که از قبل گرم شده بگذارید.

قابلمه را از فر خارج کنید سپس مرغ را در ظرف سرو قرار دهید و سس انار را با قاشق روی مرغ ها بریزید. این غذای خوشمزه را با دانه های انار و پیازچه خرد شده تزیین و سرو کنید.

نکته:

توجه داشته باشید که قابلمه تان مناسب فر باشد، در غیراینصورت مرغ و سس انار را به ظرفی مناسب فر منتقل کنید و سپس داخل فر بگذارید.


خورشت کدو حلوایی

خورشت کدو حلوایی نیز یکی از این غذاهای فصلی و خوشمزه است که در آن، کدو حلوایی ماده اصلی آن بوده و به همراه آلو، مزه دار می شود. در بعضی از شهرها این خورشت را به عنوان شام یلدایی در آخرین شب پاییز می پزند 

مواد لازم

گوشت خورشی ۳۰۰ گرم
کدو حلوایی یک کیلوگرم
پیاز متوسط ۲ عدد
آلو بخارا ۱۰۰ گرم
پودر زعفران حل شده در آب یک قاشق سوپخوری
روغن مایع مقداری برای سرخ کردن
رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری
دارچین یک قاشق چایخوری سرپر
نمک و فلفل به میزان لازم


طرز تهیه:

ابتدا کدو را شسته و پس از پوست کندن، به صورت تکه های کوچک منظمی خرد کنید.
سپس یک عدد از پیازها را ریز کرده و در تابه ای حاوی روغن سرخ کنید تا کمی طلایی رنگ شود. حالا کدوی خرد شده را به پیاز داغ اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید.

گوشت را نیز شسته و در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. پس از آن، پیاز دیگری را نیز به صورت خلالی خرد کنید. سپس داخل قابلمه ای مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید. حالا پیاز خردشده را در روغن سرخ کنید. در حین سرخ شدن پیاز، تکه های گوشت را نیز اضافه کرده و به همراه پیاز تفت دهید.

حالا برای پختن گوشت، دو پیمانه آب جوشیده را به مخلوط گوشت و پیاز داغ افزوده و در ظرف را بگذارید تا گوشت روی حرارت کم اجاق گاز بپزد.

در فاصله پختن گوشت، آلوها را خوب شسته و به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید.سپس آنها را داخل سبدی آبکشی کنید.در مراحل پایانی پخت گوشت، آلو را به همراه رب گوجه فرنگی اضافه کرده و همچنان به مدت ۲ ساعت دیگر روی حرارت بگذارید.

با توجه به اینکه کدو حلوایی (به خصوص در صورتی که تکه های آن ریز و نازک باشد )به سرعت پخته و له می شود، پس از اضافه کردن کدو، خورشت را مدت زمان زیادی روی شعله اجاق گاز حرارت ندهید.

برای این منظور، باتوجه به اندازه تکه های کدو، یک ربع تا نیم ساعت زمان کافی است. در ضمن دارچین و نمک و فلفل را نیز به همراه کدو به غذا اضافه کنید.
نکات:
درصورتی که این خورشت را با طعم ملس متمایل به ترش دوست دارید، ۲ قاشق سوپخوری آبغوره یا آب لیمو ترش به آن اضافه کنید.
افرادی که به خورشت های شیرین علاقه مندند، می توانند با اضافه کردن آلو و همچنین یک قاشق سوپخوری شکر به خورشت،طعم آن را شیرین تر می کند.

برای آنکه گوشت هنگام پخت طعم دار شود، زعفران محلول در آب جوشیده را نیز به آن اضافه کنید.

رب را پیش از اضافه کردن به گوشت، کمی در روغن تفت دهید تا رنگ بهتری در غذا ایجاد کند.


خشیل ویزه شب یلدا

خشیل یکی از غذاهاییه که کنار غذاهای دیگه تو سفره شب یلدا چیده می شه. شب یلدا، در شهرهای آذربایجان و بین مردم ترک، شب طولانی و شادیه که از غروب آفتاب مراسم مختلفی برای این شب اجرا می شه. البته تدارکات مربوط به غذا و خوراکی محور همه برنامه هاست. خشیل یکی از غذاهای زمستونی مردم آنجاست که به خاطر کالری بالایی که داره مقاومت بدن رو هم در مقابل هوای سرد این مناطق بالا می بره. 

مواد لازم:

یک پیمانه بلغور گندم
۶ قاشق غذاخوری آرد گندم
یک لیتر آب سرد
شیر و عسل و کره به مقدار دلخواه


طرز تهیه:

بلغور رو چند ساعت قبل از شروع بدو بدو برای تدارک شب یلدا با آب سرد خیس کنید. بذارید با حرارت ملایم بپزه و بعد که خوب پخت و آبش رو کشید، بذاریدش کنار.

حالا آرد رو برای چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت بدید تا بوی خامش از بین بره و بعد آب و بلغور رو بهش اضافه کنید. هم بزنید تا حسابی غلیظ بشه.

وقتی این دسر ساده حسابی غلیظ شد، برای سرو اونو تو ظرف گودی بریزید و شیر و عسل گرم رو وسطش خالی کنید. بعضی ها کره آب شده هم روی این غذا می ریزن و شما هم می تونید امتحانش کنید.

چاشنی این غذا شیره انگوره و به غیر از شب یلدا معمولا به عنوان صبحونه تو روزای سرد استفاده میشود.


کوفته انار و گردو ویژه یلدا

کوفته یکی از لذیذترین خوراک‌های ایرانی می‌باشد که و در مناطق مختلف ایران عزیزمان در انواع و اقسام مختلف تهیه و طبخ می شود.کوفته انار و گردو یکی از غذاهای محبوب شمالی است که می توان آن را برای شب یلدا آماده و سرو کرد . این غذای خوشمزه را می توان با نان و یا در کنار برنج سرو کرد . در تهیه کوفته انار و گردو علاوه بر نعناع می توان از دیگر سبزی های معطر مانند جعفری و یا ترخون نیز استفاده کرد .

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
تخم مرغ ۱ عدد
گردو ۱۰۰ گرم
رب انار ۱ قاشق سوپ خوری
نعنا خشک ۱ قاشق چای خوری
جعفری خرد شده ۲ قاشق سوپ خوری
پودر نان یا(آرد) ۴ قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم


مواد لازم برای سُس :

آب انار ۱ پیمانه
رب انار ۲ قاشق سوپ خوری
رب گوجه ‌فرنگی ۱ قاشق سوپ خوری
پیاز ۲ عدد
روغن ۲ قاشق سوپ خوری
آب ۱ پیمانه
نمک و فلفل به مقدار لازم
شکر کمی


طرز تهیه:

برای درست کردن کوفته انار و گردو ابتدا گوشت چرخ كرده و پیاز(رنده شده) و گردو،رب انار و كمی نعناع جعفری یا هر سبزی معطری كه دوست دارید و تخم مرغ و كمی پودر نان ( یا آرد )نمك و فلفل را تو غذا ساز میكس كنید و یا با دست خوب ورز بدهید .
به اندازه گردو یا بزرگتر كوفته ها را درست کنید و خوب گرد کنید تا ترك نداشته باشد .رویش را بپوشانید و در یخچال حدودا نیم تا یک ساعت قرار دهید تا كمی خودش را بگیرد و سفت بشود .

برای درست کردن سش کوفته ابتدا پیاز را خلالی كنید و تفت بدهید. بعد رب انار و آب انار و رب گوجه ونمك و فلفل اضافه کنید ، وقتی به جوش آمد با شكر طعمش را ملس کنید . (اگر هم ترش می خواهید شکر اضافه نکنید.)

حالا كوفته ها را كه كمی تفت دادید به سس اضافه کنید و دانه انار هم اضافه کنید و از اینجا به بعد كوفته ها و سس را توی ظرف فر بچینیدو توی فر بزارید تا غلیظ بشود و بپزد. وسط كار از سس روی كوفته ها بریزید.
فر را روی ۱۸۰ درجه بزاریدتا گرم شود.بعد به مدت ۱۵ دقیقه کوفته را بزارید بپزد.موقع سرو هم با دانه های انار تزیین کنید .

نکته

این غذا را میتوانید برای شب یلدا استفاده کنید.طعم انار و گردو با هم خیلی خوب هست.


مرغ شکم پر با انار

مرغ شکم پر با انار غذایی مجلسی بسیار خوشمزه ولذیذی هست که می تواند زینت بخش سفره مهمانی یتان باشد.طرفدار زیاد دارد و به راحتی درست می شود

مواد لازم

مرغ متوسط ۱ عدد
روغن یک سوم پیمانه
کره ۵۰ گرم
زعفران دم کرده به میزان لازم
نمک, فلفل, پودر خردل از هر کدام ۱قاشق چایخوری

مواد لازم برای پرکردن شکم مرغ:

آلو خورشتی (بهتر است ملس باشد ) ۱۵ عدد
گردوی خرد شده یک دوم پیمانه
دانه انار یک دوم پیمانه
جعفری و گشنیز ۳۰۰ گرم
زرشک ۳ قاشق سوپخوری
رب انار ۵قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
سیر ۵ حبه
نمک و فلفل و ادویه و زردچوبه به میزان لازم


طرز تهیه:

مرغ را پوست کنده و داخل شکمش راخالی کنید و تمیز بشویید. نمک و فلفل و پودر خردل و زعفران را با روغن مخلوط کنید و دور مرغ و داخل شکم مرغ را با این مواد مزه دار کنید. برای ۱ ساعت اجازه بدهید تا مرغ مزه دار بشود.
آلوها را خیس کنید و بشویید، زرشک را خیس کنید و بعد از ۵دقیقه آبکش کنید.
پیاز و سیر را با هم تفت بدید, وقتی خوب سرخ شدند, سبزی را اضافه کنید و تفت بدهید, حالا آلوها و زرشک و گردو, دانه انار و رب انار را اضافه کنید و اجازه بدهید تا آب مواد کشیده بشود و خوب تفت بخورند. نمک وفلفل و ادویه و زردچوبه اضافه کنید و حرارت را، خاموش کنید.
مرغ را روی سطح کار بگذارید, طوری که ساق مرغ رو به بالا باشد. داخل شکم مرغ را با این مواد پر کنید. قسمت زیر شکم را با خلال دندان فیکس کنید که باز نشود و پاهای مرغ را هم با نخ نسوز ببندید تا موقع پخت باز نشوذ.
فویل آلومینیم را چرب کنید, مرغ شکم پر را روی آن بگذارید و خوب ببندید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ سانتی گراد به مدت ۲ ساعت بگذارید بپزد.
در این مدت ۲ تا ۳ بار, مرغ را از فر در بیاورید و روی آن مخلوط کره آب شده و زعفران بمالید و دوباره فویل را ببندید و توی فر بگذارید.
بعد از ۲ ساعت، فویل را باز کنید و گریل را روشن کنید و دوباره در فر بگذارید تا مرغ برشته بشود.
البته مرغ را میتوانید روی اجاق گاز هم درست کنید با این تفاوت که در این صورت باید چند تا پیاز را حلقه حلقه کنید و کف ظرف بچینید و مرغ را به پشت روی آن بگذارید. کمی آب روی مرغ بریزید و حرارت را کم کنید. بعد از یکی دو ساعت که مرغ نیم پز شد, کمی روغن در ظرف بریزید و اجازه بدهید تا یک طرف مرغ سرخ بشود و بعد برگردانید تا طرف دیگر هم طلایی بشود و بعد سرو کنید.
میزان رب انار به ذائقه شما بستگی دارد, میتوانید کم و زیاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید