اطلاعات تغذیه

خاصیت بلغور گندم برای لاغری و سلامتی

خاصیت بلغور برای سلامتی و لاغری و رشد کودکان بسیار مفید و مقوی

خاصیت بلغور گندم برای لاغری و سلامتی

بلغور یا پرک به غله ای اطلاق می شود که در آسیاب بدون آرد کردن آن خرد می کنند و از گندم یا جوی نیم کوب بدست می آید

برای تهیه بلغور؛ گندمی را که پخته شده پس از خشک شدن با آسیاب خرد کرده و در مواد غذایی مورد استفاده قرار می دهند

بلغور گندم دارای فواید زیادی برای سلامتی بوده و در بهبود هضم، تحریک رشد و نمو، تحریک گردش خون، محافظت از سیستم ایمنی بدن و در جلوگیری از بیماری های مزمن بسیار موثر می باشد.

انواع بلغور گندم

بلغور گندم به شکل های متنوع نظیر نان، سالات غلات گرم و سرد و ماکارونی تهیه می شود

بلغور گندم علظت بالا حاوی انواع مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فسفر را نسبت به گندم تصفیه شده ارائه می دهد و برای سلامتی انسان بسیار مفید می باشد

برخی از قسمت های اصلی بلغور گندم شامل پتاسیم، منیزیم، روی، آهن، ففر، منگنز، نیاسین، فیبر و پروتئین غذایی بوده و مقدار اندکی کالری و چربی دارد

بلغور گندم چه خواصی دارد ؟

تقویت سیستم ایمنی بدن

موادمعدنی و ویتامین های متعددی که در بلغور گندم وجود دارد تاثیر بسزایی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد بخصوص روی باعث ایجاد پاسخ ایمنی قوی در بدن می شود

خواص بلغور گندم برای لاغری

بلغور گندم برای کسانی که رژیم غذایی دارند، مناسب است زیرا ماهیت کم کالری و کم چربی دارد. بلغور گندم محتوی فیبر زیاد بوده و این فیبر باعث می شود فرد احساس سیری کند و از پرخوری پرهیز نماید.

سرعت بخشیدن به رشد

بدن برای رشد و نمو نیاز به اسید آمینه های ضروری دارد و بلغور محتوی تمام اسید آمینه های ضروری است.

بلغور گندم حاوی پروتئین زیادی بوده که برای رشد و نمو بافت ها و سلول ها و رگ های خونی مورد نیاز می باشد.

بهبود هضم

فیبر زیادی که در بلغور گندم وجود دارد باعث تحریک فرآیند هضم در بدن می شود.

این فیبر از یبوست و سوء هاضمه و نفخ جلوگیری می کند. همچنین می تواند باعث جذب مواد مغذی در روده و تعادل کلسترول در رگ ها شود.

بیماری دیابت

داشتن کربوهیدرات های پیچیده یکی از ویژگی های بلغور گندم بوده که این ویژگی می تواند باعث بهبود قند خون در بدن شود.

بلغور گندم با تسهیل انتشار انسولین باعث کاهش فشار خون شده و برای افراد دیابتی بسیار مضر است.

خاصیت بلغور گندم برای قلب

فیبر موجود در بلغور باعث تجمع کلسترول در قلب می شود.

بلغور گندم به سلامت رگ ها و قلب کمک می کند؛ پتاسیم موجود در بلغور گندم باعث کاهش فشار در رگ ها و شریان ها شده و با این کار فشار خون را کم می کند.

افزایش گردش خون

بلغور گندم حاوی مقدار قابل توجهی از آهن است و آهن تاثیر زیادی بر سیستم گردش خون دارد. این آهن در ساخت گلبول های قرمز نقش بسزایی دارد.

مصرف بلغور گندم باعث افزایش فشار خون در رگ ها می شود.

پیشگیری از بیماری های مزمن

بلغور گندم دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است یعنی می تواند در کاهش جهش سلول های سالم که منجر به سرطان می شود و همچنین در نابودی التهاب بسیار موثر باشد.

بهبود خواب

بلغور حاوی منیزیم بوده که این ماده معدنی می تواند بر تولید بعضی از نورون های عصبی آرام بخش تاثیر داشته باشد.

افرادی که دچار بی خوابی هستند با افزودن بلغور به رژیم غذایی خود به مدت چند هفته، کیفیت خوابشان بهبود می یابد.

منبع فیبر

بلغور گندم حاوی میزان بالایی فیبر بوده که مقدار کلسترول را کاهش می دهد و خطر بروز سرطان و دیابت را کمتر می کند. فیبر موجود در بلغور گندم عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

استحکام استخون ها

در بلغور گندم مواد معدنی بسیاری همچون؛ منگنز، فسفر، آهن وجود دارد که برای بیشتر سیستم های بدن مفید هستند ولی برای بهبود استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان ها بسیار مهم هستند.

گلوتن و پروتئین

بلغور گندم محتوی ۷تا ۲۲ درصد پروتئین بوده و نام خانواده پروتئین های گندم گلوتن می باشد، که ۸۰% از همه آن ها را شامل می شود.

افراد حساس به گلوتن نباید بلغور گندم مصرف کنند.

منبع لوتئین

یکی از خواص مهم گندم داشتن لوتئین به مقدار زیاد می باشد. رنگ زرد گندم از لوتئین ناشی شده که یک کاروتنوئید محسوب می شود.

غذاهای مملو از لوتئین باعث بهبود سلامت چشم می شوند.

سلامت روده

گندم محتوی دانه های غنی از فیبر می باشد که این فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار حائز اهمیت است مصرف این فیبر باعث جلوگیری از ابتلای فرد به یبوست و نفخ می شود و سلامتی روده را حفظ می کند.

سندرم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری رایج و شایع است که همراه با درد شکم، نفخ، یبوست و اسهال می باشد. مصرف بلغور گندم در درمان سندروم روده تحریک پذیر موثر می باشد.


ارزش غذایی بلغور گندم

یک فنجان بلغور گندم پخته شده ارزش غذایی زیر را دارد:

۱۵۱ کالری
۸ گرم فیبر
۶ گرم پروتئین
۰٫۵ گرم چربی
۱ میلی گرم منگنز (۵۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
۵۸ میلی گرم منیزیم (۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
۷ میلی گرم آهن (۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
۸ میلی گرم نیاسین (۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
۰٫۲ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)

خواص بلغور گندم برای ایجاد احساس سیری و کاهش وزن

در مقایسه با کربوهیدرات های پردازش شده و تصفیه شده، دانه های سبوس دار مانند بلغور گندم شامل فیبر زیادی هستند و ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری دارند که همگی از کاهش وزن پشتیبانی می کنند. فیبر قابل جذب نیست و هیچ کربوهیدرات یا کالری اضافی ندارد. حتی اگر در غذاهای حاوی کربوهیدرات یافت شود.

از آنجا که بدن ما نمی تواند فیبر را هضم کند، این ماده در دستگاه گوارش می ماند و هنگام جذب آب فضای زیادی را اشغال می کند. این ویژگی به شما احساس سیری می دهد و می تواند میل به خوردن غذا را کاهش دهد. در عین حال فیبر موجود در بلغور کمک می کند تا قند خون متعادل شود. عدم تعادل در قند خون می تواند موجب افزایش اشتها شود. بلغور گندم پخته شده، یک غذای کامل برای قبل از تمرینات ورزشی است. زیرا این ماده کربوهیدرات های موجود در خود را به آرامی آزاد می کند و موجب متعادل شدن انرژی می شود.

خواص بلغور گندم برای تعادل سطح pH بدن

دانه های جامد منابع متمرکزی از فیبر در قالب نشاسته مقاوم و الیگوساکارید ها هستند. این مواد کربوهیدرات هایی هستند که از هضم غذا در روده کوچک جلوگیری می کنند و در روده اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA) را تخمیر می کنند. این SCFA ها به کاهش سطح pH بدن کمک می کند. این کاهش در سطح PH بدن میل به مصرف شکر، محصولات حیوانی با کیفیت پایین و دانه های تصفیه شده را کاهش می دهد. این مواد سلامت روده را بهبود داده و باعث تقویت سیستم ایمنی و جذب مواد مغذی می شود.

بدن برخی از افرادی که به طور ناگهانی به SCFA یا FODMAP واکنش نشان می دهند، احتمالا در زمان مصرف بلغور گندم یا گندم دچار عوارض گوارشی می شوند. بنابراین به این افراد توصیه می شود از این دانه ها استفاده نکنند.

خواص بلغور گندم برای بهبود ایمنی در برابر بیماری های مزمن

از آنجا که دانه های جامد مواد مغذی مهم، آنتی اکسیدان ها و واسطه گرهای انسولین را وارد بدن می کنند با کاهش سطح استرس در بدن می توانند منجر به تقویت سیستم ایمنی شوند. تأثیر شاخص گلیسمی پایین بلغور، آن را نسبت به دانه های فرآوری شده دیگر برای جلوگیری از بیماری هایی مانند دیابت، چاقی و خطر ابتلا به سرطان مفیدتر کرده است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrition، رژیم غذایی غنی از دانه های کامل در بدن به نوعی شبیه به درمان سرطان عمل می کند. مصرف این دانه ها به خصوص به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پستان مرتبط است. بلغور می تواند سلامت اندام های حیاتی از جمله روده، کولون، قلب و کبد را بهبود بخشد.

 

نکته

 باید قبل از اطلاع از خواص بلغور گندم بدانید این است که این دانه حاوی گلوتن است. همان طور که تمام محصولات تهیه شده از گندم گلوتن دارند. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در تمام محصولات گندم، چاودار و جو یافت می شود و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند، به ویژه برای کسانی که عدم تحمل گلوتن دارند یا به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

در حالی که بلغور گندم حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده است، اما هنوز هم ممکن است در بدن برخی واکنش ایجاد کند. اگر آلرژی یا حساسیت به گلوتن دارید، باید از مصرف همه محصولات تهیه شده از گندم اجتناب کنید.

افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند نیز باید از مصرف دانه های حاوی گلوتن اجتناب کنند. زیرا گلوتن می تواند این بیماری را تشدید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید