اطلاعات تغذیه

خواص دارویی و مضرات لیمو ترش

لیمو ترش برای سلامتی و زیبایی فواید و خواص بسیار و درمان بعضی از مریضی ها

 

لیمو جزء مرکبات است؛ یعنی این میوه سرشار از ویتامین C است. لیمو دارای کالری اندکی است؛ و علاوه بر ویتامین C حاوی کلسیم، پتاسیم، فیبر پکتین، و مقداری کمی ویتامین A، فسفر، آهن، و منیزیوم است. لیمو یک ضد باکتری و ضد عفونی طبیعی است و می‌تواند علیه بسیاری از عفونت‌ها مبارزه کند.

ترکیب آب و لیمو روحیه‌مان را شاداب می‌کند و با نوشیدن آن احساس می‌کنیم حال‌مان بهتر است؛ ولی فواید لیمو به همین جا ختم نمی‌شوند. این موجود شگفت‌انگیز طبیعی بی‌شمار فایده دارد که سخاوتمندانه همه را در اختیارتان گذاشته است. لیمو می‌تواند پوست صورت‌تان را درخشان کند، لک‌ها را بر طرف نماید، به موهای‌تان درخشندگی ببخشد، دستگاه ایمنی‌تان را تقویت کند، سرعت بروز نشانه‌های پیری را کاهش دهد، و فشار خون‌تان را تنظیم نماید.

فواید لیمو برای سلامتی، درمان، زیبایی( پوست، و مو )

۱. آب و لیمو سموم را از بدن دفع می‌کند
از آن جا که لیمو دارای خواص ضد باکتری است و هم‌چنین سرشار از آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند مواد زائد را از بدن‌تان بزداید. نوشیدن روزانه یک لیوان آب ولرم و لیمو در هر صبح، طبیعی‌ترین و آسان‌ترین راه برای سم‌زدایی از بدن‌تان است. این کار سموم را از بدن‌مان دفع می‌کند و داخل‌مان را تمیز نگه می‌دارد.

 

۲. پوست را درخشان می‌کند
لیمو فواید شگفت‌انگیزی برای زیبایی دارد. می‌توانید با مصرف لیمو پوست صورت‌تان را درخشان کنید. لیمو دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است. مصرف این میوه می‌تواند رنگ پوست صورت‌تان را روشن کند، آفتاب سوختگی را ترمیم کند، و ظاهر لک‌های پوستی را روشن‌ نماید.

یک لیموی تازه را بردارید و آب آن را بگیرید. آب لیموی تازه را روی پوست‌ صورت‌تان بمالید. ۴ تا ۵ دقیقه صورت‌تان را ماساژ دهید و سپس آن را بشویید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید؛ بعد از مدتی تفاوت قابل ملاحظه‌ای را در رنگ پوست‌تان مشاهده خواهد کرد. با این کار پوست‌تان نرم‌تر و درخشان می‌شود.

اگر دارای پوست حساسی هستید، لیمو را مستقیما به صورت‌تان نمالید. مقداری گلاب یا عسل به آب لیمو اضافه کنید و آن‌گاه از آن استفاده نمایید.

 

۳. لیمو ضد پیری است
مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو باعث می‌شود این میوه‌ی پرخاصیت با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و بروز نشانه‌های پیری را به تاخیر بیندازد. رادیکال‌های آزاد دلیل عمده‌ی پیری هستند. رادیکال‌های آزاد ظرفیت تولید مجدد سلول‌های پوست را کاهش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها با این رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و ظرفیت بازسازی سلول‌ها را بهبود می‌بخشند.

مصرف مرتب آب و لیمو بروز چین و چروک‌ها، خطوط، و دیگر نشانه‌های پیری را به تاخیر می‌اندازد.

۴. لیمو دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند
وجود مقادیر زیاد ویتامین C در لیمو باعث می‌شود این میوه بتواند قدرت مقاومت‌مان را در برابر بیماری‌ها افزایش دهد. توانایی بدن‌مان در مبارزه علیه بیماری‌ها و عفونت‌ها با مصرف لیمو افزایش می‌‌یابد. هم‌چنین مصرف لیمو استرس را کاهش می‌دهد و آرام‌مان می‌کند.

 

۵. پاکسازی کبد
لیمو دارای اسید سیتریک است که می‌تواند تولید مایع صفرا را افزایش دهد. مایع صفرا سموم را از کبد دفع، و آن را پاکسازی می‌کند.

۶. لیمو درد مفاصل و التهاب را کاهش می‌دهد
لیمو می‌تواند اسید اوریک را حل کند. اسید اوریک مهم‌ترین دلیل برای بروز التهاب مفاصل است. لیمو هم‌چنین درد ماهیچه‌ها را نیز تسکین می‌دهد.

۷. آب و لیمو عفونت ویروسی را برطرف می‌کند
لیمو قدرت دستگاه ایمنی‌ بدن‌تان را افزایش می‌دهد. به علاوه، ویروس نمی‌تواند در حرارت بالا دوام بیاورد. از این رو، هر وقت به عفونت ویروسی دچار شدید، یک لیوان آب گرم و لیمو بنوشید؛ حال‌تان حتما بهتر می‌شود.

 

۸. لیمو قدرت مغز را افزایش می‌دهد
پتاسیم موجود در لیمو کارکرد سلول‌های عصبی‌مان را افزایش می‌دهد. این ماده سلول‌های مغز را تغذیه می‌کند و حافظه را بهبود می‌بخشد.

۹. لیمو گوارش را بهبود می‌بخشد
بهبود عملکرد دستگاه گوارش از دیگر فواید لیمو برای سلامتی است. سوء هاضمه می‌تواند باعث بروز بیماری‌های بسیاری شود. لیمو سوء هاضمه، نفخ معده، و حتی آروغ را تسکین می‌دهد. لیمو سموم را از مجاری گوارش دفع می‌کند، و جذب و مصرف مواد مغذی را بهبود می‌بخشد.

 

۱۰. درمان گلو درد
از آن‌جا که لیمو دارای خاصیت ضد التهابی است، می‌تواند به درمان گلو درد و لوزه کمک کند. لیمو هم‌چنین می‌تواند سوزش سر معده را نیز تسکین دهد.

۱۱. لیمو باعث افزایش سریع انرژی می‌شود
آیا احساس خستگی می‌کنید؟ یک لیوان آب و لیمو بنوشید تا به سرعت انرژی‌تان افزایش یابد و روحیه‌تان شاد شود.

۱۲. لیمو افسردگی را درمان می‌کند
اضطراب و افسردگی در یک فرد با کمبود پتاسیم در بدن وی در ارتباط است. لیمو میزان مورد نیاز پتاسیم را تامین می‌کند و به این ترتیب، باعث بهبود فعالیت سلول‌های عصبی و درمان افسردگی می‌شود.

 

۱۴. برای خلاصی از بوی عرق
از آن‌جا که لیمو به صورت طبیعی ضد قارچ و ضد باکتری است، می‌تواند بوی بد عرق را از بین ببرد. در دوران باستان، زن‌ها عادت داشتند برای خلاصی از بوی عرق، لیمو را با فشار به زیر بغل‌های‌شان می‌مالیدند.

شما می‌توانید از آب لیمو در وان حمام‌تان استفاده کنید. فقط کافی است یک لیموی تازه را ببرید و آب آن را در وان بریزید تا از بوی بد عرق خلاص شوید.

۱۵. لیمو باعث بهبود اجابت مزاج می‌شود
آب لیمو سموم را از بدن‌مان می‌زداید و عملکرد دستگاه گوارش‌مان را بهبود می‌بخشد؛ و از این طریق، باعث بهبود اجابت مزاج می‌شود.

۱۶. پیشگیری از سنگ کلیه
مصرف روزانه‌ی آب و لیمو باعث افزایش سطح سیترات در ادرار می‌شود؛ و به این ترتیب، ‌از تشکیل سنگ‌های کلسیمی در کلیه پیشگیری می‌کند.

 

۱۷. لیمو باعث سفید شدن آرنج و زانوهای تیره می‌شود
پوست آرنج و زانوهای‌مان نسبت به سایر نقاط بدن کمی تیره‌تر هستند. مالیدن مرتب لیمو یا پوست لیمو به آرنج و زانوها می‌تواند پوست آن نواحی را روشن‌تر کند.

۱۵. کمک به کاهش درد آرتریت
گذاشتن خمیر لیمو سنگی و فلفل بر روی زانو به کاهش درد آرتریت کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص لیمو شیرین: ۲۸ فایده لیمو شیرین برای سلامتی، پوست و مو

۱۶. مفید برای مبتلایان به نقرس
مصرف لیموناد تهیه شده از ۶۰ گرم آب لیمو سنگی و آب را معمولا به بیماران مبتلا به نقرس توصیه می‌کنند.

خواص لیمو سنگی ۱۷: مفید برای نوزادان
همه انواع لیمو – البته به اندازه متعادل – برای نوزادان مفید هستند. پزشکان به والدین توصیه می‌کنند که به کودکان خود آب گرم و عسل و آبلیمو بدهند تا از سرفه، اسهال و وبا خلاص شوند.

۱۸. مفید برای بینایی
ثابت شده است که مصرف مقدار تجویز شده ویتامین C می‌تواند از مشکلات مربوط به بینایی مانند آب مروارید جلوگیری کند. چه چیزی بهتر از لیمو می‌تواند منبع ویتامین C باشد؟

۱۹. مفید برای پسوریازیس
آب گرم و لیمو، ماده‌ای شگفت انگیز برای درمان پسوریازیس است. اسید سیتریک موجود در آبلیمو خشکی و فلسی شدن پوست را کاهش داده و خاصیت ضد التهابی آن، التهاب را کاهش می‌دهد.

۲۰. درمان آنفولانزا
آب گرم ترکیب شده با عسل و آبلیمو یکی از درمان‌های رایج برای آنفولانزا است. برای کسب بهترین نتیجه، مقداری فلفل و دارچین را به این ترکیب اضافه کنید.

۲۱. لیمو چربی اضافه را کنترل می‌کند
آن‌هایی که دارای پوست چرب هستند می‌توانند از مزایای لیمو برای کنترل این چربی بهره‌مند شوند. مالیدن لیمو روی صورت، یک روز در میان، نه تنها پوست صورت‌تان را باز و روشن می‌کند، بلکه منافذ بزرگ پوست را کم‌تر و چربی اضافه‌ی آن را کنترل می‌نماید.

۲۲. ارزش غذایی بالا
لیمو در دسته مرکبات دارای خواص درمانی متعدد و و حاوی مقادیر زیادی ویتامین علاوه بر مواد مغذی ضروری برای سلامت بدن است. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم لیموشیرین که معادل یک عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی ۲۹/۸ کالری، ۰/۷۴ گرم پروتئین ۱۰/۵ گرم قند ۰/۱۴ گرم چربی ۲/۸ گرم فیبر ۱۰ میکروگرم اسید فولیک ۱۵۰ میلیگرم پتاسیم و ۵۳ میلیگرم ویتامین c است.

 ۲۳: دندان ها
اگر آب لیمو ترش را بر روی محل درد دندان بچکانید، می توانید از دندان درد رها شوید. این میوه می تواند خونریزی لثه را متوقف کند؛ همچنین نوعی دهان شویه برای رها شدن از بوی بد دهان به شمار می آید.

۲۴.کاهش وزن
با نوشیدن آب ولرم با عسل و لیمو می توانید وزن خود را کاهش دهید. برای دست یافتن به نتایج بهتر می توانید این نوشیدنی را با معده خالی میل کنید.

 ۲۵:تصفیه خون
یک خاصیت لیمو ترش تصفیه خون است که خون را از سموم متعدد پاک می کند همچنین برای درمان برخی بیماریها مانند وبا و مالاریا بکار می رود.

 ۲۶: کاهش فشار خون
کسانی که از ناراحتی های قلبی رنج می کشند می توانند آب لیمو ترش را برای کاهش فشار خون مصرف کنند، از این رو لیمو مبتلایان به ناراحتی قلبی را از بسیاری بیماریهای دیگر رها می‌کند.

۲۷: خواص اسیدی لیمو ترش
خواص اسیدی این میوه یک ضد عفونی کننده قوی است، به همین دلیل توصیه می شود اگر در مسافرت به آب آشامیدنی مشکوک شدید به آن چند قطره لیمو ترش اضافه کنید و بعد از آن، آب استرلیزه شده را می توانید نوش جان کنید.

۲۸.خواص ضد میکروبی
همچنین آب لیمو ترش که ماده ای خنک کننده (سرد کننده) است باعث از بین بردن سموم میکروب بیماری هایی مانند دیفتری، حصبه و برخی امراض مهلک و خطرناک می شود؛ ترشح صفرا را افزایش می دهد و در رفع یرقان(زردی) و دفع سنگ های کوچکی که در مجاری ادرار گیر می کنند موثر است.

۲۹. متوقف کردن خون دماغ
ریختن آبلیمو در سوراخ‌های بینی روشی قدیمی برای متوقف کردن خون دماغ است.

۳۰. درمان منوراژی
مصرف منظم آبلیمو برای درمان منوراژی و خونریزی موثر است.

۳۱. درمان هپاتیت
لیمو سنگی سرشار از ترکیبات ضد ویروسی است که آن را برای درمان هپاتیت مفید می‌کنند.

۳۲. پیشگیری از گرمازدگی
برای به حداقل رساندن احتمال گرمازدگی، به خوردن روزانه یک لیوان آبلیمو عادت کنید.

۳۳. درمان ضعف و ناتوانی
خوردن روزانه لیموناد، درمانی طبیعی برای ضعف و ناتوانی است. به این نوشیدنی سالم عادت کرده و با خستگی و ضعف خداحافظی کنید.

 ۳۴: تقویت بنیه
اگر بنیه ضعیفی دارید، روزانه آبلیمو بخورید. این کار، مشکل شما را در مدت کوتاهی برطرف می‌کند.

۳۵. درمان روماتیسم
آبلیمو ، یکی از بهترین درمان‌ها برای روماتیسم محسوب می‌شود. آبلیمو درد را آرام کرده و تورم و قرمزی ناحیه مورد نظر را کاهش می‌دهد.

۳۶. تقویت کننده زیبایی و جوانی
لیمو ترش هم یک ماده تقویت کننده زیبایست و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات، مانع شل شدن و چروک پوست و پیری زودرس می شود.

همیشه زیبا باشید!

۳۷. سرشار از املاح معدنی
از ویتامین های لیموترش می توان درصد بالای ویتامین ث، ویتامین های گروه ب و ویتامین آ، و از املاح معدنی بی شمار و بسیار مفید آن پتاسیم، منگنز، منیزیم و … را نام برد.

۳۸.پاکسازی لکه های پوستی
یک خاصیت لیمو ترش برای پاکسازی لکه های پوستی است که می توانید آب لیمو ترش را روی پوست بمالید و از شب تا صبح روز آن بماند، همچنین از عصاره لیمو ترش با گلیسیرین می توانید خستگی پوست و ترک های پوست را از بین ببرید.

۳۹. زیبایی بخش پاها
وقتی می‌توانید در خانه پاهای زیبایی داشته باشید چرا به سالن‌های آرایشی بروید؟ پاهای خود را در آب گرم بگذارید تا آرام شوند، سپس با آبلیمو آن‌ها را بمالید. آب گرم، منافذ پوست را آرام کرده و آبلیمو مانند یک عامل قابض عمل می‌کند.

 

 ۴۰: پوست خشک
پوست لیمو ترش را روی پوست خشک یا جای پوسته پوسته شده بمالید تا مشکلات پوستی برطرف شود، برای نرم شدن پوست ضخیم شده آرنج نیز پوست لیمو ترش مفید است. از لیمو ترش تجزیه شده ۶ تا ۸ درصد اسید سیتریک تهیه و از هسته های آن روغنی به نام لیمو تن تهیه و در طب مصرف می شود.

۴۱. لایه‌برداری از پوست لب
آب لیمو می‌تواند به عنوان لایه‌بردار پوستِ لب به کار رود. پیش از خواب به لب‌های‌تان آب لیمو بزنید و فردا صبح آن را بشویید. این کار سلول‌های مرده و خشک شده را از سطح لب‌های‌تان می‌زداید و آن‌ها را گوشتالوتر نشان می‌دهد.

 ۴۲: پاکسازی و جوان سازی پوست
لیمو برای درمان جوش جوانی و پاکسازی پوست بکار می رود. نوشیدن یک لیوان آب لیموترش در روز پوست را شاداب می کند. لیمو یک پاک کننده خوب به شمار می آید از این رو برای درمان عفونت ها و التهاب های پوستی بکار می رود. لیمو همچنین برای از بین بردن زخم ها بر روی پوست بکار می رود و از شدت سوختگی پوست می کاهد.

 ۴۳: خواص آنتی اکسیدانی
لیمو از آنتی آکسیدانهاست؛ حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین(ج) است از این رو از آنتی اکسیدان های قوی به شمار می آید که از پیری زودرس جلوگیری می کند.

۴۴. ضدعفونی کننده
خاصیت ضد عفونی کننده این لیمو به کشتن میکروب‌های موجود در زخم‌ها کمک می‌کند.

۴۵: رفع خشکی پوست
می‌توانید از لیمو سنگی برای رفع خشکی غیر طبیعی پوست استفاده کند.

– یک قاشق چایخوری روغن سبزیجات و ۱/۴ قاشق چایخوری آب لیمو را ترکیب کنید
– این ترکیب را بر نواحی خشک بدن مانند دست‌ها، آرنج‌ها، پاشنه‌های پا و قسمت‌های دیگر بگذارید.
– بگذارید ۱۵-۱۰ دقیقه بماند سپس با آب بشویید.

۴۶ نرم کننده پوست
از خمیر آبلیمو برای داشتن پوستی نرم نیز استفاده کنید.

– یک موز رسیده را با چند قطره آبلیمو (تازه) ترکیب کنید.
– این مواد را در کاسه‌ای ترکیب کنید تا خمیری به دست بیاید.
– این خمیر را بر صورت گذاشته و بگذارید خشک شود.
– آن را با آب بشویید و پوستی نرم داشته باشید.

۴۷. سفیدکننده طبیعی
لیمو سنگی عملکردی مانند یک سفید کننده طبیعی دارد.

– دو قاشق غذاخوری آبلیمو، دو قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی و دو قاشق غذاخوری شیر را در ظرفی ترکیب کنید.
– این ترکیب را بر صورت و بدن بگذارید
– این ترکیب مانند یک سفید کننده طبیعی عمل می‌کند.

۴۸. پوست سالم و شاداب
برای داشتن پوستی سالم و شاداب از آبلیمو استفاده کنید.

– ۴ قاشق غذاخوری ماست و سه قاشق آب لیمو را باهم ترکیب کنید.
– یک قاشق غذاخوری روغن سبزیجات (هر نوع) را به آن اضافه کنید.
– بدن را با این ترکیب و با حرکات رو به بالا ماساژ دهید.
– بگذارید ۱۵-۱۰ دقیقه بماند سپس آن را شسته و مانند همیشه حمام کنید.

۴۹: پوست جوان
برای داشتن پوستی جوان، به آب یک لیمو سنگی (تازه)، یک قاشق چایخوری گلیسیرین و یک فنجان شیر نیاز دارید.

– شیر و آبلیمو را در یک کاسه کوچک ریخته، گلسیرین را اضافه کرده و مخلوط کنید.
– این ترکیب را بر بدن و صورت بگذارید
– اجازه دهید ۳۰-۲۵ دقیقه بماند سپس بشویید.
– بهترین زمان برای استفاده از این ترکیب، قبل از خواب است.
– برای کسب بهترین نتیجه، به مدت یک هفته و هر شب این کار را انجام دهید.
– این ترکیب برای رفع جوش و جای جوش نیز مفید بوده و خشکی و آفتاب سوختگی پوست را نیز برطرف می‌کند.

خواص لیمو ترش ۵۰: خاصیت درخشان کنندگی
اگر تمایل دارید موهایتان شفاف و درخشان شود کافیست مقداری لیمو ترش تازه با آب سرد ترکیب کنید و روی موها بریزید و سپس موها را بشویید.

 ۵۱: نرم کننده مو
لیمو سنگی نرم کننده‌ای عالی برای موی خشک و آسیب‌دیده محسوب می‌شود.

– آب لیمو را با ۳/۴ فنجان روغن زیتون و ۱/۲ فنجان عسل خام ترکیب کنید.
– این ترکیب را روی موها بگذارید و به مدت نیم ساعت با پلاستیک ببندید.
– پس از ۳۰ دقیقه، آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

۵۲. رفع ریزش مو
لیمو سنگی برای متوقف کردن ریزش مو نیز مفید است. برای استفاده درست از آبلیمو، مراحل زیر را دنبال کنید.

– ۴-۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با آب نصف یک لیمو ترکیب کنید.
– این ترکیب را یک بار در هفته روی موها بگذارید.
– برای کسب نتیجه، این کار را ۳-۲ هفته تکرار کنید.

۵۳. براق کننده مو
لیمو موهای سفید را روشن و نرم می‌کند و آن‌ها را می‌پوشاند. برای براق کردن موها آن‌ها را با ترکیب آب و آبلیمو بشویید

– چند قطره آبلیمو را با آب آملا ترکیب کرده و این ترکیب را هر شب قبل از خواب به موها بزنید.
– این کار نه تنها ریزش مو را متوقف می‌کند بلکه جلوی سفید شدن زودهنگام موها را نیز می‌گیرد.

۵۴. درمان خارش سر
لیمو سنگی برای درمان خارش پوست سر مفید است چرا که PH پوست سر را متعادل کرده و بنابراین ترشح چربی زیاد – که عامل اصلی ایجاد شوره است – را کاهش می‌دهد.

۵۵. از بین بردن شپش
آب لیمو سنگی برای کشتن شپش نیز مفید است زیرا ماهیتی اسیدی دارد. این عصاره شگفت‌انگیز را با سرکه، تخم مرغ و سیر ترکیب کنید تا از شر شپش سر و مشکلات آن خلاص شوید.


عوارض جانبی و مضرات لیمو ترش

همانطور گه در بالا آمد لیمو مملو از تمام چیزهای بی‌نظیر و خارق‌العاده‌ای است که می‌توانید فکرش را بکنید. بیماری ها را درمان می کند و ممکن است از بسیاری بیماری‌هایی که یک فرد می‌تواند متصور شود جلوگیری کند. اما مصرف بیش از حد لیمو مثل هر زیاده روی دیگری مضرات و عوارض جانبی نیز به همراه دارد. باور به مضرات لیمو سخت است، نه؟ ولی باور کنید. پس با ما همراه باشید و به خواندن این مطلب کماکان ادامه دهید تا در جریان ۷ جدی ترین عوارض جانبی و مضرات مصرف لیمو ترش برای سلامتی قرار بگیرید.

۱. باعث پوسیدگی مینای دندان می‌شود
این بحث مدت‌ها مطرح بوده است. و می‌توان گفت که ریشه در حقیقت دارد. پژوهش‌های انجام شده حاکی از آن هستند که نوشیدن آب لیمو (لیمو و آب) می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. بله، آب لیمو ممکن است فایده‌هایی داشته باشد. اما در رابطه‌ با سلامت مرواریدهای درخشان شما، مصرف بیش از حد آن ممکن است واقعا ارزشش را نداشته باشد.

اما، اگر به مصرف آب لیمو در هر روز صبح عادت دارید، مجبور نیستید آن را ترک کنید. فقط کافی است مطمئن شوید که مرتب – احتمالا دو بار در روز – دندان‌های‌تان را مسواک می‌کنید و نخ دندان می‌کشید.

۲: آفت دهان را بدتر می‌کند
آفت‌ها زخم‌های کم عمق و دردناکی در داخل دهان (یا در قسمت تحتانی لثه‌ها) هستند. کافی است لیمو با آن‌ها تماس پیدا کند و آن وقت با یک فاجعه روبرو خواهید شد.

اسید سیتریک لیمو می‌تواند زخم‌تان را بدتر کند و حتی مشکلات بیشتری به بار بیاورد. از این رو، اگر دچار آفت دهان هستید به هیچ وجه لیمو (یا هر نوع مرکبات دیگری) مصرف نکنید. بگذارید این آفت‌ها کاملا برطرف شوند.

۳. سوزش و زخم‌ معده را بدتر می‌کند
طبق تحقیقات، لیمو می‌تواند باعث سوزش معده شود یا حتی آن را بدتر کند و این کار با فعال کردن پپسین اتفاق می‌افتد، آنزیمی در معده که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند. رفلاکس شیره‌ی گوارشی در معده می تواند مولکول‌های غیر فعال پپسین را در مری و گلو فعال کند – و به سوزش معده بینجامد.

مطالعات بیشتر نشان می‌دهند که لیمو می‌تواند هم آسیب زننده باشد و هم به بهبود علائم سوزش سر دل کمک کند. اما، نتایج در هم و قاطی هستند. ولی در مقیاس کلی، آب لیمو موجب بروز علائم سوزش سر دل می‌شود. این ماده می‌تواند کارآمدی ماهیچه‌ی باسطه‌ی مری را کاهش و در عوض اجازه دهد اسید معده از مری بالا بیاید.

آب لیمو می‌تواند زخم معده را بدتر کند. می‌دانیم که این زخم ‌چگونه به وجود می‌آید: توسط شیره‌ی گوارشی فوق‌ العاده اسیدی. مصرف آب لیمو (و سایر میوه‌های اسیدی) فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. و هرچند اطلاعات کمی در دسترس است، متخصصان ویژه چنین حدس می‌زنند که آب لیمو می‌تواند موجب بروز علائم بازگشت اسید به مری بشود. از این رو، اگر هر یک از این ناراحتی‌ها را دارید از مصرف لیمو اجتناب و با پزشک مشورت کنید.

 ۴: ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود
با علم به این که آب لیمو سرشار از ویتامین C است، شایان ذکر است که مصرف بیش از حد این ماده‌ی مغذی می‌تواند باعثتهوع، و در مواردی، حتی باعث استفراغ شود. آب لیموی زیاده از حد (بیش از ۲ عدد لیمو یا ۳ لیوان آب لیموی رقیق شده) می‌تواند به اوردوز ویتامین C منجر شود. هرچند این تهدید جدی به شمار نمی‌رود، اما بدن سعی خواهد کرد ویتامین C اضافی را دفع کند که این به استفراغ منجر می‌شود.

حتی در یافته‌اند که رژیم‌های سم‌زدا مانند رژیم آب لیمو هم باعث تهوع و استفراغ می‌شوند.

 ۵: می‌تواند به تکرر ادرار منجر شود
آب لیمو، به خصوص در یک لیوان آب گرم، می‌تواند به عنوان یک ادرارآور عمل کند. این ماده می‌تواند خروجی ادرار را افزایش دهد، و اگر ادامه پیدا کند حتی ممکن است کارتان به دی‌هیدراته شدن (کم شدن آب بدن) بینجامد. این به خاطر آن است که آب لیمو آب اضافی را از بدن شما دفع می‌کند. در این فرایند، همچنین می‌تواند مقادیر مازاد الکترولیت‌ها و سدیم را از طریق ادرار دفع کند – و گاهی، می‌تواند بیش از حد عمل دفع آب بدن را انجام دهد و موجب دی‌هیدراته شدن شود.

استفاده‌ی بیش از حد آب لیمو با کمبود پتاسیم نیز در ارتباط است. میوه‌های اسیدی مانند لیمو می‌توانند مثانه را تحریک کنند. این امر ضرورت دفع ادرار را بیشتر می‌کند. به مدت حدودا یک هفته از خوردن آب لیمو و سایر میوه‌های اسیدی پرهیز کنید و بعد ببینید که آیا علائم بهبود پیدا می‌کنند یا خیر. اگر بهتر نشدند، با پزشک مشورت کنید.

۶. می‌تواند به ازدیاد آهن خون منجر شود
می‌دانیم که ویتامین C جذب آهن در بدن را تقویت می‌کند. و مصرف زیاد آن می‌تواند به افزایش سطح آهن خون منجر شود. ازدیاد آهن خون می‌تواند خطرناک باشد.

آهن بیش از حد خون می‌تواند به ارگان‌های داخلی بدن نیز آسیب بزند.

۷. می‌تواند در بیماران باعث میگرن شود
هرچند تحقیقات کمتری در این زمینه وجود دارد، بعضی از کارشناسان بر این باور هستند که مرکبات می‌تواند باعث میگرنشود. در واقع، در یکی از رژیم‌های میگرنی خاص طراحی شده توسط موسسه‌ی بیوتکنولوژی دلور توصیه می‌شود از مصرف آب لیمو اجتناب کنید.

دوز توصیه‌ شده مصرف لیمو / آب لیمو چقدر است؟
مصرف ۱۲۰ میلی لیتر آب لیمو (که حاوی ۵.۹ گرم اسید سیتریک است) در روز مقدار مناسب و بی‌خطری به نظر می‌رسد. حتما قبل از مصرف این مقدار، آب لیمو را رقیق کنید. برای زنان باردار و زنان شیرده نیز دوز توصیه شده همین مقدار است. بیش از حد توصیه شده مصرف نکنید چون معلوم نیست چه مضرات و عوارض جانبی در انتظارتان باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید