اطلاعات تغذیه

خواص سیب برای سلامتی

تاثیرگذارترین خواص سیب بر روی بدن بسیار مغذی سرشار از ویتامین

خواص سیب 

یک سیب متوسط برابر است با ۱.۵ فنجان میوه. برای رژیمی با ۲۰،۰۰۰ کالری، دو فنجان میوه در روز توصیه می‌شود.

برخی از حقایق تغذیه‌ای یک سیب متوسط 

– کالری: ۹۵
– کربوهیدرات: ۲۵ گرم
– فیبر: ۴ گرم
– ویتامین ث: ۱۴٪ مصرف روزانه توصیه شده
– پتاسیم: ۶٪ مصرف روزانه توصیه شده
– ویتامین ک: ۵٪ مصرف روزانه توصیه شده
– منگنز، مس و ویتامین‌های آ، ای، ب۱، ب۲ و ب۶: کمتر از ۴٪ مصرف روزانه توصیه شده

هم‌چنین سیب منبعی غنی از پلی‌فنول است. این ترکیبات مسئول بسیاری از خواص سیب برای سلامتی هستند، در حالی‌که برچسب‌های تغذیه‌ای از آن‌ها نام نمی‌برند.

برای آن‌که بیش‌ترین استفاده را از سیب ببرید، ان را با پوست بخورید. پوست سیب حاوی نصف محتویات فیبر و بسیاری از پلی‌فنول‌ها است.

خلاصه: سیب‌ها منبع خوبی از فیبر و ویتامین ث هستند. هم چنین حاوی پلی‌فنول هستند که می‌تواند فواید سلامتی بی‌شماری به همراه داشته باشد.

۲. برای کاهش وزن خوب است

سیب‌ها سرشار از فیبر و آب هستند ـ دو ویژگی که که آن‌ها را سیرکننده می-کنند.

در مطالعه‌ای، شرکت‌کنندگانی که پیش از هر وعده تکه‌های سیب‌خورده بودند، سیرتر از کسانی بودند که سس‌سیب یا آب‌سیب خوردند و یا هیچ فرآورده‌ای از سیب مصرف نکردند.

در همین مطالعه، کسانی که وعده‌شان را با تکه‌های سیب شروع کردند، در مجموع ۲۰۰ کالری هم کمتر از سایرین غذا خوردند.

در مطالعه‌ی دیگری، ۵۰ زن چاق به مدت ۱۰ هفته به رژیم خود سیب یا بیسکویت جو اضافه کردند. این موارد کالری و فیبر مشابهی داشتند. کسانی که سیب خوردند به طور متوسط ۲ پوند (۱ کیلوگرم) کم کردند و در مجموع کالری کمتری مصرف کردند.

محققان فکر می‌کنند سیب سیرکننده‌تر است زیرا با وجود انرژی کم‌تر، هم چنان حاوی فیبر و حجم است.

هم‌چنین برخی از ترکیبات طبیعی آن‌ها ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

مطالعه‌ای روی موش‌های چاق نشان داد آن‌هایی که مکملی از سیب خرد شده و کنسانتره‌ی‌سیب مصرف کردند، وزن بیش‌تری از دست دادند و سطوح پایین‌تری کلسترول ال‌دی‌ال ”بد“، تری‌گلیسرید و کلسترول کل کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

سیب‌ها ممکن است ب چند صورت به کاهش وزن کمک کنند. بخصوص به خاطر فیبر زیادی که دارند، سیرکننده هستند.

۳: برای قلب‌تان خوب است

مشخص شده است که بین سیب و خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی رابطه‌ای وجود دارد.

یکی از دلایلش ممکن است آن باشد که سیب حاوی فیبر محلول است، نوعی فیبر که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون‌تان کمک کند.

هم‌چنین حاوی پلی‌فنول است، که اثرات آنتی‌اکسیدان دارد. بسیاری از این ترکیبات در پوست آن جمع شده‌اند.

یکی از این پلی‌فنول‌ها، فلاونوئیدی به نام اپی‌کاتچین است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.

تحلیل مطالعات انجام شده ارتباط بین مصرف زیاد فلاونوئید و ۲۰٪ خطر کمتر سکته را نشان می‌دهد.

فلاونوئید می‌تواند با کاهش فشار خون، کاهش اکسیداسیون ال‌دی‌ال و عمل کردن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به جلوگیری از حمله قلبی کمک کند.

مطالعه‌ی دیگری اثرات خوردن یک سیب در روز را با مصرف استاتین مقایسه کرد، که نوعی داروی معروف به کاهش کلسترول است. برآورد شده است که سیب‌ها تقریبا به همان اندازه‌ی استاتین در کاهش مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی موثر هستند.

با این حال، این یک آزمایش کنترل شده نبود، پس نتایج آن را با احتیاط در نظر بگیرید.

مطالعه‌ی دیگری مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای گوشت سفید، مانند گلابی و سیب، را به کاهش خطر سکته ارتباط داد. به ازای مصرف هر ۲۵ گرم (حدود ۱/۵ فنجان تکه‌های سیب) خطر سکته تا ۹٪ کاهش پیدا کرد.

سیب‌ها سلامت قلب را به چندین روش بهبود می‌بخشند. آن‌ها فیبر محلول زیادی دارند که به کاهش کلسترول کمک می‌کنند. هم‌چنین حاوی پلی‌فنول هستند که به کاهش فشار خون و خطر سکته ارتباط دارد.

۴. با خطر کمتر دیابت ارتباط دارد

چندین مطالعه مصرف سیب را به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط داده-اند.

در یک مطالعه‌ی وسیع، بین مصرف یک سیب در روز و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباطی پیدا شد. حتی مصرف فقط چند سیب در هفته نیز تاثیر محافظتی مشابهی داشت.

ممکن است پلی‌فنول سیب‌ها به جلوگیری از آسیب بافتی سلول‌های بتای پانکراس کمک کند. سلول‌های بتا در بدن انسولین تولید می‌کنند و اغلب در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ آسیب می‌بینند.

خلاصه: مصرف سیب با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است. احتمالا دلیل این امر محتوای پلی‌فنول آنتی‌اکسیدان آن است.

۵: اثرات پربیوتیک دارد و باکتری‌های خوب معده را تقویت می کند

سیب‌ها حتوی پکتین هستند، نوعی فیبر که به عنوان یک پربیوتیک عمل می‌کند. یعنی باکتری‌های مفید معده را تغذیه می‌کند.

روده‌ی کوچک شما فیبر را طی عمل هضم جذب نمی‌کند. در عوض، به سمت انتهای روده‌ی بزرگ می‌رود، که می‌تواند رشد باکتری‌های مفید را تقویت کند. هم‌چنین به ترکیبات مفید دیگری تبدیل می‌شود که به بدن‌تان بازمی‌گردد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد این امر ممکن است دلیل برخی از اثرات محافظتی سیب در مقابل چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی باشد.

نوع فیبری که در سیب وجود دارد، باکتری‌های خوب را تغذیه می‌کند و ممکن است دلیل محافظت ان در مقابل چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ باشد. و به این ترتیب خواص سیب برای انواع بیماری ها هم هست.

۶. مواد موجود در سیب می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

مطالعات زیادی ارتباط بین مصرف سیب و خطر کمتر ابتلا به سرطان را نشان داده است.

مطالعات آزمایشگاهی به طور خاصی شیوه‌های مبارزه‌ی ترکیبات این میوه را با سرطان بررسی کرده‌اند. مطالعه‌ای انجام شده بر روی زنان نشان داد مصرف سیب با کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان ارتباط دارد.

سیب ممکن است خطر سرطان را به چند صورت کاهش دهد، از جمله به وسیله‌ی اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد.

 ۷: حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به مبارزه با آسم کمک کند

سیب‌های غنی از آنتی‌اکسیدان ممکن است به محافظت از ریه‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کنند.

یک مطالعه‌ی وسیع بر روی بیش از ۶۸،۰۰۰ زن نشان داد کسانی که بیش‌ترین سیب را مصرف کردند کمترین خطر ابتلا به آسم را داشتند. مصرف ۱۵٪ یک سیب بزرگ در روز باعث کاهش ۱۰٪ خطر ابتلا به آسم می‌شود.

پوست سیب حاوی یک فلاونوئید به نام کوئرستین است، که می‌تواند به تنظیم سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک کند. سیب به این دو شیوه بر آسم و واکنش-های آلرژیک تاثیر می‌گذارد.

خلاصه:‌ سیب‌ها حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی هستند که می‌توانند به تنظیم پاسخ‌های سیستم ایمنی کمک کرده و از بدن در مقابل آسم محافظت کنند.

۸. برای سلامت استخوان مفید است

مصرف سیب با تراکم استخوانی بیش‌تر ارتباط دارد، که نشان دهنده‌ی سلامت استخوان است.

محققان فکر می‌کنند ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان این میوه به تقویت تراکم و استحکام استخوان کمک می‌کند. و خواص سیب برای استخوان ها هم هست.

برخی مطالعات نشان می‌دهد سیب‌ می‌تواند به شکلی مثبت بر سلامت استخوان تاثیر بگذارد.

در یک مطالعه، زنان وعده‌ای شامل سیب تازه، سیب بدون پوست، سس سیب خوردند و برخی هیچ فراورده‌ی سیبی مصرف نکردند. کسانی که سیب خوردند در مقایسه با گروه کنترل کلسیم کمتری از دست دادند.

خلاصه: ترکیبات ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان سیب می‌توانند سلامت استخوان را تقویت کنند، و مصرف سیب می‌تواند به حفظ توده‌ی استخوانی با افزایش سن کمک کند.

۹. سیب‌ها می‌توانند از آسیب معده بر اثر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی محافظت کنند

دسته‌ای از مسکن‌ها به نام داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند به دیواره‌ی معده آسیب بزنند.

مطالعه‌ای آزمایشگاهی روی موش ها نشان داد که عصاره‌ی یخ‌زده‌ی سیب به محافظت از سلول های معده در برابر آسیب ناشی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی کمک کرد.

اسید کلروژنیک و کاتچین دو ترکیبی هستند که در این امر دخالت دارند.

خلاصه: سیب‌ها حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند به محافظت از دیواره‌ی معده در برابر آسیب ناشی از مسکن‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی کمک کنند.

۱۰: آنتی‌اکسیدان‌های سیب می‌توانند به محافظت از مغز در کهنسالی کمک کنند

بیش‌تر تحقیقات خواص سیب بر روی پوست و گوشت سیب تمرکز دارند.

با این حال، آب سیب به صورت بالقوه می‌تواند برای زوال عقل مرتبط با سن مفید باشد.

در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، کنسانتره‌ی سیب، گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر (آر‌او‌اس) بافت مغز را کاهش داده و زوال عقل را به حداقل رساند.

آب‌سیب می‌تواند به حفظ استیل‌کولین کمک کند، یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی که می-تواند با سن کاهش یابد. سطوح اندک استیل‌کولین با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.

محققانی که به موش‌های پیر سیب کامل می‌دادند دریافتند که مشخصه‌ی حافظه‌ی موش‌ها به سطح موش‌های جوان‌تر رسید.

سیب‌های کامل حاوی تمام آن ترکیباتی هستند که در آب سیب وجود دارند. و همیشه گزینه‌ی سالم‌تر آن است که میوه‌ی کامل را بخورید.

طبق نتایج حاصل از مطالعات انجام شده روی حیوانات، آب سیب می‌تواند به جلوگیری از کاهش انتقال‌دهنده‌های عصبی دخیل در حافظه کمک کند.

 ۱۱: باعث سفیدتر و سالم‌تر شدن دندان‌ها می‌شود.

سیب نمی‌تواند جای مسواک‌تان را بگیرد، اما گاز گرفتن و جویدن سیب باعث تحریک تولید بزاق در دهان‌تان می‌شود، و به این ترتیب پوسیدگی دندان با پایین آمدن سطح باکتری، کاهش می‌یابد.

۱۲. در برابر بیماری پارکینسون از شما محافظت می‌کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که میوه و مواد غذایی دارای فیبر بالا می‌خورند، تا حدی در برابر بیماری پارکینسون ایمن هستند. این بیماری به عنوان بروز اختلال در سلول‌های عصبی تولید کننده‌ی دوپامین در مغز توصیف می‌شود. دانشمندان معتقدند این فایده‌ی سیب در اثر قدرتی است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن برای مقابله‌ با رادیکال‌های آزاد دارند.

۱۳. کلسترول را کاهش می‌دهد.

فیبر محلول موجود در سیب به چربی موجود در روده متصل می‌شود، و به این ترتیب سطح کلسترول بدن‌تان پایین می‌آید و سالم‌تر خواهید بود.

۱۴: از سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

سنگ کیسه صفرا زمانی تشکیل می‌شود که میزان کلسترول موجود در صفرای شما بیش‌تر از آنی باشد که به صورت مایع باقی بماند، و بنابراین جامد می‌شود. سنگ صفرا به ویژه در افراد چاق شایع است. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا، پزشکان رژیم غذایی دارای فیبر بالا را برای کمک به کنترل سطح کلسترول و وزن بیماران توصیه می‌کنند.

۱۵. اسهال و یبوست را برطرف می‌کند.

خواه مشکل‌تان این باشد که پای‌تان به دستشویی باز نمی‌شود و خواه مشکل این باشد که مدام در راه دستشویی هستید، در هر صورت فیبر موجود در سیب می‌تواند مشکل‌تان را حل کند. فیبر هم می‌تواند آب را از روده‌ی بزرگ‌تان بیرون بکشد تا زمانی که دچار یبوست شده‌اید چیزها در روده‌تان حرکت کنند، یا آب اضافی از مدفوع را جذب کند و به این ترتیب حرکات روده را کم کند.

۱۶. سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر را درمان می‌کند.

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر با یبوست، اسهال و درد شکم و نفخ توصیف می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند که برای کنترل این علائم از مصرف لبنیات و غذاهای چرب پرهیز کنید و میزان فیبر را در برنامه‌ی غذایی‌تان افزایش بدهید.

 ۱۷: از بواسیر پیشگیری می‌کند.

بواسیر به معنای تورم رگ‌های وریدی در کانال مقعد است. هرچند تورم این رگ‌ها خطرناک نیست، ولی می‌تواند بسیار دردناک باشند. التهاب این رگ‌ها با فشار بیش از حد در مناطق لگن و رکتوم ایجاد می‌شود. فیبر می‌تواند با کنترل یبوست تا حدی شما را از فشار بیش از حد در زمانی که دفع مدفوع دارید رها کند و در نتیجه بواسیر را تسکین بدهد.

۱۸. کبدتان را سم‌زدایی می‌کند.

ما به طور مداوم انواع سموم را وارد بدن‌مان می‌کنیم، خواه از طریق نوشیدنی‌ها و خواه از طریق مواد غذایی، و کبد مسئول از بین بردن این سموم در بدن است. بسیاری از پزشکان نسبت به سم‌زدایی از طریق رژیم‌های غذایی تردید دارند و معتقدند رژیم‌های غذایی مخصوص سم‌زدایی بدن، بیش‌تر از آن‌که فایده‌ای برای بدن داشته باشند، به آن آسیب می‌رسانند. خوشبختانه، یکی از بهترین – و ساده‌ترین- چیزهایی که می‌توانید برای سم‌زدایی کبدتان بخورید، میوه‌ها (مثل سیب) هستند.

 ۱۹: سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

سیب قرمز حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام کوئرستین است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کوئرستین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، به ویژه هنگامی که استرس دارید.

 ۲۰: از آب مروارید جلوگیری می‌کند.

هر چند مطالعات گذشته به دو گروه تقسیم شده‌اند، اما مطالعات طولانی مدتی که به تازگی انجام شده‌اند، نشان می‌دهند افرادی که یک رژیم غذایی غنی از میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان – مانند سیب – دارند ۱۰ تا ۱۵ درصد کم‌تر به آب مروارید دچار می‌شوند.

۲۱. استقامت بدن را افزایش می‌دهد.

کوئرستین که نوعی آنتی‌اکسیدان است اکسیژن را به صورت راحت‌تری به ریه‌ها می‌رساند. به همین دلیل مدت زمان استقامت بدن شما افزایش می‌یابد. این مزیت سبب می‌شود که بتوانید زمان بیش‌تری را صرف ورزش کنید.

 ۲۲: مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

سیب مخملی یک درمان خانگی عالی برای سرفه، گرفتگی قفسه‌ی سینه، و آسم است. ویتامین C و مواد معدنی موجود در سیب مخملی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و ارتقاء سلامتی می‌شود. خیلی ساده به مقدار فراوانی سیب بخورید و با سرفه و سرماخوردگی‌تان خداحافظی کنید.

۲۳. به بهبود گردش خون کمک می‌کند.

سیب مخملی غنی از آهن است که به حفظ سطح مناسب هموگلوبین در خون کمک می‌کند. این میوه همچنین میزان گلبول قرمز خون را در بدن تنظیم می‌کند. سیب مخملی باعث افزایش اکسیژن خون می‌شود، رشد مو را تحریک می‌کند و فرایند بهبودی بیماری‌ها را تسریع می‌بخشد. سیب همیشه باید در دسترس کسانی که از کم‌خونی رنج می‌برند باشد.

 ۲۴: خواص ضد درد دارد.

سیب مخملی دارای خواص ضد درد است و به همین دلیل به کاهش درد استخوان و عضلات کمک می‌کند. برگ و پوست این میوه را بشویید و برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، آن را به صورت موضعی استعمال کنید. این میوه یک درمان طبیعی برای دردهای بدن است.

۲۵. دید در شب را بهبود می‌دهد.

سیب‌های مخملی مقدار زیادی ویتامین A دارند. این ویتامین قوه‌ی بینایی را بهبود می‌دهد و علائم ضعف بینایی در شب را در بچه‌ها کاهش می‌دهد. ویتامین A برای داشتن دید قوی بسیار ضرورت دارد. روزی یک سیب مخملی به فرزندتان بدهید و به عینک نه بگویید.

خواص سیب برای پوست

شواهد روایتی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد فواید سیب قرمز برای پوست و سلامتی فراوان است. سیب احتمالا یکی از میوه‌هایی است که باعث می‌شود پوست زیبایی داشته باشید. در این بخش از نوشتار برخی از بهترین مزایای سیب را برای پوست خواهید دید:

۲۶. رنگ پوست را روشن می‌کند.

سیب پتانسیل این را دارد که پوست را روشن و نرم کند. چنین تاثیری به دلیل وجود کلاژن فراوان موجود در این میوه است، چیزی که برای بدون عارضه و جوان نگه داشتن پوست‌تان نیاز دارید. بنابراین، مصرف این میوه‌ی قرمز رنگ و خوشمزه، پوست شما را برای همیشه صورتی، و درخشان و جوان نگه می‌دارد.

۲۷: پوست را هیدراته می‌کند.

سیب پوست شما را هم هیدراته و هم پاکسازی می‌کند. برای این منظور، یک سیب را برش بزنید و آن را روی صورت‌تان قرار دهید تا زمانی که تکه سیب خشک شود. این کار تولید چربی را روی پوست شما متعادل می‌کند و یک ماسک آبرسان عالی است. سیب همچنین می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار استفاده شود.

 ۲۸: مزایای ضد پیری دارد.

سیب یک ماسک ضد پیری عالی برای بالا کشیدن پوست‌های کدر و دارای چین و چروک است و در عین حال آن را مرطوب نگه می‌دارد. مصرف منظم سیب خطوط ریز و چین و چروک‌ها را حذف می‌کند. شما می‌توانید سیب رنده شده را روی صورت‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند. این ماسک هم چین و چروک را از بین می‌برد و هم پوست صورت‌تان را التیام می‌دهد و پاکسازی می‌کند.

۲۹. از پوست در برابر اشعه‌ی UV محافظت می‌کند.

سیب حاوی خواص محافظت از پوست در برابر UVB است که می‌تواند به خوبی از پوست شما در برابر اشعه‌ی خورشید مراقبت کند. این میوه می‌تواند آفتاب‌سوختگی را درمان کند و از پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری کند. برای این منظور، یک قاشق چایخوری گلیسیرین را با مقداری سیب رنده شده مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی پوست‌تان قرار دهید و پس از مدتی آن را با آب سرد بشویید.

 ۳۰: آکنه، لکه‌ها و نقاط تیره را کمرنگ می‌کند.

برای از بین بردن آکنه، لکه‌ها و نقاط تیره، می‌توانید یک چهارم سیب را له کنید و بعد آن را با خامه مخلوط کنید. بعد ترکیب حاصل را روی صورت‌تان قرار دهید. سیب همچنین به دلیل خواص خنک‌کننده‌ای که دارد، آکنه و آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد. برای این منظور، یک تکه سیب را به مدت یک ساعت یا بیش‌تر در یخچال قرار دهید و آن را روی پوست دچار آفتاب‌سوختگی یا پوست دارای آکنه قرار دهید تا تسکین بیابد.

 ۳۱: تونری عالی برای پوست است.

سیب تونر فوق‌العاده‌ای برای پوست است که کمک می‌کند پوست‌تان سفت شود و گردش خون را در سطح پوست افزایش می‌دهد. پالپ خام سیب و سرکه سیب برای این کار بسیار مفید هستند. سرکه سیب کمک می‌کند تا عوامل بیماری‌زا و چربی که مسئول ایجاد آکنه و جوش هستند، از منافذ پوست زدوده شوند. این میوه همچنین مقدار pH پوست را تنظیم می‌کند و به این ترتیب پوست را قادر می‌سازد که تولید بیش از حد چربی را کنترل کند. پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و روی صورت خود بمالید. این کار تاثیری مشابه با تونر خواهد داشت. علاوه بر این، با این کار آکنه / جوش را دور از پوست‌تان نگه می‌دارید.

۳۲. پف زیر چشم را درمان می‌کند.

قرار دادن تکه‌های سیب زیر چشم‌تان می‌تواند حلقه‌های تیره یا پف زیر چشم را کاهش دهد. روش دیگر این است که می‌توانید دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با سیب‌زمینی رنده‌شده مخلوط کنید. ترکیب حاصل را زیر چشم قرار دهید و بعد آن را با یک تکه پارچه گرم بپوشانید. اجازه بدهید این ماسک به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند و در نهایت آن را با آب گرم بشویید.

 ۳۳: از سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

سیب دارای مقدار کمی ویتامین A است، خانواده‌ای از مواد شیمیایی به نام رتینوئیدها. ویتامین A نقش مهمی در بهبود پوست دارد، و پوست نابالغ را قادر می‌سازد که به صورت بافت‌های بالغ و کاربردی پوست رشد کند. ویتامین A همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. یک سیب بزرگ حدود ۱۲۰ واحد بین‌المللی ویتامین A را برای بدن فراهم می‌کند که معادل ۵٪ و ۴٪ ویتامین A مورد نیاز روزانه به ترتیب برای زنان و مردان است.

۳۴. حاوی ویتامین C است.

مصرف سیب باعث افزایش دریافت ویتامین C یا اسید اسکوربیک می‌شود. این ویتامین در تشکیل کلاژن نقش دارد، پروتئینی که در پوست شما به میزان فراوانی وجود دارد. کلاژن به عنوان جزء ساختاری بسیار مهم پوست، نقش مهمی در جوان ماندن پوست دارد. کمبود ویتامین C باعث کم شدن تولید کلاژن می‌شود که در نهایت سبب باز شدن زخم‌های قدیمی و بروز پارگی در پوست می‌شود. یک سیب بزرگ ۱۰.۳ میلی‌گرم ویتامین C را به بدن‌تان می‌رساند که این میزان به ترتیب ۱۴ و ۱۱ درصد ویتامین C روزانه برای زنان و مردان فراهم می‌کند.

خواص سیب برای مو
مصرف منظم سیب علاوه بر این‌که برای پوست فایده داد، سبب زیباتر شدن موهای‌تان نیز می‌شود. مواد مغذی فراوانی که در این میوه موجود است می‌تواند رشد مو را افزایش دهد و مزایای بسیار زیاد دیگری نیز برای موها دارد که در ادامه می‌بینید.

 ۳۵: رشد مو را تحریک می‌کند.

سیب در گروه میوه‌هایی قرار می‌گیرد که به عنوان تقویت‌کننده‌ی رشد موها شناخته شده‌اند. این کیفیت را می‌توان به وجود یک ماده‌ی مغذی به نام بیوتین نسبت داد که به عنوان استروئیدهای رشد طبیعی برای مو و ناخن شناخته شد‌ه‌اند. اغلب توصیه می‌شود که بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا ریزش موی خود را درمان کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بیوتین باعث افزایش رشد مو می‌شود و قدرت و ضخامت تارهای مو را افزایش می‌دهد. و نیازی به گفتن نیست که سیب یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای دریافت این ماده‌ی مغذی حیاتی است.

۳۶. سبب می‌شود که موهایی بلندتر و سالم‌تر داشته باشید.

گیسوانی زیبا و بلند خواسته‌ی هر آدمی است و این میوه خوشمزه توانایی برآورده کردن این خواسته را دارد. سیب دارای ترکیبی به نام پروسیانیدین B-۲ است که باعث رشد مو می‌شود و موهای شما را ضخیم‌تر می‌کند. این ترکیب همچنین از ریزش مو و طاسی با الگوی مردانه جلوگیری می‌کند.

۳۷: از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

سیب با داشتن فیبر محلول، ترکیبات فنلی که در پوست‌اش است، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی که دارد، می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. این میوه اگر به طور روزانه خورده شود، از ریزش مو جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به افزایش گردش خون در ناحیه‌ی پوست سر کمک می‌کنند و باعث رشد مو می‌شوند.

۳۸: شوره‌ی سر را درمان می‌کند.

استفاده موضعی از آب سیب بر روی پوست سر، تعادل طبیعی این ناحیه را بازیابی می‌کند و در نتیجه سبب جلوگیری از مشکلات پوستی مانند شوره‌ی سر می‌شود. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که بعد از شامپو کردن موهای‌تان با آب سیب آن‌ها را شستشو دهید. این کار باعث می‌شود که شوره سر از بین برود و در عین حال بر درخشش موها افزوده شود.

سیب را چگونه انتخاب و نگهداری کنیم؟

بیش‌تر انواع سیب‌های موجود در فروشگاه‌ها در تمام طول سال در دسترس هستند. با این حال، تازه‌ترین سیب‌ها از سپتامبر تا نوامبر عرضه می‌شوند. هنگام خرید سیب، همیشه روی رنگ آن تمرکز کنید. سیب‌هایی را انتخاب کنید که رنگی درخشان و زنده داشته باشند و در نزدیکی مرکز آن‌ها هیچ گونه رنگ قهوه‌ای دیده نشود. سیب‌های زرد و سبز باید کمی گلگون باشند. اندازه‌ی سیب نیز تا حد زیادی نشان‌دهنده‌ی بالغ و رسیده بودن آن است. سیب‌های بزرگ‌تر اغلب رسیده‌تر در نظر گرفته می‌شوند.

این میوه باید تا حدی سفت باشد و عطر خوشی نیز از آن به مشام برسد. پوست سیب باید صاف و بدون هر گونه کبودی و بریدگی باشد. برخی از سیب‌ها دارای نواحی خشک یا قهوه‌ای روی پوست‌شان هستند. این نواحی به عنوان “سوختگی” شناخته می‌شوند و به هیچ وجه روی طعم و مزه‌ی سیب تاثیر نمی‌گذارند. انواعی از سیب‌ها در دسترس هستند و انتخاب سیب ترش یا شیرین تماما به این بستگی دارد که چه‌طور می‌خواهید آن‌ها را بخورید – خام یا پخته. سیب‌های قرمز و زرد از شیرین‌ترین سیب‌ها هستند در حالی که سیب‌های بربرن و سیب‌های فوجی کمی طعم ترش دارند. سیب گراون اشتاین، سیب پایپین و سیب سبز گرنی اسمیت طعم ترش دارند، اما برای پخت و پز مناسب‌تر هستند زیرا می‌توانند بافت خود را حفظ کنند.

لازم به ذکر است که مصرف سیب کامل در مقایسه با آب سیب بهتر است زیرا این میوه به صورت کامل غنی از فیبر رژیمی است و روش‌های فعلی برای گرفتن آب سیب به طور قابل‌توجهی باعث کاهش فیتونوترینت‌ّهای پلی‌فنلی موجود در این میوه می‌شوند.

شیوه‌ی نگهداری سیب

هنگامی‌ که سیب را به درستی نگهداری کنید، می‌تواند برای مدت نسبتا طولانی ۳ تا ۴ ماه ماندگار باشد. قبل از نگهداری سیب‌ها، باید احتمال وجود هر گونه کبودی، برش و لکه‌ را روی آن‌ها بررسی کنید. سپس باید آن‌ها را بر اساس اندازه‌شان، یعنی کوچک، متوسط ​​و بزرگ جدا کنید چرا که سیب‌های بزرگ مدت زیادی ماندگاری ندارند و باید پیش از سایر سیب‌ها خورده شوند. سیب‌های تازه باید چند روز در دمای اتاق نگهداری شوند و سپس داخل یخچال گذاشته شوند.

نگهداری سیب‌ها در فضای سرد و دمای پایین ۱.۶ تا ۴ درجه سبب می‌شود که فرایند از دست رفتن مواد مغذی آن‌ها کاهش بیابد و همچنین رطوبت آن‌ها تا حدی حفظ شود.
این دمای ذخیره‌سازی ایده‌آل است، اما در صورتی که سیب‌ها در دمای پایین‌تر از منفی ۱ درجه نگهداری شوند احتمال دارد که خراب شوند و همین‌طور اگر در دمای بالاتر از ۴.۵ درجه نگهداری شوند، نرم خواهند شد. اگر سیب‌ها چند ماه ذخیره‌سازی شوند، هم فلانوئیدها و هم پلی‌فنول‌های غیر فلاونوئیدی سیب‌ها از بین خواهد رفت، اما مقادیر قابل‌توجهی از پلی‌فنل‌ها و مواد مغذی همچنان باقی خواهد ماند.

سیب‌هایی که دارای کبودی هستند باید از سیب‌هایی که سالم هستند جدا نگهداری شوند زیرا مقدار زیادی گاز اتیلن آزاد می‌کنند و این امر باعث می‌شود که دیگر سیب‌ها نیز خراب شوند و در نتیجه باعث کاهش عمر مفید آن‌ها می‌شود. سیب‌های داخل جعبه باید در یک مکان تاریک نگهداری شوند، ترجیحا در یک انبار زیرزمینی که احتمال یخ زدن‌شان نیز وجود نداشته باشد چرا که انجماد باعث گسستگی تمام سلول‌های آن‌ها می‌شود و به این ترتیب کبودی‌های بزرگی روی سیب‌ها پدیدار می‌شود. فراموش نکنید که سیب را باید دور از سیب‌زمینی نگهداری کنید زیرا گاز آزاد شده از سیب‌زمینی می‌تواند سبب خراب شدن سریع‌تر سیب‌ها شود.

اگر سیب‌های برش‌خورده را در هوای باز بگذارید، رنگ‌شان قهوه‌ای می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از این تغییر رنگ، آن‌ها باید در یک آب‌میوه‌ی اسکوربیک مانند آب آناناس یا آب لیمو غوطه‌ور شوند. سیب قبل از مصرف باید در آب جاری سرد شسته شود تا کثیفی و گرد و خاک یا باقی‌مانده‌های آفت‌کش‌ها از روی آن زدوده شوند. علاوه بر این، باید آن‌ها را به طور منظم برای احتمال هر گونه خرابی بررسی کنید، و میوه‌های آسیب‌دیده را از میان میوه‌های سالم بردارید.

نکاتی برای استفاده از سیب (پخت و پز / خوردن)

سیب میوه‌ای است که می‌توان آن را به طور متنوعی مورد استفاده قرار داد. شما می‌توانید آن را به تنهایی بخورید یا به عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ در بسیاری از رسپی‌ها از آن استفاده کنید. پوست سیب حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد مغذی است و بنابراین باید آن را با پوست بخورید. حتی اگر از سیب‌ها در رسپی‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را با پوست استفاده کنید تا به این ترتیب بتوانید مزایای شگفت‌انگیز مواد مغذی موجود در سیب را درو کنید.

قبل از استفاده از سیب، حتما پوست آن را به آرامی با یک برس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مالش دهید تا لایه‌ی آفت‌کش روی آن را از بین ببرید. پردازش سیب مانند جوشاندن آن یا استخراج آب آن اغلب منجر به از دست دادن پلی‌فنول‌ها یا دیگر مواد مغذی می‌شود. از این رو، مصرف سیب به صورت خام بهترین گزینه برای به دست آوردن تمام مواد مغذی موجود در آن است.

در ادامه چند نکته را برای مصرف این میوه‌ی خوشمزه می‌بینید.

۱. سیب را می‌توانید به طور مستقیم مصرف کنید. این میوه علاوه بر این‌که گرسنگی‌تان را برطرف می‌کند، می‌تواند یک ماده‌ی خوراکی مغذی باشد. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که آن را پوست بکنید و یک گاز بزنید. متوجه خواهید شد که سیب در نزدیکی مرکزش طعم شیرین‌تری دارد. همچنین می‌توانید سیب‌ها را برش بزنید و بعد آن‌ها را بخورید.

۲. سیب‌های برش خورده را می‌توان به سالاد میوه و سبزیجات اضافه کرد. لبو و سیب را می‌توانید مخلوط کنید و یک سالاد طراوت‌بخش همراه با گردو و کاسنی و کمی سرکه‌ی سبک به عنوان چاشنی آماده کنید.

۳. آب سیب یک نوشیدنی طراوت‌بخش است و می‌توان آن را به راحتی در خانه با آماده کرد. آب سیب کارخانه‌ای به دو دسته تقسیم می شود “شفاف” و “کدر”. آب سیب شفاف گوشت سیب را شامل نمی‌شود در حالی که آب سیب کدر برخی از این مواد جامد خمیری حاصل از خود سیب را دارا هستند.

۴. پوره‌ی سیب را می‌توانید با مخلوط کردن برش‌های پوست کنده‌ی سیب، آب و شکر در مایکروفر آماده کنید. درِ ظرف حاوی مواد را باید بگذارید و بعد آن را به مدت ۶ تا ۸ دقیقه با قدرت بالا در داخل ماکروویو حرارت بدهید. حالا، مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و آن را روشن کنید تا پوره‌ی سیب آماده شود. شما همچنین می‌توانید پوره‌ی سیب دارای تکه‌های درشت آماده کنید به این ترتیب که سیب را با استفاده از خمیربر له کنید.

۵. سیب را می‌توانید برای آماده کردن دسرهای سالم که میل به شیرینی شما را ارضاء می‌کنند، مورد استفاده قرار بدهید. به عنوان مثال، می‌توانید سیب و تمشک را بپزید و کمی پودر قند روی آن‌ها بپاشید و بعد دسرتان را سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید