اطلاعات تغذیه

خواص فوق العاده دارویی اسفناج

اسفناج از سبزیجات فوق العاده مفید و پرخاصیت برای سلامتی بدن

خواص دارویی و فواید اسفناج

۱. کاهش وزن و لاغری

اسفناج از سبزیجات عالی برای کاهش وزن است زیرا کالری و چربی ناچیزی داشته و حاوی فیبر فراوان است. فیبر موجود در اسفناج به هضم بهتر غذا کمک می کند و با ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها باعث لاغری می شود.

۲. درمان یبوست

اسفناج حاوی فیبر نامحلول فراوان است که حرکات روده را بهبود بخشیده و از یبوست پیشگیری می کند. از سوی دیگر، اسفناج از سبزیجات راحت هضم است که به سرعت جذب بدن می شود و به پیشگیری و درمان نفخ و یبوست کمک می کند.

۳. ضد سرطان

فلاونوئیدهای موجود در اسفناج از ترکیبات مفید با خواص ضدسرطانی است که باعث کاهش تقسیم سلول های سرطانی مخصوصا سرطان پوست می شود.

تحقیقات نشان می دهد مصرف اسفناج در پیشگیری از بروز سرطان پروستات نیز تاثیر مثبت دارد.

از سوی دیگر ویتامین A موجود در اسفناج از ابتلا به سرطان ریه به ویژه در افراد سیگاری یا در معرض دود سیگار پیشگیری می کند.

۴. سلامت چشم

اسفناج حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسنتین است که از بروز بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن جلوگیری می کند.

ویتامین A موجود در اسفناج نیز برای حفظ غشای مخاطی و بینایی چشم حیاتی است.

۵. استخوان ها

اسفناج منبع غنی ویتامین K محسوب می شود که برای حفظ سلامت استخوان های بدن ضروری می باشد. جالب است بدانید یک فنجان اسفناج آب پز حدود ۱۰۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین کرده و از فعال شدن بیش از حد استئوکلاست ها در بدن جلوگیری و سنتز استئوکالسین را افزایش می دهد.

استئوکلاست ها سلول هایی هستند که باعث جذب و کاسته شدن بافت های استخوانی می شوند. فعالیت بیش از حد این سلول ها باعث عوارضی همچون پوکی استخوان در فرد می شود.

استئوکالسین پروتئینی در بدن است که برای حفظ قدرت و تراکم استخوانی حیاتی است.

اسفناج از سبزیجات مغذی و پروتئینی برای گیاهخواران و جایگزین مناسبی برای محصولات لبنی محسوب می شود که از پوکی استخوان پیشگیری و ساخت بافت های عضلانی و رشد کلاژن در بدن را بهبود می بخشد.

۶. فشار خون بالا

فشار خون بالا از عوامل اصلی ایجاد بیماری های کلیوی، قلبی و سکته مغزی است. اسفناج حاوی ترکیباتی است که به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و با ایجاد تعادل میان پتاسیم و سدیم در بدن برای کنترل فشار خون مفید است.

ویتامین C و پتاسیم موجود در اسفناج نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا ایفا می کنند. اسفناج منبع غنی پتاسیم است که علاوه بر کاهش فشار خون، مانع بروز سنگ کلیه شده و ضربان قلب را کنترل می کند.

۷. آرامش بخش

مصرف اسفناج با کاهش استرس و اضطراب باعث ایجاد آرامش در فرد می شود. اسفناج منبع غنی روی و منیزیم است که موجب بهبود کیفیت خواب و افزایش سطح انرژی بدن می گردد.

۸. روده بزرگ و گوارش

اسفناج از گیاهان مفید برای دستگاه گوارش است زیرا بتاکاروتن و ویتامین C موجود در اسفناج از سلول های روده بزرگ در برابر مضرات رادیکال های آزاد محافظت کرده و فولات از جهش های سلولی روده بزرگ جلوگیری می کند.

اسفناج حاوی فیبر محلول و نامحلول است که هر دو برای سلامتی بدن مفید می باشند: فیبر نامحلول از بروز یبوست پیشگیری و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و فیبر محلول مانع جذب چربی و کلسترول در دستگاه گوارش می شود.

۹. کاهش کلسترول خون

فیبر محلول موجود در اسفناج میزان کلسترول خون را تنظیم کرده و به دفع سموم بدن کمک می کند.

۱۰. دیابت

اسفناج خاصیت ضددیابتی داشته، مصرف آن باعث افزایش سطح حساسیت به انسولین می شود و آنتی اکسیدان های اسید آلفا لیپوئیک موجود در آن از تغییرات اکسیداتیو بدن جلوگیری می کند.

۱۱. مغز و حافظه

مصرف اسفناج به ویژه در دوران سالمندی باعث بهبود عملکرد مغز می شود و مصرف روزانه آن در جوانسازی مغز و بهبود حافظه تاثیر بسزایی دارد.

اسفناج حاوی فولات، ویتامین K و ویتامین C است که در تعدیل تولید هورمون سیستم عصبی کمک کرده و باعث تقویت سیستم عصبی و مغز می شود.

مصرف اسفناج باعث بهبود هوش و عملکرد شناختی و رفتاری و مانع بروز بیماری آلزایمر می شود.

۱۲. حمله قلبی و تصلب شرایین

رسوب چربی بیش از حد در خون از عوامل ضخیم شدن دیواره شریانی است که به بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین و حمله قلبی منجر شود.

اسفناج منبع غنی لوتئین است که مانع ضخیم شدن دیواره شریانی شده و خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد. نیتریت موجود در اسفناج نیز در درمان بیماری های قلبی ناشی از رسوب چربی مفید است.

۱۳. خواص ضدالتهابی

اسفناج حاوی ترکیبات ضد التهاب نئوکسانتین و ویولاکسانتین است که از بروز بیماری های التهابی مانند آتروز، پوکی استخوان، سردردهای میگرنی و آسم جلوگیری می کند.

۱۴. جلوگیری از کلسیفیکاسیون

کلسیفیکاسیون یا جمع شدن کلسیم در یکی از بافت های بدن در شرایط طبیعی باعث ایجاد بافت استخوانی می شود اما رسوب کلسیم در اندام ها و رگ های خونی، ممکن است باعث بروز مشکلات و بیماری های قلبی عروقی شود. اسفناج منبع غنی ویتامین K است که از این اختلال پیشگیری کرده و از بروز آتراسکلروز، بیماری های قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

۱۵. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین A موجود در اسفناج برای سلول های سفید خون حیاتی است و با تقویت سیستم های ورودی بدن از جمله غشاهای مخاطی، دستگاه تنفسی، ادراری و روده از بروز انواع عفونت جلوگیری می کند.

یک فنجان اسفناج حدود ۳۳۷ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می کند!

۱۶. کم خونی

مصرف منظم اسفناج به دلیل محتوای فراوان آهن موجود در آن از بروز بیماری کم خونی یا آنمی پیشگیری کرده و برای دوران قاعدگی و پریود زنان و رشد کودکان و نوجوانان بسیار مفید است.

اسفناج جایگزین خوبی برای گوشت قرمز محسوب می شود زیرا علاوه بر آهن فراوان، حاوی کالری و چربی کمتری می باشد.

۱۷. آسم

بتاکاروتن فراوان موجود در اسفناج خطر ابتلا به بیماری آسم را کاهش می دهد.

۱۸. تیروئید

اسفناج سرشار از ید است که برای افراد مبتلا به مشکلات غده تیروئید مفید می باشد. ید از مواد معدنی ضروری برای ساخت هورمون های تیروئید است و سلول های تیروئیدی تنها سلول هایی هستند که ید را جذب می کنند.

۱۹. سم زدایی بدن

اسفناج دارای خاصیت سم زدایی بوده و مصرف آن باعث تنظیم متابولیسم بدن، افزایش سطح هموگلوبین و بالا بردن سطح انرژی بدن می شود.

۲۰. درمان سوختگی

برای درمان سوختگی تعدادی برگ اسفناج را در روغن زیتون جوشانده و به صورت ضماد روی نواحی سوختگی قرار دهید.

۲۱. ضد انگل

اسفناج از سبزیجات ضد انگلی است که از غشای مخاطی معده محافظت کرده و از بروز زخم معده جلوگیری می کند.

۲۲. کودکان و نوزادان

به دلیل هضم راحت اسفناج در دستگاه گوارش و معده، این ماده غذایی برای کودکان مبتلا به کم اشتهایی و کسانی که به تازگی عمل جراحی یا دوره شیمی درمانی را پشت سر گذاشته اند مفید است.

۲۳. خواص اسفناج در بارداری

اسفناج منبع غنی فولات است که باعث رشد طبیعی سیستم عصبی جنین شده و از نقص لوله عصبی جلوگیری می کند. فولات همچنین رشد بافت های بدن جنین را بهبود می بخشد و به عملکرد سلولی کمک می کند.

آهن موجود در اسفناج از بروز کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و فیبر فراوان اسفناج یبوست بارداری را درمان می کند.

خواص اسفناج برای پوست
توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

۲۴. درمان آکنه

اسفناج از سبزیجات مفید برای درمان آکنه و حفظ سلامت پوست است. برای درمان آکنه از ماسک آکنه اسفناج استفاده کنید:

ماسک آکنه

مقداری اسفناج را با کمی آب مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. این ماسک آلودگی، چربی و التهاب پوست را از بین برده و پوست را جوان و باطراوت می کند.

برای درمان آکنه می توانید آب اسفناج و سبزیجات بنوشید. نصف گوجه فرنگی، ۱/۴ خیار، ۱ عدد هویج، ۱ عدد کرفس، نصف فلفل قرمز، نصف فنجان کلم، ۱ عدد پیاز سبز و یک مشت اسفناج را با هم مخلوط کرده و آب آن را هر روز میل کنید.

۲۵. ضد آفتاب طبیعی

اسفناج منبع غنی ویتامین B است که از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کرده و از بروز سرطان پوست و پیری زودرس جلوگیری می کند.

۲۶. ضدپیری

اسفناج دارای خواص آنتی اکسیدانی است و با آسیب رادیکال های آزاد مقابله کرده و از پیری پوست جلوگیری می کند.

مصرف منظم اسفناج به حفظ سلامت و جوانسازی پوست کمک می کند.

۲۷. ترمیم و روشن کننده پوست

اسفناج به دلیل ویتامین K و فولات فراوان به درمان آکنه و رفع کبودی و لکه های تیره پوست کمک کرده و باعث روشن شدن پوست می شود. ویتامین A و C نقش مهمی در بهبود و رشد سلول های پوستی دارد.

خواص اسفناج برای مو
۲۸. افزایش رشد مو

مواد مغذی موجود در اسفناج از جمله ویتامین C، B، E و پتاسیم، کلسیم، منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد سالم موها مفید بوده و آهن با بهبود اکسیژن رسانی به فولیکول های مو، رشد مو را افزایش داده و تارهای مو را ضخیم می کند.

۲۹. درمان ریزش مو

در بیشتر موارد کمبود آهن، عامل اصلی ریزش مو محسوب می شود. اسفناج منبع غنی آهن و فولات است که با تولید گلبول های قرمز خون و تغذیه موها از ریزش مو جلوگیری می کند.

ارزش غذایی اسفناج

مواد مغذی موجود در هر ۱۰۰ گرم اسفناج به صورت زیر است:

انرژی: ۲۳ کالری
چربی: ۰.۴ گرم
سدیم: ۷۰ میلی گرم
پتاسیم: ۵۵۸ میلی گرم
کربوهیدرات: ۳.۶ گرم
فیبر: ۲.۲ گرم
قند: ۰.۴ گرم
پروتئین: ۲.۹ گرم

خرید و نگهداری اسفناج

اسفناج از آلوده ترین سبزیجات به شمار می رود زیرا می تواند در زمین هایی که حاوی نمک فلزات سنگین و دیگر مواد سمی و مضر هستند رشد کند. به همین دلیل هنگام خرید اسفناج، از فروشنده درباره منطقه کاشت و برداشت اسفناج سوال کنید.

هنگام خرید اسفناج به موارد زیر توجه کنید:

– اسفناج تازه حاوی ویتامین C بیشتر می باشد، برگ اسفناج تازه به رنگ سبز روشن، صاف و کمی ترد است به طوری که با فشار دادن نوک برگ آن متوجه تردی و شکنندگی آن می شویم.

– اسفناج تازه عطر مطبوعی دارد.

– وجود لکه های زرد و سیاه روی برگ اسفناج نشان دهنده استفاده از آفت کش ها یا آسیب ناشی از حشرات است.

– اسفناج با ساقه های پهن، بیش از حد رسیده و تلخ است.

– بهترین زمان برای مصرف اسفناج طی ۱۲ ساعت بعد از خرید است.

– برای نگهداری اسفناج تا سه روز، بدون شستن برگ ها، اسفناج را داخل کیسه قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

روش های مصرف اسفناج

اسفناج را می توان به اسموتی، سالاد، املت، سوپ و ماکارونی اضافه کرد.

بورانی اسفناج از غذاهای مشهور و بسیار مفید ایرانی است.

غذاهای پخته شده با اسفناج نباید برای مدت طولانی ذخیره شوند.

عوارض احتمالی و مضرات اسفناج

– از مصرف اسفناج خراب و پژمرده خودداری کنید زیرا خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد.

– اگر کلیه سنگ ساز دارید یا از بیماری های دستگاه ادراری رنج می برید از مصرف زیاد اسفناج خودداری کنید زیرا کلسیم و اگزالات موجود در اسفناج سنگ ساز هستند.

– در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون از مصرف اسفناج اجتناب کنید زیرا باعث لخته شدن خون می گردد.

– افراد مبتلا به نفریت، نقرس، روماتیسم، بیماری های کبد و صفراوی و روده اثنی عشر در مصرف اسفناج احتیاط کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید