اطلاعات تغذیه

خواص ومضرات کنگر

فواید دارویی و مضرات کنگر وحشی دارای خواص فراوان

خواص کنگر کوهی | فواید دارویی و مضرات کنگر وحشی چیست؟

گیاه کنگر کوهی که به نام های کنگر وحشی یا کنگر صحرایی هم شناخته می شود، گیاهی است خودرو با برگ‌ های خاردار و ساقه‌ های ضخیم که بیشتر در فصل بهار می روید.

کنگر فواید زیادی برای بدن دارد  خواص کنگر وحشی یا کنگر صحرایی را برای سلامتی، بارداری، دیابت، کبد و پوست ارائه کرده ایم.

خواص کنگر برای پوست
گفته شده که گیاه کنگر معمولی خاصیت ضد التهابی داشته و مالیدن عصاره ی آن بر روی زخم های پوستی برای درمان زخم، خونریزی زخم و پیشگیری از سرطان پوست مفید می باشد.

خواص دارویی و درمانی کنگر برای بدن
دیابت و قند خون

گفته می شود که کنگر وحشی با سم زدایی کبد می تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و از ابتلا به دیابت پیشگیری و افزایش قند خون می کند.

سیلیمارین و فلاونوئید های موجود در کنگر کوهی باعث کاهش کلسترول بالای خون در افراد مبتلا به دیابت می شود و از افزایش قند خون در افراد دیابتی پیشگیری می کند.

کلیه

برگ های کنگر صحرایی خاصیت دیورتیک دارند و با افزایش میزان ادرار به پاکسازی و سم زدایی کلیه ها کمک می کنند.

کبد
گیاه کنگر از قرن چهارم قبل از میلاد برای درمان بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفته است؛

تحقیقات نشان داده که برگ های گیاه کنگر کوهی حاوی مقادیر بالای سیلیمارین و اسید کافئیک است که کبد را در برابر عفونت محافظت می کند.

میوه گیاه کنگر کبد را از آسیب توسط مواد شیمیایی، الکل و سموم دیگر محافظت کرده و با سم زدایی خون به درمان یرقان یا زردی و نارسایی کبد کمک می کند.

معده و دستگاه گوارش

کنگر وحشی یا کنگر کوهی حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک می کند، بی اشتهایی را درمان می کند و باعث تقویت معده و سلامت دستگاه گوارش می شود.

کنگر حاوی نوعی نشاسته به نام اینولین است که باعث سم زدایی از روده ها می شود و به این ترتیب از سرطان روده باریک پیشگیری می کند.

فشار خون
کنگر کوهی حاوی مقادیر قابل توجه پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.

لاغری و کاهش وزن
مقادیر بالای فیبر و کالری پایین گیاه کنگر کوهی باعث کاهش اشتها در افراد چاق شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

چربی خون و قلب
سیلیمارین موجود در برگ کنگر، باعث کاهش چربی خون بالا شده ( کلسترول و تری‌گلیسیرید خون ) و با تقویت قلب از بیماری های قلبی و عروقی و حمله ی قلبی پیشگیری می کند.

واریس، روماتیسم و آرتروز
دمنوش گیاه کنگر خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان درد مفاصل ناشی از روماتیسم و آرتروز مفید می باشد.

کنگر فرنگی همچنین برای درمان واریس هم مفید است.

سرطان
سیلیمارین موجود در گیاه کنگر خاصیت ضد سرطانی دارد و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان های پروستات، پوست، سینه و سلول های دهانه رحم مفید می باشد.

کم خونی
کنگر کوهی حاوی مقادیر قابل توجهی مس است که باعث افزایش گلبول های قرمز خون شده و با بهبود جریان خون به درمان کم خونی کمک می کند.

عوارض و مضرات کنگر
گفته می شود که زیاده روی در مصرف کنگر باعث انقباض کیسه صفرا شده به همین دلیل افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند.

زیاده روی در مصرف کنگر می تواند باعث تشدید بیماری کبدی و کلیوی شود.

چرا زنان باردار نباید کنگر بخورند؟

زنان باردار و زنان شیرده : تاکنون مطالعاتی درباره ی اثر کنگر وحشی در دوران بارداری و شیردهی صورت نگرفته به همین دلیل بهتر است که زنان باردار و زنان شیرده در مصرف کنگر و ماست کنگر احتیاط کنند.

طبع کنگر

طبیعت کنگر گرم و خشک می باشد. گیاه کنگر کوهی حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامین K، اسید فولیک، فیبر، پروتئین، فسفر، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، مس و روی می باشد.

کنگر وحشی یا کنگر صحرایی اولین بار در اتیوپی کشت شد و امروزه در بسیاری از نقاط دنیا از جمله استرالیا، کانادا و آمریکای جنوبی یافت می شود.

گیاه کنگر خام را برای تهیه انواع سالاد و کنگر پخته را برای تهیه خورش کنگر، ماست و کنگر یا بورانی کنگر، سوپ کنگر و خوراک کنگر استفاده می کنند.

ارزش غذایی کنکر (۱۰۰ گرم)
کالری : ۴۷

فیبر : ۵.۴ گرم

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید