Uncategorizedغذاهای محلی و سنتی

دستور پخت چند نوع خورش با مرغ

پخت خورش ایرانی که با مرغ درست میشود بسیار خوشمزه و لذیذ

خورش قورمه سبزی با مرغ

مواد لازم 

سبزی (جعفری،گشنیز،تره،اسفناج،شنبلیله) ۷۰۰ گرم
سینه مرغ ۳۰۰ گرم
لوبیا قرمز ۱/۲ پیمانه
لیمو عمانی ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه و ادویه دلخواه ب مقدار لازم


طرز تهیه 

برای تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ ابتدا باید لوبیا را بشویید و از شب قبل در آب بخیسانید. بهتر است حدودا ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد تا نفخ آن کاملاً گرفته شود.

لوبیا را در قابلمه ای بریزید و اجازه دهید به مدت ۴ الی ۵ ساعت روی حرارت ملایم بپزد. البته به کمک زودپز میتوانید لوبیاها را یک الی یک ساعت و نیمه بپزید.

در مدتی که لوبیا در حال پخت است سبزی قورمه را بشویید و ساطوری کنید. سبزی را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا کاملا آب آن کشیده شود. سپس با کمی روغن در ماهیتابه به خوبی سرخ نمایید.

سینه مرغ را تمیز کنید و از استخوان جدا کنید. سپس آن را برش های مستطیلی و کوچک بزنید. البته در این مرحله از گوشت ران مرغ نیز میتوانید استفاده کنید.

پیاز را بشویید و خرد کنید. در قابلمه ای کمی روغن بریزید و پیاز ها را تفت دهید. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید. گوشت مرغ را به پیاز ها اضافه کنید و با هم سرخ کنید.

سبزی قورمه را به پیاز و مرغ اضافه کنید. کمی تفت دهید و سپس لوبیا را در قابلمه بریزید. خورشت قورمه سبزی با مرغ به اندازه ی یک بند انگشت آب داشته باشد کافیست. مقداری نمک، فلفل و ادویه دلخواه اضافه کنید و بهم بزنید.

لیمو عمانی ها را از وسط نصف کرده، هسته هایش را جدا کنید و در خورشت بیندازید. سپس درب قابلمه را بگذارید و به مدت یک ساعت اجازه دهید خورش قورمه سبزی روی حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

نکته
-برای تهیه خورش قورمه سبزی با گوشت مرغ میتوانید به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و یا لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید. قورمه سبزی با مرغ و لوبیا چشم بلبلی راحت تر تهیه می شود چون برای پخت لوبیا فقط به یک ساعت زمان احتیاج است.

-اگر میخواهید خورشت قورمه سبزی مجلسی با مرغ تدارک ببینید فقط کافیست پیاز را در روغن خیلی داغ سرخ کنید. همچنین برای تفت دادن سبزی باید زمان زیادی صرف کنید. (حدود نیم ساعت مناسب است.) در این صورت قورمه سبزی شما خوشرنگ تر خواهد شد.

-اگر حس کردید آب خورش قورمه سبزی شما کم است میتوانید نصف پیمانه آب جوش به خورشت هنگام پخت اضافه کنید.

 


خورش به آلو با مرغ

مواد لازم 

سینه مرغ بدون استخوان ۵۰۰ گرم
به ۱ عدد
آلو بخارا ۲۰ عدد
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل و زعفران به میزان دلخواه


طرز تهیه 

طرز تهیه: به را بشویید و مکعبی خرد کنید. نیازی به گرفتن پوست به نیست. پیاز را نیز پوست بکنید و ریز خرد کنید. سینه مرغ را به قطعات دلخواه برش بزنید.

ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. کره را داخل آن بریزید و تکه های مرغ را چند دقیقه در کره سرخ کنید. نیازی نیست که مرغ ها زیادی سرخ و برشته شوند. در حدی که رنگشان عوض بشود وطعم کره به خود بگیرند کافیست.

سپس پیاز خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. زعفران دم کرده و «به » خرد شده را به خورش اضافه کنید. با کمی نمک و فلفل خورش به را مزه دار کنید. ۲ فنجان آب روی مرغ ها بریزید. درب ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید غذا به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بپزد و آب آن تبخیر شود.

پس از این مدت، آلوها را به خورش اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر خورش را بپزید تا جا بیفتد. خورش به آلو با مرغ را در ظرف مناسب بکشید و همراه با برنج نوش جان کنید.

نکته:

 اگر آلوهایی که استفاده کنید خشک و سفت هستند آنها را از قبل در آب بخیسانید تا خورش لعاب بیشتری پیدا کند و خوشمزه تر شود.

علاوه بر گوشت به، دانه به نیز برای التهاب‌های دستگاه گوارش و مخاط‌ها، سرفه‌های خشک، سینه درد، تب و گرفتگی صدا بسیار مفید است. ولی مراقب باشید از جویدن و بلعیدن به‌دانه بپرهیزید زیرا به‌دانه، حاوی یک ماده سمی است که برای بدن مضر است.


خورشت قارچ و مرغ

مواد لازم 

سینه مرغ ۳ عدد
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
قارچ ۲۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
آرد ۱ قاشق چایخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
آبلیمو ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم


طرز تهیه

داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه روغن داغ شد قارچ های خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا قارچ ها کمی نرم شوند ( فقط باید کمی تفت دهید و سرخ نکنید ).

پس از اینکه قارچ ها نرم شدند آرد و نمک و فلفل اضافه کنید. خوب مخلوط نمایید و از روی حرارت بردارید.

پیاز و سیرها را ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس سینه های مرغ خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ مرغ ها تغییر کند. پس از اینکه رنگ مرغ ها تغییر کرد ۱ لیوان آب ، نمک و فلفل اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا سینه‌های مرغ با حرارت ملایم به مدت ۳۰ – ۴۰ دقیقه بپزند و نرم شوند.

پس از اینکه آب قابلمه نصف شد و سینه های مرغ نرم شدند قارچ سرخ شده ، زعفران دم کرده و آبلیمو را اضافه و مخلوط کنید. ۱۰ دقیقه اجازه دهید مواد با حرارت ملایم بجوشند.

زرده تخم مرغ را بزنید و پس از ۱۰ دقیقه به خورشت اضافه و خوب مخلوط کنید. ۱۵ دقیقه دیگر بگذارید با حرارت ملایم خورش بجوشد و جا بیفتد. سپس در ظرف بکشید و بهمراه نان یا برنج سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید