آشپزی ملل

دستور پخت چند نوع غذا فرنگی جدبد

انواع غذا فرنگی بسیار خوشمزه لذیذ ومتنوع شاکشوکا وکومپیر ترکیه و فریتاتا با ژامبون و ذرت

شاکشوکا

مواد لازم

۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون، و مقداری بیشتر برای روی غذا

۱ پیاز متوسط، باریک برش خورده

۱ فلفل قرمز بزرگ، کامل پاک شده

۱ فلفل تند (هالوپینو، سرانو، یا فرزنو)، کامل پاک شده

۲ تا ۳ حبه سیر، باریک برش خورده

۱.۵ قاشق غذاخوری پاپریکا

۲ قاشق چای‌خوری دانه زیره سبز

۸۰۰ گرم گوجه قرمز، پوست گرفته و له شده

نمک و فلفل سیاه تازه

۱ کف دست گشنیز یا جعفری، یا مخلوط هر دو

۶  عددتخم‌مرغ

زیتون سیاه حلقه شده، پنیر فتا، و کنگر فرنگی برای سرو غذا (همه انتخابی)

نان حجیم برای سرو غذا


طرز تهیه

۱. روغن زیتون را در یک تابه بزرگ روی شعله زیاد گرم کنید تا شروع به موج زدن کند. سپس پیاز، فلفل قرمز و فلفل تند را در کف آن پخش کنید. بدون تکان دادن آنها را بپزید تا همه کاملا سرخ مایل به قهوه‌ای و اندکی نیم‌سوز شوند، این حدود ۶ دقیقه طول می‌کشد. سپس آنها را هم بزنید و این مرحله را برای ۴ دقیقه دیگر ادامه دهید تا زمانی که همه آنها کامل نرم و نیم‌سوز شوند.

۲. سیر را هم در تابه بریزید و برای ۳۰ ثانیه آن را سرخ کنید. سپس پاپریکا و زیره سبز را بیفزایید و برای ۳۰ ثانیه هم زدن را ادامه دهید تا عطر مواد برخیزد. حالا وقت آوردن گوجه‌های له شده رسیده، آنها را به تابه اضافه و مواد را مخلوط کنید. اینجا باید دما را تا حدی کاهش داد، طوری که برای ۱۰ دقیقه گوجه‌های آبدار قُل بخورند. در پایان نمک و فلفل سیاه را به همراه نیمی از گشنیز و جعفری روی مواد می‌ریزیم. می‌توان مواد اختیاری دیگر را هم اضافه کرد، مثلا زیتون حلقه شده و تکه‌های پنیر فتا را.

۳. با قاشقی بزرگ، یک گودی در حاشیه مخلوط گوجه و سبزیجات ایجاد کنید، مهم است که گودی نزدیک لبه‌های تابه باشد. سپس یک تخم مرغ را در آن محل بشکنید. می‌توانید از سس گوجه‌ای که زیر تخم مرغ است، کمی با قاشق روی لبه‌های آن بریزید تا با هم مخلوط شوند، ولی زرده تخم‌مرغ را دست نخورده بگذارید. همین مراحل را برای ۵ تخم‌مرغ باقی‌مانده نیز تکرار کنید، طوری که در مناطق مختلف تابه پخش باشند. روی آنها کمی نمک (و اگر دوست داشتید اطرافشان چند تکه دیگر پنیر فتا) بریزید، درب تابه را بگذارید و شعله را به کمترین حد ممکن کاهش دهید. ۵ تا ۸ دقیقه بعد برگردید .

۴. بقیه گشنیز و جعفری را روی غذا بریزید، (البته افزودن هر نوع مزه دیگر نیز مجاز است، به سلیقه شما بستگی دارد).

 


کومپیر ترکیه

مواد لازم

سیب زمینی خیلی بزرگ ۳ عدد

‏کنسرو ذرت نصف پیمانه

کنسرو نخود فرنگی نصف پیمانه

سوسیس خرد شده و سرخ شده یک پیمانه

کالباس ۴ ورق

خیارشور ۱ پیمانه

فلفل شیرین قلمی نصف پیمانه

پنیر پیتزای رنده شده نصف پیمانه

سس مایونز مقداری

سس کچاپ مقداری

کره مقداری


طرز تهیه :

ابتدا فر را با درجه ۲۰۰ می گذاریم گرم شود .سپس بعد از ۱۵ دقیقه خوب وقتی فر گرم شد، سیب زمینی ها را شسته و داخل فویل می پیچیم و آنها را داخل سینی فر گذاشته و داخل فر قرار می دهیم و

درجه فر را تا ۲۵۰ درجه یا کمی کمتر افزایش می دهیم. چون سیب زمینی ها بزرگ است تقریبا یک ساعت و نیم زمان می برد تا پخته شود و برای اینکه مطمئن شویم سیب زمینی ها پخته چاقویی از روی فویل به داخل آن فرو می کنیم. با زدن چاقو اگر سیب زمینی نرم بود، پخته است و گرنه زمان پخت را بیشتر می کنیم.مواد لازم بالا را خرد کرده و کنار می گذاریم.

سپس سیب زمینی را همانطور که داغ است با چاقو برش زده البته برش را تا آخر نمی زنیم تا حالت سیب زمینی و کاسه ای اش را از دست ندهد. سپس داخلش را با قاشق تا حدی می تراشیم و پوره سیب زمینی را خالی می کنیم. سپس کمی نمک روی آن پاشیده و یک قاشق پر از پنیر پیتزا و کره را با پوره سیب زمینی مخلوط می کنیم.تا پوره سیب زمینی سرد نشده پنیر را مخلوط می کنیم تا پنیر آب شود این مواد و دوباره به کاسه سیب زمینی بر می گردانیم و روی آن را از مواد خرد شده به دلخواه پر می کنیم و روی آن سس مایونز و سس کچاپ می ریزیم.

این غذا یک غذای ترکیه ای محسوب می شود که طعم و شکل جالبی دارد. البته در مغازه های ترکیه داخل سیب زمینی را به میل مشتری پر می کنند مثل پاستا، زیتون، ترشی، تخم مرغ و سالاد الویه

 


 فریتاتا با ژامبون و ذرت

مواد لازم:

۸ عدد تخم‌مرغ بزرگ
¼ فنجان (۶۰ میلی‌لیتر) شیر
۱۴۰ گرم پنیر سوئیسی
نمک و فلفل تازه آسیاب شده
۱ قاشق غذاخوری روغن‌زیتون
۱۴۰ گرم ژامبون تکه شده
۲۲۵ گرم ذرت
۵ عدد پیازچه خردشده
یک عدد فلفل هالاپینو


طرز تهیه:

۱. فر را از قبل گرم کنید. در کاسه‌ای بزرگ شیر و تخم‌مرغ را آن‌قدر هم بزنید تا به‌خوبی باهم ترکیب شوند. نیمی از پنیر و نمک و فلفل را اضافه کنید و ترکیب را کنار بگذارید.

۲. در ظرفی مناسب فر، روغن ریخته و آن را داغ کنید. ژامبون را در روغن سرخ‌کنید تا قهوه‌ای شود، اما مراقب باشید خشک نشود. سپس همه ژامبون‌ها به‌جز یک قاشق غذاخوری آن را از ظرف بردارید.

۳. ذرت، پیازچه و فلفل هالاپینو را اضافه کنید و حدود ۴ دقیقه هم بزنید. با نمک و فلفل به ترکیب طعم دهید.

۴. پوره تخم‌مرغ را داخل تابه بریزید و حدود ۲ دقیقه بپزید و دائم آن را هم بزنید. باقی‌مانده‌ی پنیر، مخلوط ژامبون و چند برش از فلفل هالاپینو را روی آن بریزید.

۵. ظرف را به مدت چند دقیقه در فر قرار دهید تا سطح مواد کاملاً طلایی‌رنگ شوند. سپس تا غذا را داغ سرو کنید.

 


 مرغ خامه‌ای با لیمو و سیر

مواد لازم:

۴ عدد فیله مرغ
نمک و فلفل
۱ فنجان آب مرغ
۲ قاشق غذاخوری آب‌لیمو
۱ قاشق غذاخوری سیر خردشده
½ قاشق چای‌خوری دانه‌های فلفل قرمز
۱ قاشق غذاخوری روغن‌زیتون
۱/۳ فنجان موسیر یا پیاز قرمز خردشده
۲ قاشق غذاخوری کره
¼ فنجان خامه غلیظ
۲ قاشق غذاخوری ریحان یا جعفری خردشده


طرز تهیه:

۱. فیله‌های مرغ را بکوبید تا ضخامتی حدود ۱.۵ سانتی‌متر پیدا کنند. به هر دو طرف فیله‌ها نمک و فلفل بپاشید.
۲. در کاسه‌ای کوچک آب مرغ، آب‌لیمو، سیر و تکه‌های فلفل قرمز را مخلوط‌کنید.
۳. فر را با دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت گرم کنید.

۴. روغن‌زیتون را در تابه‌ای بزرگ و مناسب فر بریزید و روی دمای ملایم گرم کنید. فیله‌ها را اضافه کرده و هر دو طرف را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه سرخ‌کنید تا طلایی شوند. احتیاجی نیست مرغ‌ها کامل بپزند. آن‌ها را از تابه بردارید.
۵. شعله را در درجه متوسط قرار دهید و موسیر (یا پیاز) را به همراه آب مرغ درون تابه بریزید. مواد را خوب هم بزنید تا چیزی به ته ظرف نچسبد. اندکی شعله را بیشتر کنید تا سس غلیظ شود و حدود ۱/۳ فنجان از آن باقی بماند.

۶. زمانی که سس غلیظ شد، از روی حرارت بردارید و کره را اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا آب شود. سپس خامه غلیظ را اضافه کنید و هم بزنید. اکنون حدود ۳۰ ثانیه ظرف را روی حرارت بگذارید. اجازه ندهید بجوشد. باز هم از روی حرارت بردارید و فیله‌ها را داخل سس بیندازید. ظرف را به مدت ۵ الی ۸ دقیقه در فر قرار دهید تا مرغ کامل پخته شود. غذا را با ریحان و جعفری خردشده یا لیمو برش داده شده تزیین کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید