آش و سوپ

سه نوع سوپ که بازوی کرونا را می خواباند

دستور پخت سه نوع سوپ سرشار از ویتامین ومقوی مخصوص بیماران کرونایی

سوپ عدس  

مواد لازم

عدس: ۱ لیوان

قارچ : ۳۰۰ گرم

جو پرک : ۱ لیوان

پیاز متوسط : ۱ عدد

عصاره گوشت : ۲ عدد

جعفری : ۱ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه : به اندازه کافی


طرز تهیه 

ابتدا عدس را در کاسه بریزید و بر روی آن آب بریزید و آب را به بیرون بریزید این کار را ۲ الی ۳ بار انجام دهید تا عدس کاملا تمیز شود.
آبکش کنید و در قابلمه‌ای بریزید و ۲ لیوان آب روی آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد.
پیاز را پوست بگیرید و بشویید و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد کنید و در تابه‌ای روغن بریزید و بگذارید تا با حرارت کم داغ شود و آن وقت پیاز را داخل روغن تفت دهید و کمی زردچوبه روی پیاز بریزید.
تفت دهید و جو پرک را اضافه کنید به همراه ۳ لیوان آب و زیر حرارت را زیاد کنید تا سریع به جوش بیاید و جو پرک در مدت زمان ۱۵ دقیقه پخته شود. تا پخته شدن جو پرک، قارچ‌ها را تمیز کنید و روی تخته ورقه ورقه برش دهید.
در تابه‌ای روغن بریزید و قارچ را داخل تابه قرار دهید و تفت دهید تا آب قارچ‌ها کاملا تبخیر شود و شعله را خاموش کنید. زمانی که جو پرک پخته شد، تابه را کنار بگذارید تا کمی خنک شود سپس در غذاساز یا مخلوط کن بریزید تا جو پرک کاملا به شکل پوره در بیاید.
(جو پرک باعث لعابدار شدن سوپ می‌شود) بعد جو پرک پوره شده را در قابلمه‌ای بریزید و عدسی پخته شده را همراه با آبش اضافه کنید و روی حرارت کم بگذارید تا مواد طعم یکدیگر را بگیرند و سپس عصاره‌های گوشت را پودر کنید و به سوپ بیافزایید.
(عصاره گوشت خود دارای ادویه و نمک است) و اگر مواد کمی غلیظ بود مقداری آب جوش بریزید تا رقیق شود. طعم سوپ را بچشید اگر نمک و فلفل آن کم بود اضافه کنید و پس از حدودا ۱۵ دقیقه قارچ تفت داده را اضافه کنید.
مواد را مخلوط کنید و زیر حرارت را همچنان کم نگه دارید تا سوپ به مدت ۱۵ دقیقه دیگر خوب جا بیفتد . در آخر سوپ آماده شده را در ظرف مورد نظر بکشید و با جعفری خرد شده تزئین کنید.

این سوپ به دلیل داشتن فسفر، مس، روی، آهن و ویتامین‌های خانواده B، یکی از مقوی‌ترین سوپ‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مبتلایان به کرونا است.


سوپ بلدرچین

سوپ بلدرچین به دلیل خواص بی‌نظیر گوشت بلدرچین از جمله فسفر، مس، روی، آهن و ویتامین‌های خانواده B، یکی از مقوی‌ترین سوپ‌ها است.

روش اول تهیه سوپ بلدرچین برای مبتلایان به کرونا

مواد لازم 

بلدرچین ۲ عدد

سیب زمینی ۱ عدد

پیاز ۱ عدد

هویج ۱ عدد

ورمیشل به مقدار لازم

سبزی سوپ تازه به مقدار لازم

کرفس ۱ ساقه

زردچوبه به مقدار لازم

نمک و فلفل به مقدار لازم


طرز تهیه

ابتدا بلدرچین‌ها را به صورت درسته بشویید داخل شکم آن را خالی کنید و بشویید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه‌ای با مقداری روغن تفت بدهید. زمانی که پیاز‌ها سبک شدند بلدرچین‌ها را به آن اضافه کنید و مقداری تفت بدهید. نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید. داخل قابلمه آب بریزید. زمانی که آب جوش آمد شعله را کم کنید و اجازه بدهید به آرامی بپزند.

کف روی آب بلدرچین‌ها را بگیرید. زمانی که نیم پز شد هویج را نگینی خرد کنید و به بلدرچین‌ها اضافه کنید. ساقه‌ی کرفس را هم نگینی خرد کنید و به سوپ اضافه کنید.

زمانی که بلدرچین‌ها پختند آن را از سوپ خارج کنید و گوشت‌های آن را جدا کنید؛ و داخل قابلمه بریزید. اکنون سیب زمینی را نگینی خرد کنید و به سوپ تان اضافه کنید. سبزی‌های خرد شده را هم اضافه کنید. حدود ۵-۱۰ دقیقه‌ی پایانی ورمیشل اضافه کنید. نمک آن را بچشید اگر لازم بود به آن نمک بزنید. چاشنی این سوپ لیموترش است. می‌توانید آن را با لیموی تازه میل کنید.


روش دوم برای تهیه سوپ بلدرچین

مواد لازم :

بلدرچین۱ عدد

ورمیشل یک بسته کوچک

سیب زمینی، پیاز و هویج از هر کدام ۱ عدد

کره به مقدار لازم

جو دو سر پرک ۲ قاشق غذاخوری

سبزیجات معطر مانند جعفری و گشنیز به مقدار لازم

زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

آب لمیو، آب گوجه و رب به مقدار لازم


طرز تهیه 

ابتدا پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در یک قابلمه با مقداری کره تفت دهید تا مقداری نرم شود.

بلدرچین‌های داخل بازار معمولا تمیز شده و بسته بندی شده هستند؛ پس نیازی به تمیز کردن خاصی ندارند، فقط کافی است قبل از دست به کار شدن برای تهیه سوپ بلدرچین آن‌ها را با آب بشویید و بگذارید تا آب آن‌ها گرفته شود. سپس بلدرچین شسته شده را داخل پیاز کمی تفت دهید تا معطر شود. کمی زردچوبه نیز به آن اضافه کنید.

حال داخل قابلمه‌ای دیگر مقداری آب بریزید و اجازه دهید بلدرچین‌ها به مدت تقریبا ۵ ساعت با شعله‌ی ملایم پخته شوند.

بعد از آن که آب جوشید، جو دو سر پرک را که از قبل شسته‌اید درون قابلمه اضافه کرده تا به همراه بلدرچین‌ها پخته شود.

در همین حین هویج‌ها را بصورت نگینی خرد کرده و در میانه پخت بلدرچین، آن‌ها را به داخل قابلمه اضافه کنید.

پس از مدت سپری شده و پخته شدن گوشت بلدرچین، بلدرچین‌ها را از داخل قابلمه خارج کنید و پس از کمی سرد شدن، استخوان‌های آن را جدا کنید و دوباره آن‌ها را داخل قابلمه قرار دهید.

حال سیب زمینی‌ها را به صورت نگینی خرد کرده و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه درون قابلمه سوپ بلدرچین، به همراه آب گوجه فرنگی و کمی رب پخته شود.

در همین حین و در ۱۵ دقیقه انتهایی قبل از پخته شدن سوپ، ورمیشل‌ها، ادویه‌ها و سبزیجات معطر را به داخل قابلمه اضافه کنید.

سوپ شما آماده است؛ می‌توانید آن را همراه آب لیموی تازه نوش جان کنید.

برای طعم بهتر سوپ بهتر است از سینه بلدرچین استفاده کنید و کمی زیره نیز به آن اضافه کنید. همچنین پس از جدا کردن استخوان‌ها، می‌توانید گوشت بلدرچین را خرد کرده یا بصورت ریش ریش به سوپ اضافه کنید. شاید زمان پخت گفته شده کمی زیاد بنظر برسد؛ با این حال زمان پخت را بر اساس وقتی که در اختیار دارید می‌توانید مدیریت کنید، اما هرچه زمان پخت این سوپ بیشتر باشد، نتیجه نهایی لذیذتر خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید