آشپزی سالم

طرز تهیه انواع غذاها با – دل.جگر.قلوه

دستور پخت چند نوع خوراک جگرمتنوع وخوشمزه سرشار از ویتامین

خوراک دل با قارچ مرینیت شده:
مواد لازم 

دل گوسفند :۶عدد
قارچ :نیم کیلو
پیاز:۲عدد
نمک و فلفل به مفدار کافی


طرز تهیه:

دل را می توانیم هم دل گوسفند و یا گوساله انتخاب کنیم. دل را می شوییم . چربی های آن را گرفته و لخته های خون را خارج می کنیم و می گذاریم تا آب آن برود . بعد آنها را در روغن کمی تفت می دهیم . می توانیم آنرا از وسط دو نیم کرده در یک ظرف دو لیوان آب ریخته با پیاز و مقداری نمک و فلفل با حرارت ملایم می گذاریم پخته شود. سپس قارچ ها را می شوییم و خرد می کنیم . در روغن کمی آنها را طلایی می کنیم بعد آنها را با دل مخلوط کرده می گذاریم چند جوش بزند. توجه داشته باشید وقتی دل ها پخته شد سه چهار قاشق بیشتر آب نداشته باشد. بعد آنها را در دیس می چینیم و اطراف و روی انها را با جعفری خرد شده ترئین می کنیم.


خوراک قلوه:

مواد لازم 

قلوه گوسفند: ۸عدد
آرد:یک قاشق سوپخوری
آبلیمو:۳ قاشق سوپخوری
روغن:۱۰۰گرم
مرزه خرد شده یا ترخان :۴ قاشق سوپخوری
نمک و فلفل به مقدار کافی


طرز تهیه:

قلوه را از وسط نصف می کنیم و رگ و ریشه و پوست آنها را جدا کرده ،قلوه ها را پس از تمیز کردن می شوییم ،می گذاریم آب آنها برود ،بعد در یک ظرف کمی روغن ریخته ،قلوه ها را یک تفت می دهیم آرد را هم سرخ کرده یک لیوان آب روی قلوه و آرد می ریزیم ، با حرارت ملایم بجوشد کمی نمن و فلفل اضافه می کنیم و دو سه جوش که زد آبلیمو و ترخان را اضافه کرده بعد از یکی دو جوش قلوه را در ظرف می کشیم.


استیک جگر:

مواد لازم 

جگر گوسفند: ۱عدد
روغن:۱۵۰ گرم
نمک و فلفل به مقدار کافی


طرز تهیه:

جگر را تمیز می کنیم رگ و ریشه آن را می گیریم و آن را بصورت ئرقه های پهن و کمی کلفت می بریم . روغن را در ماهیتابه می گذاریم داغ شود. بعد ورقه های جگر را در آن می گذاریم تاکمی سرخ شود.(نباید زیاد خشک و برشته شود) دو طرف قطعه های جگر را سرخ می کنیم و در دیس می چینیم و کمی نمن و فلفل روی آن ها می پاشیم و با جعفری آن را ترئین می کنیم.


جگر سوخاری با پیاز

مواد لازم

جگر گوساله۵۰۰ گرم

آرد ½پیمانه

نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

پاپریکا، دانه خردل آسیاب شده به مقدار لازم

۳ قاشق چایخوری دنبه یا کره

پیاز سفید ریز خرد شده ۲ عدد

سس گوجه فرنگی برای سرو


طرز تهیه
در ابتدا باید جگر گوساله (مطمئن شوید که از جگر گوساله استفاده کنید نه گاو بالغ) را در آردی که به آن ادویه‌ها را اضافه کرده ایم، بغلتانید. این ادویه‌ها را برای طعم دادن به آرد اضافه می‌کنیم. سپس جگرهای آرد زده را کنار می‌گذاریم.
یک تابه چدنی بزرگ را روی حرارت متوسط گرم می‌کنیم. یک قاشق چایخوری دنبه یا کره اضافه می‌نماییم. پیاز‌ها را به حدی سرخ می‌کنیم که نیمه شفاف شوند (برای ۲ دقیقه). با کفگیر پیاز‌ها را برداشته ( تا روغن آنها کشیده شود) و در بشقابی کنار می‌گذاریم.
۲ قاشق چایخوری دنبه یا کره باقیمانده را به ماهیتابه اضافه می‌کنیم. قطعات جگر گوساله را دسته دسته به درون تابه می‌ریزیم. تا وقتی که هر دو طرف جگرها قهوه‌ای شود، به سرخ کردن ادامه می‌دهیم.
این غذا را با پیاز سرخ شده (و سس کچاپ) سرو کنید.

خواص جگر سیاه گوسفندی در طب سنتی + خواص جگر سیاه گاو برای کودکان
خواص جگر سیاه چیست خواص جگر سیاه برای کم خونی خواص جگر سیاه در بارداری خواص جگر سیاه برای نوزاد جگر سیاه یا کبد از گروه مواد غذایی، جزو دسته اعضای گوشتی شامل اعضای خوراکی دام مانند دل، جگر، قلوه ، مغز و زبان که در اصطلاح اعضای گوشتی گفته می شوند، قرار میگیرد. این ماده غذایی سرشار از مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها شامل ویتامین آ، ث، ب۱۲ و ویتامین دی است. همچنین جگر سرشار از اسید فولیک و آهن است.

 

خواص جگر سیاه برای چشم،خواص جگر سیاه برای پوست،خواص جگر سیاه برای جنین

خواص جگر سیاه گاو برای کودکان

خواص جگر سیاه گوسفندی

جگر سیاه گوسفند دارای ویتامین های حیاتی A،E ، D، ویتامین های گروه B مانند B1,B2,B6,B12 می باشد و همچنین سرشار از املاحی چون آهن، اسید فولیک و روی و پروتئین است. جگر سیاه گوسفند که در واقع همان کبد گوسفند است برای بیماران دارای کلسترول بالا توصیه نمی شود اما در صورت عدم ابتلا به این بیماری کسانی که کم خونی یا فقر آهن دارند می توانند هفته ای دو بار جگر میل کنند. چربی جگر سیاه نصف گوشت قرمز است.

به قسمت ریه یا شش گوسفند جگر سفید گفته می شود که دارای پروتئین بسیاری می باشد که از این نظر حائز اهمیت است. پروتئین موجود در جگر سفید به رشد بدن و عضلات کمک زیادی می کند و چربی کمتری نسبت به جگر سیاه دارد. ارزش غذایی جگر سفید کمتر از جگر سیاه است و کالری کمتری دارد.

سرشاز از آهن و ویتامین B12 که برای درمان کم خونی بسیار موثر است.

دارای ویتامین A که برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست خشکی چشم و شب کوری مفید است.

حاوی روی است که برای رشد کودکان حیاتی می باشد.

جگر سیاه دارای ویتامین های E و D نیز هستکه برای رشد استخوان و درمان پوکی استخوان مفید است.

خواص جگر سیاه برای چشم،خواص جگر سیاه برای پوست،خواص جگر سیاه برای جنین

رفع کم خونی با خواص جگر سیاه

جگر سیاه که همان کبد مى باشد، داراى پروتئین فراوانى در حد گوشت قرمز است. مقدار چربى آن اندک بوده ولى میزان کلسترولش بیش از دو برابر گوشت قرمز کم چربى مى باشد. حد آهن جگر بیشتر از گوشت قرمز و تقریبا سه برابر آن است. به همین دلیل از منابع بسیار خوب آهن به شمار مى آید و در افرادى که کم خون بوده و دچار فقر آهن هستند، مى توان مصرف جگر سیاه را به مقدار معین توصیه کرد. در ضمن، جگر سیاه از منابع سرشار ویتامین ۱۲B شمرده مى شود. کمبود این ویتامین در بدن موجب بروز نوعى کم خونى کشنده مى گردد. این ویتامین فقط در منابع غذایى حیوانى وجود دارد.

سلامت بینایی با خواص جگر سیاه

جگر سیاه یکى از منابع بسیار غنى ویتامین Aاست. همان طور که مى دانید ویتامین A از جمله ویتامین هاى محلول در چربى است که در رشد، سلامت پوست، سلامت بینایى و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها، نقش بسزایى دارد. جگر سیاه یکى از مواد غذایى است که از حیث مقدار ویتامین A تقریبا ماده غذایى شبیه به آن وجود ندارد. در افرادى که دچار کمبود این ویتامین هستند، مصرف کمى جگر یا عصاره آن مى تواند به خوبى مشکل آنان را برطرف سازد.

سرشار از آهن و روی با خواص جگر سیاه

گفتنى است مصرف زیاد جگر در پاره اى افراد باعث بروز مسمومیت ناشى از ویتامین Aمى گردد. از آنجایى که جگر، انبار ویتامین A، آهن و بسیارى مواد مغذى دیگر است، نتیجه مى گیریم که منبع گوشتى بسیار مقوى هم هست. یک وعده جگر گاو به وزن حدود ۱۲۰ گرم، بیش از ده برابر «آر.دى.اى» [مقدار مجاز خوراکى توصیه شده [ویتامین A، ۳۵ تا ۵۰ برابر این مقدار ویتامین ۱۲B (بسته به شیوه آماده سازى آن)، ۱۰۰ درصد یا فزون تر از مقادیر مجاز توصیه شده «فولات» و «نیاسین» و افزون بر مقادیر یادشده آهن و روى به دست مى دهد.

خواص جگر سیاه برای چشم،خواص جگر سیاه برای پوست،خواص جگر سیاه برای جنین

پیشگیری از بیماری قلبی با خواص جگر سیاه

۲۰۰ کالرى موجود در یک وعده جگر به وزن حدود ۱۲۰ گرم، کمتر از اکثر قطعات دیگر گوشت گاو است ولى زیانبارترین ویژگى جگر، فراوانى میزان کلسترول آن است، به طورى که هر وعده جگر پخته گاو به وزن یاد شده، ۴۰۰ میلى گرم و همین مقدار جگر سرخ کرده ۵۰۰ میلى گرم کلسترول دارد. انجمن قلب آمریکا توصیه مى کند کلسترول غذایى نباید به طور متوسط از روزانه ۳۰۰ میلى گرم تجاوز کند. در عین حال باید دانست که مصرف تصادفى یک وعده جگر همراه با غذاى کم چرب و کم کلسترول احتمالاً زیان بخش نیست مگر اینکه شخص دچار بیمارى قلبى بوده و یا کلسترول خونش خارج از اندازه باشد که در این صورت چه بسا چشم پوشى از مصرف جگر، عاقلانه تر است. یکى از نقش هاى عمده جگر، سوزاندن، مصرف کردن و زهرزدایى آمیزه هاى (ترکیبات) شیمیایى است.

سم زدایی بدن با خواص جگر سیاه

از همین رو، امکان دارد جگر، پس مانده هاى پادزیست ها (آنتى بیوتیک ها) و سایر داروهایى را که به حیوانات گوشتى داده مى شود و همچنین سموم زیست محیطى را در خود پنهان سازد. به این دلیل است که برخى پزشکان با خوردن مرتب جگر مخالفت مى ورزند. جگر یکى از غنى ترین منابع ویتامین A است. وقتى فردى بیش از حد نیاز جگر مى خورد، مازاد آن در بدنش انباشته مى شود و به مرور زمان افزایش تدریجى ویتامین A به آسیب دیدگى کبد، خستگى و ناراحتى هاى دیگر مى انجامد. به عنوان مثال، پژوهش هاى به عمل آمده نمایانگر آنند که مصرف ۵ تا ۱۰ بار مقدار مجاز خوراکى توصیه شده (آر.دى.اى) ویتامین Aپیش و طى دوران اولیه باردارى قادر است خطر نقایص مادرزادى را افزون سازد.

طبعا مصرف مقادیر زهرآگین ویتامین مزبور از یک برنامه غذایى معمولى اگر ناشدنى نباشد، دشوار است. ولى چون جگر خیلى انباشته از این ماده غذایى است، بنابراین کسى که چند دفعه از آن استفاده مى کند، امکان دارد دچار نوعى مسمومیت شود.

خواص جگر سیاه برای چشم،خواص جگر سیاه برای پوست،خواص جگر سیاه برای جنین

مفید برای کلیه با خواص جگر سیاه

افزایش آهن جگر در مردان می‌تواند زمینه افزایش هموسیستئین را در بدن فراهم کرده و منجر به بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی شود. از سوی دیگر، آهن می‌تواند با تجمع در بافت کبد و کلیه موجب ناکارایی این ۲ عضو شود. احشای دام سرشار از اسیداوریک و باز آلی پورین هستند که می‌توانند زمینه ابتلا به نقرس و اسید اوریک بالا را فراهم کنند. دل، جگر و قلوه به دلیل چربی‌های اشباع و کلسترول بسیار بالا می‌توانند منجر به پرفشاری خون، افزایش کلسترول و نارسایی کلیوی شوند و با ایجاد پاسخ‌های التهابی در بدن عوارض بیماری‌های مفصلی و آرتریت روماتویید را ناگوارتر سازند.

خواص جگر سیاه در بارداری

جگر سیاه محل تجمع و دفع مواد زاید، سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و… است. به همین دلیل احتمال دارد پسماند برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر دام اندوخته و برای سلامت مصرف‌کننده مضر باشد. قلوه نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین بهتر است از احشای دام‌های جوان‌تر که احتمال تجمع سموم در آن کمتر است، استفاده شود. به دلیل آن‌که ویتامین A جگر بیش از حد نیازبدن است، مصرف مکرر آن می‌تواند با انباشت ویتامین A در کبد مصرف‌کننده موجب آسیب‌دیدگی وکاهش عملکرد این عضو شود. خوب است بدانید تجمع ویتامین A جگر در بدن زنان بارداری که مرتبا برای رشد جنین خود از این محصول استفاده می‌کنند، می‌تواند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد و مصرف‌کننده را دچار نوعی مسمومیت سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید