آشپزی سالم

طرز تهیه چند نوع غذا با دال عدس

غذای ساده سرشار از ویتامین با طعم های مختلف

خوراک عدسی
مواد لازم

۲ پیمانه عدس خیس خورده
۲ عدد سیب زمینی
۱ عدد پیاز
گالینابلانکا خیلی کم


طرزتهیه

اول عدسمون رو میپزیم، برای وا نرفتن عدس من آب‌ کم میریزم و چند دقیقه یک بار‌ هم میزنم تا آبش بکشه اگه نپخت کمی آب جوش میریزم و چند دقیقه یک بار هم میزنم‌ این کارو ادامه میدم تا عدس ها بپزه

و کمی از پیاز سرخ کرده و کمی گالینا بلانکا اولش اضافه میکنم. وقتی عدسمون پخته شد ، با پیاز سرخ کرده و سیب زمینی سرخ کرده که حین پختن عدسمون آماده کردیم غذا رو سرو میکنیم.


دال عدس

مواد لازم ۳ تا ۴ نفر

۵۵۰ گرم عدس نیم پخت یا ۱ و ۱/۳ لیوان دسته دار عدس قرمز خشک
۶۰۰ گرم کدو تنبل پوست گرفته
۶ حبه سیر
۲ عدد پیاز
۴ عدد گوجه
۳ و ۱/۲ ق غ رب
۶ ق غ روغن
نمک، فلفل قرمز، زردچوبه


طرزتهیه

دوعدد پیاز رو نگینی ریز خرد کرده. در قابلمه با پنج ق غ روغن میذاریم طلایی بشه.

۶ حبه سیر برای عطرش ریز رنده کردم و به پیازم اضافه یک دقیقه ای تفت خورد..کدو حلوایی رو به اندازه ی دلخواهم برش داده و اضافه کردم تکه های کدو بزرگ باشه بهتره چون بعد پخت له کردن اونا راحت تر میشه.

گوجه های رنده شده یا پوره رو بلافاصله اضافه کردمعدس رو که جدا از قبل به مدت ۱۵ ربع ساعت با آب رو شعله گذاشته بودم نیم پز بشه رو آبکش کردم و به مواد افزودم.یا عدس رو میتوانید فقط به مدت چن ساعت خیس کنید و مستقیم بریزید.

نمک و فلفل قرمز و زردچوبه رو به دلخواه میریزیم.

۳ و نیم قاشق غذاخوری رب افزودم. هفت هشت دقیقه که گذشت، ۳ لیوان آب جوش اضافه میکنیم میذاریم ده دقیقه ای رو شعله بمونه و قل قل که زد بعد گذاشتم زودپز به مدت ۴۰ دقیقه.

بعد از ۴۰ دقیقه با گوشتکوب مواد رو له میکنیم. معمولا بعد از زودپز من میذارم تو قابلمه دوباره رو شعله که جا بیفته. گاها میشه که هنوز آب داره و خوب جا نیوفتاده.


دال عدس
مواد لازم ۳ نفر

۲ لیوان دال عدس
پیاز داغ (هم برای تزیین روش و هم برای توش)
۱ قاشق غذاخوری رب گوجه
روغن
ادویه (نمک فلفل ادویه کاری)


طرز تهیه

اول اینکه   باید نیم ساعتی نم کنیم.

قد یک قاشق رب گوجه رو توی روغن تفت میدیم و و ادویه کاری و پیاز داغ رو بهش اضافه میکنیم و اونو به دال عدس اضافه میکنیم.
و میذاریم نیم ساعت حداکثر بپزه.غلظتش باید یه چیزی بین حلیم و عدسی شسته رُفته باشه.
غذای ما حاضره.


عدسی

مواد لازم ۴ نفر

۳۰۰ گرم عدس
۱عدد سیب زمینی کوچک
۱۰عدد قارچ کوچک
۱ ق غ آرد گندم
۱ عدد پیاز کوچک


طرز تهیه

پیاز داغ میکنیم آرد را اضافه کرده با پیازداغ اماده شده کمی تفت میدهیم تا خامی آرد گرفته شود بعد زردچوبه زده و نمک زده و آب میریزیم.

عدس پاک و شسته شده به همراه سیب زمینی نگینی به قابلمه اضافه میکنیم.

در نیم ساعت آخر پخت قارچ ورقه شده را نیز اضافه میکنیم.

نکته: میتوان از انواع آلو در عدسی استفاده کرد.

در صورت دلخواه کمی رب گوجه فرنگی و گوشت چرخ شده هم میتوان استفاده کرد.


عدسی با سیب زمینی

یه صبحانه مقوی و سرشار از انرژی برای پائیز و زمستان

مواد لازم ۴ نفر

۲ لیوان عدس
۲ ق غ روغن
۱ عدد پیاز متوسط برای پیاز داغ
نمک و فلفل به میزان لازم
۱ عدد سیب زمینی نگینی خرد شده
رب گوجه در صورت تمایل مقداری


طرز تهیه

عدس را از ۲۴ ساعت قبل خيس کنيد و آب آنرا عوض کنيد. با اينکار شايد مقداري از املاح بيرون ريخته شود ولي ديگر دل درد نخواهيد گرفت و رنگ آنهم پس از پخت تيره نميشود.

عدس ها را با روغن و آب (يا آب مرغ يا گوشت اگر از قبل آماده داريد) بپزيد. پس از پخت کامل عدس ها – پياز داغ و سیب زمینی های نگینی خرد شده و رب گوجه و نمک و فلفل (و کمي در صورت تمايل ادويه گرام ماسالا يا هر نوع ادويه که مي پسنديد) اضافه کنيد. قوام عدسي را خيلي شل و خيلي سفت نکنيد.

خوراک عدسي را با ليمو ترش يا کمي سرکه و روغن زيتون سرو کنيد. (اگر مقدار بسيار کمي پودر گلپر هم روي عدسي بريزيد خوشمزه و سهل الهضم ميشود.)

براي سريعنر پختن عدسي ابتدا پياز را در روغن تفت دهيد و بعد از طلايي شدن، عدس‌ها را نيز اضافه کنيد و بعد از اين مرحله به عدس، آب اضافه کنيد. با اين کار عدس‌ها سريع‌تر مي‌پزند. اگر آب عدسي‌تان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنيد و در آن کمي عصاره مرغ يا سبزيجات نيز بريزيد و اگر غذاي عدسي شور شد از سيب‌زميني استفاده کنيد.


راز خوشمزه تر شدن غذاي عدسي:
از قديم خوراک عدسي براي صبحانه و ميان وعده‌ها استفاده مي‌شده آن هم به اين دليل که غذايي بسيار مغذي است. البته بهترين عدس در ناحيه کاشان و ديزين کشت مي‌شده اما امروز ما يکي از واردکننده‌هاي اين ماده غذايي هستيم. 

. به عنوان ادويه به عدسي زيره بزنيد و اگر تمايل داريد در آن گلپر بريزيد، چاشني عدسيتان بهتر است سرکه باشد اما در صورت نزدن گلپر، چاشني مناسب غذاي عدسي آب‌ليموي تازه است.

 براي خوشمزه‌تر شدن عدسي به آن سيب‌زميني نگيني شده اضافه کنيد و هرگز از گوشت استفاده نکنيد زيرا عدسي، غذايي است که گوشت ندارد.

 خوراک عدسي غلظت مشخصي دارد، بهتر است نه خيلي رقيق باشد و نه مانند حليم غليظ بلکه مانند آشي نسبتاً غليظ بايد پخته و سرو شود.

براي آنکه نفاخي عدس گرفته شود آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خيس کنيد. البته دقت کنيد که اين زمان بيشتر نشود زيرا در اين صورت عدس بر اثر حرارت ديدن، له و پوستش جدا مي‌شود.

 ادويه و چاشني‌هاي خوراک عدسي را در مراحل پاياني به آن اضافه کنيد زيرا هم باعث ديرپز شدن عدس مي‌شوند و هم عطر و بوي ادويه‌ها از بين خواهند رفت.

 اگر آب عدسي‌تان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنيد و در آن کمي عصاره مرغ يا سبزيجات نيز بريزيد و اگر عدسي شور شد از سيب‌زميني استفاده کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید