Uncategorizedغذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه دمپختک خوشمزه مخصوص افطار

دمپختک یا دمی باقالی جزء غذاهای اصیل ایرانیه ( تهران ، اصفهان و شیراز)

 

مواد لازم:
باقالی زرد
۲۰۰ گرم
پیاز
۳ عدد
برنج
۴۰۰ گرم
کره
۱۴۰ گرم
زردچوبه
۱ قاشق غذاخوری
نمک
۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه:
ابتدا باقالی زرد را شسته و با ۲ لیوان آب در یک قابلمه بپزید. در قابلمه را هنگام پخت باز بگذارید چون باقالی زرد هنگام پختن کف کرده و ممکن است سر برود. کف روی باقالی را بگیرید.
دقت داشته باشید که باقالی زرد خیلی سریع می پزد شاید حدود ۲۰ دقیقه برای پخت آن کافی باشد. باقالی ها نباید له شوند بلکه همین که طعم خامی رفت و فرم آن هنوز سالم بود، باقالی را از روی حرارت بردارید و اگر آب اضافه درون قابلمه بود، آن آب را دور بریزید.
برنج را ۳ یا ۴ مرتبه با آب بشویید تا هنگامی که روی آن آب می ریزید، آب شفاف شود. هر پیمانه پلو پز حدودا ۸۰ گرم است. ۵ پیمانه پلو پز برنج برای ۶ نفر کافی است چون باقالی زرد هم به برنج اضافه می شود. اگر از برنج کهنه ایرانی برای تهیه دم پختک استفاده می کنید، برای ۵ پیمانه پلوپز برنج، به اندازه ۷ پیمانه آب در نظر بگیرید. اگر برنج شما تازه است، ۶ پیمانه آب کافی است.
در قابلمه ای که قرار است برنج را در آن تهیه کنید، کره ریخته و پیاز ها را ریز نگینی کرده و در کره تفت دهید تا پیازها طلایی شوند. سپس یک قاشق غذاخوری زردچوبه به پیازها اضافه کنید تا پیازها کاملا خوشرنگ شوند. سپس برنج شسته شده را به همراه ۶ یا ۷ پیمانه آب منوط به نوع برنج خود، به پیاز داغ ها اضافه کنید. نمک و باقالی پخته شده را به برنج اضافه کنید.
حرارت را زیاد کنید تا آب برنج جوش بیاید. در قابلمه را در طی مدت پخت برنج باز بگذارید. وقتی آب جوش آمد، برنج را هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. مجددا وقتی آب برنج کم شد، یکبار دیگر برنج را هم زده و همه مواد بالا و پایین قابلمه را خوب مخلوط کنید. زمانی که آب برنج تمام شد، شعله را روی ملایم برده و یک دمکنک روی در قابلمه بگذارید. در قابلمه را بسته و اجازه دهید تا حدود یک ساعت تا یک ساعت و ربع برنج دم بکشد.

 

خواص باقالی (طبیعت و خواص درمانی)
بر اساس طب سنتی، طبع باقلای تازه سرد و تر است و باقلای خشک طبعی سرد و خشک دارد. باقالی دارای خاصیت مدر بودن، ضد پارکینسون، آنتی کسیدان و مغذی است. برخی از مهمترین خواص باقالی به طور خلاصه عبارتند از:

کمک به درمان فشار خون
یکی از خواص باقالی کنترل پرفشاری خون است. بنابراین خوردن آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید میباشد.

افزایش قدرت جنسی
باقالی، در افزایش و تقویت میل جنسی نقشی موثر داشته ، به طور کلی مصرف آن برای تقویت قوای بدن و برطرف شدن لاغری مفید است.

کمک به درمان کم خونی
برخلاف تصور عموم که یکی از مضرات باقالی را ایجاد کم خونی میدانند، این گیاه به دلیل دارا بودن فسفر ، کلسیم ، آهن ، فسفر و ویتامین هایA،B وC یکی از خوراکی های مقوی و خون‌ساز به شمار می آید؛ به شرط آن که در خوردن آن زیاده روی نشود.

مفید برای بیماران مبتلا به پارکینسون
یکی از مهم ترین خواصی که تاکنون در منابع علمی برای باقالی گزارش شده است دارا بودن خاصیت ضد پارکینسون است و علت آن وجودمقادیر زیاد ماه L-Dopa در این گیاه است.

ادرار آور – مفید برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه
یکی دیگر از خواص باقالی خاصیت مدر بودن آن است. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به سنگ کلیه مفید می‌باشد.

مضرات باقالی (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی)
باقالی دارای مقادیر قابل توجهی تیرامین است و افراد تحت درمان با داروهای مهار کننده نظیر فنلزین، ایزوکاربوکسازید و نیز مبتلایان به میگرن بایستی از مصرف و خوردن باقالی خودداری کنند.
بسیاری از افراد مدیترانه و از جمه برخی افراد در ایران و به ویژه ساکنین نواحی شمالی کشور دچار نوعی اختلال ژنتیک موسوم به کمبود D6PD هستند. در این افراد در پی مصرف باقالی دچار حمله حاد کم خونی معروف به بیماری فاوویسم میشوند.
علت ایجاد بیماری فاوویسم برخی مواد اکسیدان موجود در باقالی است که برای گلبولهای قرمز خون خطرناک میباشد.لازم است این افراد از خوردن باقالی اجتناب کنند. بیماران فاویسمی بیشتر در آقایان مشاهده شده و در بین زنان کمتر رخ میدهد.
از دیگر مضرات باقالی برهم زدن خواب است. لذا بهتر است از مصرف باقالی در شبها خودداری شود.
یکی از خواص باقالی کمک به بیمارن مبتلا به پارکینسون است. باقالی به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ماه L-Dopa برای بیمارن پارکینسونی بسیار مفید است، ولی این بیماران بایستی توجه داشته باشند در صورت مصرف روزانه باقلا نبایستی آن را به طور ناگهانی قطع کنند. زیر ا ممکن است موجب یک اختلال جدی و خطرناک موسوم به سندروم نورولپتیک بدخیم شود.
باقلا به شدت نفاخ بوده و به همین توصیه میشود، آن را با مواد معطر و گیاهان ضدنفخ مصرف نما

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید