دستور غذایی کاربراننان

طرز تهیه دو نوع نان خانگی ارسالی کاربران

دستور پخت دو نوع نان خانگی نان همبرگر بدون روغن ترکیه و نان شیر مال ترکیه

نان همبرگر  خانگی بدون روغن ترکیه

مواد لازم

آرد ۳ تا ۳ ونیم پیمانه

آب گرم ۱ پیمانه

تخم مرغ ۱ عدد

شکر ۱ ق س

خمیر مایه فوری ۱ ق س

نمک ۱ ق چ

 مواد رویه نان

ماست ۱ ق غ

کنجد به میزان لازم


طرز تهیه

ابتدا  در ظرفی تخم مرغ +نمک +خمیر ترش +شکر وآب را با هم مخلوط میکنیم .سپس کم کم آرد اضافه نموده وبا دست ورز میدهیم  تا خمیر نرمی داشته باشید.

بعد خمیر را در ظرف گذاشته روی ان پارچه یا سلفون می کشید در جای گرمی به مدت ۱ ساعت استراحت میدهیم.

 

بعد از استراحت کف سینی را با کاغذروغنی گذاشته از خمیر به اندازه یک پرتقال بزرگ برداشته گرد میکنیم .در سینی فر میچینیم .

ماست را با چنگال کمی میزنم تا روان شود سپس با برس روی نان ها میکشیم وکنجد می پاشیم.مجددا به مدت ۱۵ دقیقه استراحت میدهیم.

سپس در فر که از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیفه قرار میدهیم تا زمانی روی نان ها طلایی شوند.

نکته

حتما فاطله نان ها رعایت شود چون داخل فر پف میکند

از آرد سفید و آرد فانتزی میشود استفاده کرد


 نان شیرمال ترکیه

مواد لازم

آرد نانوایی ۴۰۰ گرم

شیر نصف پیمانه

آب نصف پیمانه

شکر ۱۲۰ گرم

پودر مخمر فوری ۱٫۵ قاشق سوپخوری

تخم مرغ ۱ عدد

روغن مایع ¾ پیمانه

نمک نصف قاشق چایخوری


طرز تهیه

ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا فر گرم شود، یک کاسه فلزی را هم تا نیمه پر از آب می کنیم و داخل فر قرار می دهیم. برای شروع ابتدا خمیر مایه را به همراه ۱ قاشق غذاخوری از شکر و آب ولرم با هم در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم.

حالا درب ظرف حاوی خمیر مایه را می بندیم و کنار می گذاریم تا حباب بزنه و عمل بیاد. حدودا سه تا پنج دقیقه برای عمل آمدن خمیر مایع کافی است. حالا یک ظرف گود و جادار انتخاب می کنیم و تخم مرغ را به همراه شکر، شیر ولرم و نمک را داخلش می ریزیم.

حالا نصف آرد را به همراه خمیر مایه به ظرف اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه روغن را اضافه می کنیم و کم کم آرد باقیمانده را اضافه می کنیم تا خمیر جمع شود و حالت منسجم پیدا کند.

در این مرحله روی یک سطح صاف مقداری آرد می پاشیم، سپس خمیر را روی سطح صاف ۱۰ دقیقه ورز می دهیم. اگر حین ورز دادن خمیر کمی سفت شد می توانید کمی شیر ولرم به آن اضافه کنید تا حالت خشکی خمیر از بین برود.

پس از اینکه ورز دادن خمیر به پایان رسید، باید خمیر داخل ظرفی قرار بدهیم که حجمش دو برابر حجم خمیر باشد. ابتدا ظرف را با روغن چرب می کنیم سپس خمیر را داخل ظرف قرار می دهیم ور وی درب ظرف را یک پارچه تمیز یا سلفون می کشیم.

در این مرحله خمیر را باید یک جای گرم قرار بدهیم تا عمل بیاید. حدود یک ساعت بعد خمیر باید دو یرایر شده باشد، حالا خمیر را با فشار دست کمی ورز می دهیم تا هوا گیری شود، سپس به چونه ۱۰۰ گرمی تقسیم می کنیم.

چونه ها رو به می توانید با وردنه کمی صاف کنید یا به صورت لوله ای شکل بدهید و ببافید. این مرحله به سلیقه خودتا بستگی دارد، پس از اینکه خمیر شکل داده شده را داخل سینی فر چیدیم، رومال می زنیم و کنجد می پاشیم.

پس از اینکه رومال زدیم، سینی فر را داخل فر که از قبل گرم کرده ایم قرار می دهیم. حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز هست تا نان ها اماده شوند. پس از گذشت این مدت اگر روی نان ها طلایی نشده بود گریل را روشن کنید تا روی نان ها هم طلایی شود.

نکته

برای درست کردن رومال نان شیرمال ابتدا یک عدد زرده تخم مرغ را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنیم تا یکدست شوند.

سپس برای براق شدن روی شیرمال ها ۱ قاشق غذاخوری روغن هم اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید