غذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه شامی بابلی ( مازندران )

شامی بابلی خوشمزه بخاطر وجود لپه شامی پوک سبکی است

مواد لازم برای شامی بابلی ( مازندران )
گوشت ۲۵۰ گرم
لپه ۱/۲ لیوان
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
تخم‌مرغ ۳ عدد
گردو ۱ لیوان
جعفری ، گشنیز ، شنبلیله ، تره خرد شده هر کدام ۱ لیوان
نعنا ۱ قاشق غذاخوری
سیر تازه ۴ عدد


طرز تهیه : ابتدا گوشت ، پیاز ، کمی دارچین و زردچوبه و ۴ لیوان آب را روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا گوشت بپزد و آب آن تمام شود. لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید، سپس لپه را جداگانه بپزید. سیب زمینی ها را نیز بپزید و پوست بکنید.

 

سیب زمینی ، گوشت ، لپه ، گردو ، سیر و تمام سبزی ها را باهم چرخ کنید و به آن نمک و فلفل بزنید. تخم‌مرغ ها را به مواد چرخ شده اضافه کنید و مواد شامی را خوب ورز دهید تا یکدست شود.

درون تابه ای مناسب روغن بریزید و بگذارید داغ شود. کمی از مایه شامی بردارید و کف دست تان بصورت گرد پهن کنید و وسط شامی را با انگشت سوراخی ایجاد کنید. سپس شامی‌ را درون روغن داغ بیندازید تا سرخ شود ، پس از سرخ شدن یک طرف شامی را برگردانید تا طرف دیگر ان سرخ شود.

نکته ها : بدلیل وجود سبزی در این شامی رنگ روغن کمی تیره میشود. پیش از اضافه کردن شامی روغن باید داغ باشد. بهتر است با حرارت ملایم شامی را سرخ کنید.

سبزی اصلی این شامی ترکیبی از جعفری ، تره ، شنبلیله ، زلنگ ، اناریجه ، گشنیز ، سیر ، سرسم و اوجی میباشد ، سرسم و اوجی از خونواده نعنا هستند و زلنگ و اناریجه هم از سبزی های کوهی شمال هستند که از دامنه کوه جمع میشوند.

برای شکل دهی بهتر به شامی دست تان را زمان فرم دادن به شامی با کمی تخم مرغ اغشته کنید ، مقدار تخم مرغ ها بسته به اندازه انها میباشد ، باید تا اندازه ای تخم مرغ به مایه شامی اضافه کنید که قابلیت شکل دادن را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید