غذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه شنگ پلو

شنگ» ازجمله گیاهانی است که به‌صورت خودرو در مناطق کوهستانی

مواد لازم 

– برنج؛ ۳ پیمانه
– پیاز؛ یک عدد
– گوشت قیمه‌ای؛ نیم کیلوگرم
– شنگ؛ نیم کیلوگرم
– پودر زعفران؛ نوک قاشق چای‌خوری
– زردچوبه؛ یک قاشق چای‌خوری
– نمک؛ به مقدار لازم
– روغن؛ به مقدار لازم برای سرخ‌کردن


روش تهیه:

۱ – ابتدا برنج را شسته و به همراه مقداری نمک در کاسه‌ای حاوی آب به مدت چند ساعت خیس کنید. در این فاصله، شنگ‌ها را پاک کرده و پس از شستن به‌صورت ریز خرد کنید؛ سپس در سبدی بریزید و اجازه دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

نکته: شنگ را باید مانند تره پاک کنید؛ یعنی تنها کافی است کمی از سر و ته آن را کوتاه کنید.

۲ – گوشت را هم پاک کرده و به‌صورت قیمه‌ای خرد کنید. سپس تکه‌های گوشت را در سبدی بریزید و زیر شیر آب سرد بشویید. حالا مدتی صبر کنید تا آب اضافی آن نیز خارج شود. پیاز را نیز پوست کنده و به‌صورت خلالی خرد کنید.

۳ – در یک تابه گود مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. پس از داغ‌شدن روغن، پیاز را اضافه کرده و تفت دهید تا کمی تغییررنگ پیدا کند. سپس زردچوبه را ریخته و ۳دقیقه دیگر سرخ‌کردن را ادامه دهید تا طعم خاص آن از بین برود. پس از آن، نوبت اضافه‌کردن زعفران است. برای این منظور، ابتدا پودر زعفران را داخل کمی آب جوش حل کرده و سپس به مخلوط پیازداغ اضافه کنید.

۴ – مرحله بعدی اضافه‌کردن گوشت است. تکه‌های گوشت را به اندازه‌ای همراه با پیازداغ تفت دهید که تغییررنگ پیدا کنند. پس از آن، یک لیوان آب جوشیده را در تابه ریخته و در آن را بگذارید تا گوشت کاملا بپزد. پس از پختن گوشت، آن را کنار بگذارید.

۵ – قابلمه‌ای آماده کرده و تا نیمه از آب پر کنید، سپس روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از آن، برنج را به همراه شنگ خردشده اضافه کرده و صبر کنید تا برنج در آب جوشیده و آماده آبکش‌کردن شود.

نکته: باتوجه به اینکه سبزی شنگ بافت ضخیمی دارد، باید آن را همزمان با برنج در آب درحال جوش بریزید تا با نیم‌پز شدن برنج، شنگ هم بپزد.

۶ – وقتی برنج و شنگ به مقدار لازم جوشید، آن را در سبدی آبکش کنید. سپس داخل قابلمه کمی روغن بریزید و چند تکه نان یا چند برش سیب‌زمینی ته ‌قابلمه بچینید.

نکته: شما می‌توانید برای ته‌دیگ این غذا از چند برگ کاهو استفاده کنید. ته‌دیگ کاهو بسیار ترد و لذیذ خواهد شد.

حالا برنج مخلوط را روی ته‌دیگ بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه، مقداری کره آب شده یا روغن را به همراه کمی آب روی برنج بریزید و بگذارید دم بکشد. در پایان، مخلوط گوشت را گرم کنید، سپس برنج را در ظرف موردنظر بکشید و مخلوط گوشت را روی آن بریزید.

روش دیگر:

این برنج مخلوط را به‌صورت کته نیز می‌توانید درست کنید؛ به این صورت که مخلوط برنج و سبزی را به همراه روغن در قابلمه‌ای حاوی ۴ پیمانه آب بریزید و پس از اینکه آب آن تمام شد، مانند کته دم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید