کیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی سنتی بدون فر ویژه عید ۱۴۰۱

پخت شیرینی ساده و کم هزینه بدون فر بسیار خوشمزه شیرینی نارگیلی و  شیرینی نعلی وشیرینی مشهدی و شیرینی کاسترد بدون فر

شیرینی نارگیلی شیری (بدون فر)

شیرینی نارگیلی شیری نوعی شیرینی هندی است که به آن « لادوی نارگیلی» هم گفته می‌شود.

این شیرینی در عرض ۱۵ دقیقه و خیلی خیلی آسان آماده می‌شود. شیرینی نارگیلی شیری از دو ماده اصلی تهیه می‌شود که عبارتند از پودر نارگیل و شیر تغلیظ شده شیرین شده یا همان شیر عسلی.

در ضمن مقداری مغز بادام، پسته یا بادام هندی بوداده و خرد شده هم در آن به کار می‌رود که بافت و طعم بهتری به آن می‌دهد. شیرینی نارگیلی شیری بسیار مقوی است.

مواد لازم

شیر عسلی ۲۰۰ گرم
پودر نارگیل ۲ پیمانه
پودر هل ۱/۲ قاشق چای خوری
مغز بادام و پسته (باهم) ۱/۲ پیمانه
پودر نارگیل برای تزئین به مقدار لازم


طرز تهیه

برای تهیه این شیرینی از نارگیلی استفاده بکنید که کاملاً پودر شده است. پس اگر دانه‌های نارگیل درشت هستند بهتر است آنها را در آسیاب خرد کنید تا ریزتر شوند.

نصف پیمانه و ۲ قاشق غذا خوری (حدود ۲۰۰ گرم) شیر عسلی را داخل تابه عمیقی بریزید. سپس پودر نارگیل را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. اگر مایل هستید شیرینی شما خیلی شیرین باشد به جای ۲ پیمانه پودر نارگیل از ۱ و نیم پیمانه استفاده کنید.

تابه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا مخلوط گرم شود. اگر از ۲ پیمانه نارگیل استفاده کنید، حالت ترکیب تغییر زیادی نمیکند اما اگر از ۱ و نیم پیمانه استفاده کنید، مخلوط قدری چسبناک می‌شود.

وقتی مخلوط گرم و منسجم شد آن را از روی گاز بردارید و پودر هل و مغزهای خرد شده بوداده را اضافه کنید.

قاشق پودر نارگیل را داخل بشقابی بریزید و کنار بگذارید. همچنان که مخلوط شیر عسلی و نارگیل گرم است، آن را تکه تکه بردارید بین دستهایتان گلوله کنید.

گلوله‌های نارگیلی را فوراً در بشقاب پودر نارگیل بغلتانید. شیرینی نارگیلی شیری آماده است. آن را با مغز پسته یا گردو تزیین کنید و در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید..

در پخت شیرینی نارگیلی شیری می‌توان به شکل‌های مختلفی تنوع ایجاد کرد و خلاقیت به خرج داد. مثلاً می‌توان به مواد کمی کاکائو یا زعفران اضافه کرد و به این ترتیب شیرینی را در رنگ‌های مختلف تهیه کرد. یا می‌توان بعد از آماده شدن کوفته‌های نارگیلی آنها را در شکلات ذوب شده فرو برد…


 شیرینی نعلی بدون فر از شیرینی های سنتی

اینم یک شیرینی بدون فر و عالی دیگه از شیرینی های سنتی و بسیار راحت و خوشمزه …این شیرینی مواد خاصی نمیخواد ‌…کلا با چهار قلم مواد درست میشه خیلی راحت و قلق خاصی نداره….بدون فر هم عالی میشه

مواد لازم

آرد سفید صد گرم ( تقریبا یک و یک سوم لیوان).

کره صد گرم

.پودر قند چهل گرم ( تقریبا ۴ ق غ)

.زرده تخم مرغ ۱ عدد

وانیل ۱/۴ ق چ


طرز تهیه

کره رو و تخم مرغ رو از قبل محیط بیرون قرار دهید .کره نرم شده رو همراه با پودر قند با همزن یه دقیقه بزنید بیشتر نشه برای این شیرینی نباید کره زیاد پوک بشه . بعد زرده تخم مرغ و وانیل رو اضافه کنید و یه دقیقه با همزن بزنید آرد رو الک کنید ..به هیچ عنوان کل آرد رو اضافه نکنید.

اول یک لیوان آرد بزنید مخلوط کنید و کمی با نوک انگشت ورز بدین اگر خمیر به دست نمیچسبید که دیگه نمیخواد ولی اگر به دست چسبید باقی آرد رو کم کم اضافه کنید و با نوک انگشتان به آرومی ورز بدین اصلا کف دست با خمیر تماس پیدا نکنه چون خمیر روغن می ندازه و شیرینی سفت و خراب میشه .. اگه زیاد بریزین اون لطافت شیرینی رو با این کارتون از بین می برین و موقع نعلی کردن ممکنه خمیر از وسط پاره بشه…

حالا از خمیر هم میتونین برای اینکه یه اندازه بشه مثلا با یه قاشق مربا خوری بردارین همه یه اندازه بشه ، استوانه ای و لوله ایش کنید مثل عکس بهتره روی سینی شیرینی رو بغلطونید که یکدست دربیاد و پاره نشه و بعد بپیچونید و شکل نعل در بیاربن توی سینی فر یا قالب بزارید . چون کره داره دیگه نیاز به چرب کردن سینی هم نیستش (کاغذ روغنی هم نمی خواد)

روش پخت گاز ..یک قابلمه بزرگتر از قالب رو داخلش پایه استیل یا کاسه استیل یا رینگ بزارید و روی شعله پخش کنید روی شعله بزرگ با حرارت ملایم میزلریم بیست دقیقه داغ بشه بعد قالب رو داخلش قرار میدیم و در و دم کنی میزاریم …مدت بیست دقیقه زمان میبره آماده بشه بعد این زمان اگر کف شیرینی ها طلایی شد آماده است

روش پخت داخل فر.فر رو که از یه ربع قبل روشن کرده ، سینی رو در فر ۱۵۰ درجه به مدت یک ربع دقیقه قرار بدین
بعد که آماده شد اصلا دست بهش نزنید بزارین خنک بشه و بعد جدا کنین .
شکلات تخته ای رو هم روی بخار کتری آب کنبد . شیرینی ها رو سرشون رو به شکلات بزنید و بعد در هر نوع پودری که دوست دارین بغلتونیند

 شیرینی مشهدی بدون فر

مواد لازم 

روغن صاف قنادی ۵۰ گرم
آرد ۳۰۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
پودر قند ۸۰ گرم
عسل ۱ قاشق سوپ خوری
وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری


طرز تهیه

شیرینی مشهدی یکی از انواع شیرینی های سنتی ایرانی است که به اسم شیرینی آلمانی یا شیرینی مارمالاد آلمانی هم شناخته میشه. شیرینی مشهدی ترکیبات خاصی داره و از دو لایه تشکیل شده که بین اون ها مارمالاد قرار می گیره. این شیرینی به شکل های مختلف درست میشه و طعم مارمالاد داخل اون می تونه هر طعمی که شما دوست دارید باشه. :

مرحله اول: درست کردن خمیر شیرینی مشهدی

کره و روغن صاف را در کاسه ای بریزید و به مدت ۲۰ ثانیه با همزن برقی هم بزنید تا بافت هر دو باز شود و یکدست شوند.

– سپس پودر قند را به آن ها اضافه کرده و مجددا ۵ دقیقه هم بزنید. زرده های تخم مرغ و وانیل را نیز به مواد افزوده و ۳۰ ثانیه با هم مخلوط کنید. با استفاده از لیسک، مواد را از دور کاسه تمیز کنید و به صورت دورانی هم بزنید.

حالا وقت اضافه کردن عسل است. عسل را به سایر مواد اضافه کنید و به مدت ۲۰ ثانیه هم بزنید.

آرد را در دو مرحله به مواد اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. سپس همه ی مواد را به مدت ۱۰ ثانیه هم بزنید.

خمیر آماده شده را بین دو کیسه فریزر یا سفلون به ضخامت ۳-۴ میلی متر قرار دهید. سپس آن را به کمک وردنه باز کنید. خمیر را به همان حالت حدود ۱۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد.

کیسه نایلون رویی را از روی خمیر بردارید، کاتر برش مورد نظر خود را انتخاب کنید و خمیر را برش بزنید.

خمیرهای برش زده را حدود ۱۵ دقیقه داخل یخچال قرار دهید.

مرحله دوم: آماده کردن شیرینی مشهدی

یک سینی گرد کوچک انتخاب کنید، روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی های قالب زده شده را روی کاغذ روغنی بچینید.

یک قابلمه ی بزرگ را روی شعله ی گاز قرار دهید تا گرم شود. کاتر برش گرد فلزی را کف قابلمه قرار دهید و سینی را روی آن بگذارید تا به کف قابلمه نچسبد (سینی از کف قابلمه فاصله داشته باشد. روی در قابلمه یک دمکنی قرار دهید و در آن را ببندید تا زیر شیرینی طلایی شود.

شیرینی های آماده شده را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شوند. بعد از آن که شیرینی ها سرد شد، مارمالاد را روی یک لایه بمالید و لایه ی دیگر شیرینی را روی آن قرار دهید.- روی شیرینی عسل گرم بمالید و آن را به سلیقه ی خود را کنجد و یا پودر پسته تزیین کنید.

نکته

– اگر از فر استفاده می کنید می توانید بعد از قالب زدن خمیر شیرینی، آن ها را داخل فر داغ شده در دمای ۱۷۵ درجه قرار دهید و به مدت حدود ۱۵ دقیقه داخل آن بپزید تا زیر شیرینی کمی طلایی شود.

– مارمالاد را می توانید به صورت آماده تهیه کنید. اگر می خواهید خودتان مارمالاد شیرینی را درست کنید کافی است میوه را پوره کنید و به آن شکر اضافه کنید. در نهایت دو ورق ژلاتین به آن اضافه کنید تا سفت شود و خودش را بگیرد.

– اگرچه برش زدن خمیر شیرینی مشهدی به سلیقه ی شما بستگی دارد اما معمولا لایه ی زیری شیرینی را ساده برش می زنند و روی لایه ی رویی آن یک طرح مانند گل ایجاد می کنند تا مارمالادها خودش را نشان دهد.

– خمیر شیرینی مشهدی نیاز به ورز دادن ندارد. همچنین اگر زیاد آن را هم بزنید، خمیر به روغن می افتد که برای شیرینی مناسب نخواهد بود.

– برای داخل شیرینی مشهدی می توانید مقداری شکلات تخته ای را به روش بن ماری آب کنید و بعد از آن که کمی خنک شد داخل شیرینی ها قرار دهید.


شیرینی کاسترد بدون فر

مواد لازم

کره: ۱۰۰ گرم
پودر قند: ۵۰ گرم
آرد: ۱۰۰ تا ۱۱۰ گرم
پودر کاسترد: ۴۰ گرم
وانیل: ۱.۴ ق چ- شکلات آب شده و کنجد و پسته برای تزیین


طرز تهیه 

ابتدا کره و پودر قند و وانیل را هم زده تا به رنگ روشن برسد سپس کاسترد را اضافه کرده و با لیسک هم میزنیم و در مرحله آخر آرد را روی مواد الک میکنیم به خمیر زیاد نباید آرد بزنید چون خشک می شود ، سپس خمیر را در نایلون قرار داده و ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در دمای محیط استراحت میدهیم اگر هوا خیلی گرم بود به یخچال منتقل میکنیم.

از خمیر گلوله های کوچکی برداشته و در دست گرد میکنیم و با چنگال روی آن خط انداخته و سپس در تابه دو طرفه که از قبل کمی آن را گرم کردیم و کف آن کاغذ روغنی انداخته ایم قرار میدهیم. به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت می پزیم. رنگ شیرینی نباید تغییر کند. اگر خواستید شیرینی را در فر بپزید دمای ۱۷۰ حدود ۱۰ دقیقه تا یک ربع قرار می دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید