کیک و شیرینی

پیشواز نوروز ۱۴۰۱

دستور پخت چند نوع شیرینی فرنگی شورت برد فندقی و کوکی بادامی آمارتی

شیرینی فندقی شورت برد

مواد لازم

آرد ۱ پیمانه و ۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱/۲ قاشق چایخوری
نمک نوک قاشق چایخوری
کره نرم شده ۱/۲ پیمانه
شکر ۱/۳ پیمانه
روغن (ترجیحاً روغن فندق) ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری
فندق بوداده آسیاب شده ۱/۲ پیمانه
پودر کاکائو ۳ قاشق غذاخوری (برای شورت برد فندقی شکلاتی)


طرز تهیه

شیرینی فندقی یا شورت برد فندقی نوعی شیرینی ساده و خوشمزه است که با آسیاب کردن فندق بوداده و مخلوط کردن آن با چند ماده ساده دیگر تهیه میشود. در صورتی که برای تهیه شیرینی فندقی از روغن فندق هم استفاده کنید، شیرینی شما عطر و طعم بهتری پیدا میکند.

با اضافه کردن مقداری کاکائو به خمیر شیرینی میتوانید شورت برد فندقی شکلاتی هم تهیه کنید. یا میتوانید خمیر را نصف کنید و به همین سادگی هر دو نوع شیرینی را تهیه کنید. این شیرینی فندقی خوشمزه را میتوانید با سس شکلات و مغز فندق خرد شده یا با شکلات نوتلای فندقی تزیین کنید.

طرز تهیه:

برای بو دادن فندق، ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. فندق برتر را به صورت یک لایه داخل سینی فر بچینید و آن را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در فر گرم شده قرار دهید. در این مدت هر چند دقیقه یک بار فندق ها را زیر و رو کنید تا نسوزند. فندق های بوداده را در یک دستمال حوله ای بپیچانید و بعد از ۱ دقیقه خنک شدن آنها را با دستمال بمالید تا پوست آنها تا جای ممکن کنده شود. وقتی فندق ها کاملاً خنک شدند آنها را آسیاب کنید یا بکوبید تا کاملاً پودر شوند.

آرد  نمک و بیکینگ پودر  را در کاسه ای بریزید و با هم مخلوط نمایید. کره و شکر را با یک همزن به خوبی بزنید تا مخلوط سبکی ایجاد شود روغن، وانیل  و پودر فندق بوداده را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. اگر میخواهید شورت برد فندقی شکلاتی تهیه کنید، پودر کاکائوی را نیز در همین مرحله اضافه کنید.

آرد را نیز اضافه کنید و با استفاده از لیسک زیر و رو کنید، فقط در حدی که با بقیه مواد مخلوط شود. از هم زدن بیش از حد خودداری کنید. خمیر را به شکل لوله ای فرم بدهید.

آن را بین کاغذ روغنی بپیچید. بگذارید خمیر در همین وضعیت حد اقل به مدت ۶ ساعت (یا از شب تا صبح) در یخچال بماند.

خمیر را از بین کاغذ روغنی خارج کنید و به ضخامت حدود نیم سانت برش بزنید. کوکی ها را روی سینی فر بچینید. مجدداً فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن گرم کنید و کوکی ها را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شوند و لبه هایشان به رنگ طلایی در بیاید. بگذارید کوکی ها قبل از سرو ۵ دقیقه بمانند و خنک شوند.


کوکی بادامی آمارتی

مواد لازم 

خمیر بادام ۲۲۵ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۶۰ گرم (۲ تخم مرغ یزرگ)
شکر برای تزیین به مقدار کافی


خمیر بادام با سفیده تخم مرغ و شکر مخلوط می‌شود. کوکی بادامی را می‌توان با شکلات طعم‌دار کرد. کاربردهای کوکی بادامی متنوع است. می‌توان آن را با شربت یا چای سرو کرد، یا یکی دو عدد از آن را برای تزیین روی بستنی یا موس گذاشت. یک روش رایج دیگر این است که وسط دو کوکی بادامی مقداری گاناش شکلات میریزند و به این ترتیب نوعی کوکی کرمدار درست می‌کنند. همچنین برای دادن طعم بادام به دسرهای مختلف می‌توان تعدادی از کوکی‌های بادامی را کوبید و به دسر اضافه کرد.

طرز تهیه:

فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و دو سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. میتوانید برای اینکه کوکی ها هم اندازه شوند از یک کاغذ راهنما استفاده کنید. به این ترتیب که روی یک کاغذ به اندازه سینی فر ۲۰ دایره به قطر ۴سانتیمتر و با فاصله ۵ سانتیمتر از هم بکشید و آن را زیر کاغذ روغنی قرار دهید.

ابتدا شکر را در آسیاب یا غذاساز آسیاب کنید تا کاملاً پودر شود. سپس خمیر بادام را اضافه کنید و مجدداً غذاساز را روشن کنید و خوب آنها را با هم مخلوط کنید. پس از آن، سفیده تخم مرغ را در دو مرحله اضافه کنید و هر بار خوب مواد را مخلوط کنید تا کاملاً نرم و یکنواخت شوند.

برای ریختن مایه روی کاغذ روغنی و شکل دادن به کوکی بادامی آمارتی، از یک قیف با ماسوره گرد بزرگ استفاده کنید. مقداری از مواد را داخل قیف بریزید. حال با استفاده از قیف مواد را روی دایره‌های راهنما بریزید. پس از اینکه همه مواد را با قیف در سینی ریختید، انگشت خود را خیس کنید و تیزی روی هر کدام از کوکیها که در اثر استفاده از قیف ایجاد شده است را صاف کنید. در صورت تمایل کمی شکر روی کوکیها بپاشید.

کوکی‌ها را به مدت حدوداً ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا پف کنند و طلایی رنگ شوند. در این مدت باید تعدادی ترک کوچک روی کوکی‌های بادامی ظاهر شده باشد. سپس سینی ها را از فر خارج کنید و صبر کنید خنک شوند. بعد از خنک شدن، خیلی آرام آنها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید.

نکته: در دستور تهیه ذکر شد که از غذاساز استفاده شود. اما می‌توان از همزن برقی یا دستی هم استفاده کرد.


شیرینی گردویی حلالی

مواد لازم 

آرد سفید ۱ پیمانه
گردو ۱/۲ پیمانه
پودر قند ۱/۳ پیمانه + مقداری برای تزیین
کره ۵۰ گرم
پودر وانیل ۱/۸ قاشق چایخوری


. شیرینی گردویی حلالی ساده تر از آنچه تصورش را میکنید تهیه میشود. فقط احتیاج به ۵ ماده اولیه ساده دارد که احتمالاً همین الان در خانه شما پیدا میشود. برای تهیه خمیر حتی استفاده از همزن برقی هم ضرورت ندارد. میتوانید از همزن دستی استفاده کنید و مواد را با دست به شکل حلالی در بیاورید. در ضمن خمیر را میتوان از چند روز یا حتی چند ماه قبل هم تهیه کرد به این ترتیب شیرینی گردویی حلالی نرم و خوشمزه در کمتر از ۲۰ دقیقه آماده میشود.

طرز تهیه:

ابتدا فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه بدهید گرم شود. روی یک سینی فر نیز کاغذ روغنی بکشید و آن را کنار بگذارید.

گردو را داخل غذا ساز یا آسیاب بریزید و بزنید تا کاملا پودر شود. حال پودر گردو را به کاسه ای منتقل کنید. بگذارید کره به دمای اتاق برسد. سپس آن را همراه با آرد، پودر قند و وانیل به گردو اضافه کنید. مواد را با همزن با هم مخلوط کنید. در آخر خمیر را با دست به شکل گلوله ای در بیاورید.

به اندازه یک قاشق چایخوری از خمیر را بردارید و آن را به شکل لوله کوچکی در بیاورید. سپس دو طرف آن را کمی خم کنید تا به شکل حلالی در بیاید. حلال فرم گرفته را روی سینی فر آماده شده قرار دهید. این کار را برای خمیر باقیمانده هم تکرار کنید.

سینی را ۱۵-۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. شیرینی باید هنوز سفید و کمی نرم باشد. اجازه ندهید قهوه ای رنگ شوند. چون در این صورت شیرینی خشک خواهد شد. بلافاصله بعد از خارج کردن از فر، روی شیرینی گردویی حلالی پودر قند بپاشید و بگذارید کاملاً خنک شود.

نکته: میتوانید خمیر شیرینی را از قبل تهیه کنید. این خمیر را میتوان تا ۶ ماه در فریزر نگه داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید