آشپزی ملل

طرز تهیه غذای فرنگی در فر؛

دستور پخت چند نوع غذا فست فود بسیار خوشمزه با رازهای خوشمزگی این غذا ها فرنگی

 

۱- سوفله‌ی پنیر:

این دستور تهیه‌ی سوفله‌ی پنیر ساده است که در صورت تمایل، مواد دیگری را هم می‌توانید به آن اضافه کنید؛ مثلاً اسفناج، گوشت گوساله و… را به مخلوط زرده‌ی تخم‌مرغ اضافه کرده و سپس با سفیده‌ی تخم‌مرغ مخلوط کنید. پخت این سوفله ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد و با مقدار مواد زیر برای ۳ الی ۴ نفر سوفله داریم.

مواد لازم 

کره: ۳ ق غ‌خوری
آرد: ۳ ق غ‌خوری
شیر هم‌دمای اتاق: ۱ فنجان
تخم‌مرغ: ۵ عدد که زرده و سفیده‌ی آن‌ها را باید جدا کنید
پنیر پیتزا: ۳.۴ فنجان
نمک: ۱ ق چ‌خوری
فلفل سیاه: ۱.۲ ق چ‌خوری


طرز تهیه‌

ابتدا فر را در دمای ۱۸۰درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کرده و قالب ۲ لیتری سوفله را چرب کنید. سپس در ماهیتابه کره را با حرارت متوسط ذوب کنید. پس از ذوب کره، آرد را اضافه کرده، هم بزنید تا کره، جذب آرد شود. هم‌زدن را تا ۱ دقیقه ادامه دهید.

این کار به برطرف شدن بوی خامی آرد کمک می‌کند. اگر رنگ آرد کمی قهوه‌ای شد، نگران نشوید.

شیر را کم کم اضافه کرده و مرتب هم بزنید. در صورت گلوله گلوله شدن مخلوط، هم‌زدن را ۲ دقیقه‌ی دیگر ادامه داده تا مخلوط صاف شود و شیر غلیظ شود. ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و زرده‌ها، پنیر، نمک و فلفل را اضافه کرده و هم‌بزنید و بعد از آن مخلوط را کنار گذاشته.

در یک کاسه‌ی بزرگ، سفیده‌های تخم‌مرغ را با کمی نمک، به‌ وسیله‌ی همزن خوب بزنید تا کاملاً فرم بگیرد. تقریباً ۱.۴ سفیده‌ی تخم‌مرغ را به پنیر اضافه کرده و هم زده تا سبک و پفکی شود. بقیه‌ی سفیده را هم با حرکات دورانی لیسک، زیر و رو کنید. در آخر سوفله را به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت در فر بپزید تا پف کند و وقتی خلال دندان را در مرکز سوفله فرو کردید، نباید چیزی به آن بچسبد.

نکته

برای پخت یک سوفله‌ی خوشمزه:
پف سوفله، پس از خروج از فر و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماندن در محیط، تا اندازه‌ای کمتر می‌شود، اما طعم خود را همچنان حفظ می‌کند.
سوفله‌ی آماده‌ی پخت را تا ۲ ساعت قبل از پخت هم می‌توانید در یخچال نگه دارید.
قالب را حتما خوب چرب کنید؛ چون در غیر این صورت، سوفله به آن می‌چسبد.
علاوه بر چرب کردن قالب، مقداری آرد یا پودر نان هم داخل قالب بپاشید.
وقتی زرده‌ی تخم‌مرغ و پنیر را با هم می‌زنید، پنیر کاملاً مخلوط نشده و کمی گلوله گلوله می‌ماند که جای نگرانی نیست.
مقادیر تعیین شده در دستور پخت سوفله را فقط زمانی دو برابر کنید که قصد استفاده از دو عدد قالب سوفله را دارید. در غیر این صورت مایه‌ی سوفله سرریز شده و داخل فر کثیف می‌شود.


۲- چیکن پات پای:

پات پای، مخلوطی از ترکیبات پای گوشت است که در قابلمه پخته می‌شود. سبزیجات و گوشت دلخواهتان را مخلوط کرده و سس خوش‌طعمی هم برای آن بپزید. خمیر رویه برشته می‌شود و غذایی خوشمزه با مواد پر کننده‌ی لذیذ، حاضر و آماده، روی میز خواهد آمد.

گوشت مرغ، سبزیجات معطر و سس غلیظ با کمی چاشنی رزماری طعمی بسیار خوشمزه دارد. با استفاده از خمیر هزارلا رویه‌ی غذا را آماده می‌کنید. پخت این غذا ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد و با مقدار مواد زیر برای ۴ تا ۶ نفر پات پای داریم.

مواد لازم 

کره: ۱.۲ فنجان
آرد: ۱.۲ فنجان
نخودفرنگی: ۱.۲ فنجان
ذرت: ۱.۲ فنجان
رزماری: ۱ ق چ‌خوری
روغن زیتون: ۱ ق غ‌خوری
پیاز متوسط، نگینی خردشده: ۱ عدد
سیر له‌شده: ۱ حبه
هویج بدون پوست با برش‌های طولی: ۳ عدد
کرفس نگینی خردشده: ۲ شاخه‌ی کوچک
سیب‌زمینی کوچک خردشده: ۱ عدد
سینه‌ی مرغ پخته و رشته‌رشته شده: ۲ فنجان
ماست رقیق کم‌چرب: ۱ و ۱.۲ پیمانه
آب مرغ: ۲ فنجان
فلفل سیاه: ۱ ق چ‌خوری
نمک: ۱ ق چ‌خوری
خمیر هزارلا: ۱ ورق


طرز تهیه‌ 

فر را در دمای ۱۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید.کره را در قابلمه‌ی بزرگی، روی حرارت متوسط ذوب کنید. آرد را به کره اضافه کرده و با همزن دستی به مدت ۱ دقیقه بزنید تا آرد کمی قهوه‌ای شود و بعد زیر قابلمه را خاموش کنید.

ماست را به آرامی در قابلمه ریخته و آب مرغ را به آن اضافه کنید. مخلوط را مرتب هم بزنید تا صاف و یکدست شود. سپس به مدت ۵ دقیقه روی حرارت متوسط گذاشته و هم بزنید تا کم کم غلیظ شود. در ظرف دیگری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده. سپس پیاز، هویج، کرفس، سیر و سیب زمینی را اضافه کرده و ۵ دقیقه گاهی هم بزنید تا پیازها نرم شوند (هویج و کرفس هنوز سفت هستند).

در قابلمه‌ای به گنجایش ۳ تا ۴ لیتر مرغ، نخودفرنگی، ذرت، رزماری، نمک و فلفل را با سبزیجات درون قابلمه‌ی اول مخلوط کرده. سپس سس غلیظ شده را روی مخلوط مرغ بریزید و هم بزنید. خمیر هزارلا را به اندازه‌ی دهانه‌ی قابلمه و با ۵ سانتی‌متر اضافه از هر طرف برش بزنید. لبه‌ی اضافی خمیر به ثابت ماندن رویه کمک می‌کند. روی قابلمه را با خمیر بپوشانید و به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بپزید تا خمیر قهوه‌ای شود.


۳- پات پای گوشت گوساله و سیب زمینی:

این غذا مانند خوراک گوشت گوساله است که در فر پخته می‌شود. در این پات پای به جای خمیر از برش‌های سیب زمینی برای روی غذا استفاده می‌شود و راز نرم‌شدن گوشت، در پخت آرام آن است. پخت این غذا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و با مقدار مواد زیر برای ۸ تا ۱۰ نفر پات پای داریم.

مواد لازم 

روغن گیاهی: ۱.۴ فنجان
گوشت گردن گوساله: ۷۵۰ گرم که تکه‌های ۱ و نیم سانتی‌متری است
پیاز متوسط خردشده: ۱ عدد
کرفس خردشده: ۱.۲ فنجان
هویج متوسط حلقه حلقه به ضخامت نیم سانتی‌متر: ۲ عدد
سرکه‌ی قرمز: ۱ فنجان
آب گوشت یا آب ساده: ۲ فنجان
نشاسته‌ی ذرت: ۳ ق غ‌خوری
آب سرد: ۳ ق غ‌خوری
نخودفرنگی: ۱.۲ فنجان
ذرت: ۱.۲ فنجان
لوبیا سبز: ۱.۲ فنجان
فلفل سیاه: ا ق چ‌خوری
نمک: ۱ ق چ‌خوری
سیب زمینی بزرگ بدون پوست و برش‌هایی به ضخامت ۱ و نیم سانتی‌متر: ۲ ع


طرز تهیه

فر را از قبل در دمای ۱۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید. سپس روغن را در قابلمه‌ی چدنی روی حرارت متوسط گرم کنید. تکه‌های گوشت را یکی یکی در روغن انداخته و ۳ دقیقه تفت دهید تا قهوه‌ای شوند. پس از سرخ شدن گوشت‌ها، آن‌ها را از قابلمه خارج کنید. پیاز، کرفس و هویج را در همان قابلمه به مدت ۷ دقیقه روی حرارت متوسط بپزید تا کمی نرم شوند.

سپس آب گوشت و سرکه‌ی قرمز را به آن‌ها اضافه کنید. نشاسته‌ی ذرت را در آب سرد حل کنید. مخلوط نشاسته را به آرامی به مخلوط آب گوشت اضافه کرده و جوش بیاورید؛ سپس حرارت را کم کنید و مخلوط را به مدت ۴ تا ۵ دقیقه هم بزنید تا غلیظ شود. گوشت، نخودفرنگی، ذرت، لوبیا سبز، نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید. حلقه‌های سیب زمینی را روی مخلوط گوشت بچینید، در قابلمه را ببندید و به مدت ۴۵ دقیقه در فر بپزید. سپس در قابلمه را برداشته و پخت را ۴۵ دقیقه‌ی دیگر ادامه دهید.

نکته:

بهتر است غذا را در قابلمه‌ای با قابلیت استفاده هم روی اجاق گاز و هم داخل فر، پخته شود. در غیر این صورت طبق همین دستور پخت و در هر دیگ و قابلمه‌ی مناسب بپزید. به این شرط که قبل از قراردادن غذا داخل فر، آن را داخل ظرف چدنی یا پیرکس ۳ تا ۴ لیتری منتقل کنید.


۴- کالزونه:

یکی از پر طرفدارترین غذاهای ایتالیایی و در واقع نوعی پیتزاست که مواد پر کننده را در مرکز خمیر می‌ریزند، یک طرف خمیر روی طرف دیگر تا می‌خورد و لبه‌ی آن با دست چین داده و بسته می‌شود و بسیار لذیذ است. پخت این غذا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و با مقدار مواد زیر برای ۶ تا ۸ نفر مناسب است.

مواد لازم 

پنیر موزارلا رنده‌شده: ۱ فنجان
پنیر پارمزان رنده‌شده: ۱.۴ فنجان
تخم‌مرغ: ۲ عدد
کلم بروکلی خردشده: ۳۰۰ گرم
خمیر پیتزای خانگی یا آماده: ۵۰۰ گرم
سس پستو: ۱.۴ فنجان
سیر ریزشده: ۱ حبه
فلفل سیاه: ۱ ق چ‌خوری
نمک: ۱ ق چ‌خوری


طرز تهیه‌ 

فر را از قبل در دمای ۲۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید. تمام مواد را به جز خمیر پیتزا در کاسه‌ای ریخته و با هم مخلوط کنید. خمیر پیتزا را به ۶ تا ۸ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را روی سطحی که کمی آردپاشی شده، به صورت دایره‌هایی به ضخامت نیم سانتی‌متر باز کنید. مواد داخل کالزونه را به طور مساوی در مرکز دایره‌ها قرار دهید. لبه‌ی خمیر را از یک طرف کشیده و روی لبه‌ی دیگر تا کنید. لبه را با انگشت چین داده و ببندید. کالزونه‌ها را در سینی فر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه گذاشته تا بپزند.

نکته:

می‌توانید در صورت تمایل مواد زیر را به خمیرتان اضافه کنید:

کدو، قارچ، سیر، پیاز تفت‌داده، اسفناج بخارپز، (کالباس) ژامبون رشته رشته، سوسیس پخته، سینه‌ی مرغ پخته و رشته رشته شده و…. و در صورت تمایل می‌توانید سس پستو را حذف کنید.


۵- گراتن سیب زمینی و قارچ:

گراتنی بسیار خوشمزه که انتخاب مناسبی برای دورهمی‌هایتان می‌تواند باشد. با مقدار مواد زیر برای ۵-۶ نفر گراتن دارید.

مواد لازم 

سیب زمینی پوست گرفته و ورقه ورقه‌شده: ۰.۵ کیلوگرم
سیر کوبیده: ۱-۲ حبه
قارچ ورقه ورقه‌شده: ۲۵۰ گرم
پنیر پیتزا: ۱ پیمانه
شیر: ۲ پیمانه
کره: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
فلفل: به مقدار لازم


طرز تهیه‌ 

ابتدا فر را روی دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس کره را داخل ظرف مورد نظرتان ریخته و ته ظرف را چرب کنید. نیمی از سیب زمینی را داخل ظرف چیده و کمی از سیر را روی سیب زمینی پخش کنید. قارچ را روی سیب زمینی ریخته و باقی سیب زمینی‌ها را نیز بچینید. روی هر لایه کمی نمک و فلفل بریزید. شیر و خامه را با هم مخلوط کرده و روی موادتان بریزید. در انتها پنیر را به عنوان لایه‌ی آخر به موادتان اضافه کرده و روی موادتان را بپوشانید. ظرف را ۹۰ دقیقه داخل فر گذاشته تا پنیر برشته شود.

نکته:

برای طعم و عطر دادن به گراتن می‌توانید از کمی آویشن استفاده کنید.
در صورتی که مطابق میلتان است می‌توانید مرغ یا گوشت هم به گراتن اضافه کنید


۶- گراتن پاستا

اکنون برای اینکه بتوانید یک گراتن پاستای شیک و لذیذی درست کنید، می‌توانید پاستاهای شکل‌دار و به قول معروف فرمی را انتخاب کنید.

در کنار این غذا از گوشت چرخ کرده استفاده کنید. پیاز هم در این غذا به خوشمزگی آن کمک می‌کند . فلفل، نمک و رب گوجه فرنگی هم کاربرد دارد. البته فلفل دلمه ای ریز شده و پنیر پیتزا نقش اصلی را در این غذا دارا هستند. فلفل دلمه ای غذا را بسیار خوش بو و خوشمزه خواهد کرد و از آنجایی که پنیر پیتزا به حتم در گراتن‌ها به کار می‌رود برای کشدار کردن مصرف می‌شود.

مواد لازم

پاستای فرمی: ۲۵۰ گرم
قارچ: ۲۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
پیاز بزرگ: یک عدد
فلفل دلمه ای: یک عدد
رب گوجه فرنگی: دو قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا: به اندازه لازم
نمک ، فلفل و زردچوبه: به اندازه لازم
آویشن: به اندازه لازم


طرز تهیه 

ابتدا پیاز را نگینی کنید. ظرفی را انتخاب کنید و داخل آن مقدار کمی روغن ریخته و پیازها را در آن قرار دهید تا کمی سرخ شوند. بعد فلفل دلمه‌ای را شسته روی تخته ریز کنید و داخل ماهیتابه قرار داده و با پیازها خوب تفت دهید.

بعد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و زمانی که رنگ گوشت عوض شد، نمک و ادویه و زردچوبه را بریزید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. در آخر قارچی را که نگینی کرده بودید را اضافه کنید و خیلی سریع تفت دهید تا آب نیاندازد.

اکنون وقت آن رسیده رب را اضافه کنید. رب را تفت دهید تا رنگ از خود پس بدهد.

زمانی که رب را خوب سرخ کنید رنگ قرمز بهتری از خود نشان می‌دهد.

درون قابلمه آب جوش، کمی نمک و یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید. بعد پاستاهای فرمی را درون آن ریخته و اجازه بدهید کمی نرم شود (حدوداً ده دقیقه ای طول می کشد) بعد درون سبد آبکش کنید.

پاستاهای پخته شده را داخل ظرف شکیلی ریخته و از مایه گوشت و قارچ روی آن قرار دهید. پنیر پیتزای رنده شده روی موادتان ریخته تا تمام سطح ظرف را بپوشاند. ظرف گراتن را داخل فر در طبقه وسط با درجه ۱۸۰ سانتی گراد حدود ۴۰ دقیقه قرار دهید. زمانی که طلایی شد زمان آماده شدن گراتن شما است. این غذا با سس بشامل معرکه است.

نکته‌

شما می‌توانید در مواد چرخ کرده از آویشن و سبزیجات استفاده کنید.
استفاده از کره در خوشمزگی گراتن شما بی تاثیر نیست.
می‌توانید برای خوش رنگ شدن گراتن از زعفران آب شده به مقدار کمی استفاده کنید.
از قارچ و ذرت هم در گراتن خود استفاده و با اضافه کردن این مواد، غذای شما بسیار لذیذ خواهد شد.
سعی کنید پاستاها را زودتر از موعد آبکش کنید و با آب سرد به آن‌ها، شوک وارد کنید تا پاستاها دانه دانه شود.
امیدوارم مطالب این پست برای شما مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید