دسر

طرز تهیه چند نوع دسر شیک

دستور پخت دسر خوشمزه پای اسپانیایی ودسر لگیمات با تخم مرغ وبدون تخم مرغ و کنافه پنیری ترکی

 پان اسپانیا 

مواد لازم 

بیسکوییت پتی بور (یا هر بیسکوییتی که دوست دارید مثل اوریو: ۲ بسته

تخم مرغ: ۲ عدد در دمای محیط

شکر: ۱ لیوان فرانسوی

شیر سرد: ۴ لیوان فرانسوی

نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

آرد نول یا آرد همه منظوره یا آرد سفید: ½ لیوان فرانسوی

کره نرم شده: ۶۰ گرم

وانیل: ۱ قاشق چایخوری

خامه صبحانه یا خامه زده شده: ۱۶۰ گرم

پودر کاکائو یا نسکافه: ۳ قاشق غذاخوری

گردو ریز خرد شده: ½ لیوان فرانسوی

موز: به میزان دلخواه


طرز تهیه

دسر پان اسپانیایی را هم می‌توانید به صورت تک نفره و در پیاله یا لیوان برای هر نفر درست کنید و هم به صورت یک تکه و قالبی در یک همان ظرفی که می‌خواهید دسر را با آن روی میز بیاورید و سرو کنید. در هر دو صورت ابتدا باید ابتدا در یک کاسه

تخم‌مرغ‌هایی که به دمای محیط رسیده‌اند و خیلی سرد نیستند را بشکنید و شکر را به آن‌ها اضافه کنید. با همزن دستی یا برقی به مدت ۲ الی سه دقیقه و با دور تند این ترکیب را هم بزنید تا رنگ آن به کرم تغییر کنید و یک حالت کشدار و کرمی و کمی هم غلیظ پیدا کند. حالا شیر سرد را در دو مرحله به این ترکیب کرمی اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید تا شیر با این ترکیب خوب مخلوط شود.

در مرحله بعد نشاسته و آرد را اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود. مخلوط را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز مرتب هم بزنید تا غلیظ شود و ته نگیرد. مواد داخل قابلمه باید از فرنی هم غلیظ‌تر شود و غلظتی شبیه ماست چکیده پیدا کند. در مرحله بعد و زمانی که به غلظت مورد نظر سس دسر پان اسپانیا رسیدید آن را از روی شعله گاز بردارید و بلافاصله کره و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

½ لیوان از سس را جدا کنید و کنار بگذارید. سپس پودر کاکائو یا پودر نسکافه را به باقی مانده سس اضافه کنید و خوب هم بزنید تا حسابی صاف و یکدست شود. کف قالب مورد نظر را (در اینجا می‌خواهیم یک دسر قالبی و یکدست داشته باشیم) با کمی کره چرب کنید. بیسکوییت‌های پتی بور را کف قالب در یک لایه بچینید و یک لایه سس را روی آن بریزید و مقداری موز برش زده و گردوی خرد شده بریزید. مواد را با ته قاشق روی بیسکوییت‌ها صاف کنید.

به همین ترتیب لایه‌های بعدی را بچینید. در مرحله آخر روی بیسکوییت و سس و ترکیب گردو و موز، ۱/۲ لیوان سس که کنار گذاشته بودید را با کمی سس شکلات (شکلات را به روش بن ماری آب کنید) ترکیب کنید و بریزید و با ته قاشق صاف کنید. در صورت تمایل روی دسر را با هم با پودر کاکائو یا نسکافه تزیین کنید.

دسر پان اسپانیایی را به مدت ۶ الی هشت ساعت باید در یخچال بگذارید تا حسابی سرد شود و طعم‌دار شود. این دسر هر چه بیشتر در یخچال بماند و سردتر شود طعم لذیذتری پیدا می‌کند.


دسر لگیمات با تخم مرغ 

لُگیمات یا به قول عرب‌ها لُقیمات یکی از دسرهای عربی و مخصوص استان‌های جنوبی

مواد لازم

آرد سفید: ۲ پیمانه (هر پیمانه آرد برابر با ۱۲۰ گرم است)

نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری

شیرخشک قنادی: ۳ قاشق غذاخوری

ماست پر چرب: ۲ پیمانه

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

خمیرمایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۸ قاشق چایخوری

هل: ½ قاشق چایخوری

رازیانه: ½ قاشق چایخوری

روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

روغن مایع برای سرخ کردن لگیمات: به مقدار لازم

آب ولرم: به مقدار لازم


طرز تهیه

برای درست کردن دسر لگیمات ابتدا آرد سفید، نشاسته ذرت، شیر خشک قنادی، شکر، خمیر مایه فوری، نمک، هل و رازیانه را با هم مخلوط کنید. سپس ماست را به تدریج و کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که مواد حالتی مثل یک مایه شل و چسبنده و مرطوب مثل ماست پیدا کنند. یادتان باشد خمیر این شیرینی باید شل باشد

روی خمیر را به مدت یک ساعت بپوشانید و ظرف خمیر را در یک جای گرم قرار دهید تا خمیر مایه سبب شود که خمیر به اصطلاح شیرینی پزی “برسد” و حجم خمیر دو برابر شود. یک دستکش یک بار مصرف بپوشید و کمی دستکش را چرب کنید. خمیر را کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود. حالا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که لگیمات‌ها در آن شناور شوند. خمیر را داخل ماسوره مخصوص درست کردن شیرینی بامیه بریزید و به همان ترتیبی که بامیه را داخل روغن می‌ریختید لگیمات را هم در روغن به صورت گرد گرد بریزید و سرخ کنید.

حین سرخ شدن مرتب لگیمات‌ها را به آرامی هم بزنید (اگر قیف ندارید از اسکوپ بستنی استفاده کنید، برای این کار اسکوپ بستنی را چرب کنید و به همین منظور یک ظرف روغن مایع کنار دست‌تان بگذارید و هر بار اسکوپ را در روغن مایع فرو کنید و سپس از خمیر لگیمات بردارید). همین که سطح شیرینی طلایی شد کافی است. می‌توانید لگیمات‌های داغ داغ را در شهد سرد شده در دمای محیط بریزید یا روی لگیمات عسل یا شیره خرما یا شیره انگور بریزید. لگیمات را بعد از بیرون آوردن از شهد در یک صافی یا آبکش فلزی بگذارید تا هم شربت اضافی آن‌ها گرفته شود و هم نرم و خمیری نشوند.

مواد لازم برای شهد لگیمات

آب: ½ یک لیوان فرانسوی

شکر: ۲ و ½ لیوان فرانسوی

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

گلوکز مایع یا شربت ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

گلاب: ¼ لیوان فرانسوی


طرز تهیه شهد 

برای درست کردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید. سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته نشین شود و کمی خود به خود حل شود. سپس با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. گلوکز مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. ‌


 دسر لگیمات با تخم مرغ

مواد لازم

آرد سفید: ۱ لیوان فرانسوی

تخم مرغ:۱ عدد

آرد برنج: ۳ قاشق مرباخوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری

خمیر مایه فوری :۱ قاشق غذاخوری

ماست: ۱/۲ لیوان

آب ولرم: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم


طرز تهیه

برای درست کردن دسر لگیماتی که تخم مرغ دارد ابتدا باید تخم مرغ را با ماست، خمیرمایه فوری، آرد برنج و بیکینگ پودر مخلوط کنید. در مرحله بعد آرد را بریزید و با دست خمیر را ورز دهید. در صورتی که خمیر سفت بود کمی آب ولرم هم به آن اضافه می کنیم تا خمیر رقیق شود(همانطور که گفتیم خمیر لگیمات باید مثل ماست شل و رقیق باشد و البته چسبنده باشد) . خمیر را به مدت یک ساعت در جای گرمی می گذاریم تا خمیر برسد و پف کند.

روغن را داخل ماهیتابه یا قابلمه تفلون یا چدن عمیق بریزید. حالا به همان ترتیب خمیر را در قیف ماسوره بریزید یا با قاشق غذاخوری بردارید و در روغن داغ گرد گرد بیندازید و سرخ کنید. خمیر داخل روغن پف می کند و به اندازه یک گردوی بزرگ می‌شود. وقتی رنگ لگیمات طلایی شد از روغن خارج کنید و به همان ترتیب در شهدی که در دمای محیط سرد شده بیندازید تا روی آن حسابی شهد دار و شربتی شود. روی دسر لگیمات را با پودر پسته یا پودر نارگیل یا شکلات نوتلای ذوب شده تزیین کنید. برای این کار ‌در یک کاسه مایکروویو مقداری از نوتلا را ماکروویو کنید تا گرم و روان شود. سپس نوتلا را روی آنها بریزید تا از شکلات پوشانده شوند.

نکات مهم

نکات مهم طرز تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ و بدون تخم مرغ

*حرارت روغن برای سرخ کردن لگیمات حتما باید متوسط باشد.

*هربار خمیر را هم بزنید و پفش رو بگیرید و فقط به اندازه ظرفیت تابه از خمیر بردارید و داخل قیف بریزید. اگر اضافی خمیر در قیف بماند پف می‌کند وظاهر لقیمات خوب نمی‌شود.

‌*می‌توانید لگیمات‌ها را بعد از آغشته شدن در شهد در پودر قند و پودر دارچین بغلتانید تا طعم متفاوتی پیدا کنند. اگر پودر قند دوست ندارید روی لگیمات فقط کمی پودر دارچین بپاشید.


دسر «کنافه» پنیری ترکی

«کنافه» به عربی و «کونفی» یا «کونفه» به ترکی از جمله دسرهای پنیری خوشمزه تاریخی است که علیرغم ریشه عربی‌اش بیشتر در کشور ترکیه و از زمان امپراطوری عثمانی برای سلاطین و پادشاهان آن دوره تهیه و سرو می‌شده است. کنافه را همراه سرشیر یا بستنی سنتی، تکه‌های موز و یک استکان شیر یا قهوه و چای میل می‌کنند. 

مواد لازم 

رشته ترکی کادایف: ۳۰۰ گرم

پنیر ماسکارپونه یا پنیر لبنه: ۲۰۰ گرم

کره: ۱۵۰ گرم

خامه صبحانه:۲۰۰ گرم

پنیر پیتزا: به مقدار لازم

کره برای چرب کردن ظرف: ۱ قاشق غذاخوری

پودر پسته یا پسته آسیاب شده: به مقدار دلخواه

مواد لازم برای شربت

شکر: ۲ لیوان

آب: ۵ لیوان

زعفران دم کرده: به مقدار لازم

دارچین: به مقدار دلخواه در صورت تمایل

عرق بهار‌نارنج یا گلاب: به میزان دلخواه در صورت تمایل


طرز تهیه 

برای درست کردن کنافه ترکی ابتدا شربت این دسر را آماده کنید. آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و به دمای جوش برسانید. سپس شکر را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا شکر در آب حل شود. حالا زعفران را اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت متوسط نگه دارید تا بجوشد و غلیظ شود. شربت کنافه باید حالت شهد پیدا کند. وقتی که شربت به حالت شهد رسید شعله گاز را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید تا خنک شود. در صورت دلخواه کمی گلاب یا عرق بهارنارنج و مقدار کمی دارچین در انتهای آماده شده شربت به آن اضافه کنید تا شربت خوش عطر شود.

برای درست کردن شیرینی کنافه ترکی، رشته‌های کادایف را با دست کمی باز و خرد کنید. کره را به روش بن‌ماری آب کنید و روی رشته‌های کادایف بریزید. دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ به مواد اضافه کنید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید. رشته‌های کادایف باید کاملا به کره اغشته شوند.

کف و دیواره‌های یک ظرف پیرکس یا نچسب را که می‌خواهید کنافه را در آن درست کنید با کره چرب کنید و کمی زعفران دم‌کرده هم کف ظرف بریزید. نصف رشته‌های کادایف را ته ظرف بچینید. با دست یا کفگیر رشته‌ها را فشار دهید تا سطح رشته‌ها صاف و یکدست شود.

در یک ظرف جداگانه پنیر خامه‌ای یا ماسکارپونه را با خامه مخلوط کنید. این کار را به آرامی و با حوصله انجام دهید. حالا ترکیب پنیر و خامه را روی رشته‌های کادایف بریزید و روی سطح پنیر و خامه، مقداری پنیر پیتزا بپاشید. باقی‌مانده رشته‌ها را روی مواد فوق بریزید و دوباره با کف دست فشار دهید تا سطح آن‌ها هموار و یکدست شود.

فر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بعد از ده دقیقه ظرف کنافه را در طبقه وسط فر بگذارید. ۳۰ تا ۳۵ دقیقه زمان برای پخت کنافه کافی است. در ۵ دقیقه پایانی پخت شعله بالایی فر را هم روشن کنید تا سطح کنافه طلایی شود. وقتی که سطح شیرینی طلایی مایل به کمی قرمز شده ظرف را از فر خارج کنید.

به محض این‌که ظرف کنافه ترکی را از فر خارج کردید، شربت سرد شده را روی آن بریزید. کمی صبر کنید تا شربت به خورد رشته‌ها و مواد داخل کنافه برود سپس پودر پسته را به مقدار دلخواه روی کنافه ترکی بپاشید. این دسر را باید گرم سرو کنید، چون در صورت سرد شدن این دسر پنیر میان آن سفت شده و طعم لذیذش را از دست می‌دهد با این‌همه برخی این دسر را به صورت سرد می‌پسندند. کنافه را در اصل با سرشیر، بستنی سنتی، شیر و موز سرد می‌کنند.

 

نکات مهم طرز تهیه کنافه پنیری ترکی

*می‌توانید برای شربت روی کنافه ترکی از شیر‌عسل استفاده کنید. در این صورت بهتر است از شیر عسل آماده استفاده کنید و قبل از استفاده آن را داغ کنید.

*برای مواد میانی این دسر می‌توانید از مغز پسته . مغز گردو خرد شده هم استفاده کنید.

*در صورت سرد شدن کنافه می‌توانید یک بار دیگر آن را در فر یا یک ماهیتابه کمی گرم کنید.

اگر فر ندارید کنافه ترکی را در یک ماهیتابه روی حرارت ملایم گاز درست کنید. در این صورت زمان مخلوط کردن رشته‌های کادایف با کره ذوب شده آن‌ها را روی گاز کمی با هم تفت دهید (پنج دقیقه کافی است). بعد از چیدن کنافه و مواد میانی آن در ظرف درست مثل مراحل درست کردن کنافه در فر، به جای فر ظرف را روی حرارت بسیار ملایم گاز بگذارید تا پنیر پیتزا میان آن آب شود. قسمت زیرین کنافه که برشته شد به آرامی آن را برگردانید تا سمت دیگرش هم برشته شود. سپس شربت یا شیر‌عسل داغ را روی آن بریزید، با پودر پسته تزیین کنید و برش بزنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید