Uncategorizedغذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه چند نوع دمپختک

دستور پخت دمپختک با گوجه و با باقالی ودمپختک با شوید وبا مرغ بسیار خوشمزه ومتنوع

 دمپختک گوجه

مواد لازم:

پیاز۲ عدد متوسط

برنج۲ پیمانه

سیب زمینی۲ عدد متوسط

روغن به میزان لازم

گوجه فرنگی۳ عدد متوسط

رب گوجه۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

زردچوبه به میزان لازم

آب به میزان لازم


طرز تهیه :

ابتدا برنج رو به مدت ۲ ساعت خیس میکنید. پیازها را شسته و نگینی کنید و همچنین سیب زمینی ها  و بعد به خوبی شسته. خب حالا گوجه فرنگی ها رو هم شسته و به صورت نگینی خرد کنید.  می تونید به جای نگینی کردن گوجه فرنگی ها ، اونا رو رنده کنید و به مواد اضافه کنید. (کاملا سلیقه ای هستش) حال شعله را روشن کرده، قابلمه ای را روی آن قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. سیب زمینی های نگینی رو درون روغن ریخته و سرخ می کنیم. بعد از سرخ شدن ، سیب زمینی ها رو درون بشقابی ریخته و کنار گذاشته.

در این مرحله پیاز ها رو درون قابلمه می ریزدو تفت می دهی بعد از آن گوجه فرنگی های نگینی رو اضافه کنید و بزارید تا گوجه ها آب بندازن . بعد از آن ، رب گوجه رو اضافه کنید و تفت بدید . حالا به میزان لازم آب به مواد درون قابلمه اضافه کنید و سیب زمینی های سرخ شده رو اضافه کنید و همچنین نمک ، فلفل و زردچوبه را نیز اضافه کنید . بعد از ۵ دقیقه برنج رو اضافه کردم .

وقتی جوش اومد و آبش کشیده شدوبرنج را دم کنید .


دمپختک شوید

مواد لازم:

برنج۴۰۰ گرم

شوید خشک۵۰ گرم

پیازیک عدد متوسط

روغن دو قاشق غذاخوری

عدس۱۰۰ گرم

جعفری۵۰ گرم

نمک و فلفل به میزان لازم

زردچوبه به میزان لازم

رب گوجه فرنگی نصف قاشق غذاخوری

هویج۲ عدد


طرز تهیه 

در ظرفی مناسب یک لیتر آب را جوش آورده و برنج راکه قبلا خیس خورده، در آن میریزیم. در تابه ای پیاز داغ گرفته و لوبیا یا عدس آبپز شده را نیز کمی تفت میدهیم. نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه را اضافه کرده و بهم میزنیم.

سپس دو عدد هویج متوسط را که به صورت دلخواه خرد شده و درنهایت سبزی ها را که بسیار ریز کرده ایم، روی مخلوط تابه ریخته و دوباره بهم میزنیم. کمی که تفت خوردند، آنها را درون ظرف برنج میریزیم و خوب مخلوط میکنیم. وقتی آب ظرف جمع شد و دانه های برنج نرم شدند، دمپخت را دم زده و شعله را ملایم میکنیم. این غذا با چاشنی سالاد شیرازی یا ترشی کلم و هویج عالیست. توجه کنیم که سبزی ها باید ریز باشند و فقط به غذا طعم دهند نه اینکه پیدا باشند.


دمپخنک با مرغ

مواد لازم:

برنج ۴پیمانه

گوجه گیلاسی۳عدد

رب۱قاشق غذاخوری

نمک به مقدارلازم

مرغ به مقدارلازم

زردچوبه به مقدارلازم

فلفل به مقدارلازم

روغن به مقدارلازم

آب به مقدارلازم

پیاز۱عدد


طرز تهیه 

ابتدا پیاز ها را نگینی خرد کرده و در مقداری روغن سرخ میکنیم تا رنگ به صورت طلایی در بیاید . بعد مرغ را تکه تکه میکنیم . فرقی نمیکند کجای مرغ را در دم پخت استفاده کنید بستگی به علاقه خودتون داره . سپس مرغ ها را کمی با پیاز ها تفت میدهیم تا سرخ شوند .. مقداری هم رب پس از سرخ شدن مرغ به آن اضافه میکنیم .

مرغ ها آماده شدن. در قابلمه گوجه ها ریز ریز خرد میکنیم و میگذاریم تا همراه با مرغ آب بیندازد . به اصطلاح آب گوجه ها دربیاید . سپس بعد ازاینکه گوجه ها پخته شدند و آب انداختند نمک به مقدار لازم دقت کنید شور نشود. اضافه میکنیم و آب کافی روی این مواد ریخته و میگذاریم تا جوش بیاید سپس پس از جوش آمدن برنج را در آب خالی کرده ومیگذاریم تا نرم شود. البته باید آبی که ریختیم هم کشیده شود . ولی در حد یکم بخار کردن بزارید آب داشته باشه . وقتی برنج ها نرم شدند . و آب هم کشیده شد .

یک دمی در در قابلمه قرار داده و بگذارید تا دم پخت شما آماده شود . و هر طور که خودتون دوست دارین همراه با سبزیجات و ترشیجات و یا ماست میتونید میل کنید .

 


دمپختک با باقالی

مواد لازم:

برنج  یک استکان

باقالی نصف استکان

روغن۲ قاشق غذاخوری

آب۲ لیوان

زردچوبه نصف قاشق چایخوری

پیاز یک عدد

نمک به میزان لازم

نصف قاشق مرباخوری


طرز تهیه :

ابتدا برنج را درون قابلمه ریخته و یک لیوان آب اضافه میکنیم تا خیس بخرد.( هر چه قدر برنج زمان بیشتری در آب باشد مثلا ۳ الی ۴ ساعت بهتر است)

پیاز را پوست کنده شسته و نگینی خرد میکنیم و درون تابه میریزیم و روغن را به آن اضافه کرده و روی حرارت میگذاریم تفت میدهیم تا طلایی شود سپس نمک و زردچوبه را به آن اضافه کرده و تفت میدهیم بعد از ۳ دقیقه باقالی( باقالی را پوست کنده و غشاء آن را نیز میگیریم ) را اضافه میکنیم و هم میزنیم بعد از ۵ دقیقه یک لیوان آب را اضافه کرده و حرارت ملایم میکنیم تا باقالی نیم پز شود( تابه بدون درپوش باشد).

وقتی باقالی نیم پز شد برنج خیس خرده را شسته( چند بار آبش را عوض میکنیم) و بعد با باقالی نیم پز شده مخلوط میکنیم ( میتوانید زعفران دم کرده را نیز اضافه کنید اختیاری) و خیلی آرام هم میزنیم باید آب باقالی یک سانت بیشتر از سطح برنج باشد.

زیر حرارت را زیاد میکنیم و در قابلمه را نمیگذاریم چون کف میکند و احتمال سر رفتن آب برنج وجود دارد.

۱۰ دقیقه اول با حرارت زیاد میجوشد وقتی آب برنج جمع شد در قابلمه را دم کن گذاشته به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با حرارت خیلی ملایم میگذاریم دم بکشد.

حال دمپختک با باقالی آماده شد میتوانید درون ظرف سرو کشیده و همراه سالاد میل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید