آشپزی ملل

طرز تهیه چند نوع غذا افغانی

غذاهای معروف و محبوب افغانی آشک گوشتی و منتوافغانی بسیار خوشمزه ومتنوع

آشک گوشتی افغانی به دو روش

مواد لازم 

آرد ترمیده ۱۰۰۰ گرم
تخم یک عدد
گوشت سرخی ۷۵۰ گرم (کوفته شود .)
پیاز دو عدد
سیرونمک ونعناع به میزان لازم
رب رومی دو قاشق کلان
چکه یا قورت به میزان لازم
آب
لوبیا سرخ
کوری یا زردچوبه
روغن به میزان لازم


طرز تهیه

خمیر آشک

آرد را با آب شیر گرم تخم و نمک ۲۰گرام روغن مایع خمیر کنید. برای دقیقه۳۰ بگذارید.بعدا ذغاله های کوچک از خمیر برداشته درجه اول بعداً دوم بعد سوم و بعداً درجه چهارم خمیر را نازک هموار نموده چهارگوشه و یا مدور برش نماید . انگشتان دست را با آب تر نموده یک طرف خمیر برش شده زده و مقداری نیم قاشق خورد گوشت تهیه شده در بین آن گذاشته سر آشک را با محکم ببندید .

مواد داخل آشک

گوشت کوفته شده را نمک سیرو مصالحه بزنید.

لعاب روی آشک

روغن را داغ نموده رومی و سیر لعاب نموده و نمک را نیز بالای آن علاوه نموده بمانید به روغن بیاید. لوبیا را نیز نرم کرده آب اش را برطرف کنید و بالای لعاب آماده شده بریزید. ویا از کنسرو لوبیا استفاده نماید .
چکه را نیز با سیر کوبیده شده ، آب سرد و نمک در حل کنید .
یک دیگ بزرگ آب وقدری نمک علاوه نموده بالای حرارت قرار دهید . بگذارید آب به غلیان بیاید .
خمیر را توسط ماشین نازک نموده بعداً به شکل دلخواه ی خود شما چارکنجه و یا گرد خمیر را ببُرید. گوشت را در بین خمیر ها برش شده قرار داده و محکم بسته کنید. همه آشک ها را در بین تکری آرد پاش داده و بیچیند.
همین که تٌکری پر شد روی آن را با دستمال پاکیزه بپوشانید. که آشک ها خشک نشوند. همین که پرکردن آشک تمام شد. به احتیاط آشک ها را به دیگ آب جوش بی اندازید. غوری ها را چکه بزنید.همین که از پخته بودن آشک مطمین شدید . توسط آشک صاف آب ان را برطرف کرده آشک ها را در بین غوری بریزید و روی آشک ها را چکه بی اندازید.
لعاب آماده شده را نیز انداخته ومصالحه های را خوش دارید . مثلاً نعناع مرچ سرخ … پاش داده نوش جان کنید.


آشاک افغانی

مواد لازم 

آرد سفید ۵۰۰ گرم
نمک ۱ قاشق چایخوری سرخالی
آب سرد ۱ الی ۱۰ میلی گرم
تره فرنگی خرد شده ۳ پیمانه
روغن به میزان لازم
فلفل ۲/۱ قاشق چایخوری
نمک ، فلفل، ادویه به میزان لازم
سس گوشت
پیاز بزرگ نگینی خرد شده ۱ عدد
روغن به میزان لازم
گوشت ماشین شده ۵۰۰ گرم
زردچوبه ، ادویه ، پودر تخم گشنیز ، نمک، فلفل به میزان لازم
پوره گوجه فرنگی ۲/۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق سوپخوری
آب ۱ پیمانه
سس ماست
ماست آب چکیده ۲ پیمانه
سیر پوره شده ۲ حبه
نمک به مقدار لازم


طرز تهیه آشاک

خمیر آشاک

آرد و نمک را در کاسه الک کنید، آب را بتدریج اضافه خمیر را جمع کنید سپس آنرا ورز دهید بعد در کیسه پلاستیکی آرد پاشی شده یا در ظرف آرد پاشی شده قرار دهید و با حوله نم دار روی آنرا بپوشانید و در محیط مناسب برای ۳۰ دقیقه استراحت دهید. تره فرنگی شسته شده را ریز خرد نمائید سپس با روغن مایع تا حدی تفت دهید تا نرم و براق شود، سس تند و نمک و فلفل و ادویه را اضافه هم زده و پس از نرم شدن از روی حرارت بردارید.

سس گوشت

پیاز نگینی خرد شده را با روغن تا حدی تفت دهید تا نرم و براق شود ، گوشت را اضافه هم بزنید و اجازه دهید آب گوشت تبخیر شده سپس ادویه ها ونمک و فلفل و رب گوجه فرنگی را اضافه هم بزنید پوره گوجه و آب را افزوده و با در بسته برای ۳۰ دقیقه بپزید. خمیر استراحت داده شده را روی سطح آرد پاشیده باز کنید (نازک بازکنید) و به ابعاد ۵ سانتیمتر برش داده و بشکل چهار گوش های یک اندازه برش دهید سپس از مایه تره فرنگی به اندازه یک قاشق چایخوری میان آن قرار داده سپس آنرا دولا نمائید تا بشکل مثلث در آید بعد دور آنرا با پشت چنگال فرم دهید و همه را در ظرف چرب شده بچینید.
آب و نمک جوشانیده و روغن را اضافه آشاک را افزوده و برای ده دقیقه بجوشانید سپس تست کنید و آبکش نمائید و آنرا پوشانده و در جای گرم نگهدارید.
در ظرف مورد نظر نیمی از سس ماست را بریزید سپس آشاک را روی آن و روی آشاک را با مابقی سس ماست و روی آنرا با نعناء خرد شده سپس مرکز آن سس گوشت سپس سرو.


منتو:افغانی

مواد مورد نیاز داخل منتو:

۱- گوشت قرمز(چرخ کرده) یک کیلو
۲- پیاز دو کیلو
۳- تخم گشنیز
۴- نمک
۵-فلفل سیاه ( ادویه معطر دلخواه)
۶-روغن به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه خمیر :
آرد سفید ۲ تا ۳ کیلو (بستگی به کیفیت آرد دارد)
نمک
آب
مواد لازم برای تهیه سس منتو:
لپه به مقدار لازم
گوجه فرنگی یا رب
کشک و یا ماست به مقدار لازم
سیر چند حبه


طرز تهیه 

ابتدا پیاز را خرد نموده (به صورت نگینی )بعد پیاز خرد شده را با مقداری روغن تفت دهید. مقدار پیاز از مقدار گوشت بیشتر است (تقریبا دو برابر ) کمی که پیاز ها تفت خوردند. گوشت چرخ کرده را به آن می افزاییم . بگذارید بپزد البته بدون آب و بعد از پختن گوشت ادویه را که شامل فلفل سیاه .قرمز .تخم گشنیز نمک (وادویه مورد علاقه) است را به آن اضافه کنید .مواد پخته شده را بگذارید کمی سرد شود.

برای تهیه خمیر:

همه مواد را مخلوط کنید و سعی کنید که خمیر تان کمی سفت باشد (نرم نباشد ) چون خمیرسفت زودتر و راحت تر نازک می شود اما خمیر نرم زمان می برد تا به طور دلخواه تان درست شود .

بعد از اینکه خمیر آماده شد آنرا با وردنه و یا با ماشین آش اگر در دسترس دارید نازک کنید. یک میلی متر خمیر صاف و هموار شده را به شکل مربع یا گرد ببرید و داخل هر کدام آن یک قاشق از مواد آماده را بریزید و خمیر را به نوع دلخواه تان ببندید .

منتو را در قابلمه مخصوص آن می پزند (در واقع منتو یک غذای بخار پز است) که دارای چند آب کش (صافی) و قابلمه زیری آن (برای جوشاندن آب) است وسطح آبکشها را با کمی روغن چرب نموده و منتو ها را داخل آن بچینید و قابلمه که از قبل آب جوش آمده . بگذارید با بخار آب بپزد.

طرز تهیه سس منتو:
لپه را با روغن و رب یا (گوجه فرنگی رنده شده) و ادویه تند . نمک و فلفل سیاه و قرمز خوب بپزید و بگذارید به روغن بیفتد . ماست را با سیرکوبیده شده و کمی نمک مخلوط نموده. ظرفی که در آن قرار است منتو را بکشید کمی ماست آماده شده بزنید . بعد منتو ها را دانه به دانه از قابلمه بکشید و روی ماست سیر زده قرار دهید و روی منتو ها را دوباره ماست بزنید . میتوانید کمی نعناع بپاشید و در آخر سس آماده شده را روی منتو ها بریزید و برای زیبای هر چه بیشتر منتو ها اگر مقداری گشنیز تازه را برگ برگ کنید و روی منتو بگذارید هم خوش مزه تر هم و خوش عطرتر می شود و هم زیبایی بیشتری به منتو می دهد . نوش جان .

نکات : این خوراک را افغانها و قزاقها هم دارن و بخار پز میکنن ولی ترکیه ( در ترکیه به آن مانتی میگویند ) آب پز کرده و صرف میکنن . به شکل هلال و گرد کیسه ای یا هر شکل دیگه دوست دارین بپیچین .در ژاپن هم نوعی دیگر تهیه کرده و در بخار پز درس می کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید