آشپزی سالم

طرز تهیه چند نوع غذا با سبزی شوید

پخت انواع پلو با شوید وکراکر شوید بسیار خوشمزه

کراکر شوید

مواد لازم

آرد ۳۲۵ گرم
بيكينگ‌پودر دو قاشق چايخوري
نمك يك قاشق چايخوري
روغن و شیر از هر کدام ۷۵ گرم
تخم‌مرغ يك عدد
شويد دو قاشق سوپخوري
مرغ آب‌پز ۲۰۰ گرم
سيب‌زميني آب‌پز يك عدد
پودر گردو و سس مایونز از هر کدام دو قاشق سوپخوري


طرز تهيه 

آرد الك‌شده را با بيكينگ‌پودر و نمك مخلوط كرده و روغن و شير را به آن اضافه مي‌كنيم و كمي هم مي‌زنيم. تخم‌مرغ و شويد خردشده را مي‌ريزيم و كاملا مخلوط كرده و ورز مي‌دهيم تا خمير يك‌دست شود. نيم‌ساعت به خمير در محيط آشپزخانه استراحت مي‌دهيم. مرغ آب‌پز، سيب‌زميني، سس مايونز و كمي نمك را با هم مخلوط كرده و ميكس مي‌كنيم و از آن توپ‌هاي گرد كوچكي در آورده و در پودر گردو يا پودر پسته مي‌غلتانيم و كنار مي‌گذاريم. خمير را با وردنه به ضخامت سه ميلي‌متر در سطح آردپاشي شده، باز كرده و قالب مي‌زنيم و در سيني چرب شده مي‌چينيم و در فري كه از قبل با دماي ۱۸۰ درجه سانتيگراد گرم شده به مدت ۱۵ الي ۲۰ دقيقه قرار مي‌دهيم تا بپزد. بعد آنها را در ظرف چيده و روي آنها از توپ‌هاي مرغ گردويي مي‌گذاريم.

نكته:به جاي مرغ از جگر مرغ هم مي‌توان استفاده كرد.


شوید پلو با مرغ

مواد لازم

۲ پیمانه برنج
۱ عدد سینه مرغ
۳ الی ۴ قاشق غذاخوری شوید تازه یا خشک
۳ الی ۴ قاشق غذاخوری زرشک
۲ قاشق غذاخوذی پیاز داغ
زعفران دم کرده به مقدار لازم
کره به مقدار لازم
نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم


طرز تهیه 

ابتدا مرغ رو به اندازه های دلخواه خورد کرده و بعد همراه روغن، پیاز داغ،نمک، فلفل و زرچوبه داخل ماهیتابه میریزیمش.

مرغ رو با بقیه مواد کمی تقت میدیم تا تغییر رنگ بده.

حالا شعله گاز رو ملایم کرده و در ماهیتابه رو میبندیم تا مرغ آب بنداه و با آب خودش بپزه. در صورتی که اندازه قطعات مرغمون کوچیک باشه سریع و راحت میپزه.

حالا حدود ۴ الی ۵ قاشق از برنجی که آبکش کردیم رو نگه داشته و مابقیشو همراه شوبد به مرغ پخته اضافه کرده و داخل همون ماهیتابه مواد رو خوب با هم مخلوط میکینم .

وقتی موادمون خوب و یکنواخت با هم مخلوط شدن از ماهیتابه درشون میاریم و داخل قابلمه ای که کفش کمی روغن ریختیم، میریزمشون و بعد دور تا دور قابلمه رو حدود ۱/۳ الی ۱/۲ فنجون آب میریزم .

در نهایت اون مقدار برنجی رو که کنار گذاشته بودیم رو روی برنج مخلوطمون میذاریم تا با هم دم بکشن و بعد برنج رو برای نیم ساعت الی سه ربع دم میذاریم. این مقدار برنج ساده برای مخلوط کردن با زرشک هستش.

در ۵ دقیقه آخر دم کشیدن برنج زرشک رو آماده میکنیم. به این صورت که زرشک، کره، شکر و کمی زعفران دم کرده رو داخل ماهیتابه ریخته و با هم تفت میدیم.

زرشک خیلی زود آب زعفرون رو به خودش میگیره و آماده میشه پس زود از روی حرارت برش میداریم چون به خاطر داشتن شکر ممکنه خیلی سریع بسوزه و سفت بشه.

حالا که برنج دم اومده اون برنج سفیدی رو که داشتیم رو با زرشک مخلوط میکنیم تا شوید پلومون رو باهاش تزیین کنیم.

در نهایت پلو مخلوطمون رو داخل ظرف سرو کشیده و تزیین میکنیم


سیب زمینی پلو با شوید

موادلازم

برنج يك كيلوگرم

شويد ۳۵۰ گرم

سيب‌زميني متوسط چهار عدد

پياز داغ دو قاشق سوپخوري

دارچين يك قاشق چايخوري

كره آب كرده به ميزان لازم

مرغ پخته شده پنج تكه

نمك و روغن به ميزان لازم


طرز تهیه

سيب‌زميني‌هاي پوست گرفته را به صورت حبه‌اي خرد كرده، درون آب نمك مي‌گذاريم تا نشاسته آنها برود. برنج را داخل آب جوش ريخته و نزديك به پخت آن كه شد، سيب‌زميني‌ها را به آن اضافه كرده و پس از اين‌كه يك جوش زد، آنها را آبكش مي‌كنيم. درون قابلمه كمي روغن ريخته، بعد از آن كمي برنج روي آن مي‌ريزيم، روي برنج نيز شويد خرد شده و كمي دارچين اضافه مي‌كنيم، اين كار را به صورت لايه‌لايه تا انتها تكرار كرده و در لايه رويي پس از اين‌كه شويد و دارچين ريختيم، پياز داغ را نيز اضافه كرده، دم‌كش قابلمه را گذاشته و به مدت ۴۵-۴۰ دقيقه مي‌گذاريم تا پلو دم بكشد. پس از دم كشيدن پلو نيز كره را روي آن ریخته و همراه مرغ سرو می کنیم.

نكته:

مي‌‌توانيد اين پلو را همراه گوشت يا مرغ ميل كنيد.

اگر خواستيد در اين غذا از شويد خشك استفاده كنيد، آن را در آب زده و در بياوريد.

اين پلو را به صورت كته هم مي‌توانيد درست كنيد.


شوید پلو با تن ماهی

مواد لازم 

برنج ۱٫۵ پیمانه
تن ماهی بزرگ ۱ عدد
شوید خشک ۲ قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
نمک به میزان لازم


 طرز تهیه

ابتدا برنج را می شوییم و با مقداری نمک اجازه می دهیم کمی خیس بخورد. در قابلمه ای مناسب چند لیوان آب می ریزیم و اجازه می دهیم آب به جوش بیاید ، سپس برنج را آبکشی می کنیم و به همراه کمی نمک به آب در حال جوش اضافه می کنیم.

اجاز می دهیم برنج کمی نرم شود به صورتی که اطراف برنج نرم و مغزش سفت باشد. حالا برنج را داخل آبکش می ریزیم و با آب سرد آبکشی می کنیم. در قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و در صورت تمایل تگ دیگ مان ( سیب زمینی یا نان ) را هم در ته قابلمه قرار می دهیم.

پس از قرار دادن ته دیگ ، برنج را داخل قابلمه می ریزیم و درب قابلمه یک پارچه ( دم کنی ) می گذاریم تا برنج دم بکشد. در همین حین تن ماهی را ( بعد از جوشاندن در آب ) با شوید خشک در یک تابه می ریزیم و چند دقیقه تفت می دهیم.


در پایان پس از اینکه برنج آماده شد مخلوط تن ماهی و شوید را به آن اضافه می کنیم و خوب مواد را مخلوط می کنیم تا شوید و تن ماهی به تمام نقاط برنج به صورت یکسان برسد. در کنار این غذای خوشمزه می توانیم مقداری لیمو ترش هم سرو کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید