اطلاعات تغذیه

خواص دارویی شوید تازه و خشک برای سلامتی

خواص شوید: فایده شگفت انگیز شوید تازه و خشک برای سلامتی و درمان

۱. فرآیند هضم را بهبود می‌دهد.
شوید به خودی خود یک اشتهاآور است و به همین دلیل در پخت و پز به میزان فراوانی کاربرد دارد. روغن‌های ضروری موجود در شوید تحریک‌کننده هستند و ترشح صفرا و شیره‌های گوارشی را فعال می‌کنند. این روغن‌ها همچنین حرکات لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کنند، و به این ترتیب باعث می‌شوند که عبور مواد زائد از روده راحت‌تر صورت بگیرد و مشکل یبوست کاهش بیابد.

۲. از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند.
پزشکان خوابیدن روی پهلوی راست را خطرناک می دانند, درمان پولیپ بینی

روغن‌های معطر موجود در گیاهان دارویی خواص خارق‌العاده و قدرتمندی دارند. آن‌ها به طور همزمان تحریک‌کننده، آرام‌بخش و خواب‌آور هستند، به این معنی که در حین این‌که تحریک می‌کنند، آرامش‌بخش هم هستند. روغن‌های ضروری موجود در شوید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. فلاونوئیدها و ویتامین B کمپلکس موجود در روغن‌های ضروری این گیاه، طبیعتی تحریک‌کننده دارند، ترشح آنزیم‌ها را تحریک می‌کنند و هورمون‌های خاصی که اثرات آرام بخش و خواب‌آور دارند را نیز فعال می‌کنند، در نتیجه به آدم‌ها کمک می‌کنند تا خواب خوبی داشته باشند.

۳. سلامت استخوان‌ها را حفظ می‌کند.
شوید دارای کلسیم است و این ماده‌ی معدنی یک عنصر مهم در محافظت از شما در برابر تحلیل رفتن استخوان و از دست دادن تراکم معدنی استخوان است. پوکی استخوان هر ساله میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند و کلسیم، همراه با سایر مواد معدنی ضروری، یکی از مولفه‌های اصلی رشد و توسعه‌ی مناسب استخوان‌ها و همچنین ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده است.

 ۴. دیابت را کنترل می‌کند.
مدت زیادی است که ثابت شده شوید با دیابت و مدیریت سطح انسولین بدن ارتباط دارد. علی‌رغم این واقعیت که تحقیق در این زمینه تا حدودی محدود است، به ویژه روی سوژه‌های انسانی، مطالعاتی نیز وجود دارند که نشان داده‌اند شوید می‌تواند به کاهش نوسانات سرم لیپید و سطح انسولین در دیابت ناشی از کورتیکواستروئید کمک کنند.

۵. از وجود گاز اضافی در معده جلوگیری می‌کند.
شوید که به عنوان یک بادشکن شناخته‌شده، می‌تواند به جلوگیری از به وجود آمدن گاز بیش از اندازه در معده جلوگیری کند. این اختلال نه تنها مشکل ناراحت‌کننده‌ای است که هر کسی می‌تواند در میان جمع تجربه کند، بلکه اگر گاز همچنان در حال افزایش باشد، در واقع می‌تواند سبب بروز یک وضعیت خطرناک شود که بر روی اندام‌های ظریف حفره‌ی قفسه‌ی سینه فشار وارد می‌کند. نیروهای بادشکن گاز را در دستگاه گوارش به سمت پایین حرکت می‌دهند و سبب می‌شوند که بدن آن را به صورت صحیحی خارج کند.

۶. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
مدت‌ها است که ارتباط شوید با فعالیت ضد میکروبی اثبات شده‌است و معلوم شده که این گیاه از بروز تعدادی از عفونت‌های میکروبی در سراسر بدن جلوگیری می‌کند، هم عفونت‌هایی که در اندام‌های مختلف هستند و هم عفونت‌های بالقوه‌ای که در زخم‌ها یا بریدگی‌های کوچک روی پوست مستقر می‌شوند.

 ۷. سکسکه را متوقف می‌کند.
ترفند سریع برای درمان سکسکه که نمی‌دانستید

سکسکه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، اما در درجه‌ی اول، به علت گاز به دام افتاده و حرکت مکرر گازها به سمت بالا از طریق مری رخ می‌دهد. علل دیگر بروز سکسکه عبارتند از برخی آلرژی‌های خاص، حساسیت شدید، بیش فعالی و ناتوانی عصبی. در واقع شوید می‌تواند به درمان تمام این اختلالات کمک کند. شوید به عنوان یک گیاه ضدنفخ، کمک می‌کند تا گاز از بدن خارج شود و همچنین تشکیل گاز را کاهش می‌دهد و در عین حال به عنوان یک آرام‌بخش، به توقف سکسکه‌ی ناشی از آلرژی، بیش فعالی یا اختلالات عصبی کمک می‌کند.

۸. اسهال را درمان می‌کند.
اسهال عمدتا بواسطه دو چیز رخ می‌دهد، سوء هاضمه و فعالیت میکروبی. در مورد سوء هاضمه باید بگوییم که شوید می‌تواند برای حل این مشکل بسیار مفید باشد، زیرا خواص بسیار خوبی برای ارتقاء فرایند هضم دارد. در مورد دومی هم شوید به لطف مونوترپن‌ها و فلاونوئیدهای موجود در روغن‌های معطری که دارد و به صورت طبیعی باکتری‌کش یا میکروب‌کش هستند، می‌تواند برای حل مشکل موثر باشد. آن‌ها می‌توانند از طریق مهار عفونت‌های میکروبی که سعی دارند به بدن حمله کنند، به درمان اسهال کمک کنند.

 ۹. دیسانتری را درمان می‌کند.
دیسانتری (اسهال همراه با خون) در درجه‌ی اول به علت عفونت‌های قارچی ایجاد می‌شود. شوید برای رفع این اختلال نیز می‌تواند موثر باشد، زیرا روغن‌های ضروری آن به صورت طبیعی ضدعفونی‌کننده هستند و به طور موثری به جلوگیری از عفونت‌های قارچی کمک می‌کنند.

۱۰. درد آرتریت (التهاب مفاصل) را کاهش می‌دهد.
مدت‌های زیادی است که شوید به عنوان یک گیاه ضد التهابی شناخته شده‌است، به این معنی که به کاهش التهاب و درد مرتبط با بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، نقرس و آرتریت کمک می‌کند. شوید از دیرباز به خاطر همین تاثیرش استفاده شده‌است.

۱۱. اختلالات تنفسی را درمان می‌کند.
کائمفرول و بعضی از ترکیبات دیگر فلاونوئیدها و مونوترپن‌های موجود در روغن‌های ضروری شوید به صورت طبیعی ضد انقباض و آنتی‌هیستامین هستند و احتقانی را که در سیستم تنفسی به دلیل هیستامین، آلرژی و سرفه ایجاد شده‌است، از بین می‌برند.

۱۲. برای بهداشت دهان و دندان مفید است.

تخم و برگ شوید خوشبوکننده‌ی دهان و نفس هستند. گذشته از این‌ها، روغن‌های معطر موجود در این گیاه ماهیتی باکتری‌کش، ضدعفونی‌کننده و آنتی‌اکسیدانی دارند. با توجه به این خواص، شوید به کم شدن عفونت‌های میکروبی در دهان کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم و برگ شوید باعث کاهش آسیب لثه و دندان توسط رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

۱۳. از سرطان جلوگیری می‌کند.
بیایید توجه خود را معطوف مونوترپن‌هایی کنیم که قبلا در مورد آن صحبت کردیم. مونوترپن عامل پیشگیرندۀ شیمیایی است و از آن‌جایی که طبیعتی تحریک‌کننده دارد، سبب ترشح آنزیمی می‌شوند به نام گلوتاتیون اس ترانسفراز (گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان موثر است) که در خنثی کردن مواد سرطان‌زا بسیار موثر است. این آنزیم به ویژه در خنثی کردن سیانور و مشتقات بنزو و رادیکال‌های آزاد موثر است و، به این ترتیب از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های دیگر موجود در روغن‌های ضروری شوید نیز در خواص ضدسرطان این گیاه که نقش دارند. شما می‌توانید با اضافه کردن شوید به رژیم غذایی‌تان از این فایده‌ی مهم برخوردار شوید.

یکی از عوامل اصلی رشد سلول‌های سرطانی، رادیکال‌های آزادند و آنتی اکسیدان‌ها تنها راه مبارزه با آن‌ها هستند. شوید تازه، منبعی عالی از آنتی اکسیدان است زیرا مقادیر زیادی ویتامین C و ویتامین A دارد.

۱۴. از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند
پوکی استخوان، مشکلی است که افراد مسن به آن مبتلا می‌شوند اما می‌توانید با مصرف خوراکی‌های سرشار از کلسیم در دوران جوانی، از آن جلوگیری کنید.

۱۵. حاوی عوامل ضد میکروبی است
برخی مطالعات نشان داده‌اند که شوید برای برخی باکتری‌ها مانند فوزاریوم گرامیناروم و استافیلوکوکوس اورئوس ، سمی است.

۱۶. دارای خواص ضد التهابی است
شوید تازه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای درمان برخی مشکلات ناشی از التهاب مانند آرتریت، عالی است.

۱۷. چرخه متعادل سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را حفظ می‌کند
فلاونوئیدهای موجود در شوید تازه می‌توانند به حفظ چرخه متعادل سندرم پیش از قاعدگی، به ویژه در زنانی که در طی این چرخه دچار مشکل می‌شوند، کمک ‌کنند.

۱۸. علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد
در طول سندرم پیش از قاعدگی، معمولا دردهایی به وجود می‌آید. برخی از آن‌ها خفیفند اما برخی دیگر می‌توانند شدید باشند. مصرف شوید تازه می‌تواند به کاهش برخی علائم سندرم پیش از قاعدگی، مانند درد، کمک کند.

۱۹. درمانی برای افسردگی است
با استناد به برخی مطالعات، بعضی از ترکیبات موجود در شوید تازه می‌توانند مانند عوامل ضد افسردگی عمل کنند و در درمان افسردگی موثر باشند.

۲۰. می‌تواند صرع را درمان کند
صرع، یکی از اختلالات عصبی شایع محسوب می‌شود و درمان آن، نیازمند تجویز دارو است و این کار به منظور جلوگیری از تشنج مکرر انجام می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند شوید تازه، تاثیراتی شبیه به داروهای تجویزی دارد.

۲۱. مانند یک سم‌زدا عمل می‌کند
شوید تازه می‌تواند ادرار را افزایش دهد یا به عبارت دیگر می‌تواند به دفع سموم از طریق ادرار کمک کند.

۲۲. درمانی برای کم خونی است
تنها راه موثر برای درمان کم خونی، مصرف خوراکی‌های سرشار از آهن است که به افزایش تولید سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند. با توجه به جدول بالا، هر ۱۰۰ گرم شوید تازه می‌تواند ۵۱٪ نیاز روزانه بدن به آهن را تامین کند.

۲۳: خواص کاهنده کلسترول دارد
مطالعات زیادی برای اثبات تاثیر شوید تازه در پایین آوردن سطح کلسترول انجام شده است.

۲۴. آنتی اکسیدان‌های قوی دارد
با توجه به جدول بالا، شوید تازه، مقادیر زیادی ویتامین A و C دارد که آنتی اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند. ویتامین C که به اسید اسکوربیک نیز شناخته شده است، به جذب مناسب آهن از غذا کمک می‌کند.

۲۵. سایر خواص شوید
شوید آرام‌بخش است، قدرت بدن را بالا می‌برد و دفع ادرار را برای کمک به حذف سموم، نمک‌ مازاد و آب بدن افزایش می‌دهد. علاوه بر این، گیاه دارویی شوید، بادشکن (به حذف گاز اضافی کمک می‌کند)، ضد اسپاسم (جلوگیری از گرفتگی‌های عضلانی) و یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده است. این گیاه باعث افزایش میزان شیر مادر (گالاکتوگوگ) و ترشحات غدد درون ریز می‌شود، میل جنسی را به علت وجود آرژنین افزایش می‌دهد و آخرین مورد از فواید شوید و البته نه کم‌اهمیت‌ترینِ آن‌ها، این است که سلامت استخوان و دندان را تضمین می‌کند، زیرا منبع خوبی از کلسیم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید