نان

طرز تهیه چند نوع نان خانگی

دستور پخت انواع نان خانگی مناسب صبحانه و نهار با فر بدون فر نان تست و لواش وتافتون وبربری وباگت وسنگک

 نان تست زیره‌ای  خانگی بدون گلوتن؛

مواد لازم:

۴۰۰ گرم آرد بدون گلوتن
یک قاشق غذاخوری دانه زیره
۳۰۰ میلی لیتر ماست طبیعی


طرز تهیه:

ماهیتابه را روی حرارات متوسط قرار دهید تا گرم شود . روی میز کاری کمی آرد بپاشید. آرد و دانه زیره را در یک کاسه ترکیب نمایید. سپس ماست و ۱۰۰ میلی لیتر آب به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا خمیر نرمی حاصل شود.
خمیر را به ۸ قطعه مساوی تقسیم کنید. سپس به صورت دایره یا بیضی نیم سانتی در بیاورید. به مدت ۳ الی ۵ دقیقه در ماهتیابه یا فر بپزید.


نان لواش خانگی

مواد لازم

آرد سفید : یک پیمانه سر پر
روغن مایع : ۳ قاشق غذاخوری
نمک : یک قاشق چای خوری
آب :به مقدار کافی


طرز تهیه

ابتدا داخل کاسه ای نسبتا بزرگ آرد را با نمک مخلوط کنید.بعد از اینکه کاملا مخلوط شد ۲ قاشق از ۳ قاشق غذا خوری روغن را به آرد اضافه کنید و با دست هم بزنید.

در همین حین کم کم آب را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا آرد به صورت خمیر در بیاید.زمانی که خمیر صافو یکدست شد روی آن را بپوشانید بگذارید تا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کند.

خمیر آماده شده را بسته به سایزی که میخواهید نان را درست کنید به صورت گلوله های کوچکتری در بیاورید.

در ظرفی آرد بریزید و سپس هر گلوله ای را که درست میکنید آغشته به آرد کنید تا خمیر به دست نچسبد.

بعد از اینکه تمام خمیرها را آماده کردید روی سطح کار مقداری آرد بپاشید و با کمک وردنه خمیر را باز کنید.

هر زمانی که احساس کردید خمیر به وردنه میچسبد به آن کمی آرد بپاشید. سعی کنید تمام قسمت های خمیر یکدست شود.

دو تا از شعله های گاز را روشن کنید و تا آخر زیاد کنید.

سپس روی یکی از آنها ماهی تابه ای ته صاف قرار دهید و روی شعله دیگر یک زیر گازی فلزی و یا همان زیر قابلمه ای فلزی قرار میدهیم و میگذاریم تا کاملا گرم شوند.

خمیر را داخل تابه قرار دهید تا یک طرف آن بپزد.

یعنی زمانی که شروع به حباب زدن کند. طرف دیگر آن را برگردانید و حدود ۵ ثانیه بگذارید داخل تابه بماند. بعد نان را روی پایه فلزی قرار دهید تا کاملا پف کند و برشته شود. تمام خمیرها را به همین شکل بپزید. نان ها را لای پارچه ای قرار دهید و تا ۲ روزمصرف کنید.


نان تافتون خانگی

مواد لازم

۲ پیمانه آرد
۲/۴ پیمانه آب
۱/۳ پیمانه روغن
۱ قاشق چای خوری بینینگ پودر
۱ قاشق چای خوردی نمک


طرز تهیه

در مرحله اول بیکینگ پودر و نمک رو اضافه و آرد را ۳ بار الک میکنیم و باهم خلوط میکنیم کم کم آب و روغن را اضافه کرده و ورز می‌دهیم اگر خمیر به دست بچسبد یعنی آرد آن کم هست تا زمانی که سفت شود و خمیر شود و به دست نچسبد کم کم آرد اضافه شود وبعد از سفت به مدت ۳۰ دقیقه استراحت می‌دهیم و آن را به ۷ قسمت تقسیم کرده و به شکل توپ در میاریم و به مدت ۵ دقیقه روی آن سلفون کشیده و استراحت می‌دهیم بعد آن را با وردنه باز میکنیم

و خمیر باز شده را که ماهیتابه را از از قبل گرم کردیم با شعله زیاد می گزاریم و وقتی حباب شکلی شد طرف دیگر آن را میپزم نان آماده است


نان باگت خانگی

مواد لازم

۵۵۰ گرم آرد
۱۰ گرم خمیر مایه
۳۰ گرم شکر
۱۰ گرم نمک
۶۰ میلی لیتر آب
۱۸۰ میلی لیتر شیر
۳۰ گرم کره
۲ عدد تخم مرغ


طرز تهیه

به ترتیب آرد الک شده، خمیر مایه، شکر،نمک، آب، شیر، کره نرم شده، و تخم مرغ ها را اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم.

((شیر و آب دمای خاصی لازم ندارن))

این خمیر مقداری چسبناک هست و اگر دیدید خیلی به دست میچسبه آرد اضافه کنید. حدود ۵-۱۰ دقیقه ورز بدید. یک کاسه را با روغن چرب میکنیم خمیر را داخلش بگذارید یک ساعت بهش استراحت بدید تا حجیم بشه.

بعد از استراحت پف خمیر را بگیرید کمی ورز بدید و به اندازه و شکل دلخواه دربیارید، در سینی فر با فاصله بچینید دوباره ۳۰-۴۰ دقیقه استراحت بدید تا مجددا حجیم بشه، اگر دوست داشتید با تخم مرغ رومال کنید،

در فر از قبل گرم شده به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه میپزیم.دما و زمان بستگی به دستگاهتون داره.دمای پایین ۱۶۰ و بالا ۱۵۰به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه پخت شه.


بربری خانگی

مواد لازم

۲۵۰ گرم آرد گندم مخصوص پخت نان
۶ گرم شکر
۱ قاشق غذاخوری مخمر فوری
۵ گرم نمک
۲ گرم بهبوددهنده
۱۶۵ الی ۱۷۵ گرم آب
۱۰ گرم کره به دمای محیط رسیده


طرز تهیه

قبل اینکه مواد خشک رو با هم مخلوط کنین باید از سالم بودن مخمر فوریتون اطمینان حاصل کنید، مواد خشک و ترکیب کرده و سپس آب و کم کم اضافه میکنید تا زمانی که شکل خمیر رو گرفت کره را بهش اضافه میکنید.

باید ۱۰دقیقه ورز بدینش،خمیر بربری و سنگک و اینا کلا حالت شل دارن و چسبناکن🤨
بعد از ورز دادن خمیر را داخل ظرفی گذاشته و روشم پارچه تمیز بکشید و ۱۰ دقیقه بذارید تا استراحت کنه.

سپس خمیر را چانه کنید و داخل ظرفی که مقدار کمی اردپاشی شده بگذارید و روشو با دستمال بپوشانید و ۴۵دقیقه استراحت بدین،

سپس خمیر رو روی کاغذ روغنی چرب شده پهن کنید، روشو یا تخم مرغ زده شده و یا رومال بمالید و ناخن زنی کنید و روش کنجد بریزید.
فر را از قبل روشن کنید و داخل فر یه ظرف پیرکس آب جوش گذاشته تا دمای داخل فر مرطوب بشه،

بادمای ۲۲۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا بپزد، فقط دقت کنید تا قبل از گذاشتن خمیر باید آب داخل فر بماند، موقع پخت بربری آب را دربیارید


نان پيتا خونگی ماهيتابه ای

مواد لازم

۳ پیمانه آرد (۳۰۰ گرم)
۱ پیمانه آب ولرم (۱۹۰ميل)
۱ ق مرباخوري شكر (۵ گرم)
۱ ق مرباخوري نمك (۵ گرم)
۱ ق غذاخوری مخمر (۵ گرم)
۲ ق غذاخوری روغن


طرز تهیه

آماده سازي خمير، اردو مخمر وشكرونمك رو تركيب كنيد وكم كم آب ولرم اضافه كنيد تا خميرلطيفي به دست بياد اگه آب كم بود كمي اضافه كنيد و ٢ قاشق روغن بريزيد وحسابي ورز بدين و روش رو بپوشونيد و جاي گرم يك ساعت به خمير استراحت بديد تا حجيم بشه

خمير رو بعد از يك ساعت گازش رو خارج كنيد و به ٥ قسمت مساوي تقسيم كنيد وچونه كنيد بذاريد ١٥ دقيقه استراحت كنه روش رو بپوشونيد خمير خشك نشه

حالا كف كار كمي آرد بپاشيد و خمير رو با وردنه باز كنيد تقريبا ٣ ميل هرچه نازكتر باشه بهتره ومجدد روش رو بپوشونيد و ١٥ دقيفه استراحت مجدد بديد

ماهيتابه چدني يا نسوز رو رو شعله بزرگ گاز بذاريد تا داغ بشه و خمير رو پهن كنيد روش و هر چند ثانيه خمير رو برگرونيد بعد از يكي دوبار ديگه برش نگردونيد بذاريد تا باد كنه بياد بالا دقت كنيد اگه ديديد كه باد نميكنه شعله رو زياددكنيد تا پقف كنه و قتي شروع به پف كردن كرد مجدد سعله رو كمركنيد نون نسوزه و بعد از باد شدن نون دوباره نو رو برگرونيد تا هر دوطرف پخته شه


 نان خانگی تافتون

مواد لازم

۱ لیوان شیر گرم؛
۱ لیوان آب؛
نصف لیوان روغن گیاهی؛
مایه خمیر؛
خرید آنلاین خمیر مایه
۱ قاشق غذاخوری شکر؛
نمک؛
نصف قاشق غذاخوری بیکینگ‌پودر.


طرز تهیه

تمام موادی که در قسمت قبلی عنوان شد، با هم مخلوط کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا به حال خود بماند. بعد از ۱۰ دقیقه، آرد گندم را آرام‌آرام به مخلوط اضافه کنید و هم‌زمان هم بزنید. بعد دست‌ها را بشویید و خمیر را روی تخته بگذارید و با آرد ورز بدهید. آن‌قدر ورز دهید تا خمیر به دست و تختهٔ کار نچسبد.

حالا باید خمیر را مجددا به ظرف برگردانید و روی آن را با پارچه‌ای بپوشانید و اجازه بدهید که به مدت یک‌ ساعت در همان حال باقی بماند. بعد خمیر را از ظرف خارج و چانه‌های ۸۰ گرمی از خمیر درست کنید. تا جایی که می‌شود، چانه‌ها را با وردنه، نازک و صاف کنید. بعد از آن، هر خمیر پهن و صاف‌شده را راهی ماهیتابه یا ساج داغ کنید. نان به‌راحتی پخته می‌شود و طعم خیلی خوبی هم پیدا می‌کند.

نکته:

آردی که در هنگام پخت نان استفاده می‌شود باید چقدر باشد؟ آرد را کم‌کم بریزید تا خمیر به دست و تخته نچسبد. به‌طور کلی، به‌ازای هر یک کیلو آرد به نیم‌ لیتر آب نیاز است.


 نان سنگک خانگی

مواد لازم 

۲ پیمانه و نیم آب گرم؛
۴ پیمانه آرد کامل؛
۱ قاشق غذاخوری مایه خمیر خشک؛
۴ قاشق غذاخوری کنجد؛
۲ قشق غذاخوری نمک؛


طرز تهیه

برای تهیهٔ نان سنگک به تعدادی سنگ‌ریزه هم نیاز دارید تا شکل و شمائل نان را به نمونه‌ای نزدیک کنید که از نانوایی می‌خرید. البته اگر بخواهید امکان حذف سنگ از فرایند پخت‌وپز هم وجود دارد ولی سنگ‌ها می‌توانند بافت و شکل نان را اصیل‌تر و جذاب‌تر کنند.

باید کاسه‌ای در اندازهٔ متوسط بیاورید و مایه خمیر را به همراه یک-چهارم پیمانه آب ترکیب کنید. بگذارید که این ترکیب به اندازهٔ ۵ دقیقه به حال خود بماند. نمک و یک و نیم پیمانه آب را هم به آن اضافه کنید و اجازه بدهید که حدود ۱۰ دقیقهٔ دیگر هم بماند. سپس به‌تدریج، آب و آرد باقی‌مانده را به آن اضافه کنید. همهٔ اینها را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیری یکدست ایجاد شود.

کاسه‌ای بزرگ‌تر بیاورید و کف آن را با روغن چرب کنید. حالا خمیر را به این کاسه منتقل کنید و روی آن را با پارچه مرطوب بپوشانید. بگذارید تا خمیر یک شب در ظرف بماند و پُف کند. البته جایی که ظرف را قرار می‌دهید باید گرم و تاریک باشد.

اگر فِر آشپزی در اختیارتان است، درجهٔ آن را روی بیشترین دما تنظیم کنید. اگر سنگ‌های کوچک دارید هم باید آنها را روی سطح سینی فر بگذارید تا به‌ اندازه کافی داغ شوند. زمانی که فر در حال داغ‌شدن است، دست‌هایتان را با روغن چرب کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خمیر را ورز دهید. برای اینکه خمیر چسبندگی نداشته باشد، می‌توانید محیطی را که روی سطح آن، مشغول ورزدادن نان هستید هم چرب کنید. سپس از خمیر، شش چانه بگیرید. یعنی خمیر را به قسمت‌های کوچکی درآورید که در نانوایی به چانه معروف است.

هر چانه را پهن و صاف کنید، به‌طوری‌که ضخامت خمیر به حدود ۲ سانتی‌متر برسد. یادتان باشد که لازم نیست نان به‌شکلی دقیقا یکپارچه صاف و پهن شود. اگر خمیر نان سنگک دارای پستی‌ها و بلندی‌هایی باشد، ظاهر آن بهتر خواهد شد و به شکل اصلی آن در نانوایی‌ها شباهت بیشتری پیدا می‌کند. دانه‌های کنجد را هم روی خمیر نان بپاشید.

نان را به مدت‌ یک‌ دقیقه در فر بپزید و بعد آن را برگردانید و طرف دیگر را برای حدود ۳ دقیقه بپزید. سپس دوباره نان را بگردانید و بگذارید تا سطح اولیهٔ آن ۲ دقیقهٔ دیگر پخته شود. بعد از این مراحل‌، نان را از فِر بیرون بیاورید و سنگ‌ها را از آن جدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید