اطلاعات تغذیه

خواص میوهای بهاری

خاصیت های شگفت انگیز میوهای بهاری و فواید و مزایایی که برای بدن دارن

خواص گیلاس

گیلاس یک میوه خوشمزه، زیبا و خوش طعم است. زمانی که گیلاس می‌خورید به غیر از طعم آن می‌توانید از مزایایی که برای بدن دارد نیز استفاده کنید.

این میوه خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و می‌تواند مزایای زیادی همچون بهبود بی خوابی، درد مفاصل و آب کردن چربی شکمی را به همراه داشته باشد.

۱۱ خاصیت گیلاس

با توجه به نزدیک بودن به فصل میوه گیلاس در ادامه با برخی از خواص این میوه شگفت انگیز آشنا شوید:

گیلاس و دیابت

گیلاس شیرین شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد( شاخص گلیسمی این میوه حدود ۲۲ است). این مقدار حتی از شاخص گلیسمی زردآلو(۵۷)، انگور(۴۶)، بلوبری(۴۰ ) یا آلو(۳۹) پایین‌تر است. همین امر موجب می‌شود گیلاس یک میان وعده مغذی برای افراد دیابتی باشد.

خاصیت آرام بخش گیلاس

آیا شما نیز جزو افرادی هستید که خواب راحتی در شب ندارند؟ آب گیلاس می‌تواند بهترین درمان برای شما باشد. آب گیلاس را حدود ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب و ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی عصر بنوشید.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که این میوه خوشمزه را به صورت منظم مصرف می‌کنند سطح ملاتونین بالایی خواهند داشت. همانطور که می‌دانید گیلاس منبع خوبی از ملاتونین است و همین امر به بهبود چرخه خواب و داشتن خوابی راحت کمک می‌کند.

کاهش وزن با گیلاس

محققان دریافته اند موش‌هایی که از گیلاس ترش تغذیه شده اند اضافه وزن زیادی نداشته اند. این موضوع نشان می دهد که خوردن گیلاس به آب شدن چربی‌های شکمی کمک می‌کند.

سلامت مغز با خاصیت های گیلاس

انجمن آلزایمر، گیلاس را به عنوان یک ماده خوشمزه و افزایش دهنده حافظه دسته بندی کرده است زیرا این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست.

خواص گیلاس برای قلب

گیلاس می‌تواند مزایای زیادی برای سیستم قلبی-عروقی فراهم اورد. آنتوسیانین(رنگدانه ای است که باعث قرمز شدن گیلاس می‌شود) ممکن است PRAP را فعال کند که در تنظیم ژن های درگیر در متابولیسم چربی و گلوکز نقش دارد. همین امر خطر افزایش کلسترول، افزایش فشار خون و دیابت را کاهش می‌دهد.

خاصیت های ضد پیری گیلاس

همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، گیلاس سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها را دارد. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. این رادیکال‌های ازاد باعث پیری افراد می‌شوند. نوشیدن یک لیوان آب گیلاس فرآیند پیری را کندتر می‌کند. آب گیلاس یک درمان جایگزین برای سایر شرایط پوستی است.

خواص گیلاس برای نقرس

خوردن گیلاس خطر ابتلا به حملات نقرس را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد. بیمارانی که مبتلا به نقرس بودند و در طول دوره دو هفته ای گیلاس مصرف کردند ۳۵ درصد کمتر از سایرین به این حملات مبتلا شدند. محققان بر این باورند که مصرف گیلاس یا عصاره آن می‌تواند حملات نقرس را کاهش دهد.

کاهش درد عضلات با مصرف گیلاس

نیم یا یک پیمانه گیلاس ترش یا یک پیمانه آب گیلاس می‌تواند التهاب عضلات و درد آن را کاهش دهد. گروهی از دونده‌های ماراتن که دوبار در روز آب گیلاس نوشیده بودند درد کمتری در عضلات خود تجربه کردند.

گیلاس و کاهش کلسترول خون

همانطور که می‌دانید گیلاس پتاسیم بالایی دارد و همین امر به تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون کمک می‌کند. فیتوسترول‌ها در گیلاس به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می‌کند.

خواص گیلاس برای درد مفاصل

درد و ناراحتی ناشی از مفاصل متورم با کمک آب گیلاس و مصرف آن کاهش پیدا می‌کند.

گیلاس و پیشگیری از سرطان روده

موادی که در گیلاش ترش وجود دارد می‌تواند تشکیل مواد سرطان زا را کاهش دهد. محققان گیلاس ترش را به همبرگرهای گوشتی اضافه کردند. محتوای چربی این ماده بسیار کمتر بود. بافت گیلاس نه تنها می‌تواند بدتر شدن اکسیداسیون چربی گوشت را کندتر کند بلکه تشکیل آمین‌های آروماتیک هتروسیکلیک را نیز کاهش می‌دهد.


خواص توت فرنگی

۱۰ مورد از مزایای توت فرنگی برای بدن

توت فرنگی یکی از میوه های خوشمزه با مزایای بسیار برای بدن است. در این مقاله قصد داریم برخی از مزایای این میوه را با هم مرور کنیم.

به سوزاندن چربی های ذخیره شده در بدن کمک می کند:

این میوه قرمز رنگ حاوی آنتوسیانین است که می تواند سوزاندن چربی های ذخیره شده در بدن را تحریک کند. زمانی که گروهی از حیوانات با رژیم غذایی پر چرب تغذیه می شدند و در همان حال از آنتیوسیانین استفاده می کردند، ۲۴ درصد کاهش وزن بیشتری از حیوانات دیگری که رژیم آن ها حاوی آنتوسیانین نبود داشتند.

به افزایش حافظه کوتاه مدت کمک می کند:

آنتوسیانین می تواند حافظه کوتاه مدت را در ۸ هفته، ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

کالری اندک و فیبر بالایی دارد:

یک پیمانه توت فرنگی حاوی ۵۴ کالری است و میزان بالایی از فیبر مورد نیاز بدن را تامین میکند.

التهاب را تسکین می بخشد:

توت فرنگی می تواند سطح CRP را پایین بیاورد. CRP سیگنال التهاب در بدن است. در یکی از مطالعات انجام شده، زنانی که ۱۶ توت فرنگی(یا بیشتر از آن) را در عرض هفته مصرف کرده بوند ۱۴ درصد احتمال افزایش CRP در آن ها کمتر بود.

بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد:

فلاونوئیدها می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند.

سلامت استخوان ها را بیشتر می کند:

توت فرنگی حاوی پتاسیم، ویتامین K و منیزیم است و همین امر می تواند سلامت استخوان ها را افزایش دهد.

از بروز سرطان مری پیشگیری می کند:

مطالعات انجام شده نشان می دهد پودر توت فرنگی منجمد شده می تواند به پیشگیری از سرطان مری در افراد کمک کند.

خاصیت ضد پیری دارد:

توت فرنگی در برگیرنده بیوتین است که به ساخت موها و ناخن های قوی در بدن کمک می کند. همچنین این میوه در برگیرنده آنتی اکسیدان الاژیک اسید است و می تواند از پوست مراقبت نماید.

برای کاهش وزن عالی است:

ترکیب نیتراتی که در این میوه یافت می شود می تواند جریان خون و اکسیژن در بدن را ترویج کند و همین امر برای کاهش وزن عالی است.

سلامت چشم را ترویج می کند:

خوردن سه یا چند وعده از میوه هایی همچون توت فرنگی می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا که در آن بینایی از دست می رود را کاهش دهد.

عوارض احتمالی توت فرنگی:

اگزالات که در حیوانات، گیاهان و انسان ها پیدا می شود در توت فرنگی نیز وجود دارد. زمانی که غلظت اگزالات در بدن افزایش پیدا می کند کریستالیزه می شود و باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات حادی می گردد.

افرادی که در حال حاضر مشکلات کلیوی و مشکلات مرتبط با کیسه صفرا دارند باید از خوردن توت فرنگی اجتناب کنند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اگزالات ممکن است با جذب کلسیم در بدن تداخل داشته باشد. البته برای تایید این موضوع تحقیقات بیشتری نیاز خواهد بود.

ارزش تغذیه ای:۲۱۶ کالری، ۹ گرم پروتئین، ۲۶ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر، ۱۹ گرم شکر، ۹.۵ گرم چربی، ۱۰۶ میلی گرم سدیم

چگونه توت فرنگی را نگهداری کنیم؟

بهتر است توت فرنگی را به محض خرید مصرف کنید. نگهداری آن در فریزر کیفیتش را بهبود نمی بخشد.

باید توت فرنگی را تنها برای چند ساعت در دمای اتاق نگهداری کنید. آنتوسیانین موجود در آن که مسئول رنگ قرمزش هست، به گرما حساس خواهد بود. به همین خاطر توت فرنگی در دمای گرم قهوه ای می شود.
توت فرنگی نشسته را باید با کیسه پلاستیکی پوشاند و در سردترین بخش از بخچال برای حداکثر دو روز نگهداری کرد. این میوه به سرعت مواد مغذی خود را از دست می دهد.
زمانی که برای خوردن توت فرنگی آماده هستید آن را بشویید. برای شستن ، ان ها را زیر آب سرد بشویید. توت فرنگی را در آب شناور نکنید زیرا طعم و رنگ خود را از دست می دهند.
اگر می خواهید توت فرنگی را منجمد کنید، آن ها را به آرامی بشویید، اجازه دهید خشک شوند . سپس ان ها را ظرف فر قرار دهید و منجمد کنید. بعد از اینکه منجمد شد آن را در کیسه زیپ دار قرار دهید.مطمئن شوید که هوای موجود در کیسه را می گیرید.


خواص بلوبری

بلوبری چیست و چه خواصی دارد؟

بلوبری یکی از میوه‌های خوشمزه ای است که بیشتر افراد تمایل دارند از آن استفاده کنند. شما می‌توانید این میوه خوشمزه را به تنهایی میل کنید یا از آن در تهیه اسموتی‌های مختلف استفاده کنید.

بلوبری که بومی آمریکای شمالی است سال‌هاست به عنوان دارویی برای درمان بیماری‌ها و شرایط مختلف بدن استفاده می‌شود.

این میوه خوشمزه غنی از ﭘﺮوﺁﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﺪﯾﻦ(proanthocyanidin) است که به ایجاد مزایای مختلف در این میوه همچون مبارزه با سرطان، کاهش وزن و داشتن پوستی شاداب و درخشنده کمک می‌کند.

بلوبری یا همان زغال اخته آبی سرشار از ویتامین C، ویتامین K، منگنز و سایر آنتی اکسیدان‌هایی است که به سلامت بدن کمک می‌کنند.

حقایق تغذیه‌ای بلوبری:

بلوبری (زغال اخته آبی) یکی از میوه‌هایی است که مواد مغذی فراوانی در خود دارد. این میوه خوشمزه سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها را در خود جای داده است. ORAC به بلوبری رتبه ۹۶۲۱ را داده است و همین امر موجب می‌شود این میوه یکی از غذاهایی باشد که سرشار از آنتی اکسیدان است. مصرف یک پیمانه از بلوبری می‌تواند مواد مغذی زیر را برای بدن فراهم آورد:

رسوراترول
گالیک اسید
لوتئین
زآگزانتین
ویتامین K (۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند)
ویتامین C (۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می کند)
منگنز (۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند)
فیبر (۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند)
تحقیقات انجام شده بر روی گالیک اسید موجود در بلوبری:

در میان تمامی ترکیبات مفیدی که در بلوبری یافت می‌شود، گالیک اسید بسیار برجسته و با اهمیت است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. بیشتر افراد هرگز در مورد این ماده چیزی نشینیده اند. تحقیقات زیادی بر روی این ماده انجام شده است.

همانطور که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد گالیک اسید یک عامل ضد قارچی و ضد ویروسی قدرتمند است و می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان موثر عمل کند. این موضوع باعث می‌شود مواد غذایی سرشار از گالیک اسید یک داروی طبیعی قدرتمند برای بدن باشد.

۷ خاصیت انواع بلوبری

خوب حالا که در مورد ارزش تغذیه ای بلوبری اطلاعاتی دارید، بهتر است در مورد مزایای این میوه برای سلامتی بدن نیز اطلاعاتی کسب کنید.

با فرآیند پیری مبارزه می‌کند:

آنتی اکسیدان‌هایی که در این میوه یافت می‌شود به بدن شما کمک می‌کند فرآیند پیری را به تعویق بیندازد. این موارد به بدن شما کمک می‌کند اسیب ایجاد شده توسط سموم و رادیکال‌های آزاد را معکوس کند و به شما کمک می‌کند در برابر پاتوژن‌های خطرناک مبارزه کنید.

بلوبری نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان است بلکه غنی از پروآنتوسیانیدین‌هایی است که خاصیت ضدپیری دارند. تحقیقات زیادی این توانایی پروآنتوسیانیدین را به معکوس کردن التهاب در بدن مرتبط می‌دانند. همانطور که می‌دانید التهاب یکی از موارد اصلی در بیشتر بیماری‌هاست و می‌تواند اسیب جدی به بدن وارد کند. التهاب باعث ایجاد بیماری قلبی، دیابت، سرطان و سایر موارد می‌شود.

توانایی مغز را افزایش می‌دهد:

از آنجایی که بلوبری سرشار از فنول و به خصوص گالیک اسید است به عنوان عامل محافظت کننده از اعصاب شناخته شده است. بر اساس تحقیقاتی که توسط محققان ایرانی انجام شده است، این توانایی بدین معناست که چنین ماده ای می‌تواند از مغز شما در برابر انحطاط، سمی شدن بافت عصبی و استرس اکسیداتیو محافظت نماید.

موادی دیگری نیز وجود دارد که سرشار از گالیک اسید هستند و می‌توانند به مغز شما و سلامت آن کمک کنند. موادی که قادرند تمرکز و حافظه را افزایش دهند شامل موارد زیر هستند:

تمشک
بادام هندی
فندق
انبه
آلو
توت فرنگی
چای سبز

مطالعه دیگری دریافته است که مصرف بلوبری می‌تواند زوال شناختی را کمتر کند و حافظه را بهبود دهد و عملکرد مغز را بهتر کند. دانشمندان این مطالعه بر این باورند که نتایج به دست آمده به خاطر آنتی اکسیدان‌هایی است که در بلوبری وجود دارد که از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و به کاهش التهاب کمک می‌کند.

با سرطان مبارزه می‌کند:

مطالعات بالینی نشان داده است که بر خلاف استراتژی های تابش و شیمی درمانی، غذاهای غنی از گالیک اسید همچون بلوبری می‌تواند سرطان را بدون اسیب وارد کردن به سلول‌های سالم از بین ببرد.

گالیک اسید بر روی سلول‌های سرطان سینه را مورد ارزیابی قرار داده است.

همانند سایر مطالعاتی که قبلا انجام شده است، محققان دریافته اند که بلوبری و گالیک اسید موجود در آن می‌تواند توسعه سلول‌های سرطانی را آهسته تر کند و ان را از بین ببرد. چنین خاصیتی معمولا به خاطر وجود طیف وسیعی از انتی اکسیدان‌هاست که در بلوبری یافت می‌شود.

به هضم کمک می‌کند:

از انجایی که بلوبری منبع طبیعی از فیبرهای محلول و نامحلول است می‌تواند به تنظیم سیستم گوارشی کمک کند. در حقیقت مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اضافه کردن بلوبری وحشی به رژیم غذایی می‌تواند تعادل میکروب روده را به نفع گروه اکتینوباکتریا تغییر دهد.

این تیم تحقیقاتی دریافته است که بلوبری وحشی خاصیت prebiotic دارد که رشد باکتری‌های خوب در روده را تسریع کرده و به سیستم گوارش کمک می‌کند.

به سلامت قلب کمک می‌کند:

بر اساس مطالعه ای که در مجله Circulation به چاپ رسیده است، خوردن توت فرنگی و بلوبری می‌تواند در طولانی مدت خطر حمله قلبی را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. بعد از انجام این تحقیق بر روی بیش از ۹۳۰۰۰ زن ۲۵ تا ۴۲ ساله، آن‌ها دریافتند که این موضوع به خاطر انتی اکسیدان‌هایی است که در چنین مواردی یافت می‌شود.

بلوبری می‌تواند سطح کلسترول بد خون(LDL) را به طور طبیعی کاهش دهد و سطح کلسترول خوب خون(HDL) را افزایش دهد. همچنین این میوه قادر است فشار خون را به طور طبیعی پایین بیاورد.

برای پوست مفید است:

عصاره زغال اخته آبی یا همان بلوبری در ساخت محصولات آرایشی و مراقبت از پوست به کار می‌رود. چنین محصولاتی محبوبیت خاصی در میان افراد پیدا کرده اند. گزارش شده است که طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بلوبری به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند و از بروز آکنه جلوگیری می‌نماید. همین امر باعث شده است بلوبری یکی از درمان‌های خانگی شگفت انگیز برای پوست باشد.

همچنین بلوبری در برگیرنده رسوراترول است که می تواند اسیب وارد شده از نور خورشید را بهبود ببخشد. علاوه بر مزایایی که بلوبری برای پوست دارد می‌تواند به طور طبیعی دژنراسیون ماکولا را درمان کند و بینایی را بهبود ببخشد.

به کاهش وزن کمک می‌کند:

از آنجایی که بلوبری کالری اندک و شاخص گلیسمی پایینی دارد و سرشار از فیبر است، می‌تواند در کاهش وزن به افراد کمک کند. مایوکلینیک در این باره چنین می‌گوید:

غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند معمولا به آرامی جذب می‌شوند. این مواد مدت زمان بیشتری را در سیستم گوارشی می‌مانند. به همین خاطر چنین غذاهایی را کربوهیدرات‌های آهسته می‌نامند.

این مواد می‌توانند اشتهای افراد را کنترل کنند و نشانه‌های گرسنگی را به تاخیر بیندازند. در چنین شرایطی استفاده از موادی همچون بلوبری به مدیریت وزن کمک می‌کند. قند خون تعدیل شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مقاومت به انسولین را کاهش دهد.


 

خواص گوجه سبز

ارزش تغذیه ای و فواید گوجه سبز؛

گوجه سبز یک میوه خوشمزه و آبدار است. این میوه برای اولین بار در فرانسه توسعه یافت. گوجه سبز نام درختی است از تیره گل سرخیان که میوه آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هسته سخت است.

حقایق تغذیه ای در مورد میوه گوجه سبز:

در اینجا اطلاعات تغذیه ای برای ۱۰۰ گرم از این میوه بیان شده است:

نام مقدار
انرژی ۴۶ kcal
کربوهیدرات ۱۱.۴ g
قند ۹.۹ g
فیبر ۱.۴ g
چربی ۰.۲۸ g
پروتئین ۰.۷۰ g
ویتامین A ۳۴۵ IU
ویتامین C ۹.۵ mg
فسفر ۱۶ mg
پتاسیم ۱۵۷ mg

گوجه سبز مزایایی برای بدن دارد. این مزایا عبارتند از:

این میوه سرشار از اسیدهای آلی مختلف، فلاونوئیدها، اسیدهای فنلی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است و می تواند متابولیسم بدن را بهبود ببخشد.
این میوه می تواند خستگی را کمتر نماید.
خاصیت دفع سموم دارد.
استفاده از گوجه سبز در دوران بارداری:
عوارض جانبی شناخته شده ای برای مصرف گوجه سبز در دوران بارداری وجود ندارد با اینحال بهتر است قبل از مصرف، با پزشک متخصص مشورت گردد.

نگهداری گوجه سبز:

گوجه سبزهای نرسیده را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد. میوه رسیده را تنها به مدت چند روز و در یخچال می توان به خوبی حفظ نمود. بهترین روش برای نگهداری آن، تهیه مرباست.

عوارض جانبی گوجه سبز:

عوارض جانبی شناخته شده ای برای این میوه وجود ندارد. اما بهتر است قبل از مصرف آن ، مواردی را رعایت کنید. در برخی از افراد پوست میوه ممکن است واکنش‌هایی را ایجاد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید